Cuvîntul Libertății, ianuarie 1999 (Anul 11, nr. 2643-2670)

1999-01-15 / nr. 2654

Pagina 2 iilFO • Marea Britanie fixează pentru 10 martie termenul pentru stabilirea unui acord în Ulster. • Lebed se teme de o “lovitură militară de stat” în Cecenia. • Statele Unite nu și-au făcut nici un plan în legătură cu Irakul, după încheierea Ramadanului. • Marea Britanie cere autorităților de la Praga să îmbunătățească situația romilor din Cehia. • PNL l-a desemnat pe Gheorghe Banu pentru funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor. • Șapte vehicule care participau la raliul Dakar au fost furate. • Ministrul Finanțelor Decebal Traian Remeș a cerut conducerii liberale să-și clarifice poziția față de ministerul pe care îl conduce. • Un avion american al NATO s-a prăbușit în condiții misterioase într-o pădure din Germania. • Miniștrii Apărării din România, Ucraina și Ungaria discută condițiile înființării unei unitățil » militare mixte cu profil de geniu. • Peninsula Crimeea a fost alipită definitiv Ucrainei. VINERI, 15 IANUARIE 1999 ■ Guvernul intenționează contuirea unui reconstrucție a zonelor miniere ■ Totodată, alocă 15 miliarde lei pentru îmbunătățirea condițiilorr de viață din Valea Jiului. ■ Negocierile dintre mineri și conducerea Ministerului Industriei au fost întrerupte la mai puțin de o oră după reluarea lor. ■ Minerii din Valea Jiului insistă asupra acordării uneia din cele două variante de compensare pentru disponibilizați, respectiv alocarea a 10.000 de dolari sau a cîte 500 de dolari pînă la pensie, pentru fiecare miner din Compa nia Națională a Huilei care renunță de bunăvoie la locul de muncă. ■ Minerii au încheiat încă o zi de grevă, fără a lua o decizie cu privire la plecarea spre București. Ei urmează să meargă, azi, la ora 7,00, la minele în care lucrează, pentru a asculta indicațiile liderilor sindicali de la exploatări, iar la ora 10,00 să vină în curtea Companiei Naționale a Huilei din Petroșani, pentru a afla dacă vor porni spre Capitală. Au fost numărate aproximativ 11.000 de voturi în favoarea deplasării la București. Cozma le-a mai spus minerilor să vină cu cîte o lopată pentru a îndepărta nisipul. ■ PDSR susține că Gavril Dejeu ar fi ordonat trupelor de jandarmi să deschidă focul împotriva minerilor. ■ Petre Roman dă asigurări că, atît timp cît PD se va afla în Guvern, nu se va trage asupra minerilor. ■ Remus Opriș neagă că ministrul de Interne ar fi dat ordin să se tragă în mineri și acuză PDSR # și PRM că îi dirijează din umbră pe aceștia. inerilor Minerii care porniseră spre București s-au întors din drum Minerii care plecaseră, ieri, la prînz, spre București, deplasînduse cu opt autobuze pînă la primul baraj realizat de forțele de ordine, s-au întors la Petroșani, informează corespondentul MEDIAFAX. Pe drum, minerii s-au întîlnit cu Miron Cozma care pornise spre Defileul Jiului pentru a debloca drumul spre Tîrgu-Jiu de pietrișul și stîncile folosite ca baraje de către forțele de ordine, pentru a-i putea aduce la Petroșani pe minerii de la Compania Națională a Lignitului Oltenia (CNLO). Cozma i-a informat pe ortaci că minerii care au plecat cu autobuze au reușit să treacă de primul baraj și le-a spus că “le-am demonstrat că nu ne e frică”. Liderul Ligii Sindicatelor Miniere i-a mai anunțat pe ortaci că a trimis mașini care să-i aducă de la Tîrgu-Jiu pe liderii minerilor de la CNLO, aceștia ajungînd în Petroșani în juml orei 15,30. Miron Cozma a adăugat că nu a fost terminată numărarea voturilor cerute pentru a vedea cîți dintre mineri vor să plece spre Capitală. Chestionarele date minerilor au două întrebări, una referitoare la plecarea la București, pentru desfășurarea unui marș pașnic, iar cea de a doua la continuarea grevei. Forțele de ordine au realizat un nou baraj de piatră și nisip, în apropierea localității Lainici, la 22 de kilometri de Petroșani, în cazul în care minerii vor încerca să forțeze trecerea de baraje, jandarmii și polițiștii îi vor soma. Dacă protestatarii nu se vor opri, scutierii se vor retrage pînă la un al treilea baraj, unde vor face a doua somație, ei intervenind doar în cazul în care avertismentul va fi ignorat. Polițiștii și jandarmii sînt dotați cu scuturi, bastoane de cauciuc și aruncătoare de gaze lacrimogene. Atît spre Petroșani, cît și spre Tg.Jiu, zeci de autoturisme și mașini de marfă au fost blocate din cauza barierelor de piatră și nisip amplasate pentru a împiedica plecarea spre București a unor mașini cu mineri. CURSUL VALUTAR LA CASELE DE SCHIMB DIN CRAIOVA, VALABIL PENTRU 14 IANUARIE 1999 Casa\ Valuta Dolar Marca de \ american germană schimb \ CV CV TTC Abdul 11.100 11.300 6550 6650 EGIPTEANUL 11.100 11.100 6550 6630 Nasty Change 11.050 11.250 6550 6650 OII Vegas 11.100 11.200 6550 6630 VEGA 11.050 11.350 6400 6650 Liderii coaliției majoritare consideră că minerii nu trebuie să ajungă în București și condamnă atitudinea instigatoare a lui Miron Cozma. Prezentăm declarațiile liderilor coaliției, acordate după demonstrația de forță a unora dintre minerii greviști, care au forțat barajele din Defileul Jiului. Președintele PNȚCD, Ion Diaconescu, consideră că venirea minerilor la București “este o mare greșeală care aduce un grav de serviciu atît minerilor, cît și țării în general”. Attila Verestoy, lider al UDMR, consideră că Ministerul de Ineme, forțele de ordine au datoria de a apăra legalitatea și ordinea în România și trebuie “să curmeze, încă din Vale” • Ministerul Finanțelor 1 . ■ estimează că datoria externă a României se va reduce, pînă la sfîrșitul acestui an, la 8108 milioane dolari, în scădere față de sfîrșitul anului 1998 pentru care prognozează o datorie externă de 9.075 milioane dolari. • CFR va investi în acest an circa 300 milioane dolari pentru modernizarea căilor ferate. • Legea tichetelor de masă poate fi aplicată societăților care înregistrează profit. • PD apreciază că actuala structură a bugetului nu permite o eventuală reducere a fiscalității. • “Taxa Băsescu” se menține la nivelul actual pînă la 28 februarie, după care va crește cu 40.6%. • Contractul de privatizare a rafinăriei Petromidia va fi semnat la 18 ianuarie. • CFR încheie două contracte în valoare de 21 milioane ECU pentru achiziționarea unor echipamente. • Senatorul Vadim Tudor îl recuză pe procurorul Adam Ion. • Mircea Ionescu-Quintus s-ar putea retrage de la conducerea PNL la Congresul partidului din 2001. liderii coaliției condamnă atitudinea instigatoare a lui Miron Cozma pornirea minerilor către București. Președintele Partidului Național Liberal, Mircea Ionescu-Quintus, a declarat că o eventuală confruntare înte mineri și forțele de ordine ar fi “o gravă greșeală”, deoarece grevele trebuie să aibă un caracter profesional și nu unul politic și a apreciat că minerii greviști sunt “o masă manipulabilă formată din oameni amărîți.” Deputatul PD.Alexandru Sassu a declarat că minerii nu trebuie să vină în Capitală, unde amintirile legate de mineriadele de la începutul anilor ’90 nu au dispărut, forțele de ordine fiind îndreptățite să ia măsurile necesare pentru evitarea unei astfel de deplasări. Liderul PD a mai afirmat că Bucureștiul și locuitorii săi trebuie să fie apărați de o eventuală incursiune a minerilor. Președintele PSDR, Sergiu Cunescu, consideră că Miron Cozma îi manipulează pe mineri pentru a încerca o destabilizare socială în zonă. Cunescu a apreciat că perseverența cu care Miron Cozma caută să-i convingă pe mineri să plece spre Capitală “are un caracter fascist”. Purtătorul de cuvînt al PNȚCD, Remus Opriș, apreciază că Miron Cozma, instigînd minerii să se deplaseze la București, subminează nu numai autoritatea Guvernului și a legii, ci chiar autoritatea delegației minerilor aflată la negocieri cu reprezentanții Executivului. Miron Cozma susține că se încearcă arestarea lui Miron Cozma a spus, ieri, minerilor adunați în curtea Companiei Naționale a Huilei din Petroșani că a primit, de la București, din “surse aproape oficiale”, informația că vine cineva să-l aresteze. “Ei cred că, dacă mă vor lua pe mine de aici, greva se va stinge. Se înșeală, lucrurile se vor complica și mai mult”, a afirmat Cozma. în legătură cu procesul de la Pitești, în care Cozma este acuzat de ultraj, liderul minerilor a declarat că nu e împotriva justiției și nu are motive să se teamă, dar că nu e acum momentul să se prezinte la proces și nu va putea fi forțat să meargă printr-un mandat de aducere. “Nu sunt singur în Vale”, a spus Cozma. El a declarat minerilor că i-a comunicat lui Marcel Macarovschi, consilier al primului-ministru pe probleme sindicale și fost adjunct al lui Cozma, să-i propună lui Radu Vasile două soluții pentru dezamorsarea conflictului: să le dea ortacilor din Valea Jiului 200 de milioane de dolari sau să asigure fiecărui miner, pînă la pensie, cîte 500 de dolari pe lună. CURSUL DE REFERINȚA AL BNR 9 PENTRU 14 IAnUARIE 1999 BNR face următoarele precizări în legătură cu aceste cursuri: 1. Cursurile incluse în această listă au la bază cotații ale societăților bancare autorizate să efectueze operațiuni pe piața valutară. 2. Prezenta listă nu implică obligativitatea utilizării cursurilor în tranzacții efective de schimb valutar și înregistrări contabile. Valute în cont Curs lei Valute în cont Curs lei 1 dolar australian 7148 1 dolar SUA 11266 1 dolar canadian 7445 1 g AUR (preț în lei) 105366 1 franc elvețian 8143 1DST 15892 1 coroană daneză 1765 1 șiling austriac 955 1 liră egipteană 3305 1 franc belgian 326 1 EURO 13142 1 marcă germană 6719 1 liră sterlină 18518 100 pesetas spaniole 7899 100 drahme grecești 4056 1 marcă finlandeză 2210 100 yeni japonezi 10115 1 franc francez 2003 1 leu moldovenesc 1298 1 liră irlandeză 16687 1 coroană norvegiană 1*534 100 lire italiene 679 1 coroană suedeză 1435 1 gulden olandez 5964 1000 lire turcești 35 100 escudos portughezi 6555 CUVINTUL LIBERTĂȚII Pata de petrol care poluează Dunărea poate duce la Scoaterea din funcțiune a centralei nucleare de la Kozlodui Paata uriașă de petrol care poluează Dunărea poate scoate din funcțiune centrala nucleară de la Kozlodui, titrează, în edițiile de ieri, cotidianele bulgare “Trud” și “24 Ceasa”. Autoritățile bulgare se tem că petrolul care circulă pe Dunăre ar putea pătrunde în stația de pompare a centralei, care folosește apă din fluviu pentru răcirea celor șase reactoare. Dacă acest lucru se va întîmpla, există pericolul izbucnirii unui incendiu la stația de pompare a apei. Conducerea centralei de la Kozlodui a anunțat că au fost luate măsuri pentru a se evita afectarea stației de pompare a apei și că “situația este sub control”. Potrivit cotidianului “Trud”, pata de petrol ar fi trebuit să ajungă, în această noapte, în dreptul localității Kozlodui. Centrala de la Kozlodui are patru sectoare de cîte 440 MW și două de 1.000 MW și asigură 46% din necesarul energetic al țării, în aceste zile, la Kozlodui se află o misiune de experți ai Agenției Internaționale pentru Energie Atomică (AIEA), care urmează să se pronunțe în ceea ce privește securitatea primelor patru reactoare. Autoritățile bulgare au anunțat, miercuri, că au detectat pe Dunăre o pată de petrol cu o lungime de 55 de kilometri și o lățime cuprinsă între 200 și 300 de metri. Pata de petrol se deplasează cu o viteză de 5 km/oră. Specialiștii bulgari spun că pata de petrol a acoperit aproape jumătate din suprafața navigabilă a Dunării. Autoritățile de la Sofia spun că nu au reușit să depisteze sursa de poluare, care nu provine de pe teritoriul bulgar și susțin că nu au fost avertizate de existența acestei pete de petrol. Specialiștii bulgari susțin că această sursă de poluare nu va afecta navigația pe Dunăre și fauna fluvială, întrucît pata de petrol se găsește la suprafața apei și are o densitate mare. Ecologii bulgari spun că aceasta este cea mai mare poluare cu petrol, pe Dunăre, înregistrată vreodată pe segmentul bulgăresc al fluviului. Ei susțin că această pată de petrol se va revărsa în Marea Neagră, deoarece nu există echipamente de curățare a acestei pete de petrol. Măsuri de protecție pentru persoanele disponibilizate Guvernul a aprobat, ieri, normele pentru aplicarea prevederilor Ordonanței 9/1997, referitoare la măsurile de protecție pentru persoanele disponibilizate, acest document definind închiderea operațională parțială sau totală a activității prin încetarea activității unui agent economic în vederea privatizării, reorganizării prin divizare, dizolvării și lichidării voluntare anticipate sau reorganizării judiciare ori falimentului, informează Biroul de Presă al Guvernului. Prevederile referitoare la închiderea totală sau parțială se aplică și în cazul încetării activității sau închiderii unor unități sau subunități fără personalitate juridică în același timp. De asemenea, este precizată metodologia de acordare a plăților compensatorii, într-o singură tranșă sau în două tranșe, beneficiarilor de plăți compensatorii care se obligă să desfășoare activități pe cont propriu, să înființeze sau să dezvolte societăți comerciale. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 52/ 1998, care modifică și completează Ordonanța 9, a inclus în rîndul beneficiarilor ordonanței și pe salariații societăților comerciale la care a fost dispusă închiderea operațională a activității, a eliminat criteriul referitor la fluxurile financiare negative pentru întocmirea programelor de restructurare și a redefinit organele competente să aprobe programele de restructurare, conform noilor reglementări ale FPS.