Cuvîntul Libertății, ianuarie 2000 (Anul 12, nr. 3001-3028)

2000-01-15 / nr. 3012-3013

2/sîmbătă 15, duminică 16 ianuarie 2000 rî mm Europa va muri Europa a murit la Helsinki, după ce s-a decis ca Turcia să intre în Uniunea Europeană, a declarat Phillipe de Villiers, vicepreședinte al Adunării pentru Franța (Dreapta naționalistă), într-un interviu acordat cotidianului “Le Figaro”: “Turcia va fi, astfel, prima între țările europene, ca număr al populației și va crea un pol de dezechilibru economic și cultural”, a adăugat acesta, regretînd, totodată, faptul că “UE își abandonează, astfel, punctul de ancorare în civilizația noastră”. Adunarea pentru Franța (RPF) este un partid politic condus de fostul ministru francez de Interne, Charles Pasqua. Acesta a anunțat că va fi candidat la viitoarele alegeri prezidențiale din anul 2000. 5.000 de membri PSDR au trecut la PNL Peste 5.000 de foști membri ai filialei Botoșani a PSDR au trecut, ieri, la PNL, a declarat președintele filialei liberale din acest județ, senatorul Dinu Secrieru. “Această mișcare s-a făcut la inițiativa profesorului Mircea Dănuță, fost vicepreședinte al PSDR”, a spus Secrieru. El a precizat că Dănuță a devenit vicepreședinte al filialei Botoșani a PNL. Dinu Secrieru a mai spus că, “într-o primă fază”, în PNL vor fi primiți 2.000 de foști membri ai PSDR, urmînd că restul de 3.000 de devină membri ai formațiunii liberale lunile februarie și martie. Gheorghe Truțulescu rămîne în arest Curtea Militară de Apel a prelungit, ieri, cu 30 de zile, mandatele de arestare ale ofițerilor SPP în rezervă Gheorghe Truțulescu și Cătălin Tănase, precum și ale lui Gabriel Negoescu și Stelian Tănase, implicați în dosarul “Țigareta II”. Decizia CMA poate fi atacată cu recurs, în termen de trei zile, la Curtea Supremă de Justiție. Cinci croați din Bosnia au fost condamnați Cinci croați bosniaci au fost condamnați la pedepse între șase și 25 de ani de închisoare, ieri, de către Tribunalul Penal Internațional pentru Fosta Iugoslavie (TPI). Condamnările au fost pronunțate pentru masacrarea a mai mult de o sută de musulmani bosniaci în 1993, într-un sat din Bosnia, iar un al șaselea inculpat croat a fost achitat. Vladimir Santici, fostul șef al poliției militare HVO (armata croată) acuzată de organizarea acestui masacru, a fost condamnat la 25 de ani de închisoare, Drago Iosipovici, la 15 ani de închisoare, Zoran Kupreskici, la zece ani, fratele său Mirian Kupreskici la opt ani și vărul său Vlatko Kupreskici la șase ani de închisoare. Cel de-al șaselea acuzat, Dragan Papici, a fost achitat și eliberat imediat. Bani pentru medicii bucureșteni Medicii bucureșteni, printre care și cei de la Serviciul de Ambulanță al Capitalei, vor primi, începînd de luni, lichidarea pentru luna decembrie, iar unitățile sanitare care au contracte cu Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București (CASMB) vor primi, pe lîngă fonduri pentru angajați, bani pentru plata cheltuielilor de întreținere ale respectivelor spitale, a declarat, ieri, Tudor Urlea, președintele CASMB. De luni, mașinile Salvării nu vor mai putea lucra, dacă nu vor fi fonduri pentru plata salariilor și a cheltuielilor curente (inclusiv achiziționarea combustibilului), a declarat Victor Zota, președintele sindicatului medicilor din Serviciul de Ambulanță al Municipiului București. EVENIMENT CUVÎNTUL libertății Cel mai bogat om din lume bate în retragere Bill Gates numai e director la Microsoft Miliardarul a abandonat postul în favoarea adjunctului său, Steve Ballmer . Bill Gates, patronul-simbol al grupului Microsoft, a abandonat, joi seara, postul de director al grupului în favoarea “mîinii sale drepte”, Steve Ballmer, într-un moment în care colosul informatic este amenințat cu dezmembrarea. Cel mai bogat om din lume va rămîne însă activ în cadrul grupului, consacrîndu-se cercetării în domeniul generațiilor viitoare de programe. Bill Gates, în vîrstă de 44 de ani, a anunțat că Steve Ballmer, în vîrstă de 43 de ani, director general din iulie 1998, va deveni numărul unu al companiei și va gestiona zilnic afacerile grupului, care are peste 30.000 de angajați în întreaga lume. Gates, care a fondat grupul în 1975, împreună cu Paul Allen, își va păstra postul de președinte al consiliului de administrație, prezentîndu-se însă mai ales ca “arhitect-șef ’ în crearea unor noi programe. “Programele sunt cheia viitorului. Ele vor stimula și vor accelera inovațiile”, a subliniat Steve Ballmer. “Mă întorc la ceea ce îmi place cel mai mult să mă concentrez asupra tehnologiilor viitorului”, a afirmat Gates. Astfel, el a avansat ideea că “aparatul de bază” va rămîne calculatorul personal, în fața proliferării altor aparate cum ar fi telefonul mobil, calculatoarele portabile sau terminalele Internet. “Nu există nici o îndoială că toate aceste aparate vor avea ca element de bază un computer”, a apreciat Gates, confirmînd strategia Microsoft axată în principal pe programe de utilizare. Bill Gates a declarat că a luat această decizie din motive personale, fără nici o legătură cu perioada dificilă prin care trece grupul Microsoft. Microsoft cade Autoritățile care luptă împotriva monopolurilor au depus o plîngere împotriva mamutului infomaticii, în mai 1998, acuzînd grupul că deține monopolul pe piața programelor de utilizare și că încearcă să obțină o poziție dominantă în domeniul navigării pe Internet. La capătul unui proces care a durat 13 luni, judecătorul Thomas Jackson a hotărît că Microsoft deține o poziție de monopol, în condițiile în care nouă calculatoare din zece sunt echipate cu programul Windows, în întreaga lume. Acest verdict are implicații grave pentru grupul lui Bill Gates, amenințat astfel cu dezmembrarea la toate nivelurile, în condițiile în care Guvernul american ar avea, de asemenea, intenția să împartă Microsoft în două sau trei societăți distincte, potrivit unor informații neoficiale. Steve Ballmer a afirmat, jo, că ar fi “imprudent și iresponsabil să se dezmembreze Microsoft. Acesta nu este, potrivit lui Bill Gates, “un fond de investiții, nici un conglomerat de activități, și toate progresele pe care le-am realizat ,s-au bazat în proporție de sută la sută pe resursele companiei”. Negocierile vor continua la Chicago, în prezența unui mediator, între Microsoft și Departamentul Justiției, alături de cele 19 state care s-au asociat plîngerii împotriva grupului. In absența unor soluții amiabile, Microsoft și autoritățile antitrust vor compărea, la 22 februarie, în fața judecătorului Jackson. Avere colosală Povestea vieții profesionale a lui William Henry Gates III se confundă cu istoria grupului pe care l-a fondat și pe care l-a condus timp de 25 de ani. Născut într-o familie burgheză din Seattle (nordvestul SUA), el nu și-a terminat studiile la Harvard și a fondat Microsoft la vîrsta de 19 ani, împreună cu prietenul său Paul Allen. El a conceput un program de utilizare (DOS) pentru caaculatoare, pe care l- a vîndut societății IBM în 1980. Peste șase ani, societatea sa este introdusă la bursă și Gates devine, la 31 de ani, cel mai tînăr miliardar din lumea industrială. In funcție de fluctuațiile bursiere, averea sa se cifrează, în perzent, în jurul a 90 de miliarde de dolari, pentru prezentarea pledoariilor finale. Steve Ballmer și 9 Bill Gates, într-un moment crucial din istoria mamutului Microsoft Moment cheie în istoria medicinii Cercetătorii americani au donat o maimuță Maimuța, cel mai apropiat “văl” al omului din regnul animal, a fost clonată pentru prima dată, a anunțat echipa de cercetători de la Centrul pentru primate din Beaverton, Oregon. Puiul de maimuță, botezat Tetra, este prima primată clonată vreodată. Este vorba de o maimuță rhesus, o rasă folosită frecvent în experimente. Tetra, care este perfect sănătoasă, a fost clonată pornind de la un sfert de embrion, o tehnică folosită numai în acest caz. Tehnica adoptată de cercetătorii americani permite crearea a numai patru maimuțe identice. Cercetătorii au folosit un embrion, așteptînd să formeze opt celule, pe care le-au împărțit apoi în grupuri de cîte două, pe care le-au plasat inițial în ovule fără conținut. Acest ansamblu a fost implantat apoi în uterul unor femele. Clonarea prin divizarea unui embrion duce la crearea unor micuți identici din punct de vedere genetic. Terra s-a născut după 157 de zile de gestație, fără nici un fel de problemă, iar echipa de cercetători americani așteaptă nașterea celorlalte exemplare. Printre acestea sunt și doi gemeni, care se vor numi Romulus și Rhesus. Din astfel de cobai importanța acestei nașteri constă în faptul că animalul clonat este o maimuță, animal al cărui ADN este asemănător cu al omului în proporție de 98 la sută. Consecințele pe plan medical ar putea fi colosale. Producția de primate identice ar permite “furnizarea unor modele bolnave, pe care să se verifice eficacitatea unor terapii inovatoare”. Compania aeriană română a încheiat un acord cu JAT pentru preluarea călătorilor iugoslavi cu destinație occidentală Compania aeriană națională iugoslavă JAT a încheiat un acord cu TAROM pentru preluarea de către aceasta a călătorilor iugoslavi cu destinații occidentale, de la Timișoara, informează Tarom. Din cauza sancțiunilor impuse Iugoslaviei, JAT nu are dreptul de operare pe aeroporturile occidentale. De aceea, începînd de miercuri, curse săptămînale TAROM vor suplini avioanele iugoslave, de la aeroportul Timișoara, spre destinațiile: New York, Chicago, Amsterdam, Frankfurt, Düsseldorf și Londra. Călătorii iugoslavi vor avea asigurat transportul de la Belgrad la Timișoara și retur (180 de kilometri) cu autocare. Potrivit cotidianului sîrb ’’Politika”, prețul călătoriilor propus de Tarom a fost considerat ’’avantajos” de partea iugoslavă. Prețul practicat pentru cetățenii iugoslavi pe relația SUA este de 410 USD, iar pentru destinațiile europene de 210 USD. ’’Politika” precizează că în prețul biletului nu sunt incluse taxele de aeroport, cu Tarom Pasagerii iugoslavi care ar fi trebuit să călătorească spre Occident cu compania aeriană JAT vor fi preluați de pe aeroportul din Timișoara §e că Americanii s-au aliat cu separatiștii ceceni Rusia “pregătește un răspuns” la anunțul autorităților americane privind întîlnirea diplomaților americani cu ministrul cecen de Externe Ilias Ahmadov, la Washington, au declarat surse din cadrul Ministerului rus de Externe, întrevederea respectivă nu a “trecut neobservată” la Moscova. Responsabilul cecen a fost invitat în mai multe state europene, printre care și Franța, fapt ce a nemulțumit Moscova. Departamentul american de Stat a anunțat, joi, că responsabilul cecen urma să se întîlnească cu diplomații americani. Purtătorul de cuvînt al Departamentului american de Stat, James Rubin, i-a menajat pe liderii de la Moscova, precizînd că “Washingtonul nu îl recunoaște pe Ahmadov în calitate de ministru cecen de Externe, ci îl primește ca pe un simplu cetățean al Federației Ruse”. James Rubin a adăugat că întrevederea urma să aibă loc în afara sediului Departamentului de Stat, ca orice întrevedere care nu este un dialog politic, potrivit declarației sale. El a adăugat că la întîlnire vor fi prezenți diplomați de rang inferior, apreciind că autoritățile americane continuă să recunoască Cecenia ca parte integrantă a Federației Ruse. Totodată, purtătorul de cuvînt a afirmat că Washingtonul este preocupat de măsurile de securitate luate de trupele federale care au interzis intrarea sau ieșirea din Cecenia a oricărui bărbat cu vîrstă între 10-60 de ani. Pe de altă parte, responsabilul cecen, aflat în capitala americană la invitația unor organizații paticulare, a declarat, miercuri, că Cecenia este dispusă să facă orice, inclusiv să negocieze cu Moscova, pentru a pune capăt conflictului cu rușii. James Rubin a precizat că Washingtonul nu vrea să seimplice în vreun fel în orice eventuală mediere a acestui conflict. Bărbații ceceniau liberă trecere Interdicția de trecere a frontierei impusă de autoritățile de la Moscova tuturor cecenilor de sex masculin, cu vîrsta cuprinsă între 10 și 60 de ani, a fost ridicată, ieri. Această decizie, aflată în vigoare de miercuri și luată în urma violentelor contraatacuri cocene de la sfîrșitul săptămînii trecute, a fost puternic criticată de țările occidentale, în special de OSCE și de Statele Unite ale Americii. Președintele Ingușeției, Ruslan Rusev, a denunțat și el această decizie, pe care o consideră un atentat la drepturile omului. Nemulțumire la Moscova Din scandal de proporții a izbucnit printre edilii Capitalei Primarul sectorului 4 a ajuns pe mîinile poliției Marin Luțu este cercetat, în prezent, de polițiștii de la Serviciul de combatere a criminalității economicofinanciare din Poliția Capitalei pentru încălcarea legii cu prilejul organizării și desfășurării licitațiilor pentru modernizarea și exploatarea piețelor agroalimentare din sectorul 4. Biroul de Conducere al Organizației PNȚCD sector 4 București, a decis, joi seară, să solicite primarului sectorului 4, Marin Luțu, sa își prezinte demisia din funcție. Primarul țărănist al Sectorului 4, Marin Luțu, a luat decizia de a se autosuspenda din PNȚCD pînă cînd organele abilitate ale statului vor verifica licitația de la Piața Sudului, iar Biroul de Conducere, Coordonare și Control al partidului a luat act, miercuri, de hotărîrea acestuia și a exclus doi consilieri care au refuzat să se retragă din firma care a cîștigat licitația. Internat în spital Secretarul Primăriei sectorului 4, Traian Pascu, a decis, ieri, să se interneze în spital, pentru investigații, înainte de a primi din partea prefectului Ion Iordan un ordin de suspendare din funcție pînă la finalizarea cercetărilor în privința privatizării piețelor, a declarat, ieri, Iordan. Cu numai o zi în urmă, și primarul sectorului, Marin Luțu, s-a internat în spital. "Va trebui să numesc un suplinitor al lui Pascu, pe perioada suspendării sale. Nu pot semna însă nici un act în acest sens pînă cînd viceprimarul sectorului 4, Alexandru Constantinescu, îmi va solicita oficial acest lucru”, a spus prefectul Capitalei. Potrivit lui Iordan, viceprimarul mandatat de Suțu să-l înlocuiască nu are drept de semnătură în probleme referitoare la personalul Primăriei. "Luțu mi-a spus la telefon că îl va împuternici pe Constantinescu și în privința problemelor de personal și atunci acesta din urmă va putea cere suspendarea lui Pascu”, a mai spus prefectul. Cinci milioane de mărci pentru arme grele . Grupul siderurgic Thyssen a recunoscut că a plătit mai multe milioane de mărci vînzătorului de arme germano-canadian Karlheinz Schreiber, a precizat un purtător de cuvînt al trustului, Peter Blau, într-un interviu publicat în ediția de ierie a cotidianului “Berliner Zeitung”, purtătorul de cuvînt al trustului a recunoscut că firma i-a plătit lui Schreiber cinci milioane de mărci germane (2,6 milioane de euro) în 1987-1988 pentru firma Bear-Head- Industries care urma să construiască în Canada o uzină de blindate. Porivit purtătorului de cuvînt, la instrucțiunile lui Schreiber, Thyssen a vărsat această sumă în conturile firmei indicate de omul de afaceri germano-canadian International Aircraft Leasing (IAL), fondată în Liechtenstein. Autoritățile canadiene bănuiesc de mai mulți ani că societatea IAS a intermediat trasmiterea unor sume destinate mituirii personalităților ,implicate în proiectul privind uzina de vehicule blindate și în vederea achiziționării de avioane Airbus și de elicoptere MBB de către Canada. Colonelul s-a jucat de-a v-ati ascunselea cu legea Fostul adjunct al șefului Inspectoratului Județean de Poliție Sibiu, colonelul Nicolae Deac, va fi cercetat de Parchetul Militar Teritorial pentru accidentul rutier provocat de acesta la începutul lunii ianuarie. Polițiștii din cadrul corpului de control al IGP au stabilit că, în momentul producerii accidentului rutier în care au fost implicați soții Deac - soldat cu rănirea a trei persoane - la volanul autoturismului se afla colonelul Nicolae Deac și nu soția lui,așa cum declaraseră inițial ofițerul și șeful său, colonelul Eugen Rotărescu. Ofițerul este vinovat, și de instigare și atragerea unor subordonați și a unor persoane civile la comiterea de infracțiuni. Toți cei care au comis abateri împreună cu Nicolae Deac vor fi sancționați, iar dosarul a fost înaintat de polițiști Parchetului Militar Teritorial pentru definitivarea cercetărilor. Ortodocșii de rit vechi au sărbătorit Anul Nou Zeci de mii de ortodocși de rit vechi din Republica Federală Iugoslavia au sărbătorit, joi seară, trecerea în noul an ortodox. Populația ortodoxă iugoslavă și alte popoare de aceași religie din Europa de est, sărbătoresc trecerea în noul an la 14 ianuarie, potrivit calendarului iulian. La Belgrad, cel puțin 15.000 de persoane au participat la o reuniune organizată în Piața Republicii de grupul studențesc protestatar Otpor (Rezistență), în timp ce la concertele organizate cu ocazia Revelionului de la 31 decembrie, în Piața Republicii și în fața Parlamentului iugoslav, au participat 5.000,respectiv, 2.000 de persoane. Rușii au sărbătorit,de asemenea, joi seară, trecerea în anul 2000 potrivit calendarului iulian, decalat cu 13 zile față de calendarul gregorian, adoptat de Rusia după revoluția din 1917, relatează AFP. Cu această ocazie, restaurantele rusești au propus meniuri speciale, în timp ce televiziunea ORT a redifuzat programul pregătit pentru Anul Nou. Trecerea în noul an, potrivit religiei ortodoxe de rit vechi, nu este sărbătorită de foarte multe persoane, deseori fiind evocată ironic, spre deosebire de sărbătorile religioase cum ar fi Crăciunul pe stil vechi (7 ianuarie), respectat de către adepții ortodoxiei de rit vechi. Această ediție utilizează informații transmise de Agenția de Presă SC. MEDIAFAX S.A. Mareșal Ăv#f»cu: nr. s -10 ______________________ ______ tei: 224 41 M; 224 41 89 ■ w ■ wmmrmmmmmmi mi 224 >11 90; tax: 224 37 03 MEDIAFAX tim de mâine încape acum