Cuvîntul Libertății, octombrie 1997 (Anul 9, nr. 2202-2232)

1997-10-14 / nr. 2215

. Ia sfîrșit, un alt (nou) episod din lungul și controversatul proces al facerii și desfacerii acestei Reforme începute de guvernul Ciorbea s-a încheiat, așa cum era de așteptat, liceenii care au ieșit masiv în stradă la sfîrșitul săptămînii trecute, impunîndu-și revendicările într-un mod mai consistent decît au pretins. Cu alte cuvinte, reforma este amînată, cu un an, cine știe, poate mai mult. Nu insistăm asupra evenimentului ca atare, este limpede de la distanță că elevii au avut dreptate exact acolo unde conducerea ministerului a greșit în mod nepermis și anume în modul de pregătire și de aplicare a prevederilor legii, dezbătută și aprobată, cum se știe, în vechiul Parlament al țării, însă cu votul tuturor forțelor politice, ba chiar cu votul masiv al celor care se aflau atunci în opoziție, iar astăzi sunt la putere. Considerăm însă semnificativă întîmplarea aceasta pentru modul nepermis de superficial în care Guvernul înțelege să aplice Reforma și modul în care s-au sfîrșit disputele în cazul elevilor amintește nenumărate alte evenimente, unele foarte recente, care trădează un infantilism cras, dacă nu chiar, deseori, o iresponsabilitate menită să compromită orice idee de reformă. Ceea ce însă surprinde încă și mai mult este pretenția guvernanților inițială, adică la începutul oricărei încercări de a demara un episod al reformei de a ști totul foarte bine și de a stăpîni situația. Cazul se repetă aproape la indigo: se “dă drumul” unui proiect normativ, unei inițiative, unei ordonanțe etc., se așteaptă reacția celor vizați, se trece apoi la discuții și la contestații, la rediscutări nesfîrșite, la renegocieri, după care fie se ^o £ Vxi abandonează toată afacerea, revenindu-se la punctul inițial, fie se ajunge la un compromis. Aproape niciodată în alt mod. Mai grav mi se pare faptul că nici o astfel de experiență nu a avut menirea să le atragă atenția guvernanților asupra imensului impact pe care consecințele acestor gesturi le au deja asupra populației. Este clar, spre exemplu, că Reforma a avut de suferit imens, mult mai mult în orice caz decît dacă ea s-ar fi aplicat într-o atmosferă de conlucrare și de dialog cu țara, ba chiar cu unele forțe politice dispuse la compromis. Există, la unii dintre actualii guvernanți, o fudulie vecină cu prostia și cu tembelismul care amintește atît de bine de aceleași tare probate cu asupra de măsură în vechile guvernări și care mă fac să cred că puterea nu numai strică și compromite, ba parcă presupune, adesea, un anume fatalism, acela de a promova, între doi candidați la un post, pe cel mai puțin indicat să-l ocupe. Asta se întîmpla însă frecvent pe timpul răposatului regim comunist, cînd se lucra adesea în mod diabolic la serviciul de cadre și unde criteriile de performanță intelectuală ori de carismă personală lipseau cu desăvîrșire. La Ministerul Educației Naționale, spre exemplu, se vede cu ochiul liber că lucrurile nu merg deloc bine, nimeni nu e dispus însă să treacă la un proces necesar și aproape obligatoriu de “asanare”. Se va face, probabil, așa cum ne este în obișnuință, cînd va fi iarăși prea tîrziu și ne vom trezi că în loc să avansăm pe drumul firesc al reformei vom fi nevoiți să facem importanți și inutili pași înapoi. Ba mai mult, sînt convins că nimeni nu va răspunde pentru “oalele sparte”, fiindcă dacă avem corupție fără corupți, de ce n-am avea și vinovății fără... vinovăție? __________________GEORGE POPESCU Chinurile facerii și desfacerii Reformei ANUL VIII NR. 2215 MARTI, 14 OCTOMBRIE 1997 8 PAGINI __700 LEI După ce a confundat Budapesta cu Bucureștiul, Solana susține: Extinderea NATO va continua Solana a precizat că “ușa NATO” trebuie să rămînă deschisă, așa cum a fost stabilit la reuniunea la nivel înalt de la Madrid. Solana a oferit asigurări că nici una dintre țările democrate care doresc să devină membre NATO nu vor fi excluse, indiferent de poziționarea lor geografică sau istorică. Secretarul general NATO și-a exprimat speranța că, în ciuda dezamăgirii statelor care au sperat să fie invitate să adere la NATO în primul val, mesajul “ușii deschise” a fost bine înțeles. Solana a spus că va rămîne valabilă “puternica inițiativă” pentru continuarea reformei în țările partenere, în perspectiva creată de lărgirea NATO și a Uniunii Europene. In opinia secretarului general al NATO, fără angajamentul de deschidere al NATO și UE, nu ar fi putut fi realizate “acele multe tratate bilaterale” care au transformat peisajul politic din Europa Centrală și de Est și au rezolvat probleme de graniță și minorități. Secretarul general al NATO a apreciat că România trebuie să suporte o serie de cheltuieli militare ca stat membru al Alianței. “România, o țară care își dorește atît de mult să se alăture Alianței, va trebui să decidă în privința cheltuielilor militare, să existe resursele respective și să le împartă cu noi”, a spus Solana. El a adăugat că resursele financiare respective trebuie cheltuite în scopuri militare, și nu în alt sens. Răspunzînd unei întrebări adresate de un parlamentar belgian, care s-a referit la semnalul pozitiv dat de prezența sa la București, Solana a spus că nu s-a luat încă nici o decizie în privința următoarelor state care vor fi invitate să adere la NATO. Secretarul general al NATO a afirmat că Alianța Nord-Atlantică va acorda ajutor “semnificativ” tuturor țărilor candidate pentru viitoarea etapă de lărgire. Toți partenerii care aspiră să devină membri NATO vor avea ocazia să continue dialogul în acest sens. Javier Solana a mai spus că partenerii interesați să devină membri NATO se pot pregăti ei înșiși, prin intensificarea interoperabilității cu Alianța, și pot beneficia de avantaje importante oferite de participarea la Parteneriatul pentru Pace. Țările care au fost invitate, la summit-ul de la Madrid, să se alăture Alianței Nord-Atlantice nu vor fi ultimele, a afirmat, ieri secretarul general al NATO, Javier Solana, adresîndu-se celei de a 43-a Adunări a Atlanticului de Nord, care s-a desfășurat la București, în perioada 9-13 octombrie. Javier TIB ’97 își deschide, ia azi, porțile . Astăzi, la Complexul Expozițional din Piața Presei Libere, din Capitală, se deschide Tîrgul Tehnic Internațional București - TIB’97. La actuala ediție participă peste 14.000 firme din care 610 sînt străine și reprezintă 30 țări între care un număr de 18 participă cu pavilion național. Dintre acestea, Germania va fi prezentă cu 195 firme, Italia - 89, Austria - 70, Elveția - 43, Franța - 36, Ungaria - 27, Danemarca - 25, SUA - 24. TIB’97 este deschis pînă duminică, 19 octombrie 1997, inclusiv, între orele 10-18. Intrarea generală este 4.000 lei, iar pentru studenți, militari și pensionari -2.000 lei. Poartă deschisă pentru firmele românești și străine, “teren” de acțiune al oamenilor de afaceri, ampla manifestare tehnicocomercială care este TIB’97 va crea noi și importante oportunități de afaceri și, totodată, va prilejui publicului vizitator cunoașterea “pe viu” a nenumărate produse, tehnologii și servicii moderne și, în unele cazuri, dacă punga îi permite, chiar să-și cumpere oricare articol dintre cele expuse. în numerele viitoare ale cotidianului nostru vă vom relata, de la fața locului, diverse aspecte din viața celei mai mari manifestări expoziționale românești. ION DIACONU J V O dramă care te poate năuci ! La 37 de ani, Verginica Dobrica, mama a trei copii, din satul Comănicea, comuna Secu, județul Dolj, femeie modestă, slabă și ponosit îmbrăcată, trăind din muncile cîmpului, pe terenul propriu, dar și al altora, a fost arestată preventiv, pe 30 de zile, prin mandat al Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, sub învinuirea de omor calificat. Această femeie este victima unei racile sociale cumplite, sărăcia, pe care nu ea este chemată s-o soluționeze. Din concubinajul prelungit cu Constantin Rață, din satul Gropane, comuna Grecești, Dobrică a adus pe lume trei copii: Alina(12 ani), Mihăiță (5 ani) și Mioara (3 ani). Aceasta din urmă este deja încredințată Leagănului de copii din Craiova. Despărțită de Rață, Dobrică s-a mutat, după o vreme, luînd cu ea unul din copii, la Nicolae Diță, 57 ani, din satul Comănicea, cu care a rămas însărcinată, la sfîrșitul lui octombrie 1996, născînd în ziua de 10 iulie a.c., un băiețel perfect sănătos, pe care însă l-a îngropat de viu. Ce a declarat, însă, Dobrică, după reținerea ei de către organele de anchetă, este cutremurător: “m-am gîndit inițial să-l las să trăiască. în același timp m-am gîndit că sînt săracă și mai vam un copil, cu care trăiesc într-o casă străină și nu am cu ce-l crește, și mei asigura un viitor. Cînd l-am îngropat, i-am auzit ultimul scîncet”. într-o lume atît de amărîtă, roabă a atîtor constrîngeri sociale, Dobrică Vergipica, absolventă a opt clase, în deplinătatea facultăților mintale, așa gîndește, năucită de o perspectivă pe care ignoranta ei n-o poate crede promițătoare. Pentru ea un prunc e uiracol, o povară, fiindcă realitatea i se tvăluie în toată glaciala ei împotrivire sau lăsare. Gestul necugetat al Verginicăi Dobrică _onstituie o dramă pe lîngă care se poate trece cu ochi închiși. Dar, în același timp constituie o dramă care te poate descumpăni. Nimeni nu se aventurează să coboare la rădăcina atîtor sumbre episoade, de acest calibru sfîșietor. Dar asta-i situația, în timp ce politicienii se dotează, de la bugetul țării, cu “celulare” sofisticate, iar o societate avidă de reclamă rămîne tot mai imună la derapajele sociale, legiunea cerșetorilor crește, pruncuciderile se înmulțesc, sărăcimea prolifică fiind silită la astfel de gesturi aberante, sugerînd, parcă, emblema unei epoci de gangsterie și parvenitism. ______________________________________________________ MIRCEA CANTĂRJ Apostrof La Craiova, dl. Petre Roman l-a elogiat pe Nicolae Văcăroiu! Carevasăzică, e posibil. Injuria puturoasă, ura bezmetică, înfruntarea isterică nu sînt obligatorii. Aflîndu-se la Craiova, la finele săptămînii precedente, liderul PD, președintele Senatului României, dl. Petre Roman, a afirmat, în cadrul unei conferințe de presă, că “Nicolae Văcaroiu a făcut unele greșeli, dar a fost un excelent prim-ministru,iar PDSR, deși a făcut reformă, rezultatele nu sunt pe măsură, ceea ce nu le dă credibilitate”. Nu cunosc rațiunile care l-au determinat pe dl. Petre Roman să elogieze, atenție, pentru prima dată, meritele, atîtea cîte au fost, ale ex-premierului Nicolae Văcăroiu. Dar, în orice caz, îi dăm dreptate, mai ales raportîndu-l pe senatorul Nicolae Văcăroiu la actualul... prim-ministru, Victor Ciorbea. Apoi, preferăm să acordăm, oricui, într-o primă instanță, prezumția de sinceritate, îmbrățișînd ipocrizia, care ne ferește de insolența gratuită și, mai ales, de bîtă. Esențial mi s-a părut și faptul că dl. Petre Roman înțelege să se integreze într-un scenariu civilizat, mai ales dacă se raportează la o realitate sfîșietoare. E un progres sau măcar o promisiune de progres. Oricum, convine, în mai mare măsură, acest protocol, decît etichetări globale, fără acoperirea necesară. Fiindcă, tot repudiind vechea guvernare, ne-am trezit cu una deloc mai brează, și asta o resimțim fiecare, pe propria piele. (M.C.) Către BAC privind cu mînie Ministerul Educației Naționale a anunțat, la începutul acestei luni, că sesiunea de bacalaureat 1998 se va desfășura conform Legii 84/95. Probele bacalaureatului ar urma să fie în număr de trei, la scris, și în număr de șase la oral. Nota minimă de promovare, la fiecare probă scrisă și orală, este 5. Media generala minimă de promovare a bacalaureatului. 6. Ceea ce, așa cum se cunoaște, i-a scos pe elevi în stradă se referă la prevederea conform căreia fiecare elev va susține probele orale într-o singură zi. Aflîndu-ne cu reportofonul deschis printre elevii craioveni, în acest octombrie fierbinte, iată ce opinii am înregistrat. Pătru Florin, clasa a XI-a, Liceul de Artă “Marin Sorescu”: “Oamenii aceștia nu au suflet, nu judecă așa cum trebuie. Este o prostie această nouă lege a învățămîntului”; Stancă Bogdan, idem: “Ca fiecare lege din țara asta, totul este razna. Consider necesar ca probele acestui Bac să se axeze pe specialități, iar noua lege a învățămîntului - deloc rezonabilă pentru elevi - ar trebui anulată”. Dricu Dragoș, idem: “Cei din Guvern nu au intenții bune, pînă și profesorii spun că e un haos total. Ce să mai vorbim despre elevi, total debusolați?! Adevărul este că sîntem niște cobai. Pe noi se experimentează. Dacă va reuși, nu va fi nimic. Dacă nu va reuși, la fel”. Anton Cristian, idem: “Să dai BAC-ul la patru materii în aceeași zi e ceva imposibil. Materia e multă. Disciplinele ar trebui structurate în așa fel încît să nu avem prea mult de învățat. Adică să se dea doar din clasa a XH-a, nu și din ceilați trei ani”. Budirncă Robert, idem: “Acum 40 de ani, cînd BAC-ul se dădea la șapte materii, erau alte timpuri. Nu este admisibil să susținem atîtea probe orale într-o singură zi. Nu sîntem roboți să reținem tot ce ni se predă.”; Șerbănoaica Mădălin, idem: ‘ Mi se pare anormal ca, după atîția ani, să se introducă bacalaureatul la șase materii, șapte probe. Trebuia să fim anunați din timp. Noi știm foarte puțin despre ce măsuri se vor lua în privința viitorului nostru”; Pătru Mădălina, idem: “Eu zic să facem grevă, fraților, că nu se mai poate!”; Popescu Cristina, Liceul “Nicolae Bălcescu”: “Mi se pare incorect să dai cinci probe orale în aceeași zi. Este chiar imposibil!”;încă Viorica, Liceul “Gheorghe Chițu”: “Referitor la ceea ce spunea domnul secretar al Ministerului Educației Naționale la TVR 1, și anume că dînsul a dat bacalaureatul la 10 materii sau la opt, nu știu exact, e bine de știut că în alte țări materiile sînt în total opt sau 10, iar la noi, numai în clasa a X-a, sunt 16!”. Post-scriptum. Surdu Elena, clasa a XI-a, Liceul de Artă “Marin Sorescu”: “Dacă ar fi aici ministrul Petrescu, cred că l-aș trage în țeapă. Pentru domnia sa, chiar că ne trebuie un Vlad Țepeș!...” GEOANA. Fără supărare, fiecare cu dreptatea lui! Doi editorialiști de ținută ai presei cotidiene, acizi și ispititori prin rafinamentul arguției, mă refer la Ion Cristoiu și Tia Șerbănescu, s-au străduit în editorialele de ieri, aproape impecabile ca logică, să înlocuiască, pe alocuri, exactitatea prin convenabil. Dacă Ion Cristoiu critică PDSR-ul considerîndu-l “un partid de șefi, cărora le stă rău să coboare în stradă, alături de demonstranți, fie aceștia muncitori, fie elevi”, d-na Tia Șerbănescu opinează că “Opoziția a mîngîiat pe creștet revolta elevilor”. Sagacele Ion Cristoiu își poate reproșa că a scăpat din vedere acest gest tandru al PDSR, fie el și metaforic, în orice caz nepetrecut la lumina zilei. (M.A.)______ > FLA3H < ■ Alegerile se repetău alegerile organizate duminică, 12 octombrie a.c., pentru ocuparea funcției de primar al comunei DANEȚI - pentru care s-au înscris pe liste 7 candidați - s-au prezentat la urne numai 866 de alegători din cei 5.922 cu drept de vot. Întrucît nu s-a înregistrat jumătate, plus unul, din voturile valabil exprimate, se repetă alegerile, duminica viitoare, 19 octombrie a.c. Din cei 7 candidați, cei mai bine plasați, în rîndul electoratului, au fost: Gheorghe Cismaru (USD), cu 295 voturi valabil exprimate; Leon Popescu (PDSR) -193 de voturi, și Paul Băluță (PSM) -123 de voturi. ■ Universitate de Medicină și Farmacie, la Craiova - Ministrul Educației Naționale, Virgil Petrescu, a declarat, zilele trecute, că a fost trimis Parlamentului proiectul de lege privind înființarea Universității de Medicină și Farmacie din Craiova. ■ “Temps des Livres” - Ainance. Francaise organizează, în perioada 10-20 octombrie a.c., expoziția cu vînzare “TEMPS DESUVRES”, care cuprinde: carte pentru copii, bandă desenată, metode de Învățare, a limbii franceze pentru începători și avansați, cursuri de franceză specializată, dicționare de limbă franceză și multe altele. Expoziția este itinerantă, astăzi, 14 octombrie - la Universitatea din Craiova; 15 octombrie - Liceul “Elena Cuza”; 16 octombrie - Colegiul “Nicolae Bălcescu”; 17 octombrie - Școala nr. 18; 20 octombrie - Liceul “Frații Buzești"1. ■ Oliviu Gherman, profesor consultant la Universitatea craioveană - Senatul Universității din Craiova a aprobat, prin vot deschis, propunerea Biroului Consiliului Profesoral al Facultății de Științe ca dl. Oliviu Gherman să fie profesor consultant. Propunerea fusese respinsă la ședința anterioară, prin vot secret. ■ Actualizarea la inflație - Direcția Județeană de Statistică Dolj ne-a transmis indicii prețurilor de consum folosiți pentru actualizarea la inflație a elementelor patrimoniale ce se au în vedere la determinarea profitului impozabil, conform O.G. 70/1994 privind impozitul pe profit. Astfel, rata medie lunară a I.P.C.în perioada ianuarie-septembrie 1997 este: 9,0 la sută - total; 8,6 la sută - mărfuri alimentare; 8,7 la sută - mărfuri nealimentare; 11 la sută - servicii. ■ Tenativă de omor, la Penitenciarul Craiova - doi deținuți de drept comun din Penitenciarul Craiova aveau ceva de împărțit... Tănase Cristian i-a aplicat o lovitură de cuțit lui Căldăraru Danciu, punîndu-i viața în pericol. Organele abilitate investighează circumstanțele în care s-a produs tentativa de omor. Din cite am aflat, un procuror-anchetator de la Parchetul de pe lîngă Tribunalul Dolj s-a deplasat, ieri, la Penitenciar, pentru cercetări. ■ Accident mortal - Pe 10 octombrie a.c., în jurul orei 14,30, Răducanu Iulian (46 ani), conducînd o autospecială, a încercat să depășească o căruță încărcată cu fin, pe raza comunei Amărăștii de Jos. Din nefericire, autospeciala a acroșat căruța și, în urma impactului, Popa Ion (60 ani) și Popa Margareta (59 ani), agricultori, din localitate, care se aflau în căruță, au fost accidentați grav, în ziua de 12 octombrie a.c., Popa Ion a decedat la Spitalul nr. 1 Craiova, în urma complicațiilor survenite. ■ Cu mașina în pom... - în dimineața zilei de 12 octombrie a.c., pe raza comunei Leu, lanoș Fănică (38 ani), brigadier la IECM Lupoaia, a adormit la volan... Autoturismul a intrat într-un pom de pe marginea drumului, fiind accidentați toți cei aflați în mașină: Golgojan Mugurel (28 ani), Golgojan Liliana (29 ani), Golgojan Tania Adelina (8 ani), Vartel Florentina (18 ani) și conducătorul auto. Cei cinci sunt internați în spital, pentru acordarea de îngrijiri medicale. ■ Nucile sau... viața!Moșiu Gheorghe, în vîrstă de 72 ani, a vrut să-i taie gitul, cu un cuțit, lui Oprea Lepădat (51 ani), vecinul său, pentru că acesta i-ar fi cules cei doi nuci ce-și întind crengile în ograda alăturată. Parchetul de pe lîngă Tribunalul Dolj a emis mandat de arestare preventivă pe 30 de zile împotriva lui Moșiu Gheorghe, pentru săvîrșirea infracțiunii de tentativă de omor. ■ Băutura e de vină... subofițerii Postului de Poliție Piscu Vechi l-au condus la Judecătoria Calafat pe Curucu Leon (34 ani), care, după ce s-a îmbătat, și-a alungat părinții din casă, provocînd scandal. Instanța l-a sancționat cu 45 zile închisoare contravențională, conform prevederilor Legii 61/1991, pentru a-i veni mintea la cap... ■ Ploaia a făcut ravagii în viile neculese! Ultima ploaie, cea din noaptea de duminică spre luni, cu o arie largă de răspîndire în Dolj, a provocat mari prejudicii în viile neculese, diminuînd producția, afectînd ciorchinii de struguri și creînd premisele instalării imediate a mucegaiului. In cursul zilei de ieri, majoritatea celor ce dețin perimetre de vie și încă mai pregetați cu culesul a trecut la treabă. Pagubele rămîn, însă, mai cu seamă în podgoriile de la Daneți, Dăbuleni, Călărași, Galicea Mare, Sadova și Segarcea. FLAXH < Creditul reprezintă un element esențial al economiei de piață. Pe tărâmul pieței de capital, se “rotesc”, sub diverse forme, sume impresionante de bani. Cum se obține un credit este o altă poveste, presărată cu nevăzute și, adesea, nebănuite “semne” originale, specifice tranziției... Societatea Comercială MONTSTAR S.R.L. Drobeta-Turnu Severin a obținut, de la BANCOREX - Sucursala Lipscani, București, un credit de 3 miliarde de lei, pentru “cumpărare de materie primă, mijloace de transport și alte cheltuieli curente”, prin Convenția de lucru nr. 10697/14 aprilie 1995, la care s-au adăugat Addenda nr. 2 și, respectiv, nr. 3. Termenul scadent era 31.12.1996, iar creditul a fost garantat printr-un contract de ipotecă asupra unui imobil situat în satul Brebina (orașul Baia de Aramă) - Mehedinți. Ulterior, firma MONTSTAR S.R.L a emis și două bilete la ordin, în valoare de 1.171.217.104 lei (pe 2.12.1995) și 4,5 miliarde lei (pe 1.01.1996) . Neachitîndu-și datoriile, S.C. MONTSTAR S.R.L. a fost declarată în incapacitate de plată, prin Notificarea nr. 278/1997. La 18 martie 1997, BANCOREX - Sucursala Lipscani a chemat în judecată Societatea MONTSTAR, pentru a fi obligată la plata sumei de 3.000.000.000 lei, reprezentînd credit nerambursat, și 5.119.033.184 lei - dobinzi aferente, calculate pînă la 7 ianuarie a.c. Instanța a solicitat o expertiză contabilă pentru stabilirea cuantumului dobînzilor, la ora actuală dosarul aflîndu-se pe rolul Curții de Apel Craiova - Secția Comercială. (S.A.) 1 o/Dobînzi de miliarde, ce depășesc creditul!