Cuvântul Liber, noiembrie 2019 (Anul 31, nr. 209-230)

2019-11-26 / nr. 226

Şi la produse tradiţionale, România este tot ultima din U.E. „România are cele mai puţine produse tradiţionale atestate la nivelul U.E. Astfel, dintre cele 1.440 de produse atestate tradiţional, la nivel european, doar şase sunt româneşti, după ce, în 2018, erau doar cinci", precizează Mihai Paul în revista Capital. Care sunt aceste produse: Magiunul de Topoloveni, Scrumbia afumată de Dunăre, Salamul de Sibiu, Telemeaua de Ibăneşti, Novac de Bârsa şi vinul de însurăţel, de fapt primul vin românesc recunoscut la nivel de Uniune Europeană. Deci, România are mult de recuperat la produsele protejate în UE, dacă ne-am compara cu Franţa, Italia, Spania care au tradiţie la acest capitol important al vânzării de mărfuri ce aduc venituri mari la bugetele lor. Pe lista de aşteptare se află, încă din anul 2005, 800 de produse tradiţionale, să fie recunoscute şi „omologate", însă au reuşit să fie recunoscute doar şase, pe care le-am menţionat deja. între ele se află Telemeaua de Vaideeni (judeţul Vâlcea), Brânza de burduf de Bran, Gem de rabarbăr, Brânză de Gulianca, Salată de litaică cu icre de ştiucă, Virsli de Hunedoara, Pâine de Pecica, Salam de Nădlac, Slănina de Turda, Usturoiul de Copălău, Ceapă de Pericei, Şuncă Ardelenească, Varză de Topalău, Bere nemţeană, Cobză cu păstrăv afumat de Valea Putnei, Covrigul muscelean, Prune afumate de Sâmbureşti, Cârnaţi olteneşti, Mere de Voiniceşti etc. Asociaţia din Tulcea a depus documentaţia pentru Salată tradiţională de icre de crap sau Plăcintă dobrogeană. Pe lista scurtă se află deja la Comisia Europeană documentaţiile pentru patru produse autentice româneşti, care aşteaptă să obţină protecţia UE, între care Telemeaua de Sibiu şi Caşcavalul Săveni. Ministerul Agriculturii speră ca până în 2020 să obţină, la încă 20 de produse tradiţionale, atestarea. De menţionat că, producătorii din România nu s-au înghesuit să-şi depună documentaţia pentru înregistrarea produselor tradiţionale, neluând în seamă că avantajele IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 3-a) Eveniment ştiinţific şi cultural-artistic, la Reghin Primăria şi Consiliul Local Reghin, Biblioteca Municipală „Petru Maior" Reghin, Asociaţia Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor (CARP) Reghin, Despărţământul Reghin al Astrei organizează, joi, 28 noiembrie 2019, la sala de activităţi a bibliotecii municipale reghinene, de la ora 17.00, un amplu eveniment cultural, prin care va fi sărbătorită Ziua Naţională a României. Programul cuprinde: Conferinţa cu tema „Astra Reghineană şi Marea Unire", coordonată de prof. dr. Florin Bengean; Recital muzical susţinut de Maria Neag, Andreea Petruţ, Corul Parohiei Ortodoxe „Petru şi Pavel" Reghin; concluzii, discuţii, socializare. Participă distinşi oameni de cultură, preoţi, profesori, publicişti, iubitori de cultură, de neam şi ţară. Vă invităm şi vă aşteptăm cu drag la un eveniment de suflet şi de intensă şi vibrantă trăire românească. FLORIN BENGEANU_________________________/ KLAUS IOHANNIS, ALES PREŞEDINTE AL ROMÂNIEI PENTRU AL DOILEA MANDAT Klaus Iohannis a obţinut, duminică, în al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale, 65,88% din voturile valabil exprimate, iar Viorica Dăncilă 34,12%, după centralizarea rezultatelor din 99,67% din secţii, a informat, luni, purtătorul de cuvânt al Biroului Electoral Central (BEC), Mircea Preoţescu. El a menţionat că Iohannis a obţinut 6.437.151 de voturi valabil exprimate, iar Dăncilă - 3.334.466, potrivit rezultatelor parţiale. Preoţescu a precizat că, din totalul de 19.586 de secţii de votare, au fost centralizate datele din 19.522, reprezentând 99,67%. Numărul celor care s-au prezentat la urne a fost de 9.953.659, reprezentând 54,46% din numărul total al alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente. Numărul de voturi valabil exprimate - 9.771.617, reprezentând 98,17% din numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne. Potrivit purtătorului de cuvânt al BEC, numărul total de voturi nule este de 181.962, reprezentând 1,83% din numărul total al alegătorilor care s-au prezentat la urne. AGERPRES Judeţul Mureş - vot masiv pentru Klaus Iohannis, în turul II al alegerilor prezidenţiale Duminică, 24 noiembrie, la cele 568 de secţii de Electoral Judeţean, situaţia se prezintă astfel: Klaus votare din judeţul nostru s-au prezentat la urne Ionarhis: 149.761 voturi (73,60%); Viorica Dăncilă: 209.382 de alegători (43,89%), din cei 477.051 înscriși 53.711 voturi (26,40%), pe listele electorale. Au fost înregistrate 5.910 voturi nule. După centralizarea datelor validate de Biroul (I.S.) II. De Ziua Naţională, nu uitaţi arborarea Tricolorului! Dacă anul trecut, de întâi decembrie am sărbătorit Centenarul Marii Uniri, duminică, tot de 1 Decembrie vom sărbători prima aniversare a istoricului eveniment ___________________________ din cel de-al doilea Centenar în care am păşit. La 1 Decembrie 2019, România Mare va împlini 101 ani. Pentru a arăta, lumii şi nouă, că ne pasă, suntem BiţiRoia invitaţi să participăm în număr cât mai mare la toate manifestările care se desfăşoară pe această temă. Şi pentru a dovedi că suntem racordaţi permanent la eveniment, că-l preţuim şi-l simţim ca atare, gestul cel mai la îndemână este arborarea Tricolorului la casele, instituţiile, apartamentele sau blocurile în care locuim, în acest sens, Primăria Târgu-Mureş pune la dispoziţia cetăţenilor, cu titlu gratuit, o mie de drapele. Mureşeni şi, îndeosebi, târgumureşeni, nu vă sfiiţi să faceţi acest gest, de 1 Decembrie, arătând lumii şi vecinătăţii, că avem o ţară, o istorie, un trecut pe care le preţuim, dar şi speranţa că România va prospera şi va dăinui în veci, ca o voce distinctă într-o Europă a popoarelor unite. • Nu uitaţi • să vă reînnoiţi • abonamentul • la cotidianul I „CUVÂNTUL LIBER”! • Preţul pe o lună • este de 20 de lei • pentru persoane • fizice şi 30 de lei • pentru persoane • juridice, plus 3,38 lei • taxe poştale • suplimentare, • aplicate de Poştă. • Menţionăm că • abonamentele • • se fac doar la •• factorii poștali • și la oficiile • poștale din județ.