Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-03 / nr. 166

CUVÂNTUL MARȚI, 3 SEPTEMBRIE 2019 Episcopul Nicolae Ivan, în preocupările istoricului Vasile Netea Vasile Netea, în preocupările sale istoriografice, evocă şi personalitatea episcopului NICOLAE IVAN, unul dintre vrednicii ierarhi ai spaţiului românesc transilvănean. Multe şi semnificative sunt realizările acestui mare slujitor şi ierarh al Bisericii Ortodoxe Române. O asemenea personalitate a ortodoxiei transilvănene nu putea să lipsească din preocupările istoricului şi cărturarului Vasile Netea. Netea, prin scrisul său, aduce cuvinte de elogiu şi de omagiere acestui mare cleric şi ierarh transilvănean. Netea îi dedică, mai ales în studiile sale din publicistica de tinereţe, câteva articole remarcabile care îşi aduc din plin contribuţia lor semnificativă la conturarea pe deplin a vastei personalităţi a episcopului Nicolae Ivan. Astfel, în Gazeta Mureșului, III, nr. 42, din 19 noiembrie 1933, la pagina 1, Vasile Netea publică un articol remarcabil intitulat „Un păstor ca din alte vremuri, P.S.S. Episcopul Nicolae Ivan" în care cărturarul din Deda Mureșului elogiază vasta personalitate a acestui distins ierarh transilvănean, evocând, totodată, marile sale realizări de-a lungul timpului. Iată ce spune, printre altele, Vasile Netea în cadrul acestui articol: „Din lungul şir de prelaţi care au vegheat la înălţarea bisericii ortodoxe şi a sufletului românesc, numele episcopului Nicolae Ivan e însemnat cu pecetea unei neobosite munci, unui neînfrânt elan. Dacă activitatea şi caracteristica unei personalităţi se poate exprima uneori durabil într-o singură frază sintetică, asupra Episcopului Nicolae Ivan vom spune numai atât: Om de largă iniţiativă, de dârză perseverenţă, de necurmată muncă şi de înaltă înţelepciune, între ţăruşii de argint ai acestor însuşiri s-a desfăşurat strălucita activitate a întregii sale vieţi. A pornit din josul scărilor pentru a ajunge la strălucirea treptei celei mai înalte şi mai pure ", în Glasul Mureşului, III, nr. 49, din 9 februarie 1936, la pagina 1, cărturarul Vasile Netea a publicat articolul „Episcopul Nicolae Ivan", la doar câteva zile de la trecerea la cele veşnice a acestui vrednic ierarh transilvănean şi de la aşezarea acestuia, spre veşnică linişte, sub cripta altarului catedralei ortodoxe din Cluj. Iată ce spune Netea, în acest articol cu caracter de necrolog, despre acest ilustru ierarh transilvănean: „Sufletul său, desferecat de toate încordările luptei pentru biruinţă creştină şi românească, s-a sălăşluit de-a dreapta Tatălui ceresc căruia i-a închinat, cu nebiruita dragoste, toată puterea şi toată lumina unei vieţi de optzeci şi unu de ani. Episcopul Nicolae Ivan a fost o uimitoare întruchipare de credinţă, de energie, de minte, de stăruinţă, de putere şi de curaj. Un caracter vânjos, o simţire neprihănită şi o tumultuoasă pornire spre bun îndemn şi spre marea faptă. Activitatea lui ca învăţător, ca preot, ca protopop, ca asesor, ca ziarist, ca bărbat politic, şi mai ales uriaşa râvnă episcopală, căreia i-a închinat tot ce-a avut mai puternic şi mai sfânt în inima sa, izbutind să o transforme în grandioase realizări, au făcut din Episcopul Nicolae Ivan un luptător neîntrecut şi un învingător de mare amploare Mai spune Netea tot în cadrul acestui articol că: „Viaţa Episcopului Nicolae Ivan cuprinde în verigile ei toate etapele luptei pentru dezrobire şi reromânizare, părtaş fiind la toate încordările şi la toate vegherile trebuitoare ceasului de izbândă. Inima lui curajoasă, optimismul nesecat şi sănătatea vârtoasă l-au adus până la vârsta biblică în deplină putere şi în roditoare lucrare. Acum, când viaţa s-a săvârşit, plecăm genunchii noştri rugând pe Tatăl îndurărilor să-l odihnească cu drepţii în vecii vecilor". Şi în acest articol, Vasile Netea evocă încă o dată vasta personalitate a episcopului Nicolae Ivan, amintind de marile sale realizări şi exprimându-şi, totodată, bucuria că această operă a episcopului Nicolae Ivan e opera înfăptuită de un coborâtor din casă ţărănească şi din sânge ţărănesc. Iată, acestea sunt câteva cuvinte pe care Vasile Netea le scrie, în articolele sale de tinereţe, despre marele episcop Nicolae Ivan, ierarh care se impune ca o personalitate ilustră a ortodoxiei româneşti şi a neamului românesc, prin marile sale înfăptuiri pe care le-a realizat, de-a lungul timpului, în cursul prodigioasei sale activităţi. FLORIN BENGEAN  HOROSCOP) Berbec. Ziua este fa tfţ favorabilă studiului şi comunicării. Puteţi obţine câştiguri importante din tranzacţii financiare. Taur. Nervozitatea vă poate pune într-o situaţie neplăcută în cămin. Păstraţi-vă calmul şi dedicaţi-vă unor activităţi de rutină! Gemeni. Puteţi obţine cu uşurinţă mici jfr câştiguri financiare, însă vă recomandăm să fiţi prudent şi să evitaţi speculaţiile de orice fel. Rac. Aveţi ocazia să rezolvaţi o problemă mai veche a familiei. Descoperiţi o ofertă avantajoasă pentru cumpărarea unei case. Leu. S-ar putea să pre- jucaţi într-o deplasare neaşteptată. Această călătorie poate reprezenta pentru dumneavoastră un nou început,a Fecioară. Sunteţi în formă, iar relaţiile cu anturajul sunt excelente. Ziua de astăzi este favorabilă investiţiilor. Balanţă. Reuşiţi să faceţi schimbări majore în viaţa dumneavoastră, mai ales pe plan profesional şi în privinţa relaţiilor sentimentale. Scorpion, în cursul dimi- neţii sunteţi anunţat că aţi moştenit o sumă mare de bani. Sunteţi nevoit să faceţi mai multe drumuri scurte, săgetător. Este momentul să puneţi în practică planurile în legătură cu o afacere foarte promiţătoare. Capricorn. Preocupat mab. de problemele personale, aveţi tendinţa să neglijaţi căminul. Lin prieten vă solicită ajutorul într-o problemă financiară. Vărsător. Talentul cre- Jiî ativ este la cote ridicate şi vă poate ajuta să rezolvaţi problemele profesionale într-un mod original. Peşti, în prima parte a zilei, este posibil să vă aveţi mici dificultăţi în cămin. Cu o vorbă bună sau un mic cadou, puteţi dezamorsa o situaţie tensionată. mic Societatea Cultural-Patriotică ,Avram Iancu” - Filiala Târgu-Mureş. Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la conferinţa: „Destinul tragic al domnitorului Ioan Vodă cel Viteaz (cumplit)". Tema va fi prezentată de Ioan Berta. Moderator: Mihai Monoranu. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate. Manifestarea va avea loc miercuri, 4 septembrie 2019, ora 17.00, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureş. V_______________________________________________/ Imagine din Piaţa Victoriei Târgu-Mureş Foto: IOSIF TRIF PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE / Matematica, Scriptura şi... păsările • „Sfintele Scripturi nu ne-au fost date pentru a ne învăţa cum merge cerul, ci cum să mergem la cer". *** „Matematica este limba cu care Dumnezeu a scris universul". Matematica este un pod către artă. Matematica, la fel ca şi arta, este un mod de a vedea lumea, şi este creatoare. • „Dumnezeu ar putea face ca păsările să zboare având oasele făcute din aur solid, cu venele pline de mercur, cu carnea mai grea decât plumbul şi cu aripi extrem de mici. N-a făcut-o, şi asta ar trebui să ne arate ceva...". Galileo Galilei (1564-1642), fizician, matematician, astronom, filosof italian, care a jucat un rol important în Revoluţia Ştiinţifică. Printre realizările sale se numără îmbunătăţirea telescoapelor şi observaţiile astronomice realizate astfel, precum şi suportul pentru copernicianism. Galilei a fost numit „Părintele fizicii moderne", „Părintele ştiinţei", „Părintele ştiinţei moderne". Stephen Hawking a spus că „Galileo Galilei, poate mai mult decât altă persoană, a fost responsabil pentru naşterea ştiinţei moderne". Contribuţiile sale la astronomia observaţională includ confirmarea prin telescop a fazelor planetei Venus, descoperirea celor mai mari sateliţi ai lui Jupiter (denumite în cinstea lui lunile galileene) şi observarea şi analiza petelor solare. A lucrat şi la ştiinţa aplicată şi îrn tehnologie, îmbunătăţind tehnica de construcţie a busolelor. După 1610, când a început să susţină heliocentrismul, a întâmpinat o puternică opoziţie de la numeroşi filosofi şi clerici, doi dintre aceştia din urmă denunţându-l inchiziţiei catolice papale la începutul lui 1615. Deşi la vremea aceea a fost achitat de orice acuzaţie, Biserica Catolică a condamnat heliocentrismul ca fiind „fals şi contrar Scripturii", în februarie 1616, în urma unui proces papal,în care a fost găsit suspect de erezie, Galileo a fost pus sub arest la domiciliu. După 1634 a stat la casa sa de la ţară, lângă Florenţa.Vorbit complet în anul 1638, a suferit de hernie şi de insomnie, în anul 1642 a murit, după ce a suferit de palpitaţii şi febră. Mormântul său se află în Biserica „Sfânta Cruce" din Florenţa, ceea ce înseamnă că a fost iertat de Biserica Catolică, după ce şi-a recunoscut vina „Heliocentrismului...", deşi el a mărturisit la sfârşitul mărturiei... în faţa apropiaţilor: „Şi totuşi se mişcă...". Autor de citate: - „Orice adevăr este uşor de înţeles odată ce a fost descoperit; important este să-l descoperi". - „Nu mă simt obligat să cred că acelaşi Dumnezeu, care ne-a înzestrat cu simţuri, raţiune şi intelect, ar pretinde să nu le folosim". „Nu am întâlnit niciodată un om atât de ignorant, încât să nu am ce să învăţ de la el". PĂRINTELE ILIE