Cuvîntul Libertății, octombrie 2000 (Anul 12, nr. 3270-3299)

2000-10-14 / nr. 3282-3283

Chiar sklu^ Banca Internațională a Religiilor își stresează foștii clienți imaginîndu-și că e amenințată Pag. 3 O octogenară s-a aruncat de la etajul doi Universitatea este lideră pentru cel puțin 24 de ore A fost 13 cu noroc Pag. 3 Corecții aplicate unor pensii In lunile octombrie-decembrie Pag. 4 Armata și poliția israeliană sunt în stare de alertă maximă Pag. 6 Pag.12  IMPACT > .( IMPACT ) Marți, desemnarea Biroului Electoral de Circumscripție în conformitate cu prevederile art. 26 din Legea nr. 68/1992, cu modificările și completările ulterioare, Tribunalul Județean Dolj anunță că ședința pentru desemnarea celor trei judecători ce vor face parte din Biroul Electoral de Circumscripție va avea loc marți, 17 octombrie 2000, ora 16, la sediul acestei instanțe. Președinte, Mihaela Govora Continuă lucrările de reabilitare a drumurilor județene Cu ocazia rectificării bugetului pe acest an, Consiliul Județean Dolj intenționează să îmbunătățească posibilitățile de realizare a unor lucrări în mai multe domenii de activitate, urmînd ca programele lunilor viitoare să fie reconsiderate în funcție de sumele alocate. “în luna noiembrie ne propunem să continuăm balastarea și turnarea de beton asfaltic pe o suprafață de un kilometru lungime, la DJ Filiași - Melinești, lucrări a căror valoare se ridică la 1,5 miliarde lei. Se vor termina asfaltările la DJ Tunarii Vechi - Tunarii Noi, Seaca de Cîmp - Piscu Nou - Piscu Vechi și se va continua balastarea și asfaltarea pe aproximativ 250 m la DJ Grecești - Secu”, ne-a informat dr. ing. Marin Diaconeasa, vicepreședinte al CJ Dolj. SIMONA LICA Un “tun” de 350 milioane lei Polițiștii bucureșteni de la Serviciul Economico-Financiar al sectorului 3 au declanșat urmărirea penală împotriva Luciei Budică - 51 de ani, din Craiova, sub acuzația de înșelăciune, fals intelectual, uz de fals și deturnare de fonduri. Președinte al Pas Robuc Bucovăț - Dolj, Lucia Budică a încheiat un contract de asociere cu SC “Antilopa” SA București, în vederea cumpărării de acțiuni ale primei firme, de la FPS București. După ce a încasat 352.800.982 lei, aceasta a schimbat destinația banilor, achitînd un împrumut contractat anterior de Pas Robuc de la BRD - Craiova. Mai mult, autoarea nu a respectat nici o prevedere a contractului de asociere cu SC Antilopa. Polițiștii au reușit să recupereze prejudiciul, iar cercetările sînt continuate cu Lucia Budică în stare de libertate. FLORIN TANOVICI Gaz metan la Podari . După cum susțin autoritățile locale, locuitorii comunei Podari vor avea posibilitatea de a folosi drept combustibil și gazul metan în curînd, în vederea executării lucrărilor de racordare a localității la rețeaua municipiului Craiova există deja toate aprobările și avizele necesare și se așteaptă realizarea proiectului pentru Stația de Reglare Medie Presiune, care urmează a fi finalizat în aceste zile. Investiția se ridică la aproximativ 26 miliarde lei (calculată la prețurile actuale), are o durată de execuție de doi ani și este prevăzută a se desfășura în trei etape: Craiova - Braniște; Braniște - Podari, Podari - Livezi - Gura Văii. Primarul comunei, Constantin Gheorghiță, ne-a informat că au fost achiziționate deja materiale în valoare de circa un miliard lei și speră ca în această toamnă să demareze execuția proiectului. CRISTIAN VASILCOIU Constantin Popeci de ieri noul prefect Florin Chiriță, consilier în Ministerul Funcției Publice, a prezentat, ieri, în prezența presei și a autorităților locale, ordinul de numire al omului de afaceri Constantin Popeci în funcția de prefect al Doljului, semnat de premierul Mugur Isărescu și ministrul Vlad Roșca. Constantin Popeci a mărturisit că a aflat vestea că Partidul Democrat l-a propus pe el în locul lui Marian Jean Marinescu, demisionat pentru a putea candida la Camera Deputaților la alegerile generale din această toamnă, în timp ce se afla în avion. “A trebuit să renunț astfel la calitatea de consilier județean pentru a fi prefect, dar cred că această funcție este răsplata profesionalismului dovedit pînă acum de mine, îmi doresc doar ca zăpada să vină cît mai tîrziu, iar campania electorală să țină cît mai mult, pentru că în această perioadă nu face nimeni grevă”. Chiar din prima zi, Popeci a fost obligat să ia și o decizie, respingînd o hotărîre a Consiliului Local privitoare la construcția unei clădiri pe locul ocupat acum de părculețul din fața magazinului Mercur. “Craiova duce lipsă de spații verzi și nu cred că e normal să le desființăm și pe cele deja existente” - a afirmat el. Marian Jean Marinescu, de ieri fostul prefect, a declarat că iese din instituția pe care a condus-o în această perioadă, cu capul sus. “Am încercat să fac tot ce e posibil pentru a fi la dispoziția cetățeanului, am reușit să colaborez bine cu serviciile descentralizate și să aduc cîțiva investitori străini. Pentru mine a fost o onoare să fiu prefect de Dolj”. LIA OANA VASILESCU Constantin Popeci Foto MIHAI VILIU Consilierul PDSR Ion Lupulescu are amnezie Consilierul local municipal PDSR Ion Lupulescu, care aboiește fără milă limba română și comite discrete exerciții de trafic de influență la nivelul unui grup de membri ai partidului de același calibru, pentru desemnarea cîștigătorului concursului de director la RAT Craiova, are se pare amnezie privind anumite aspecte deloc agreabile din trecutul său apropiat. O actualizare i-ar fi defavorabilă, dar nu e timpul trecut. Desemnat președinte interimar al Consiliului de Administrație de la RAT, am aflat că între primele inițiative avute, de data aceasta în calitate de consilier, a fost majorarea indemnizației de la 20-25% din salariul directorului. Lucru firesc, dar creșterea procentuală trebuia s-o resimtă și restul angajaților, îndeosebi conducătorii auto. în rest, sperăm că dl. Ion Lupulescu să nu ne determine “să ținem aproape”, fiindcă nu prea avem timp, deși dacă a simțit gustul cașcavalului, nici nu știe ce pierde. MARIAN ALEXANDRU Disocieri Iugoslavia: fonduri pentru evitarea destabilizării In timp ce mediile de informare anunțau ierifeară o posibilă înțelegere a actualei opoziții cu socialiștii fideli fostului Președinte privind alcătuirea unui guvern de tehnocrați, aceleași surse prezentau un raport al diligențelor diplomatice occidentale la Belgrad, apreciind îmbulzeala emisarilor foștilor inamici spre evaluarea priorităților cotidiene ale unei țări în stare de colaps. Dar, în mod straniu, puține detalii s-au oferit ziariștilor din partea părților în dialog. Jurnaliștii italieni, spre exemplu, au aflat, de la întîlnirea delegației peninsulare la vîrf, condusă de premierul Giuliano Amato, cu președintele ales Voislav Koștunița, cîte ceva din surse anonime. S-a spus, spre exemplu, că șeful Executivului de la Roma, socialist și el, ca și... Miloșevici, i-a promis proaspătului lider belgrădean, avocatul fără partid, nu numai susținere necondiționată pe lîngă organismele europene și internaționale privind reintegrarea urgentă a Iugoslaviei, ci și finanțe. Ar fi vorba de un ajutor imediat în valoare de vreo 150 miliarde lire italiene, cu scopul punctual de a netezi drumul către alegerile parlamentare din decembrie. Teama Italiei, ca și a altor cancelarii, din Vest, este ca aspecte grave economice să nu fie pretexte de manipulare a populației la începutul iernii grele ce se anunță pentru sîrbi și, drept urmare, focare de răzmerițe cu scopul destabilizării situației și compromiterii alegerilor. La Belgrad s-a aflat și ministrul italian al Finanțelor care a avut un lung colocviu cu economiștii așa-zisului G-17,în rîndul cărora s-ar afla specialiști sîrbi de clasă internațională și care tocmai lucrează non-stop la un program minimal de resuscitare a economiei iugoslave. O economie, spun ei, validă și aptă să lucreze din plin. Două premise sunt însă obligatorii: pacea internă și finanțe masive din afară. Ceea ce este perfect adevărat, dacă ne gîndim că nici Tito și nici urmașii săi, excepție făcînd numai Miloșevici, n-au cunoscut experiențele ceaușiste denumite, atunci, “strategia celor 3 R”, adică un slogan ipocrit și idiot de înghețare a stării tehnice a celei mai mari părți a industriei românești. Dimpotrivă, iugoslavii au continuat să se modernizeze continuu și la nivelul tehnicii de vîrf și, cum se știe, au făcut-o chiar cu concursul larg al “inamicilor” lor din timpul bombardamentelor, adică al celor care azi, îmbulzindu-se spre Belgrad, cunosc și pot relativ ușor să intervină eficient și benefic. Americanii, ei înșiși, au ridicat o parte a sancțiunilor impuse Iugoslaviei, deschizînd lucrul cel mai important - porțile FMI și Băncii Mondiale noii Puteri de la Belgrad. Cît privește aspectul politic, prezența lui Koștunița la Biaritz, în Sudul Franței, la reuniunea UE, reprezintă un semnal clar și convingător în sine. Cine ar fi crezut, cu doar o lună în urmă în așa ceva? în ce ne privește, mă tem ca gestul de sprinteneală al unor lideri de la București, în speță miniștrii pediști Roman și Berceanu, să nu rămînă doar un gest strict protocolar. Riscul de a pierde șansa unei angajări a potențialului autohton de afaceri în țara vecină nu e numai posibil, ci și predictic, dacă nu uităm un aspect esențial pe care majoritatea analiștilor îl trec prea ușor cu vederea: Rusia, ca și Ucraina, sau chiar Belarus, vor lua cu siguranță partea cea mai consistentă a “cozonacului”, însă asta n-ar fi cine știe ce. Nu e exclus ca tocmai interesele mai puțin transparente ale Moscovei să ne țină cît mai departe de ceea ce mulți nu se sfiesc s-o numească afacerea iugoslavă. GEORGE POPESCU C.E5TAURA :E COLETI Locul unde bunul g .* o^seste imaginația SERVICIU UNIC DE CATERING BUFETE SUEDEZ EJtECEPTOMESE PROTOCOL TetOSWIWI,19605 FttOSWIMM ri la Capitală, deocamdată, tot Ion Iliescu și PDSR PDSR și Ion Iliescu ocupă primele locuri în preferințele electoratului, potrivit unui sondaj realizat în București de Biroul de Cercetări Sociale, în perioada 3-8 octombrie, în cursa prezidențială, Mugur Isărescu se află pe locul 2, cu 31%, la 3 procente diferență față de Ion Iliescu. PDSR conduce în opțiunile electoratului din Capitală cu 41%, fiind urmat de CDR 2000 cu 25% , PNL și PD cu cîte 10 procente și PRM cu 9%. Jumătate dintre bucureșteni nu vor să voteze sau nu s-au hotărît încă dacă participă la scrutinul parlamentar. Sondajul îl indică pe Ion Iliescu pe primul loc la prezidențiale, cu 34%, urmat de Mugur Isărescu cu 31%, Theodor Stolojan, cu 16 procente, C.V.Tudor cu 9% și Petre Roman cu 5%. ApR, UDMR și candidații celor două partide la președinție nu figurează în sondajul Biroului de Cercetări Sociale, realizat în Capitală. Ancheta sociologică s-a făcut pe un eșantion de peste 1000 de cetățeni cu drept de vot, selectați prin pas statistic din cărțile de telefon. Eroarea sondajului este de +/- 3 %. Deponenții FNI, în menghina Guvern Parlament Premierul Mugur Isărescu refuză ca despăgubirile să se facă din banii publici. Ședința de Guvern, de ieri, n-a adus vreo clarificare privind modalitatea de despăgubire a deponenților FNI. Scandalul a căpătat deja conotații politice și va fi exploatat ca ingredient în polemicile campaniei electorale. Guvernul nu a adoptat nici o ordonanță de urgență, cum se credea, și nici nu se mai anticipează așa ceva fiindcă, după cum relevă raportul Comisiei parlamentare, precum și ancheta în curs de desfășurare, funcționarea FNI a fost o fraudă de proporții și o minciună publică, desfășurată și întreținută sub patronajul CNVM. Premierul Mugur Isărescu intenționează ca Guvernul să elaboreze un proiect de lege, pe care să-l remită spre dezbatere Parlamentului, stipulîndu-se între altele ca Ministerul Finanțelor să garanteze o instituție bancară care să poată împrumuta, prin structurile sale existente, o sumă de bani, reprezentînd avansul pentru despăgubirea parțială a deponenților FNI. Suma va fi corelată cu ceea ce se va putea recupera din activul net de la FNI și persoanele vinovate. Drepturile financiare finale ale deponenților FNI rămîn valabile, dar suma și metoda de despăgubire vor fi stabilite după ce se va pronunța justiția. Mai exact, despăgubirea se va produce pe cale legală, adică prin recuperarea sumelor de bani de la cei care au fraudat și au asigurat managementul FNI. MARIAN BĂDÎRCI Nobel pentru pace Premiul Nobel pentru pace a fost decernat, ieri, președintelui sud-corean Kim Dae-jung pentru demersurile sale în vederea restabilirii procesului de pace și reconciliere cu Coreea de Nord. “Timp de multe decenii de regim dictatorial în Coreea de Sud, în ciuda amenințărilor repetate asupra vieții sale și a îndelungatelor perioade de exil, Kim Dae-jung s-a impus ca principal purtător de cuvînt al democrației din țara sa”, a precizat comitetul norvegian de decernare a premiului Nobel. Kim Dae-jung împreună cu liderul Coreei de Nord, Kim Jong ii Din multă dragoste și un pic de nebunie Ieri noapte, mecanicul Vasile Coca, ce conducea rapidul 260 pe relația București-Timișoara, a sunat la Inspectoratul de Poliție Transporturi Craiova: “Mergeți pe la Coșoveni, c-am lovit un om. Stătea de gîtul pe șine.” La nici două minute după primirea apelului, deși era destul de tîrziu (22, 45), o echipă operativă condusă de cpt.Virgil Ciobanu, șeful Serviciului de Poliție Transporturi Dolj, a și pornit către Coșoveni. “Mecanicul nu ne-a spus clar punctul, așa că a trebuit să periem toată zona pînă l-am găsit. Am luat-o pe jos, de la pasajul de trecere de la Malu Mare pînă dincolo de gara veche a comunei Coșoveni, unde zăcea defunctul. Asupra lui s-a găsit un bilet și buletinul de identitate, din care am realizat că era vorba despre Costache Marica, autorul tentativei de omor și tîlhărie petrecute cu cîteva ore în urmă. Vasile Coca este absolvit de orice vină. Farurile bat la vreo 200 m, la viteza pe care o are un rapid nici gînd să frînezi, se rupe trenul în două, în afara inutilității gestului, ar fi pus în pericol și viața călătorilor, poate cîteva sute de oameni.” Ancheta i-a fost încredințată renumitului procuror Ion Crivineanu, pe care l-am găsit, la ora documentării noastre (13, 30), încă în plin cîmp, la locul incidentului. “Este clar că decizia i-a aparținut” ne-a declarat domnia sa. “Poziția corpului, cu gîtul pe șine și capul întors în direcția opusă venirii trenului, este clasică pentru sinucigașii care aleg calea ferată. In plus, biletul de adio este elocvent. Acum așteptăm medicul legist și vom vedea cine va merge să anunțe familia. Dacă dați mai multe date, scrieți și de modul cum sîntem nevoiți să transportăm corpurile decedaților, cu mijloace improvizate.” Apoi, adresîndu-se altcuiva, “împachetați geaca și pantofii, să le înapoiem familiei.” AURELIA SÎRBU Continuare în pag. 3