Cuvântul Libertății, ianuarie 2001 (Anul 13, nr. 3357-3384)

2001-01-15 / nr. 3368

f y 1 ANUL XII, NR. 3368 LUNI, 15 IANUARIE 2001 Cornel Mondea, si Voi fi ca raia pentru Guvern” Fostul director general al S.C. Electroputere S.A. Craiova a fost instalat oficial, sâmbătă, ca prefect de Dolj. La învestire, la care au participat atât delegatul Guvernului, ministrul Leonard Cazan, parlamentarii de Dolj, reprezentanții instituțiilor descentralizate, cât și liderii principalelor confederații sindicale. Mondea a declarat că, prin alegerea sa, Guvernul s-a ales cu o râie deoarece pentru orice problemă din teritoriu el se va afla la ușile acestei instituții și nu se va da bătut până ce nu vor fi găsite soluțiile optime de rezolvare. Evenimentul de învestire ca prefect de Dolj a ing. Cornel Mandlea, desfășurat în Sala Mare a Palatului Administrativ, a precedat Conferința Județeană Extraordinară a PDSR, formațiune politică care l-a propulsat pe acesta în funcția de reprezentant al Guvernului în teritoriu. După ce ministrul Dezvoltării și Prognozei, Leonard Cazan, a dat citire hotărârii de eliberare din funcție a domnului Constantin Popeci și, respectiv, de numire a noului prefect, în temeiul art. 107 din Constituție și în baza Legii Administrației Publice Locale, teoretic, prefectul și-a intrat în pâine. Astfel, el a fost înștiințat de către Leonard Cazan că va trebui să asigure respectarea intereselor naționale și a ordinii publice, va răspunde de legalitatea actelor administrative, dar și de organizarea serviciilor descentralizate care se află în subordinea sa. Președintele Consiliului Județean, Ion Voiculescu, a ținut să precizeze că se așteaptă la o colaborare foarte bună cu noul prefect de Dolj, Cornel Manolea, pe care-l cunoaște de două decenii și în care vede un adevărat profesionist și un bun coleg. Evident că nimeni nu se îndoiește de buna colaborare între președintele Consiliului Județean și al PDSR Dolj și noul prefect, întrucât acesta din urmă este și nașul fiicei d-lui Voiculescu, de aproape șapte ani. Ori, din acest punct de vedere, Doljul are o situație privilegiată. Recunoscând, încă de la început, că nu este un bun orator și că, oricum, nu vorbele, ci faptele contează, prefectul de Dolj a declarat: ”Le mulțumesc tuturor acelora care m-au susținut și, în mod special, familiei mele. Nu vreau să promit nimic, ci doar vă aștept la sfârșitul anului să constatăm împreună rezultatele obținute. Prin mine, Guvernul s-a ales cu o râie pentru că voi bate la toate ușile pentru a rezolva problemele majore ale cetățenilor. Sunt un om deschis dialogului și, la orice oră, voi fi receptiv să discut și să găsesc soluții pentru ca oamenilor să le fie mai bine”. Monden a adăugat că se va afla în fiecare dimineață pe platforma de la Electroputere, deoarece consideră că are „obligații deosebite față de angajații de aici, fără de care nu ar fi ajuns unde este azi”. De asemenea, în cadrul unei conferințe de presă organizate ulterior, el a afirmat că prioritățile sale ca prefect vor fi crearea de locuri de muncă și dezvoltarea agriculturii. LUMINIȚA TUDOR ~~~~~— Noul prefect de Dolj are 50 de ani. S-a născut în comuna Cîlcești, din județul Gorj. A absolvit Facultatea de Electrotehnică - Institutul Politehnic București, în 1975. Este căsătorit - soția, farmacistă - și are doi copii. — Contrapunct Ce putem prin noi înșine e astăzi, noul prefect al Doljului este ing. Cornel Manolea care va reprezenta Guvernul în teritoriu. Potrivit Legii, contractul său de muncă, pe toată durata îndeplinirii funcției, cu S.C. Electroputere S.A., va fi suspendat. Privit cu suspiciune nedisimulată de mulți membri ai PDSR care-i reproșează în principal neconcludenta apartenență la partid, cu detașare de alții care, deocamdată, n-au alte motive de reticență la îndemână, noul prefect al Doljului a rostit la instalare o frază menită să îndemne la meditație: ”Voi fi ca raia pentru Guvern”. într-o traducere imediată, asta ar însemna că, de dimineața până seara, firul guvernamental va fi înroșit pentru a se solicita sprijin în soluționarea diverselor probleme economico-sociale ale Doljului. Năzuim că este exact ceea ce așteaptă mai puțin Cabinetul Adrian Năstase, confruntat, la rândul său, cu destule alte exigențe presante. Neîndoielnic, sunt chestiuni majore, care nu pot fi surmontate fără sprijinul unui ministru sau al altuia. Dar în cadrul descentralizării, al autonomiei financiare, Doljul trebuie să proiecteze, în următoarea perioadă, ceea ce poate face prin forțe proprii sau prin eventuala atragere de investitori străini. Celebra aserțiune liberală, rostită de I. C. Brătianu, ’’prin noi înșine” a devenit de o actualitate de netăgăduit. Fiindcă prea mult nu mai este de demolat și a sosit deja vremea reconstrucției. De la această margine a lucrurilor ar trebui să pornească și orice demers al noului prefect de Dolj. Să mai reținem că până acum nici una din guvernările succedate n-a solicitat prefecților săi, așa cum prevede Legea, prezentarea anuală a rapoartelor asupra stării generale economice, sociale, culturale și administrative în județele încredințate. S-ar putea ca noua guvernare să țină un contact mai strâns cu instituția prefecturii din fiecare județ al Țării. Altfel spus, să comensureze, într-un fel sau altul, modul de realizare a programului său. Să știe în permanență pe unde ne aflăm, în acest context, acută va fi alegerea echipei de care se va înconjura noul prefect al Doljului și e inutil să spunem de câtă nevoie ar fi peste tot de oameni competenți, dinamici, devotați și, mai ales, nepătați. Un aspect la care au rămas corigenți aproape toți predecesorii d-sale ar fi acela al rezistenței la presiunile parlamentarilor doljeni ai propriului partid și, afirmând aceasta, ne referim exclusiv la acel gen de presiuni care n-au în vedere soluții generale constructive. Dl Cornel Mandea înțelege bine la ce ne referim și nu e cazul să dezvoltăm acum argumentul, asigurându-l însă că suntem la curent cu toate evenimentele care au precedat momentul instalării sale, chiar cele derulate în ultimele ore. Asta nu ne împiedică să credem în succesul mandatului noului prefect, în discernământul său și în dorința sa de a rămâne în istoria locurilor. Ca un om pe vremea căruia s-au mișcat lucrurile din loc. S-a relansat economia și oamenii au dus-o mai bine. Este tocmai ceea ce ne dorim și noi. MIRCEA CANȚĂR D La 40 km de Craiova, civilizația n-a ajuns, deși ne aflăm în mileniul III Cruci - satul scufundat, încă, în Evul mediu Pentru locuitorul unei mari urbe, deprins cu confortul cotidian - televiziune, apă caldă, încălzire, telefon etc. - pare greu de imaginat că în apropierea sa, la nici 50 km, o mână de oameni nu ar putea ști nici măcar ce înseamnă curentul electric. Sătenii din Cruci (comuna Goiești) au o singură punte de legătură cu civilizația: o galenă conectată la baterii. în rest, existența se duce asemeni epocii patriarhatului, în care bărbații se ocupă cu procurarea celor trebuincioase traiului, în felul lui și așa spartan, iar femeile cu nevoile gospodăriei. Paradoxal, deși trăiesc în asemenea condiții, sunt printre cei mai bogați locuitori ai comunei, fiind stăpânii absoluți ai pășunilor de pe platourile dealurilor din jur și ai unor turme impresionante de porci, oi și vite. Comerțul, așa cum este percepută în prezent această noțiune, a rămas aproape o necunoscută pentru săteni, pentru ei de bază fiind trocul. Și, totuși, se poate trăi. Ion Călin - secretar de stat la Ministerul Administrație Viceprimarul Craiovei, în situația că acceptă oferta ministrului de resort, Octav Cosmîncă, va conduce Departamentul Prefecturi și Servicii Descentralizate, însă desemnarea succesorului său va constitui o reală problemă la nivelul Consiliului Local Municipal, în cursul zilei de vineri, 12 ianuarie, viceprimarul Craiovei, Ion Călin, a fost convocat la Palatul Victoria, unde ministrul Administrației Publice, Octav Cosmîncă, i-a oferit funcția de secretar de stat, un rang de ministru, la respectivul minister, urmând a conduce Departamentul Prefecturi și Servicii Descentralizate, în aceeași zi, în calitate de reprezentant al Guvernului, Ion Călin a instalat prefectul județului Ilfov. Pentru astăzi este prevăzută o discuție a premierului Adrian Năstase cu Ion Călin, care în mod logic nu mai poate schimba datele problemei. De bună seamă, promovarea lui Călin reprezintă o recunoaștere a competenței sale în problemele administrației locale și a fost stăruitor dorită de ministrul Octav Cosmîncă, imediat după desemnarea prefectului de Dolj, în persoana lui Cornel Mandea. Desemnarea unui succesor al lui Călin în funcția de viceprimar al Craiovei, post rămas acum vacant, va fi, evident, dificilă, din cauza tensionării relațiilor PDSR - PRM - ApR, partide care în vară, după alegerile locale, au colaborat atât la constituirea CSM, cât și a Consiliului Județean Dolj. MARIAN BĂDÎRCI ^notec Ț A Mănăstirea a fost ruptă în două Istoria neatestată a satului Cruci coboară în negura vremurilor. Cei care mai supraviețuiesc în prezent, gârboviți de ani și de traiul greu, își mai amintesc, din bătrâni, că primul „descălecător” în zonă a fost un cioban, pe nume Radu, care își păștea oile pe aceste imașuri. într-una din zile, se zice: Radu a avut o viziune în care i s-a arătat un lăcaș sfânt, construit în jurul unui stejar secular. Legenda spune că ciobanul și-ar fi consacrat întreaga viață pentru a construi mănăstirea pe care o văzuse aievea, el vânzându-și cele 3000-4000 oi pentru a edifica lăcașul sfânt. Apoi, în jurul mănăstirii, care a primit hramul „înălțarea Domnului”, au început să se așeze primii oameni. Niciodată în Cruci n-au existat mai mult de 150 de suflete. Treptat, a început să se ducă vestea că aici ar fi un loc făcător de minuni, în care cei veniți betegi ar pleca pe picioare. Mii de pelerini treceau anual pragul lăcașului sfânt. Odată cu apariția colectivizării, a început migrația către centrul comunei, de satul Cruci, care ajunsese grânarul Bălceștilor (jud. Vâlcea), începând să se aleagă praful. Cei care încă se mai aflau acolo, la cutremurul din 1977, au interpretat ca pe un semn venit de Sus faptul că mănăstirea a fost ruptă în două și s-au grăbit să părăsească așezarea. CRISTI PĂTRU IULIAN GEORGE BORA Continuare în pag. 4 van.crm0''!. 12 PAGINI 3000 LEI Despărțirea de Eminescu ? Azi ar fi împlinit 151 de ani. Cu puțină imaginație, faptul ca atare, chiar și biologic vorbind, n-ar fi fost chiar imposibil. El, ca și Fortuna, capricioasa zeiță a destinului, a decis altfel să plece de foarte tânăr într-o eternitate pe care o cunoștea mai bine. Sau credea că o cunoaște. Și a plecat. Tot azi, se încheie Anul Eminescu, decretat și gestionat de Academia Română și de Ministerul Culturii. Un an cu nimic deosebit de alții în ceea ce privește ereditatea Poetului. Cu o excepție, din păcate tristă, tentativele unor efebi, elitiști, „dilematici”, de a-i pune în dubiu actualitatea. Ba chiar și talentul. în sine, astfel de încercări sunt condamnate la sterilitate, însă, iarăși din păcate, ele pot deveni și periculos de productive în contexte de grave confuzii și substituiri ale valorilor. Adică exact într-un context precum cel în care vegetăm de câțiva ani. Fiindcă, dacă nici activiștii de ieri n-au reușit să-l dea jos de pe soclu, chiar dacă nu s-au sfiit să-l instrumentalizeze, Eminescu continuă să rămână și acum o ispită prea mare pentru amatorii de glorie de orice fel: literară, socială sau chiar politică. Cu geniul ce-i era propriu, anticipase și acest lucru. Câți dintre „corifeii” de azi, diriguitori sau paznici de turme, manipulatori de valori, contabili șmecheri ai destinelor noastre comune nu-l invocă, nu spre a-l preamări pe El, ci „mărindu-se” pe ei, în cei 112 ani câți s-au scurs de la plecarea sa din lumea pământeană. Opera sa continuă să instige, să ne stârnească, să ne provoace, ba chiar să ne sfideze. Cu toate acestea, autorul ei a fost, nu o dată, folosit în maniere cel puțin dubioase, dacă nu cu totul străine de mesajul autentic al gândului său poetic și al gândului său filosofic și politic, înainte de 1989, fusese asociat comunismului, prin scoaterea din contextul lor firesc, a unor texte, enunțuri, sintagme. După 1989, alți amatori de chilipiruri hermeneutice l-au făcut anticomunist. Dincolo de aberațiile în sine, un fapt pare încă mai grav decât toate celelalte. Opera eminesciană e amenințată de uitare, din cauza lipsei tot mai vizibile de interes din partea tinerei generații. Epoca post-gutenberghiană, post-modernă și post-umană(?), cu consumismul ei agresiv, cu unda bulversantă a valorilor, cu modele a-culturale bazate pe masificare și pe globalizare în semnificațiile cele mai gregare ale acestor termeni, îl sustrag unui interes pe care nu numai că-l merită cu prisosință, dar, în absența acestuia, riscăm chiar pierderea unicei avuții pe care o mai avem totuși: identitatea spirituală. El i-a fost și i-a rămas emblemă. Nu singura, dar cea mai autorizată. Firește, s-a greșit mereu atunci când mesajul Poetului a fost redus la dimensiunea strictă a monumentalizării. Nu poți iubi o statuie, fie ea și a ispititoarei zeițe Venus. Eminescu este, înainte de a deveni un mit, autorul unei opere încă vii și uluitoare, care continuă să-și aștepte noii cititori și exegeți. Departe de a-și fi epuizat, așa cum grăbit se acreditează ideea, semnificațiile, opera aceasta neverosimilă în spațiul și în condițiile în care s-a ivit. Opera sa este mai deschisă interpretării ca nicicând. GEORGE POPESCU Pag. 4 CEC Dolj începe, azi, plata pensiilor Astăzi, după ora 13, Sucursala Județeană CEC Dolj și agențiile orășenești încep plata pensiilor pe această lună către persoanele care au deschise în acest scop conturi curente personale (din toate categoriile de pensionari). Dl Nicolae Popescu, șeful Serviciului Operațiuni Economice din cadrul CEC Dolj, ne-a precizat că șase din cele zece agenții din Craiova - Craiovița Nouă, Brazdă, Piața Gării, Calea București (bl.N 1 și bl. A21), Valea Roșie - au fost dotate cu calculatoare, astfel că pentru pensionarii care au optat pentru a doua unitate CEC în aceste cartiere plata se va efectua la fel de operativ ca la sediul sucursalei. Pentru cei care se adresează celorlalte agenții - Calea Severinului, Craiovița Nouă (Orizont), Rovine, 1 Mai (Târg) - este nevoie în continuare de confirmare de sold din partea sucursalei. Există, însă, preocuparea ca, în următoarea perioadă, să fie informatizată activitatea și la aceste agenții. LILIANA LĂZĂRICĂ în 2001 va continua modernizarea piețelor Craiovei Spații care necesită încă un volum însemnat de amenajări, date fiind importanța, dar și nevoia de integrare în planul arhitectonic al orașului, piețele craiovene au intrat, încă de anul trecut, într-un amplu program de modernizare, susținut financiar de Primărie. E de ajuns să menționăm recent inaugurata construcție a Pieței agro-alimentare din Valea Roșie, investiție de 1,5 miliarde lei. Pentru 2001, sunt vizate piețele “Chiriac”, unde se va realiza un punct de sacrificare a animalelor mici și un grup social nou, “Orizont”, unde se impune amenajarea unui grup social nou și a unei platforme de gunoi. “Centrală”, unde se va da în folosință un magazin numai pentru produse lactate, precizează Gheorghe Bălulescu, director al Serviciului Administrația Piețelor și Tîrgurilor. MARIAN BĂDÎRCI Droguri la punctul de frontieră Calafat Polițiștii de la punctul de frontieră Calafat au găsit, ieri, în grupul sanitar situat în apropierea graniței, trei pachețele care conțineau 92 de grame de canabis. Pe parcursul zilei de ieri au sosit aici mai multe autocare care transportau cetățeni iugoslavi, de origine albaneză, ce veneau din Kosovo și se îndreptau spre Germania și Austria. Polițiștii de frontieră au organizat o amplă acțiune verificând persoanele, autocarele și zona în care se aflau aceștia. Așa au fost descoperite pachetele în grupul sanitar situat înaintea punctului de control. Drogurile au fost predate la IJP Dolj. Ministrul Ordinii Publice amenință cu “zguduiri” în poliție Șefii inspectoratelor județene de poliție ar putea fi schimbați în urma analizării rezultatelor bilanțurilor, care va începe săptămâna viitoare, a declarat ministrul Ordinii Publice, Ioan Rus. Schimbările vor fi aplicate în zonele în care se vor constata creșterea ratei infracționalității și o activitate nesatisfacătoare. Rus a precizat că în cazul în care bilanțurile se vor dovedi pozitive, activitatea șefilor inspectoratelor de poliție va fi reanalizată peste șase luni, urmând a se stabili dacă vor fi menținuți în funcție. “Am trecut întâi la instalarea prefecților, după care ne vom ocupa de polițiști”, a precizat Ioan Rus. Ministrul a mai declarat că, în următoarea perioadă, vor avea loc adevărate “zguduiri” în Poliție, generate de destituiri și înlocuiri.