Cuvântul Liber, octombrie 2019 (Anul 31, nr. 186-208)

2019-10-26 / nr. 205

* ■ ■■■■■....- editorial---------------------------varAborată CU OAMENI SĂRĂCI în promisiunile din campania electorală pentru preşedinţie, nici un candidat nu ne propune un program pentru dezvoltarea satului românesc, devenit tot mai sărac şi îmbătrânit. Nu se aminteşte nimic despre faptul că integrarea europeană reprezintă cel mai dificil examen pentru România la capitolul agricultură, domeniu care presupune modernizare şi tehnologizare pentru creşterea şi diversificarea producţiei, în ideea diminuării importului costisitor de alimente. Avem resurse imense, nevalorificate. Ţăranii, cei care mai practică îndeletnicirea nobilă de agricultor, se pot îmbogăţi uşor, aici, acasă, fără să fie obligaţi să emigreze, slugi sau îngrijitori de bătrâni, în Italia sau Germania. Este adevărat că nici un sfert din locuitorii din mediul rural nu se îndeletnicesc cu agricultura, majoritatea sunt pensionari, navetişti, funcţionari, beneficiari de ajutor social etc. Cum se pot îmbogăţi, cum pot trăi decent cei care mai lucrează în agricultură? Iată o întrebare la care trebuie să mediteze politicienii, să ofere soluţii concrete, chiar sprijin guvernamental. Odată, productivitatea muncii poate creşte prin sporirea parcului de maşini şi utilaje agricole. Apoi, un aspect total neglijat, este legat de apostolatul în lumea satului. Absolut nimeni nu mai organizează în cămine culturale conferinţe, lecţii demonstrative, simpozioane pe diferite teme legate de agricultură. Căminele culturale au devenit locuri pentru ospeţe, parastase, nunţi, dar se mai susţine câte un spectacol folcloric. Dezbaterile pe teme agricole sunt organizate în oraşe, în diferite localuri, cu teme susţinute de companii străine profilate pe comercializarea de inputuri pentru agricultură, un fel de reclamă mascată despre îngrăşăminte, seminţe, utilaje etc., cu adresabilitate către specialişti, fermieri cu exploataţii mari. Veţi spune că Internetul poate oferi tot felul de informaţii utile pentru cei interesaţi. Este adevărat, nu pot fi contestate informaţiile de pe Internet, dar acestea nu pot substitui dezbaterile pe viu, despre seminţe selecţionate, tratamente fitosanitare, utilizarea raţională a îngrăşămintelor naturale şi chimice prin folosirea cartării pedologice şi agrochimice, revigorarea asociaţiilor profesionale, a cooperativelor de producţie şi valorificare, dezvoltarea microfermelor ecologice şi diversificarea acestora. De exemplu, până la „revoluţie", un ţăran gospodar câştiga bani frumoşi prin VASILE BOTA (Continuare în pag. a 3-a) LA MULŢI ARMATĂ ROMÂNĂ! Festivităţile prilejuite de sărbătorirea Zilei Armatei Române în Piaţa Victoriei din Târgu- Mureş, ca şi în anii precedenţi, a adus în faţa Palatului Administrativ, pe lângă oficialităţile locale şi judeţene, militari activi şi în rezervă şi retragere, elevi şi un numeros public. După intonarea Imnului de Stat al României, un instructor paraşutist, aparţinând operaţiilor speciale ale Batalionului 51 „Vulturii" din Târgu-Mureş, a aterizat în Piaţa Victoriei şi i-a înmânat prefectului judeţului Mureş, Mircea Duşa, drapelul tricolor românesc, apoi un sobor de preoţi a oficiat un serviciu religios în memoria victimelor căzute la datorie pentru eliberarea patriei. Copilul Adrian Chira a recitat o poezie închinată Armatei Române. Generalul de brigadă Dacian Tiberiu Şerban, comandantul Comandamentului Forţelor pentru Operaţii Speciale, a dat citire mesajului şefului de Stat Major al Apărării, general Nicolae Ionel Ciucă. Claudiu Maior, consilierul primarului dr. Dorin Florea, a transmis felicitările din partea Primăriei Târgu-Mureş pentru Armata Română. Prefectul judeţului Mureş, Mircea Duşa, Text şi foto: VIOREL CONŢIU (Continuare în pag. a 3-a) -....... Gala Elitelor Medicale Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu-Mureş - „Oscarul” pentru spitalul cu cea mai mare siguranţă pentru pacient Peste 30 de premii de excelenţă în domeniul sănătăţii au fost acordate, joi seara,în cadrul celei de-a IV-a ediţii a Galei Elitelor Medicale, organizată de brandul Ziar Medical, în colaborare cu Congresul Cardio NET Târgu-Mureş. „Este Oscarul medicinei româneşti, care a depăşit deja graniţele României. Am acordat 25 de premii mari şi alte 10 premii mai mici, criteriile fiind bazate pe performanţele şi studiile publicate, iar juriul a fost format din 11 personalităţi. (...) Fie că ne referim la sistemul (I.S.) (Continuare în pag. a 7-a) /----------------------------------------------------------------------------------- Elevii din învăţământul primar şi preşcolarii au intrat în vacanţă ! Elevii din învăţământul primar şi preşcolarii au intrat de vineri, după finalizarea cursurilor, în vacanţă, urmând a se reîntoarce la şcoală şi grădiniţă pe 4 noiembrie. Semestrul I se va încheia pe 20 decembrie, iar semestrul al doilea se va desfăşura între 13 ianuarie şi 12 iunie 2020. Pe 29 mai 2020 se vor încheia cursurile pentru clasa a Xll-a zi, a Xlll-a seral şi frecvenţă redusă, iar pe 5 iunie - pentru clasa a Vlll-a. Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învăţământ sunt programate astfel: * vacanţa de iarnă - 21 decembrie 2019 -12 ianuarie 2020; * vacanţa de primăvară - 4 aprilie - 21 aprilie 2020; * vacanţa de vară -13 iunie - data din septembrie 2020 la care vor începe cursurile anului şcolar 2020-2021. Probele scrise/testele de citire din cadrul evaluărilor naţionale de la finalul claselor a ll-a, a IV-a şi a Vl-a se vor desfăşura în intervalul 11-28 mai 2020. AGERPRES _______________________________________________________________/