Cuvântul Libertății, ianuarie 2002 (Anul 14, nr. 3708-3731)

2002-01-15 / nr. 3717

2/Marti, 15 ianuarie 2002 Parlamentarii P.R.M. vor propune A.P.C.E. o rezoluție privind tezaurul românesc Parlamentarii PRM vor înainta Adunării Parlamentare a Consiliului Europei o Rezoluție pentru recuperarea Tezaurului românesc aflat la Moscova, a decis, ieri, Biroul Permanent al Comitetului Director al PRM. Potrivit unui comunicat de presă remis agenției MEDIAFAX, conducerea PRM a discutat mandatul pe care îl va avea delegația proprie la sesiunea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, stabilind că partidul ar trebui să promoveze patru documente “de o importanță specială”. Acestea vizează “reconstituirea de către Turcia a statutului de instituție de cult - biserică creștină pentru Catedrala Sofia de la Istanbul”și evenimentele recente din Republica Moldova privind impunerea statutului limbii ruse la toate nivelurile de educație. Totodată, delegația PRM va înainta forului european un document privind “obligațiile asumate de Ucraina în momentul aderării în Consiliul Europei”. Conducerea PRM a analizat și situația creată prin dizolvarea Consiliului General al Municipiului București și a decis să solicite partidului de guvernămînt să extindă controlul și la primăriile de sector, “pentru a crește gradul de credibilitate a implicării PSD în lupta împotriva corupției”. Liviu Negoiță îl va da în judecată pe Victor Ponta Vicepreședintele PD Liviu Negoiță a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că îl va acționa în judecată pe șeful Corpului de control al primului-ministru, Victor Ponta, pentru că în raportul referitor la situația din Primărie a fost menționat, “fără nici o legătură”, și numele său. Potrivit acestui raport, fostul consilier municipal Silvian Ionescu este acționar la mai multe firme, una dintre acestea fiind “Cora Edil SA”, unde este acționar și deputatul PD Liviu Negoiță, împreună cu trei cetățeni turci. Liviu Negoiță a declarat că din raport nu reiese că această firmă ar fi făcut afaceri cu Primăria, dar în schimb numele său a fost amintit “doar pentru simplul fapt” că el deține o funcție în PD. PD vrea să obțină 15-20% din mandatele Consiliului General al Municipiului București Primarul Capitalei, Traian Băsescu, a declarat, ieri, că la alegerile pentru noul Consiliu General al Municipiului București (CGMB), PD vizează obținerea a 15-20% din mandate, iar pe listele de candidaturi nu vor mai fi prezenți consilierii generali ai PD care au avut incompatibilități cu funcția deținută. “Nu vor mai candida cei care au fost obiect de scandal, adică aceia care au avut legături de afaceri cu societățile aflate în subordinea Primăriei”, a menționat Băsescu, precizînd că nu exclude posibilitatea ca pe liste să se regăsească și unii dintre parlamentarii PD, întrucît ar avea mai multă activitate la CGMB decît în Parlament. Cazul B.R.S. ar putea afecta negocierile de aderare la U.E. Cazul Băncii Române de Scont ar putea afecta negocierile de aderare ale României la Uniunea Europeană, a declarat, ieri, negociatorul-șef al României cu UE, Vasile Pușcaș. Acesta a afirmat, luni, într-o conferință de presă, că România ar putea avea probleme în negocierea capitolelor "Libera circulație a serviciilor", "Uniunea economică și monetară" și "Prevederi bugetare", fiind foarte importantă stabilitatea sistemului financiar-bancar din România. "E foarte important să existe un sistem bancar în care să se aplice un control preventiv, pentru a da încedere deponenților", a apreciat Pușcaș. Negociatorul-șef al României a precizat că situația BRS a fost "cu siguranță" înregistrată de Comisia Europeană și va fi evaluată de experții Comisiei Europene. Ministerul Public susține modificarea legislației penale Ministerul Public susține modificarea legislației penale, însă, pînă atunci, va acționa în funcție de legile actuale. “în limitele dispozițiilor legale actuale și fără a nega necesitatea continuării procesului de reformă a sistemului penal din România, procurorii își exercită puterile conferite de legea în vigoare, fără părtinire și fără teamă, convinși fiind de faptul că, dincolo de reglementarea de principiu cuprinsă în articolul 5 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului, legea penală internă este cea menită să stabilească în detaliu atributele organelor judiciare și procedurile de urmat pentru realizarea tragerii la răspundere penală”. Ministerul Public subliniază că o altă atitudine ar duce societatea “în arbitrariu și haos”, deoarece, negînd prerogativa actuală a procurorului de a emite mandat de arestare preventivă, înainte de modificarea legii, s-ar ajunge la situația în care nici un organ judiciar nu ar putea să dispună arestarea preventivă, iar legea în vigoare nu ar putea fi respectată și nici aplicată. Potrivit articolului 5 din Convenția Europeană, orice persoană arestată sau deținută trebuie adusă deîndată înaintea unui judecător sau a altui magistrat împuternicit prin lege cu exercitarea atribuțiilor judiciare. Această reglementare este cuprinsă în modificările Codului de procedură penală, care se află în dezbaterea Parlamentului. INTERNE . Agenții economici aflați pe lista celor 10.000 de disponibilizări din sectorul de apărare încep, în această săptămînă, să trimită preavize angajaților ce vor fi concediați din luna februarie. Aproximativ 10.000 de persoane care lucrează în industria de apărare vor fi disponibilizate, de la 1 februarie, numărul cel mai mare de concediați provenind de la compania națională ROMARM, cu 7.500 de oameni. Lista mai cuprinde 12 societăți comerciale: “Avioane” Craiova (518 disponibilizați), “Elprof București (25), IAR Brașov (360), IOR București (267), SC “Băbeni” (319), SC “Mîrșa (70), ROMPIRO Orăștie (15), SC “Vălenii de Munte” (162), SC “Drăgășani” (364), SC “Filiași” (117), SC “Mizil” (103) și SC “Mangalia” (160). Conform ordonanței de urgență, persoanele disponibilizate beneficiază de ajutor de șomaj și de un venit lunar de completare egal cu diferența dintre salariul mediu net pe economie din luna anterioară concedierii și nivelul ajutorului de șomaj stabilit de reglementările în vigoare. Acest venit de completare se acordă de la data stabilirii ajutorului de șomaj, pe o perioadă de 14 luni, dar nu mai tîrziu de 31 martie 2003. Venitul lunar se va acorda, conform actului normativ, și persoanelor care se vor angaja după 1 februarie 2002 și vor fi disponibilizate ulterior. Venitul de completare este exceptat de la plata obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat și la fondul asigurărilor sociale de sănătate. Persoanele disponbilizate din industria de apărare care înființează întreprinderi mici sau mijlocii beneficiază, cu prioritate, de facilitățile acordate în cadrul parcurilor industriale, precum și de obținerea de credite avantajoase, potrivit legii, din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de șomaj. Ministerul Industriei și Resurselor a primit o suplimentare de 150 miliarde de lei de la Fondul de rezervă bugetară aflat la dispoziția Guvernului pentru măsurile de restructurare a industriei de apărare în acest an. Suma va fi repartizată agenților economici și va fi utilizată la finanțarea activităților de transformare a lor în parcuri industriale, în primele trei luni ale anului. 10.000 de disponibilizări în industria de apărare PNȚCD își exprimă solidaritatea față de manifestațiile de la Chișinău PNȚCD își exprimă “îngrijorarea și dezaprobarea categorică” față de deciziile autorităților de la Chișinău de a introduce limba rusă ca obiect obligatoriu de studiu, încă din clasa a ll-a, în școlile din Republica Moldova și față de inițiativa Parlamentului de a propune modificarea Constituției pentru a oficializa limba rusă ca limbă de stat, precizează, luni, un comunicat al conducerii PNȚCD. Introducerea obligativității studierii limbii ruse arată reluarea politicii de rusificare a populației românești, în vederea schimbării identității sale naționale, ceea ce echivalează cu “faptele constitutive ale genocidului cultural”, pedepsit de convențiile internaționale ale ONU și condamnat de documentele adoptate de CE, arată țărăniștii, în opinia conducerii țărăniste, prin reluarea politicii de deznaționalizare, prin rusificarea populației majoritare autohtone românești, “regimul comunist de la Chișinău urmărește să pregătească o nouă anexare a acestui teritoriu la Rusia”. PNȚCD își exprimă solidaritatea cu populația majoritară românească din Basarabia și cu acțiunea de rezistență la rusificare și deznaționalizare, acțiune organizată de Partidul Popular Creștin Democrat din Basarabia, ca și de celelalte formațiuni și forțe democratice și proeuropene, precizează documentul PNȚCD. Partidul Popular Creștin Democrat din Basarabia a organizat, începînd de săptămînă trecută, manifestații de protest față de intențiile de rusificare a Republicii Moldova. * Începînd de ieri, în Republica Moldova s-au reluat cursurile, intrînd în vigoare și măsurile luate de Guvernul Tarlev de a introduce limba rusă ca materie obligatorie de studiu în școli. “Performanță națională”, pe locul doi în topul mondial al cererilor de azil după 1989 România se situează pe locul doi, după țările fostei Iugoslavii, în ceea ce privește numărul de cetățeni ai săi care au solicitat azil în țările dezvoltate după 1989, potrivit unei statistici a înaltului Comisariat pentru Refugiați (UNHCR), publicată pe site-ul oficial al acestui organism. Peste 400.000 de români au solicitat azil, în perioada 1990- 1999, în țările Uniunii Europene, Statele Unite, Canada și alte peste 30 de țări industrializate. Destinația preferată a fost Uniunea Europeană. Astfel, peste 390.000 de români au cerut azil în țările UE, în timp ce restul au ales SUA, Canada sau alte țări. Numărul cetățenilor români care au depus asemenea cereri a scăzut simțitor în ultimii ani. Dacă anul de vîrf a fost 1990, imediat următor revoluției, cînd au solicitat azil în țările UE 60.000 de români, în 1999 cifra a fost de 8.000, potrivit statisticii UNHCR, care a fost realizată la sfîrșitul anului 2001. Cel mai mare număr de solicitanți în ultimul deceniu a provenit din republicile fostei Iugoslavii. Aproape 900.000 de oameni din aceste țări au avut o astfel de opțiune. După România, în topul solicitanților de azil urmează Turcia, Irak și El Salvador. Afganistanul se situează pe locul al optulea: în ultimele două decenii, peste opt milioane de cereri de azil au fost înregistrate în Europa, America de Nord, Australia, Noua Zeelandă și Japonia.________________ loan Victor Stan refuză funcția de subprefect al Capitalei loan Victor Stan, lider sindical și fost consilier PSD, a renunțat, ieri, la funcția de subprefect de București - pentru care a fost propus săptămînă trecută - în favoarea celor pe care le deține în cadrul CNSLR-Frăția și, respectiv, sindicatelor șoferilor. “Au apărut incompatibilități între funcția de reprezentant al sindicatelor în relația cu Guvernul și, respectiv, cea de subordonat al Guvernului. Mă simt măgulit și onorat de propunerea premierului, însă mă simt dator să mă ocup în continuare de mișcarea sindicală, mai ales că mi s-a cerut să reprezint interesele sindicale pînă la finalul mandatului”, a declarat Stan. El este președinte al Federației Sindicatelor Șoferilor din România și vicepreședinte al CNSLR-Frăția. Totodată, Stan a fost, pînă în momentul dizolvării Consiliului local al Capitalei, liderul consilierilor municipali PSD și președintele Comisiei de Transporturi în cadrul Primăriei Municipiului București. Biroul Operativ al CNSLR-Frăția a discutat, în ședința de ieri, situația lui Victor Stan îr cadrul sindicatelor, în contextul desemnării sale drept subprefect de București. Surse din cadrul confederației au declarat că liderii CNSLR-Frăția i-au recomandat lui Stan să renunțe la funcția de subprefect și să își continue activitatea de lider sindical, Ioan Victor Stan, fost lider al consilierilor PSD în Consiliul General al Muncipiului București, și actualul viceprimar Ioan Enciu au fost desemnați, joi, în funcția de subprefecți ai Capitals, au declarat pentru MEDIAFAX surse guvernamentale. Cei doi au fost desemnați înlocuitori ai subprefecților Dinu Grigorescu și Gavril Burlacu, în cazul în care ar fi acceptat funcția de subprefect, Stan ar fi fost obligat să renunțe, conform legii, la implicarea în viața sindicală și la participarea în administrarea unor societăți comerciale. Constituția prevede, la articolul 104, că “funcția de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice de autoritate, cu excepția celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizațiilor cu scop comercial." Totodată, potrivit articolului 5 din Legea 54/1991 a sindicatelor, “salariații care dețin funcții de conducere sau care implică exercitarea autorității de stat în aparatul Parlamentului, Guvernului, ministerelor, altor organe centrale ale administrației de stat, prefecturilor și primăriilor (...) nu se pot constitui în sindicate”. Legea administrației publice locale prevede, la articolul 131, că prefectul și subprefectul nu pot îndeplini “o funcție sau o activitate profesională remunerată în cadrul regiilor autonome, precum și al societăților comerciale cu capital privat sau de stat”. CUVÂNTUL LIBERTĂȚII România dorește să deschidă cel puțin șapte capitole în timpul președinției spaniole a UE. Autoritățile române își propun să deschidă cel puțin șapte capitole de negociere în timpul președinției spaniole a UE, iar dacă e posibil chiar toate cele 12 care au rămas nedeschise, a declarat, ieri, negociatorul-șef cu UE, Vasile Pușcaș (foto). Pușcaș a precizat că în primul semestru al anului s-ar putea închide trei capitole: "Libera circulație a capitalului"", "Uniunea vamală" și "Cultură și audiovizual", pentru care însă mai trebuie adoptate acte normative. De asemenea, delegația de negociere va insista asupra a încă trei-patru capitole, care ar putea fi închise provizoriu: "Concurența", "Transporturi", "Telecomunicații și IT" și "Impozitare". O atenție deosebită se va acorda și capitolelor "Politici regionale", "Energie", "Justiție și afaceri interne". In acest an, trebuie adoptate sau modificate o serie de legi pentru adoptarea aquis-ului comunitar, printre care: legea finanțelor publice, legea TVA-ului, legea privind creanțele bugetare, legea fondului de pensii, revizuirea legii mediului. Nu în ultimul rînd, va trebui modificată Constituția, pentru a da posibilitatea cetățenilor nerezidenți să cumpere terenuri în România. "Am discutat această problemă cu consiliile parlamentare. Nu e obligatorie modificarea Constituției pentru a putea avansa la capitolul "Libera circulație a capitalului", dar în documentul de poziție România s-a angajat să modifice această prevedere constituțională, a afirmat Pușcaș. Guvernul va aproba, săptămînă aceasta sau săptămînă viitoare, un plan de măsuri ce urmărește accelerarea procesului legislativ, înființarea instituțiilor necesare și un program de aplicare a aquis-ului comunitar, care să permită deschiderea cît mai multor capitole de negociere, a arătat oficialul MIE. Este posibil ca președinția spaniolă a UE să abordeze în negocierile cu statele candidate și capitolul 30 privind instituțiile, a mai spus Vasile Pușcaș. El a adăugat că Spania este interesată, în special, de capitolele "Agricultură", "Politici regionale", "Politici financiare și bugetare" și "Instituții", care sunt printre cele mai dificile capitole de negociere, pentru că trebuie înființate anumite instituții, ceea ce presupune resurse financiare și umane deosebite, în 2002, dorim o mai mare fluidizare a informațiilor dinspre delegațiile sectoriale spre Comisia Europeană", a mai spus Pușcaș. Raportul Corpului de Control îl vizează pe primarul general, declară... chiar acesta Primarul Capitalei, Traian Băsescu, a declarat, ieri, că premierul a afirmat în mod mincinos că dizolvă CGMB pentru acte de corupție și l-a acuzat pe șeful guvernului că a acționat tipic mafiot prin faptul că raportul Corpului de control îl vizează, de fapt, pe primarul general și nu pe consilierii corupți. “Primul-ministru a afirmat în mod mincinos că dizolvă CGMB pentru acte de corupție, în realitate fiind invocate cele opt hotărîri ale consiliului care au fost anulate de instanță și care aveau menirea de a împărți Bucureștiul în 6 orașe independente”, a menționat Băsescu, arătînd că “este specific lui Adrian Năstase ca una să vorbească și alta să facă”. El a precizat că, de fapt, corupția se așază în zona de incompatibilități între funcția de consilier și cea de acționar la una dintre societățile care sînt subordonate primăriei. “însă, este extrem de interesant că Adrian Năstase și Octav Cozmîncă au spus că articolul 30 ce stabilește incompatibilitățile din legea 215/2001 privind administrația publică nu se aplică pînă în 2004. Raportul este astfel o proză. Nu este incriminat nici un act de corupție, căci ar fi însemnat ca Năstase să-i numească pe toți consilierii PSD niște infractori. Așa că PSD își spune: tura asta merge să mai furăm, dacă nu ne răzgîndim și scoatem de tot articolul cu incompatibilitățile”, a mai spus Băsescu. El a precizat că PD a depus la Parlament un proiect de lege din luna septembrie 2001 privind legalizarea sistemului de incompatibilități la nivelul consilierilor locali, însă “PSD refuză să-l introducă pe ordinea de zi”. Băsescu a precizat că va răspunde pozitiv unei posibile cereri de audiere solicitată de Parchet sau altă instituție publică. Noul director general executiv al Astra este Georgel Călin Directorul general al Direcției Economice din cadrul Autorității pentru Privatizare, Georgel Călin, a fost numit, luni, de către Consiliul de Administrație (CA) al societății de asigurare Astra din București în funcția de director general executiv. Călin a fost numit în funcția de director general executiv al Astra din dispoziția ministrului Autorității pentru Privatizare, Ovidiu Mușetescu, și cu aprobarea președintelui Comisiei pentru Supravegherea Asigurărilor (CSA), Nicolae Crișan. Mandatul noului director general este provizoriu, pînă la întrunirea Adunării Generale a Acționarilor (AGA) și numirea unui nou CA și include, printre altele, dreptul unic de a angaja societatea Astra în relațiile cu terții. Răzvan Haritonovici, președintele CA și directorul general al societății de asigurări Astra, și Dan Săftescu, director economic executiv și fost președinte al CA, au fost arestați, duminică, pentru 30 de zile, sub acuzația de complicitate la delapidare, de către Parchetul Curții Supreme de Justiție. Șeful biroului plasamente de la Astra, Lucian Burghelea, a fost arestat săptămîna trecută, în legătură cu scandalul de la Banca Română de Scont. Burghelea este acuzat de complicitate la delapidare. Autoritatea pentru Privatizare este acționarul majoritar al Astra, deținînd un pachet de 75,6% din acțiunile societății. Glencore, Balli și Marco au depus oferte pentru preluarea Alro Slatina Casele de comerț Glencore, Balli și Marco International au depus, pînă la 11 ianuarie, oferte pentru preluarea pachetului majoritar de acțiuni al societății Alro Slatina, Autoritatea pentru Privatizare urmînd să publice lista cu investitorii preselectați pentru continuarea licitației în data de 16 ianuarie, au declarat, ieri, surse apropiate tranzacției. Companiile preselectate vor primi scrisori de invitație pentru întocmirea ofertei și participarea la negociere. Pentru a putea participa la negociere, investitorii vor trebui să cumpere dosarul de prezentare, evaluat la suma de 25.000 de dolari, și să depună garanția de participare, în valoare de 20 milioane dolari, emisă de o bancă de prim rang, agreată de Autoritate și aflată în relații de corespondență cu Eximbank. Scrisoarea de garanție bancară, sub forma căreia va fi depusă garanția de participare, va trebui să aibă o valabilitate de cel puțin 180 de zile de la data cumpărării dosarului de prezentare și va fi executată imediat, în cazul în care ofertantul, pe parcursul negocierilor, revocă sau anulează oferta, după ce aceasta a fost deschisă. Scrisoarea va fi executată și în cazul în care ofertantul selectat pentru încheierea contractului de privatizare revocă sau anulează oferta sa sau ofertantul este declarat cîștigător și nu achită prin ordin de plată contravaloarea garanției în termen de zece zile de la data finalizării negocierilor. Investitorii interesați de achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni al societății Alro Slatina scos la vînzare de către Autoritatea pentru Privatizare trebuie să demonstreze că pot majora capitalul social al Alro cu minimum 45 de milioane de dolari, în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de privatizare. Unul dintre ofertanți, casa de comerț Marco International, deține deja 42,Ș% din capitalul social al Alro. Autoritatea pentru Privatizare este acționar majoritar, cu 54,7% din acțiunile producătorului de aluminiu primar. Alro are un capital social de 792,2 miliarde lei.