Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-22 / nr. 3800

v CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Legea Lupu merge cu binișorul... Acum două săptămâni, premierul A. Năstase a găsit de cuviință să critice Doljul pentru procentul scăzut în aplicarea legilor fondului funciar. Astfel, județul nostru este înregistrat cu un procent cumulat de „doar” 77%, deși Legea 18/1991 este aplicată în procent de peste 90%! Legea Lupu „umblă” însă mai încet și aici a fost depunctat Doljul. Din suprafața totală de 76.704 hectare ce trebuie pusă în posesie, s-au operat în teren, cu procese verbale, doar 21.621 hectare. Numărul total al titlurilor de proprietate ce trebuie eliberat este de 33.206. Din operativa la zi depusă de OJCGC-Dolj la Comisia Județeană de aplicare a legilor fondului funciar rezultă că până în prezent au fost eliberate 3934 de titluri de proprietate, adică un procent de nici 12%. Ritmul lent este dat și de faptul că o serie de proprietari nu vor putea primi teren fizic și vor fi doar despăgubiți, însă terenul pe care va fi emis titlul nu este încă precizat, în prezent cifra acestor titluri nu este raportată în situația emisă de OJCGC-Dolj. A NICOLAE BOANGIU In accidentele rutiere din România au murit mai multe persoane decât în conflictul din Orient Anul trecut, în țara noastră au murit, ca urmare a unor accidente rutiere, mai multe persoane decât în conflictul din Orientul Mijlociu. Premierul Adrian Năstase s-a arătat extrem de îngrijorat de datele furnizate de Inspectoratul General de Poliție, din care reiese că, în perioada amintită, au decedat 5.000 de persoane numai în accidente de mașină. Ca atare, premierul României a cerut reprezentanților Ministerului de Interne “să intervină cu duritate în ceea ce privește circulația pe drumurile publice”. Totodată, Adrian Năstase a insistat ca ministrul de Interne să prezinte, la următoarea ședință de Guvern, o strategie de combatere a infracționalității pe șosele. Domnia sa a ținut să precizeze că în toate punctele “capcană”, unde organele abilitate,au informații că se desfășoară raliuri, trebuie să existe mașini ale poliției: “Dacă vor să se omoare nu trebuie să expună și alte persoane la un asemenea risc”. LUMINIȚA TUDOR Barurile din apropierea școlilor vor fi închise definitiv Șeful Executivului le-a cerut prefecților să urmărească îndeaproape situația privind amplasarea unor baruri în apropierea unităților de învățământ. Adrian Năstase a afirmat că "astfel de localuri ar trebui închise pentru totdeauna”, iar proprietarii să fie ținuți o bună perioadă “la rece”. “Este o chestiune vitală, la fel ca problema consumului de droguri în școli, și nu avem voie să dăm dovadă de slăbiciune”, a mai spus premierul. LUMINIȚA TUDOR Marfă confiscată de peste 125 milioane lei , în urma unui control efectuat de Garda Financiară Secția Dolj, în colaborare cu Inspectoratul Județean al Poliției de Frontieră Dolj în zona Calafat, a fost depistat Marius Latea, care transporta cu autoturismul DJ-77-FLA cantitatea de peste 1.400 de pachete de țigări, fără a deține documente legale care să ateste că marfa îi aparține. Pentru fapta comisă a fost sancționat cu amendă și s-a dispus confiscarea țigărilor în valoare aproximativă de peste 125 milioane lei. ANCA POSPAIX SONDAJE IN COTIDIAN Conform așteptărilor, câștigătoare Maria Antoaneta Dobrescu Peste 350 de membre ale Partidului Social Democrat, din întreg județul Dolj, s-au adunat, sâmbătă, în sala Filarmonicii „Oltenia", pentru a pune „pe picioare” Organizația Județeană de Femei a PSD Dolj, în principiu, doamnele trebuiau să aleagă prin vot deschis, liber exprimat, conducătoarea lor, pentru următorii doi ani. Spun „trebuia” pentru că „jocurile” au fost făcute cu două zile înainte, adică joi seara, când Delegația Permanentă a partidului a înaintat propunerea pentru această funcție, în persoana Măriei Antoaneta Dobrescu, senator de Dolj și, totodată, unul dintre vicepreședinții Organizației Județene PSD. Ce s-a întâmplat practic, sâmbătă, la Filarmonică ? Nimic altceva, în afara faptului că reprezentantele sexului frumos și-au etalat cu mai multă sau mai puțină eleganță vestimentația, coafurile, bijuteriile, și pe la colțuri au dezlegat misterul micilor bârfe. Ce se bârfea ? Pe de o parte, că majoritatea au fost chemate acolo degeaba, pe de altă parte, că unele membre ale PSD au prea multe funcții, în timp ce altora nu li s-a acordat nici cea mai mică atenție. Acest lucru a fost mai mult decât vizibil, deoarece, foarte multe aspirante la o funcție în Consiliul Județean al Organizației de Femei s-au regăsit și în listele pentru Biroul Executiv Județean. Același lucru s-a întâmplat și la constituirea structurii municipale a organizației de femei. Cu diplomația care-l caracterizează, deputatul Neculai Grigoraș încerca să le consoleze pe cele care nu au avut acces în nici un for de conducere, spunând: ”Nu trebuie să fiți supărate, este loc pentru toată lumea”. Indiferență, blazare și...resemnare Multe dintre cele prezente în sală au ridicat blazate mâna la propunerile făcute de prezidiu, din care au făcut parte și de această dată Ion Voiculescu și Grigoraș - așa cum, din cauza emoțiilor, îl botezase proaspăta președintă numită, cei doi lideri PSD, la nivelul județului Dolj și municipiului Craiova. Atmosfera generală, de indiferență totală, a fost apreciată de președintele PSD Dolj ca fiind prea sobră, moment în care, Neculai Grigoraș, i-a replicat: "Domnule Voiculescu, vă rog nu invitați la neseriozitate”. Nu știm sigur dacă se referea la cele de pe scenă sau la cele din sală. Doamnele și domnișoarele au votat, cele mai multe nemulțumite și foarte puține satisfăcute, componența Biroului Executiv Județean: președinte - Maria Antoaneta Dobrescu, vicepreședinți - Elena Șerbănoiu, Cornelia Neacșu, Maria Lilieceanu, Liliana Novac, Adriana Breazu, secretar general, Aura Zgonea. „S-au ales între ele și nu au ținut seama de nimeni, în Consiliul județean sunt aproape toate membrele Biroului Executiv. Nici nu știu de ce am venit aici, mai bine stăteam acasă cu copilul și soțul. Speram să fie mai multe candidate pentru funcția de președinte, să fie vot secret, pentru că, dacă ar fi fost așa, altfel ar fi stat lucrurile. Nu am venit aici pentru funcții, dar sunt multe dintre noi care au timp la dispoziție, nu sunt băgate în tot felul de prostii, și sunt capabile să facă multe lucruri bune. Singurul lucru bun a fost că s-a terminat mai repede. Poate data viitoare vom fi capabile toate să jucăm corect”, a spus una dintre membrele partidului, care a părăsit sala cu mult înainte de a se încheia ostilitățile. Nu ne-a spus cum se numește, pentru că, încă nu se simte în stare să lupte cu „acest val”. în final, Neculai Grigoraș a ținut să le amintească celor care mai erau prezente în sală, că îi așteaptă pe toți, cei uniți sub semnul celor trei roze, indiferent că sunt bărbați sau femei, o perioadă grea, de „luptă în primul rând cu propriul electorat, și apoi cu opoziția, care nu are altceva de făcut decât să arate cu degetul spre noi”. „Dacă vrei, poți și dacă poți fă-o bine”, spunea o doamnă la tribună, rămâne însă de văzut cum va putea Organizația de Femei a Partidului Social Democrat Dolj să participe egal cu bărbații la viața socială, economică, în educație și sănătate, și nu mai puțin în politică, deși în România, în general, și la nivelul județului nostru, în particular, femeia - politician este încă asociată cu o imagine de respingere. Odată încheiate lucrările conferinței, o parte dintre participante au fost invitate la restaurantul “Craiova”, unde fusese aranjată o masă festivă, conform obișnuinței. Tot la acest restaurant, dar într-un separeu, fusese invitată să servească prânzul doamna Ecaterina Andronescu, ministru al Educației și Cercetării. Așa că misiunea doamnei Dobrescu s-a dovedit extrem de dificilă: să acorde atenția cuvenită invitaților, în sala de restaurant, sau să măgulească pe doamna ministru, în separeul de la primul etaj. Până la urmă, răpusă de oboseală, a rezolvat adecvat, și una și alta, plecând acasă încărcată de onoruri. de DENISA POPESCU Luni, 22 aprilie 20023 23 aprilie - Ziua Forțelor Terestre Sărbătoarea începe de astăzi, cu prezentarea unor exerciții militare demonstrative, la complexul de poligoane din Dealul Fetii. Urmează, tot azi, întrecerile din cadrul concursului “Cupa presei la tir”. Programul zilei de mâine va debuta cu depunerea unor coroane de flori la monumentele reprezentative ale armelor din unitățile din garnizoană. La sediul Comandamentului 3 Operațional se va desfășura, apoi, un ceremonial militar religios, la care au fost invitate să participe numeroase oficialități locale. Tot pentru a celebra această zi importantă pentru creștinătate și pentru Armata Română, la Cercul Militar Craiova va avea loc simpozionul “Tradiții de luptă ale Forțelor terestre - momente semnificative ale istoriei acestora”, în cadrul căruia vor fi prezentate referate privind activitatea Brigăzii 2 Mecanizate “Rovine” în anul 2001, rolul forțelor terestre în timp de pace, în situații de criză și în caz de război, artileria realitate și perspective. După-amiază, tot aici, craiovenii sunt invitați la un spectacol de muzică și divertisment. Foaierul Cercului Militar va găzdui, începând de miercuri, 24 aprilie, trei expoziții, a absolvenților cursului de tehnică și artă fotografică “Mihai Dan Călinescu”, o expoziție de carte religioasă, sub genericul “Drumul Golgotei” și alta omagială - “3 ani de la înființarea grupului “Mihai Dan Călinescu”. Ziua se va încheia prin retragerea cu torțe la nivel de garnizoană, pe traseul Teatrul Național - Primărie - Prefectura - Cercul Militar. O altă aniversare înscrisă cu litere de aur în istoria, dar și în prezentul forțelor noastre armate este Ziua Infanteriei, care va fi marcată pe 30 aprilie. Arma infanterie va împlini, atunci, 172 de ani de la înființare. La Cercul Militar va avea loc, în această zi, un spectacol muzical-distractiv pentru cadrele din Garnizoana Craiova. MIHAELA CALCIU Toate spitalele din România primesc jumătate din bugetul anual al unei unități similare din Stockholm 25 la sută din populație nu este asigurată medical .La noi se spune că banii nu ajung în spitale pentru că sunt prost gestionați și foarte mult din sumele alocate merg la salarizare. Vă dau numai două exemple, comparativ cu Spitalul Județean nr. 1 din Craiova-aici, pentru 1860 de paturi, sunt numai 1900 de angajați, la care se adaugă medicii stagiari și rezidenți, iar în plus pe statul de plată al spitalului se află și Policlinicile Studențească și cea Sportivă, plus jumătate dintre medicii de la Inspectoratul Școlar. Așadar, la un spital din Paris, care beneficiază de 1100 de paturi, sunt 4000 de angajați, ca să nu mai vorbim că una dintre unitățile sanitare de acest gen din Stockholm primește, anual, de la buget echivalentul a jumătate din suma de care dispun toate spitalele din România", ne-a declarat dir. Ecobici. Precizăm că, anul acesta, bugetul total al Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate a fost de 36.000 de miliarde, din care aproximativ 60 la sută au fost direcționați către spitalele din țară. Spitalul Județean are nevoie de personal Dr. Constantin Ecobici, directorul DSP, spune că, în actuala conjunctură, piața medicală trebuie percepută ca oricare alta: “Așa ceva nu este, însă, posibil din punct de vedere moral. Ar însemna ca 25 la sută din populație, care nu este asigurată din punct de vedere medical, să nu beneficieze de serviciile noastre. Ori, din punct de vedere moral, un medic nu poate să-și permită așa ceva...”, a mai spus dr. Ecobici. Nu este de ignorat nici faptul că , recent, au fost aprobate normativele, iar pentru a le respecta, la Spitalul Județean nr. 1, spre exemplu, ar trebui să fie aproximativ 4000 de angajați. Totuși, pentru a respecta normativele în vigoare, numai pe hârtie, este nevoie de mai mulți bani, iar de la o vreme un asemenea subiect rămâne extrem de delicat întrucât toți factorii responsabili recunosc problemele existente, dar nu au soluțiile necesare pentru a le rezolva.’ LUMINITA TUDOR La Dioști, un părinte în căutarea adevărului „Fiul meu e mort, iar ucigașul se află în libertate“ Pe 27 iulie 1999, un tânăr învățător din comuna Dioști, Dragoș Cătălin Biră (24 ani) trecea în “lumea celor drepți” fără a avea vreo vină. Cadrul didactic s-a dus în gospodăria proprie să-și ajute părinții, dorind să ude răzoarele cultivate. Pompa cu care scotea apa din fântână avea o defecțiune, astfel că a apelat la ajutorul unui om din sat, pentru repararea utilajului. Meseriașul a venit, a repus instalația în funcțiune, a dat garanții că “merge”, după care a plecat. Dragoș a avut încredere în priceperea depanatorului și a declanșat butonul care îi dădea dreptul să lucreze. Din păcate, un cablu electric neizolat, de care habar nu avea, l-a electrocutat, decesul survenind aproape instantaneu. La vremea respectivă, părinții, Mitrică și Elisabeta Biră, au sesizat organele care se ocupă cu cercetarea unor astfel de cazuri, însă nu au avut sorți de izbândă. Au solicitat cercetarea penală a pli-ului Marius Stancu, ajutorul șefului Postului de Poliție din comună, pentru neglijjență în serviciu, deoarece? a “uitat” să întocmească procesul - verbal de constatare a morții. Chiar dacă s-a dispus neînceperea urmăririi penale împotriva acestuia, SJP Dolj îi comunică lui Mitrică Biră sancționarea disciplinară a subofițerului, mutat ulterior în comuna Daneți. S-a crezut, inițial, că bieții părinți vor găsi Un om caută dreptatea pentru el și fiul său, cel din urmă decedat în condiții, încă, neelucidate. Au trecut doi ani de la evenimentul respectiv și nu se poate face o analiză, credem noi, corectă, a evenimentelor de atunci S-au făcut, unele peste altele, diverse investigații ale Parchetelor, fără a fi adoptată o concluzie finală. Tatăl, disperat, a ajuns să recuze, atât cât poate, anchetatorii, mergând cu memoriile până la autoritățile su preme în stat, calea adevărului, dar au fost doar promisiuni neacoperite de fapte, venite din partea celor care trebuie să găsească dreptatea; între timp, mama învățătorului a decedat, rămânându-i doar tatălui să lupte pentru tragerea la răspundere a celui vinovat. Singura speranță - procurorul general Mitrică Biță îl acuză pe Marian Stroiescu, cel care a efectuat “reparația” la pompa de apă, că, din cauza superficialității sale, s-a produs moartea tânărului Dragoș. De partea sa stau mai multe mărturii ale martorilor prezenți la tragedie, însă, se pare, acestea nu au fost luate în seamă. Chiar cotidianul nostru a prezentat, pe larg, întreaga desfășurare a evenimentelor, inclusiv mersul anchetei. Tatăl și-a strigat păsurile peste tot, dar urechile care trebuia să-l audă au fost “înfundate”. Răbdarea s-a ajuns la capăt și nu a mai găsit altă cale de rezolvare decât memoriul adresat procurorului general al Parchetului Curții de Apel Craiova. “.. .îmi rezerv dreptul de a mă adresa tuturor forurilor, deoarece cel ce se face vinovat de moartea fiului meu (Marian Stroiescu - n.r.) rămâne nepedepsit și se laudă că a plătit bani grei la procuratură și a scăpat basma curată, lucru ce mă face să cred că este adevărat după cum procedează reprezentanții Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj..." în sprijinul afirmațiilor sale, sunt unele adrese eliberate de Parchetele de pe raza județului Dolj, în care o soluție dată de o instanță superioară pare nebăgată în seamă de una inferioară. Bunăoară, prin adresa nr. 3579/II/ 2001, din 14 septembrie 2001, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova dispune “redeschiderea și reluarea urmăririi penale față de învinuitul Stroiescu Marin și completarea cercetărilor de Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj...” Au urmat cercetări "asidue”, care au dat ca rezultat răspunsul procurorilor de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj: "... prin ordonanța din 25.03.2002, s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală față de învinuitul.. ., în sensul că acesta nu a efectuat improvizații la electropompă de natură să conducă la deces”. Mitrică nu abandonează lupta și merge mai departe. Luând act de toate probele administrate de reclamant, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova își face datoria și întoarce dosarul la parchetul inferior. Pe 9 aprilie 2002, instituția respectivă emite o adresă prin care “s-a dispus infirmarea ordonanței Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj nr.884/P/ 2001, din 25.03.2002, redeschiderea și reluarea urmăririi penale față de învinuitul..." Nimeni nu mai înțelege nimic. Rămâne doar durerea unui părinte care caută să se facă dreptate pentru fiul său. Vorbele spuse printre lacrimi - “fiul meu e mort, iar ucigașul se află în libertate” - se constituie în singurele, din păcate, mărturii ale unui trecut tragic. CRISTI PÄTRU Cercuri de interese se pregătesc să lase în aer SC VINIFICAȚIE și BĂUTURI GORJ SA Chiriaș în propria curte Prin decizia nr.82 din 13 martie 1980 a Biroului Permanent al Comitetului Executiv al fostului Consiliu Popular Județean Gorj, în baza decretului 409/1955 se transmitea, prin schimb de la IAS Târgu-Jiu, suprafața de 20.000 mp în vederea realizării investiției “Centru de depozitare, condiționare și îmbuteliere vinuri și rachiuri naturale". Terenul a fost identificat prin planul de situație ce a fost anexat deciziei și pe el s-au realizat construcții aflate în patrimoniul întreprinderii Viei și Vinului Gorj, în momentul construcției imobilele au beneficiat de toate aprobările și acordurile necesare, inclusiv de autorizația de executare lucrări nr. 55 dinr 15 august 1979. Au trecut anii și au venit evenimentele din decembrie '89. La scurt timp după apariția Legii nr.15/1990, fosta I.V.V. Gorj (devenită SC VINIFICAȚIE și BĂUTURI GORJ SA) depune la Primăria Târgu - Jiu documentația pentru atestarea dreptului de proprietate asupra terenului aflat în administrarea sa. Prin adresa nr.5384 din 27 iulie 1993, municipalitatea comunica faptul că documentația este completă și corespunde cerințelor HG nr.834/1991. Potrivit prevederilor art.20 aliniatul 2 din Legea nr.15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat în societăți comerciale pe acțiuni, terenurile aflate în patrimoniul SC VINIFICAȚIE și BĂUTURI GORJ SA sunt proprietatea acesteia, așa cum confirmă și adresa MAAP. Emiterea Certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului s-a făcut cu respectarea prevederilor HG nr.834/ 1991 și a Criteriilor comune nr.2665/I0/311 din 28 februarie 1992, privind stabilirea și evaluarea terenurilor aflate în patrimoniul societăților comerciale de stat, emise de Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, având avizele OCAOTA județean și al celorlalte instituții abilitate legal în acest scop. Ei bine, cu toate acestea a apărut respectiva cerere de chemare în judecată. Situata se complică Reclamanții au cerut anularea certificatului seria MO 7 nr.0143 emis la data de 4 ianuarie 1994 de MAA în favoarea SC VINIFICAȚIE și BĂUTURI GORJ SA pentru suprafața de 85.919 mp, arătând în motivarea acțiunii că o suprafață de teren din aceasta constituie dreptul lor de proprietate și încălcându-li-se acest drept sunt îndreptățiți să ceară constatarea nulității certificatului. Degeaba au invocat reprezentanții societății gorjene că, deși reclamanții își susțin dreptul de proprietate, nu au depus nici un document din,care să reiasă acest lucru, reclamanții nu au fost puși niciodată în posesie efectivă asupra vreunei suprafețe de teren, raportul de expertiză conține foarte multe neadevăruri, că așa cum rezultă și din adeverința nr.5384/27 iulie 1995 emisă de Primăria Târgu - Jiu terenul cu pricina nu a făcut obiectul Legii nr. 18/1991. Instanța, probabil, a considerat că nimic din toate acestea nu contează și a admis acțiunea așa cum a fost formulată. GEORGE IULIAN La începutul acestui an, Petre și Nicolae Dobran, domiciliați în Târgu-Jiu, județul Gorj, chemau în judecată SC VINIFICAȚIE Și BĂUTURI GORJ SA și Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, solicitând, prin hotărârea pe care instanța o va pronunța, să fie anulat certificatul de proprietate asupra terenului pe care se află amplasată fosta întreprindere a Viei și Vinului Gorj. Până aici totul ar părea în regulă, dacă terenul este al reclamanților să fie retrocedat. Numai că aceștia nu prea fac dovada dreptului de proprietate, toate datele conducând la ideea că, în fapt, nu se urmărește altceva decât destabilizarea uneia dintre ultimele unități de profil, care încă se încăpățânează să funcționeze. I ... § bl.. M B ...«h » Ei știu că noi venim! Din cauza noastră concurenta își schimbă haină Stai să vezi când vom veni noi! Cu noi TOȚI VOR CÂȘTIGA! INTERNET OLTENIA - TELEVIZIUNE PRIN CABLU Pentru că oriunde este nevoie de comunicare SUNTEM PREZENȚI! * rol >ro! Cj roi Ț3