Cuvîntul Libertății, ianuarie 1999 (Anul 11, nr. 2643-2670)

1999-01-28 / nr. 2667

Soare perfid, de iarnă! Primăvară părelnică, la fel de înșelătoare! Timpul frumos, fără să-i vină sorocul, ne-a făcut zile fripte, furișîndu-ne boala de sezon în oase. Se pare că în Dolj, încă nu este o adevărată epidemie de gripă, dar nu-i exclusă posibilitatea. Dovadă și faptul că, ieri, sub semnătura prof. dr. Andrei Bondari, directorul Direcției de Sănătate Publică Dolj, am primit, prin fax, următorul COMUNICAT: “în conformitate cu instrucțiunile M.S. din f # Planul de Prevenire și Combatere a Gripei în sezonul epidemic 1997- 1998, se introduce carantina în toate unitățile spitalicești prin interzicerea vizitării bolnavilor. în luna ianuarie se înregistrează o creștere a cazurilor de gripă, mai ales în săptămîna 18-24, cînd au fost raportate 123 cazuri, dintre care șapte sînt internate”. Cum e și firesc, cele mai multe solicitări se înregistrează la Secția de profil a Spitalului nr. 3 Craiova. Iată de ce, ieri, am luat legătura cu universitarul Dan Hurezeanu, șeful Secției - boli contagioase - întîmplător și medic de gardă. Binevoitor, amabil - deși cabinetul îi era luat cu asalt de vreo 20 de pacienți cu viroze - domnia sa ne-a declarat: «în ultimele zile, media consultărilor a ajuns la aproape 30-40. Locurile în spital sunt deja ocupate. Ideal ar fi ca persoanele care au fost ocolite de gripă sau viroze să se vaccineze, în familiile unde deja au apărut simptomele specifice, aș recomanda preventiv, douătrei doze cu “Polidin”, douătrei fiole asociate cu “Ascovit”, “Fenosept”, ceaiuri fierbinți, evitarea aglomerației și repaus. Evoluția virozelor respiratorii pe trimestrul IV 1998 și în ianuarie 1999 este diferită: virozele au scăzut în ultimele trei luni ale lui ’98, dar au crescut, simțitor, în luna ianuarie a.c. NICOLAE BĂBĂLĂU Miron Cozma va fi adus de polițiști în fața instantei COTIDIAN REGIONAL INDEPENDENT ANUL X, NR. 2667, JOI, 28 IANUARIE 1999, 8 PAGINI - 1500 LEI NICOLAE BĂBĂLĂU Drama contribuabililor .Hotărît lucru, ceea ce se întîmplă de la începutul acestui an pe la ghișeele unor instituții încasatoare de biruri este, pare-se, un caz fără precedent, în și dincolo de Europa. Ministeriabilii au pus cazul înaintea boilor! Au mărit aberant impozitele» fără să pregătească, în prealabil, încasarea cît mai operativă* și fără batjocorirea contribuabililor. Modalitatea prin care “finanțiștii” s-au (ne)gîndit să strîngă taxele și impozitele la vistieria statului, nu numai că este anormală, ci și inumană, degradantă. Cum și-ar fi închipuit “Traian- Decebal Remeșii” că, într-o singură lună, se pot depune acele blestemate declarații pe care mai mulți specialiști în drept și finanțe le consideră chiar inutile pentru cei ce au deja rol deschis la “Fisc”, în baza căruia s-a plătit impozitul și pînă acum? Ba, mai mult decît atît, cîțiva demnitari de la finanțe au umplut ecranul televizoarelor și - ultimativi și cu aroganță - au anunțat sancțiuni drastice pentru cei care nu vor depune pînă la 28 ianuarie - vezi, Doamne, în zilele libere... sînt ocupați formularele cu pricina. Așa se face că s-a declanșat drama plătitorilor de biruri, care au început să se calce în picioare. Pentru ce? Pentru a da bani și nu pentru a primi. Principalele victime nici nu se putea altfel - sărmanii pensionari, al căror timp liber poate fi folosit și pentru asemenea sacrificiu, pentru lupta corp la corp cu birocrația, indolenta si indiferenta unora dintre finantiști. La 195 > , Craiova, asaltul pentru formulare care nu s-a încheiat, dar s-a mai simplificat prin implicarea asociațiilor de locatari și extinderea punctelor de lucru, ceea ce se putea face din capul locului este un preambul la asaltul final: plata propriu-zisă a impozitelor. Bătălia de la “Ciufulici” se mută la “Fisc”. Nu dau crezare, întrutotul, la ceea ce se vorbește prin “Tîrg”: cum că vreo cîțiva descurcăreți deja au plătit impunerile fără să treacă prin “infernul” declarațiilor (?!). Coadă la “Fisc”, coadă la plata energiei electrice și a cheltuielilor de întreținere, coadă la achitarea facturilor telefonice. Și aici blestem - tot bătrînii sînt pe metereze. Ferească Domnul să se găsească un pensionar mai greu de lămurit, să ceară vreo explicație, fie ea și pertinentă, că se și vede trăsnit de vorbe fulgerate și țîfnoase. Cei de dincolo de ghișeu au voie să fie nervoși, stresați și nederanjați. Cei de dincoace - plebea - nu au voie decît să plătească birurile, oricît de aberante ar fi ele și oricît de inumane sînt condițiile impuse de cei care au pîinea și cuțitul. Dar au și pîinea albă asigurată... CUVIISTCIL nostru Monitorizarea poluării apelor rîurilor din sudul României Ambasadorul Marii Britanii la București, CHRISTOPHER CRABBIE, sosește în după-amiaza acestei zile în Craiova, pentru a face o importantă donație către Facultatea de Horticultură din Bănie, mîine, la ora 10. Programul vizitei mai include o conferință de presă ce va avea loc la Prefectura județului Dolj (ora 9), în prezența prefectului Marian-Jean Marinescu, și vernisajul expoziției de artă fotografică a artistului Frank Meadow Sutcliffe (Palatul “Jean Mihail”, ora 12). Consiliul Britanic și Ministerul român al Cercetării și Tehnologiei au inițiat un proiect de colaborare între Universitatea din Luton (Marea Britanie) și Facultatea de Horticultură din cadrul Universității craiovene, pentru contractul de cercetare cu tema “Monitorizarea poluării apelor rîurilor din sudul României”. Materializarea directă a acestei colaborări constă în donarea de către Ambasada Britanică din București a spectrofotometrului DR 2000 Facultății de Horticultură, instrument ce va permite analiza imediată a probelor de apă colectate, indicînd digital valoarea concentrației. în perioada 1997-1998, specialiști de la Universitatea din Luton și Școala de Geologie și Științele Mediului au colaborat cu colective de cercetare de la Facultatea de Horticultură din Craiova la realizarea unui studiu asupra ecosistemului acvatic Jiu, consemnînd fenomenele referitoare la poluarea acestui rîu și propuneri de ameliorare a calității apelor lui. Cum monitorizarea mediului reprezintă un domeniu de importanță vitală pentru societatea noastră, colaborarea româno-britanică va contribui la elaborarea unor sisteme de gestionare ecologică a apelor României, în conformitate cu cerințele Comunității Europene. (A.S.) Actul de justiție, sub semnul transparentei ! Dialog fara menajamente și fara prejudecăți cu d-na magistrat LIDIA BĂRBULESCU, președintele Tribunalului Olt - De ce, doamnă magistrat, o transparență a actului de justiție? Pentru că nu avem și nu trebuie să avem nimic de ascuns. Prin însăși rațiunea sa de a fi, magistratura se află în slujba oamenilor, asigură aplicarea corectă a legii pentru oameni. Și coincide întotdeauna adevărul cu dreptatea, în justiție? - Mă tem că nu. Dar să mă explic. Adevărul, sigur, niciodată nu va fi cel absolut. Și nici dreptatea. Totul depinde de probele testimoniale ce sunt administrate. Unul este adevărul pe care omul îl consideră și (multe ori) altul cel ce reiese din probe și din mărturii. Pentru că intervine subiectivitatea. Toți sînt oameni și inculpați, și pîrîți, și martori, și... Și judecători, și procurori,și avocați. Toți, mai mult sau mai puțin cunoscători ai Legii. Judecătorul trebuie să ilumineze această cale spre dreptate și spre adevăr. Atunci, iluminați prezumția de nevinovăție. f este un principiu fundamental al dreptului penal. Din păcate, la noi, în România, nu se aplică întotdeauna corect, în mod normal, noi, judecătorii, cînd avem un dubiu, mai degrabă achităm persoana incriminată decît să o condamnăm. Pentru că și numai o zi de condamnare înseamnă un impact psihologic deosebit. FLORIN STAMA afirmare în pag. U Primele impresii despre Universitatea” lui Bondrea ULTRASCURTE > în această seară, de la ora 49, Teatrul Național din Craiova prezintă spectacolul cu piesa “Timon din Atena”, de W. Shakespeare. Scenariul, regia și coloana sonoră - Mihai Măniuțiu. Scenografia - Aurel Vlad. * Concert Vineri (ora 19), la Filarmonica “Oltenia”, are loc un concert simfonic, sub bagheta dirijorului Vlad Conta. Solistă - Lena Vieru (pian), în program - compoziții de Anatol Vieru, Ravel, Franck. Invitație pentru copii Teatrul pentru Copii și Tineret “Colibri” prezintă, azi, la ora 11, spectacolul “Cocoșelul cu penele de aur”, de Leda Mileva. Regia - Cristian Pepino. Recital de operă Pe scena Teatrului de Operă și Operetă, miercuri, 3 februarie a.c., la ora 18, vor susține un recital de operă Georgeta Fangli-Dobre, Magda Gruia, Ileana Ropcea, Doina Larsan, Francisc Cseterki, Victor Gomoiu, Nicolae Toma. La pian: Corina Stănescu și Cristina Stan. * “Social-democratia 2000” Sub acest titlu, Organizația de Tineret a P.D.S.R. -Dolj deschide un ciclu de acțiuni, vineri, 29 ianuarie (ora 18), în sala de bowling a Restaurantului “Flora”. Prima etapă - discoteca “E seara ta”. Fundația Socio-Culturală “Tudor Vladimirescu”, din Craiova, “Calea Unirii” nr.139, oferă medicamente compensate, pe bază de listă proprie, prin farmaciile care ii aparțin. Singura condiție - rețeta să fie eliberată de cabinetul medical, respectiv medicul acestei fundații. Stana... “de Stana Ciupitu (31 de ani), fără ocupație, din comuna Goicea și domiciliată în Bistreț, a anunțat poliția locală că a născut în W.C.-ul locuinței, iar fătul l-a aruncat în interior. Cadavrul a fost transportat la spital în vederea efectuării necropsiei, iar “mama” își așteaptă pedeapsa. , prins Julia Constantin, 38 de ani, fără ocupație, din Valea Stanciului, a fost arestat pentru un furt comis la 5/6 octombrie 1998. Autorul sustrăsese 13 oi (!) de la Teacă Gheorghe din comuna Gîngiova. Grupaj de LILIANA LĂZĂRICĂ I#Caritas” revine în atenție V SI NUMEROȘI LOCATARI. FARA CĂLDURĂ IN PLINA IARNA ! MuM.K. ^omor pentru op»•«/*lem« «implu tic text*lv € Mts IPE.XMAKI De ni,si bine de un an,ocularii din cinci apartamente ale Ulmului UK, scara II și din încă cinci, de la scara III a aceluiași imobil, situat in centrul Craiovei, nu mai au căldură in băi, iar din luna decembrie a anului trecut nici in dormitoare. Nu e de ignorat ca zeci de oameni să nu mai beneficieze, in plină iarnă, de unul dintre principalele avantaje pe care le oferă o locuință la bloc, mai ales cînd aceștia sínt, in majoritate, pensionari. Blocul a fost construit în urmă cu aproape 40 de ani. Instalațiile pentru furnizarea agentului termic au început să cedeze și trebuie înlocuite. La subsolul blocului UK, scara II, s-au spart țevile care pornesc din conducta principală spre coloana de apartamente amintită. Primul dintre acestea, chiar deasupra subsolului, aparține d-nei Verginica Luândini, aici desfășurându-și activitatea, de aproximativ doi ani, Cabinetul de înfrumusețare cosmetică-coafură "Lady Di". Conducerea Asociației de Locatari bl. UK-49 apartamente, mai precis președintele Ion Voica și administratorul Dumitru Alexandru, dă vina pentru situația descrisă pe d-na Luandini. Unii dintre locatari - la fel. Cum s-a ajuns aici, care este, de fapt, adevărul, cum a fost posibil ca, de atîta timp, lucrurile să nu fie rezolvate am aflat stînd de vorbă cu cei implicați. De o parte - asociația... Ion Voica, președinte: “Acum doi ani cînd s-a mutat aici, d-na Luandini a tăiat conductele din baie, ca să nu mai dea cada la o parte pentru a repara conducta spartă la subsol. Acum și conducta de căldură, care face legătura între subsol și dormitorul ei, s-a spart. Am avertizat-o să vină să vedem care este situația. Am adus specialiști de două ori, de la două întreprinderi autorizate. Ei au spus că trebuie spart prin dormitor. Cînd a pus gresie, nu s-a gîndit că blocul are 38 de ani și conductele o să se spargă vreodată? Nu se știe precis unde e defecțiunea. Maiștrii au tăiat țevile tur și retur din conducta principală și le-au pus dopuri, pentru că apa curgea mereu și toată asociația nu avea căldură. D-na Luandini a cerit asociației - martori: o vecină, administratorul și doi meseriași - Ji_0 migresia la loc, cum e acum. Am fost la Primărie, la dl. Dobrescu, la dl. Păun, la dl. Florescu și i-am adus pe toți aici. Ce le-a spus, ce nu le-a spus, că au acceptat ce a zis ea, oamenii să rămînă în frig și ea să nu spargă nimic în casă. Ca a adus ea, cîndva, niște meseriași și i-au propus să scoată cada, nu a vrut și n-au mai reparat la loc, e treaba dumneaei.” Am asistat la o discuție între administratorul Alexandru Dumitru și Verginica Luandini. Ascultîndu-l pe primul, ne-am dat seama că nu prea știe stînga (administratorul) ce face dreapta (președintele). Alexandru Dumitru vorbea de cinci MIHAELA CALCIU (Continuare în pag. 5) PAG. OFF-uri de GABRIEL BRATU-MIR - Era normal ca premierul să nu se ducă la Petroșani să discute cu minerii, cu prețurile astea pe C.F.R... !!_______ -u.