Cuvîntul Libertății, noiembrie 1992 (Anul 4, nr. 748-767)

1992-11-26 / nr. 765

Chișinău, unde a fost intîmpinată de dl. Alexandru parlamentari făcute in fața presei s-a subliniat interparlamentar București—Chișinău care va coordona o delegație a Parlamentului României, condusă de dl. Adrian Năstase, a sosit ieri la Moroșanu. în alocuțiunile celor doi că in curînd, se va crea un grup interacțiunea celor două parlamente. CRAIOVA 1; - „Seism“ la Partidul România Mare Unul din puținele partide politice cu reprezentare parlamentară, Partidul România Mare ocolit până acum de seisme, lupte interne, răbufniri publice, a ajuns subit un subiect gras pentru presă — care demult aștepta așa ceva — în urma divorțului anunțat al d-lui Radu Theodoru, delimitării sale clare, tranșante, irevocabile de președintele respectivei formațiuni, senatorul Corneliu Vadim Tudor. Acuzele d-lui Radu Theodoru, vicepreședintele organizatoric al P.R.M., formulate la adresa d-lui Vadim, făcute publice în presă, sunt destul de grave, insolite, incisive, pe un ton necruțător. Acuzat, între altele, de instituirea ,,dictaturii, personale", „aceptarea unei camarile de profitori, dezertori de la alte partide“, „nesocotirea oricărei forme de conducere colectivă, minimalizarea rolului organizațiilor teritoriale“ etc. Senatorul Corneliu Vadim Tudor a dat, ieri publicității un comunicat de presă din partea comitetului director al P.R.M. in care etichetează pe Radu Theodoru „balast“ care imprima o direcție periculoasă, destabilizatoare, totalitaristă, conservatoare. Firește este greu de evoluat „magnitudinea“ seismului din cadrul Partidului România Mare și, mai ales, consecințele, imediate ale acestuia. mbd/aMZ Transmite : • DEUTSCHE WELLE scrie: „în 1977 Praga și Budapesta au semnat un acord asupra construirii în comun a barajelor de la Gabcikovo. Sub presiunea opiniei publice, Ungaria s-a văzut silită să renunțe la încheierea lucrărilor de pe malul propriu. La aceasta se adaugă tensiunile interetnice între majoritatea slovacă a populației minoritatea maghiară, care nușimără în zonă peste o jumătate de milion de persoane. Ministrul Transporturilor de la Bratislava a emis o dispoziție potrivit căreia panourile cu nume bilingve ale localităților cu populație mixtă să fie înlăturate și înlocuite cu denumiri slovace. Aceeași soartă este rezervată și numelor de străzi. Partidele minorității maghiare au protestat zadarnic până în prezent împotriva acestei acțiuni. Acum s-a făcut auzit și guvernul de la Budapesta. Geza Encz, secretar de stat și șeful Oficiului pentru etnicii maghiari din afara granițelor • țării a calificat măsură de inlăturare a denumirilor in • cele două limbi drept o grosolană și ilegală provocare, motivată, evident, politic. Ea ești îndreptată nu numai împotriva populației maghiare din Slovacia, ci afectează și relațiile dintre cele două țări. Ungaria intenționează să aducă această problemă în fața forurilor internaționale și recomandă reprezentanților minorității maghiare de acolo să opună rezistență față de această încălcare a drepturilor naționalităților, cu mijloacele puse la îndemînă de lege său pe căi politice. • Israelul a organizat asasinarea liderului grupului fundamentalist Hezbollah, șeicul Hassan Nasralla și numai un accident militar în care și-au pierdut viața membrii comandoului însărcinat cu uciderea lui a împiedicat atentatul, ziarul „MIAMI HERALD” afirmă citat de REUTER. La 5 noiembrie explozia accidentală a unei rachete a ucis cîțiva militari de elită israelieni, în timpul unei simulări a asasinatului, care avea să aibă loc la Beirut, citeva ore mai tîrziu. Ziarul american adaugă că a obținut aceste date ca urmare a unui „aparent deliberate scurgeri de informații militare ultrasecrete“ care indică apariția unor divergențe importante la nivelul aparatului de comandă al armatei israeliene și care ar putea pune capăt carierelor unora dintre generali. • Departamentul American al Agriculturii a suspendat programul de credite acordat Rusiei pentru cumpărarea de alimente, decizie motivată prin întîrzierea de către Moscova a plăților scadente — anunță o telegramă REUTER. Tranșa pe care Rusia trebuie s-o plătească se ridică la 10,9 milioane dolari. • Arabia Saudită are intenția să-și majoreze producția de petrol pină la 10 milioane barili pe zi, transmite. A.F.P. citind surse de specialitate din Riad In prezent Arabia Saudită produce 8,4 milioane barili/zi, corespunzînd cotei stabilite de OPEC, V. Cîteva zile la rînd, atenția polițiștilor din Calafat a fost atrasă de o afluență suspectă de cumpărători la Centrul de pîine nr. 1 din cartierul Troian, gestionat de Geoge Cornelia, și la Magazinul SPLENDID GEST, din „A.I. Cuza“, condus de Silvia Stan. Dacă la pîine s-a mai văzut lumea adunată, in schimb ln magazinul din „A.I. Cuza“ numai desfacerea unor mărfuri deosebite stîrnea o curiozitate insolită. Ce să fie, ce să fie — și-au zis, curioși, polițiștii. Și s-au amestecat printre cumpărători, pină au rămas cu gura căscată, cînd au văzut că doamnele Cumnatele au... îmbulinat-o! Geoge Cornelia și Silvia Stan, altminteri cumnate, vindeau verighete și alte obiecte de aur. Pe tejgheaua magazinului de pîine erau expuse la vînzare, la un preț fix — 20 de inele (desfacerea anterioară se cifra la 55 000 lei), iar la SPLENDID GEST, — 14 inele din aur ispititoare. Cele două cumnate au declarat, că marfa fusese procurată de candid, soții lor, asociați, din Capitală, de la un arab, în intenția clară a comercializării. Cum operațiunile cu metale și pietre prețioase sunt reglementate de Decretul 244/1978, art. 50, lit. „c“, incriminînd săvârșirea unor asemenea fapte de către persoane neautorizate de , Banca Națională a României, firește, cumnatele au... îmbulinat-o, marfa și banii , avînd aceeași soarta , confiscarea. Vă cam dați seama ce le-a așteptat acasă pe cele două cumnate, dar mai grav este că nici la Poliție nu se așteaptă vreo bucurie. Guvernarea și șansele ivit, îmbujorat, crispat și posac, din magma unei vieți politice mediocre și oculte, guvernul Văcăroiu s-a văzut, mai întîi, în fața unor obiecțiuni ținînd de moralitate. Nu mai reluăm reacția publică față de premier — sugerînd ceva din decepția școlarilor cărora li se anunță drept monitor un elev „de ultima bancă“, fără, măcar, popularitate și umor... Dar componența ministerială putea fi concepută mai tinerește, mai inspirat. Nu insistăm, contestările sunt, deja, de notorietate, cu argumentație greu de contracarat. Esențial ar fi Programul acestei guvernări. De la care se așteaptă nu „lungirea bolii" nu supraviețuire, ci înaintarea decisă într-o lume nouă. S-au irosit, deja, trei ani prin guvernări de compromis, ale unei tranziții incerte, pe un drum ce pare să nu ducă nicăieri Din păcate, programul și intențiile, pină acum exprimate, ale guvernării Văcăroiu par marcate de amatorism și provizorat. S-a remarcat performanța acestei echipe de a obține girul pe patru ani, că o schiță de intenții pe trei luni! Dominanta ? Aceeași obsesie a traversării iernii, cu febrilitatea asigurării mijloacelor financiare pentru energie și hrană. De cîțiva ani, căutăm exclusiv în afară resursele, înrobîndu-ne, treptat, cu datorii externe ce sporesc implacabil. O strategie coerentă a Reformei nu poate face abstracție de credite și, mai ales, de investiția străină. Dar cînd rezultatul rămîne doar supravie- ADRIAN FULGA (Continuare to pag. a Il-a) Văcăroiu Reformei % SUMAR / Vernisaj Astăzi, la ora 9, in holul Universității din Craiova, va avea loc vernisajul expoziției de artă plastică „Confluența Pag. 2 — Fotbal divizia G (etapa a XIV-a). Cu o etapă înainte de final, lupta pentru șefia clasamentului devine dramatică anotimpurilor“, realizată de elevii Școlii nr. 31 din Craiova, ale căror lucrări, au fost apreciate pe plan internațional, participînd la expoziții organizate în Elveția, Belgia, India, Japonia, Ceho-Slovacia. Vom vorbi... mai puțin Cum este și normal, toate regiile autonome se aliniază la noile prețuri. ROMTELECOM-ul face, cunoscut că, începînd cu data de 1 decembrie a.c., tarifele pentru serviciile de telefonie, telegrafie și radioficare se majorează in medie cu 78 la sută. . Ca urmare, au fost stabilite următoarele tarifă. La abonamentele telefonice în rețele automate: linie individuală obișnuită pentru persoane fizice — 250 lei; linie comună la doi abonați (cuplaj) pentru persoane fizice — 150 lei; convorbiri telefonice automate, exprimate în impulsuri în funcție de destinația convorbirilor locale: 3 minute de convorbire — 1 impuls — 3,50 lei ; interurbane — 1 impuls —• 3,50 lei. Costul instalării unui post telefonic pentru persoane fizice este de 6 500 lei. S-a menținut reducerea cu 50 la sută a tarifului pentru convorbiri telefonice interurbane în zilele de duminică, sărbători legale și în perioada de luni pină sîmbătă între orele 18—06. Tarifele pentru convorbirile telefonice locale de la posturile publice rămîn nemodificate, iar cele pentru comunicațiile internaționale se majorează, în medie, cu 65 la sută și variază în funcție de zonele internaționale, (M. Dumitrul Visul toamnă“ unei „nopți de.. Desen de GARABET PAPAZIAÎS r Conflictul arab reverberează la Craiova! Zilele trecute, a fost adus in stare gravă, la urgența Spitalului nr. 1 din municipiul Craiova, cetățeanul israelian, de origine palestiniană, Fariz Abdel Al Lackba, 30 ani, medic, secundar la specializare, la Facultatea de Medicină Craiova, cu diagnosticul: plagă confuză regiunea temporală, pentru care necesită 40—45 zile îngrijirea medicală, cu pierderea vederii, la ochiul stîng, în baza cercetărilor efectuate de către polițiștii craioveni, s-a descoperit că, în aceeași zi, in urma unor discuții contradictorii, a fost lovit cu cuțitul de Ramat Salehd Omar Al Shaiba, 24 ani, cetățean yemenit, student, anul IV, la aceeași facultate. Victima se află în afara oricărui pericol, numai că-și va pierde vederea, cum spuneam, la ochiul agresat. Autorul faptei are tulburări de comportament,, și urmează să fie examinat din punct de vedere neouropsihiatric. JOI 26 NOIEMBRIE 1992 6 PAGINI -15 LEI ultrascurtei • COMENTÎND VIZITA DE O ZI ÎNTREPRINSA IN FRANȚA, de președintele României, domnul Ion Iliescu, postul de radio B.B.C. sublinia ca aceasta a avut drept principal scop de a da asigurări cercurilor de afaceri franceze în legătură cu stabilitatea politică din România și siguranța plasării de capital și investiții aici. De asemenea, președintele Iliescu a discutat cu președintele Francois Mitterrand situația din Balcani, cu un accent deosebit pe situația din Iugoslavia, discuție in cadrul căreia a căutat să convingă pe interlocutorul său francez că România rămîne un centru de stabilitate în zona, care poate juca un rol important în realizarea păcii și reglementării conflictelor locale. O atenție specială s-a acordat problemelor economice și cooperării bilaterale. în acest sens s-a convenit convocarea în cursul lunii ianuarie ’93 a comisiei franco-romănă ale cărei lucrări au fost amînate de mai multe ori. La Istanbul s-au deschis LUCRĂRILE UNEI REUNIUNI A ȚARILOR BALCANICE, convocate la inițiativa Turciei. Scopul reuniunii este de a discuta actuala situație din Iugoslavia și de a examina unele modalități prin care țările balcanice ar putea contribui la oprirea războiului din Bosnia-Herțegovina și la atenuarea conflictelor interetnice din fosta Iugoslavie. Trei dintre principalele state din zonă, respectiv Grecia, Serbia și Muntenegru, au anunțat că nu vor participa. In schimb, la reuniune au fost invitate Ungaria, Austria și Italia, care și-au trimis delegații la Istanbul. Președintele Boris Elțîn a declarat luni Colegiului de conducere al Ministerului rus al apărării, că VA SUSȚINE POZIȚIA DE MARE PUTERE A RUSIEI și nu va permite noi reduceri ale cheltuielilor militare în anul viitor — relatează Agenția REUTER. El a subliniat că suflul războiului din sudul Rusiei demonstrează importanța menținerii forțelor armate. După cum relatează R.F.I., LA MOSCOVA A SOSIT MINISTRUL DE EXTERNE AL CHINEI, Qian Quichen, care se află într-un turneu prin unele din fostele republici sovietice. înainte de a sosi la Moscova, el a vizitat patru republici din Asia Centrală. Principalul scop al sosirii sale la Moscova acela de a pregăti vizita oficială este în China a președintelui rus, Boris Elțîn, vizita care va avea loc între 17—19 decembrie a.c. Vizita în China a liderului rus este privită cu o deosebită atenție de autoritățile de la Beijing, care apreciază că în urma convorbirilor ce vor avea loc în capitala chineză se va putea deschide o nouă pagină în relațiile ruso-chineze, cu înrîurire considerabilă asupra raportului de forțe în Extremul Orient și chiar pe plan mondial. 9 în Irlanda VOR AVEA LOC ALEGERI GENERALE care au fost provocate de destrămarea recentă a coaliției guvernamentale condusă de premierul R. Reynolds. După cum informează radio B.B.C., sondajele efectuate în cursul acestei campanii electorale au relevat că opoziția social-democrată are șanse serioase de a obține majoritatea și de a înlocui o guvernare de peste două decenii a partidelor tradiționale conservatoare. Concomitent cu scrutinul parlamentar se va desfășură și un referendum popular în problema legalizării avorturilor în Irlanda. Acest referendum va avea un impact asupra alegerilor, deoarece opinia publică irlandeză este foarte divizată în această problemă. 9 Agențiile specializate ale O.N.U., cu sediul la Geneva AU LANSAT SERI O ACȚIUNE SPECTACULOASA de salvare a unui baraj de pe rîul Tara din Muntenegru, care riscă să se prăbușească și să deverseze milioane cubi de reziduuri toxice în țările adiacente și în primul rînd în fluviul Dunărea. După cum relatează R.F.I., barajul este în pericol datorită creșterii amenințătoare a nivelului apelor, în urma ploilor abundente din ultimele zile. 9 MAREA BRITANIE NU VA REINTRA IN SISTEMUL MONETAR EUROPEAN atîta timp ci inflația, nu va fi depășită și Germania nu-și va modifica politica economică — a declarat ministrul britanic de finanțe, Norman Lamont, care a spus că înțelege dorința Germaniei de a ține sub control rata inflației, dar că Bonn-ul ar trebui să țină cont și de necesitățile vecinilor ultrascurte. Cercetarea electrotehnică și rigorile tranziției Fără îndoială, scepticismul, blazarea sunt stări .de spirit nefirești in cercetare. Și, totuși, ceea ce m-a impresionat mai mult la Î.G.M.E.T. „Electroputere“ Craiova este dezamăgirea pe care o trăiesc — cu sinceritate, dureros — niște valori, niște oameni care au acoperirea morală a capacității și faptelor lor atunci cind iși exprimă insatisfacțiile. Ei n-au fost atinși încă de coroziunea blazării, n-aveau cum, pentru că sunt niște luptători, nu cu vorba, ci prin acea calitate ce te menține tînăr — demnitatea profesiei. Unii dintre ei s-au confesat pentru prima dată, rupînd, cu jenă, o tăcere grea. Nu au resentimente, nu au invidii, nu urmăresc demolări, nici măcar schimbări, de dragul schimbării. Aspiră, însă, la un climat de fair-play, al respectului valorii și muncii, al eficienței prin punerea în stare activă a competențelor. Reiau, din carnet, cîteva astfel de crâmpeie de gînd, exprimate la recenta reuniune a colectivului. Ing. Gheorghe Radu, (autorul cîtorva zeci de invenții), atelierul proiectări locomotive : „Lucrez de circa 32 ani, sînt pe ultima sută de metri, în preajma pensiei. Avem multe realizări impremiu.. Dar, în ultimul timp, o serie de intrigi, șicane, schimbarea funcției (nu mai am post de cercetător) — m-au cam înnăsprît. Resimt aici persistența vechilor mentalități. Deși, drepturile autorilor de brevete, au fost ,în sfîrșit, legiferate, nu se dă curs legii. Conducerea tărăgănează negocierea și punerea în drepturi a oamenilor care au creat și au muncit cu folos de-a lungul anilor. Tinerilor le recomand, totuși, să nu pregete, să se implice în impunerea noului. Fără asta, Institutul nostru și-ar pierde rațiunea de a exista“. Ing. Florin Teișanu, compartimentul tunuri pneumatice : „îi mulțumim d-lui Gheorghe Radu, pentru ce a lăsat în urmă. Datorită gindirii dînsului, la compartimentul nostru am avut și avem o pîine de mincat. Din păcate, atmosfera nu e dinamică și stimulativă. Ne confruntăm cu multe greutăți, aberații, inerții. Conducerea n-a mai călcat de multă vreme în incinta noastră. Unii conducători de locuri de muncă nu de fac cinste. Precum: (simplă , coincidență de nume cu inventatorul), ing. Radu Alexandru care a făcut abuzuri, folosind oameni ,la lucru în apartamentul personal și la țară, la Afumați. Conducerea Institutului a încercat sa mușamalizeze cazul. în final, el s-au ales cu un avertisment, dar și eu cu o mustrare — pentru că am sesizat cazul! ? Planează și acum, in institut, ADRIAN FULGA (Continuare în pag. a V-a) AXWSW.V.V.V.VAVMSV. ■ W W W W W WWWV WIWW ...Și cu Ion Trocan cum rămîne? Iată adresa nr. 812 din 19.06. 1992, cu care i-a răspuns petiționarului : „La cele două cereri depuse de dv. la primăria comunei Almăj Sud nr. 459/7.04. 1992 și nr. 519/20.04.1992, prin care solicitați remăsurarea vetrei de casă pentru care sunteți în litigiu cu Matache Floarea, vă precizăm următoarele: începînd cu data de 9.11.1991, vi s-au făcut nenumărate măsurări și remăsurări de către comisie. Ultima remăsurare vi s-a făcut în ziua de 6.04.1992 în prezența dv. dt și a vecinei dv., Matache Floarea, declarîndu-vă Satisfăcuți. Precizăm că încă după prima măsurare, făcută la data de 9.11.1991, vi s-a eliberat și adeverință de punere în posesie. Litigiul dintre dv. și Matache Floarea este nejustificat, lipsit de obiect“. Semnează primarul, secretarul și comisia Călin Nicolae, Giucă Ion, Balmăun Gheorghe, Vasile Constantin, Vilău Miron). Aparent, toate bune și la locul lor. De măsurat (și încă de nenumărate ori), țăranul a mai zis o dată „da" („a ținut și de lanț“, „mi-amintesc că a luat și în... plus!“ — confirmă ing. Paula Mustață), i s-a înmânat schița locului, litigiul este nejustificat. Mai rămîne să se invoce o expertiză medicală. ceva care să ateste starea de sănătate, mai știi, « celui mereu cu căciula la mîna. Pină la „expertiză“, ne-au ieșit în cale cîțiva oameni, martori de-ai celui care contestă. Nica Gheorghe : „A lui a fost vărsarea, a lui Trocan. Acuma este a vecinului!“ ; Vieru Gheorghe : „Vărrarea a revenit de la C.A.P. dînsului“; Cîucă Gheorghe: „Pămintul e de la baba mea și a fost dat unchiului său, al lui Trocan, cum ar veni, la schimb, pe un pogon de pămînt în cîmp ! Asta e istoria“. într-adevăr, asta e istoria. Dacă acei 28 de ani, în intravilan, au aprținut de drept lui Ion Trocan și în prezent nu-i aparțin, nu-i mai are în ciuda „nenumăratelor măsurări“ și a faptului că, altă istorie, „a mai luat și în plus“!? Cum devine că „litigiul este nejustificat, lipsit de obiect" ? VIRGIL DUMITRESCU (Continuare în pag. a II-a) Ik la guvern « In debutul briefingului guvernamental de ieri, doamna Virginia Gheorghiu a informat mass-media despre ședința executivului de miercuri, numind-o „Ședință de lucru și de contact reciproc“. Explicația ? , Au fost analizate problemele organizatorice ale tuturor ministerelor, primul ministru Nicolae Văcăroiu solicitînd miniștrilor ca,în termen de 10—12 zile, sa prezinte concepte de restaurare a ministerelor, dar s-a subliniat că această măsură nu este un imperativ.Executivul va mai avea, în această săptămîna, o ședință (vineri) în care vor fi supuse aprobării proiecte de hotărire privind indexarea salariilor, pensiilor, asigurărilor compensarea sociale, inclusiv — pensiilor agricultorilor — lucru ce nu s-a mai realizat pină în prezent. Indexarea — compensarea se va face avînd în vedere faptul că indicele de creștere a prețurilor (27,5 la sută) este mai mare în prezent decit cel prognozat (26 la sută). Prin această măsură de indexare-compensare se intenționează ca gradul de acoperire a creșterii prețurilor (in perioada noiembrie-decembrie 92) să fie de circa 65 la sută. • Executivul a aprobat o hotărîre referitoare la aplicarea de către România a rezoluției Consiliului de Securitate privind înăsprirea sancțiunilor împotriva Iugoslaviei. » Ziua de 1 Decembrie a.c. — zi nelucrătoare. • DL Mugur Isărescu a făcut, în ședința de ieri a Executivului, un briefing membrilor în legătură cu politica financiară. • „E o utopie de a se recalcula acum prețurile care au la bază prețul majorat al benzinei“ (e vorba de 220 lei/1), a ținut să sublinieze d-na Virginia Gheorghiu ca răspuns la o întrebare, ION JIANU IMPORTANTĂ Adunarea generală a acționarilor de la SOCIETATEA COMERCIALĂ „AGROINDUSTRIALA“ din Giubega este programată în ziua de 3 decembrie, ora 10. Sunt invitați acționarii din comunele Giubega, Perișor, Radovan, Ca.atila, Izvoare, Vîrtop.