Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-22 / nr. 3800

4Luni, 22 aprilie 2002 In vederea includerii lor în Programele Phare, MEC relansează programul de selecție a unităților de învățământ . 9 Ministerul Educației și Cercetării (MEC) relansează procedurile de selecție a 111 unități de învățământ-100 de școli și 11 centre de resurse - situate în zonele de restructurare industrială, aprobate prin HG nr. 399/2001. Acestea vor participa la Programele Phare RO 0108.01 - dezvoltare instituțională și Phare 0108.03 - investiții Ambele programe cu finanțare externă privesc învățământul profesional și tehnic (TVET). Potrivit informațiilor furnizate de inspectorii pentru discipline tehnice din cadrul ISJ Dolj, Cornelia Neacșu și Ion Iriza, Centrul Național pentru Dezvoltarea învățământului Profesional și Tehnic (MEC) au stabilit termenul limită de depunere a cererilor de participare de către școlile eligibile: 30 aprilie 2002. Unitățile de învățământ eligibile trebuie să depună, respectând termenul stabilit de MEC, cererea de participare la selecție, însoțită de o copie a proiectului de execuție a clădirilor din patrimoniul școlii (PT și DDE), certificatul de urbanism, copia documentelor care atestă situația patrimonială a școlii solicitante, proceseverbale ale ședințelor comitetelor de părinți, referitoare la dezvoltarea resurselor școlii. Delegația Comisiei Europene a modificat o serie de documente privitoare la programele Phare. Astfel, sunt modificate raportul de autoevaluare aprobat de Autoritatea Locală, declarația de parteneriat între școală și Autoritatea Locală, exemplul de curriculum în dezvoltarea locală, aprobat de ISI ce va fi prezentat atât de către școli de aplicație, cât și de către centre de resurse, copie a documentului de identitate a școlii - document de înființare sau documente emise de către ISJ, prin care se certifică funcționarea școlii. Școlile selectate vor prezenta, în termen de 30 de zile, după anunțarea rezultatelor selecției Certificatul de Urbanism, raportul de expertiză tehnică elaborat de un expert autorizat de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, precum și Anexele II la Raportul de autoevaluare. ANITA CIOCOȘ De Ziua Pământului Primarul Craiovei a întâmpinat-o pe exploratoarea Uca Maria Marinescu cu un buchet de flori Exploratoarea Uca Maria Marinescu a participat, ieri, la Craiova, la manifestările organizate de Consiliul Municipal și Primăria Craiova, Cercul de Turism Montan Craioveștii și Casa de Cultură “Traian Demetrescu”, cu prilejul Zilei Internaționale a Pământului. Exploratoarea, unul dintre ambasadorii recunoscuți ai țării noastre - născută în Harghita, actualmente pensionară -intenționează să plece să lucreze în Antarctica. Sala Mare a Primăriei a devevânt și explorator Emil Racoviță. Te învață să iei singur hotărâri. Să nu, ieri, neâncăpătoare. Exploratoarea a fost întâmpinată de primarul șef al Craiovei, Vasile Bulucea, care i-a oferit un buchet de flori. Aca Maria Marinescu, organizatoarea, în urmă cu șase ani, a primului raliu internațional pe schiuri în Munții Carpați, este prima femeie din România care a ajuns în Antartica (1998), comemorând, astfel, centenarul expediției “Belgica” și pe marele"."De asemenea, ca să amintim numai câteva dintre realizările sale, exploratoarea este, deocamdată, singura femeie din lume care a traversat continentul african de la Sud la Nord, trecând prin 11 țări, a străbătut China și a ajuns în Tibet, la sfârșitul anului trecut aflându-se la Polul Sud, după ce a parcurs, pe schiuri, în 9 zile, în condiții extrem de dificile, zona. “Călătoriile te învață să ralezi și să dispară orice urmă de egoism, te desprinzi de orice. Te învață să fii prudent și să descoperi că există oameni cu suflet minunat” - aceasta este, pe scurt, ideea în jurul căreia gravitează activitatea Acăi Marinescu. Participanții la manifestare au vizionat un film cu principalele ținte atinse de exploratoare și, de asemenea, o expoziție de fotografii amenajată în Sala Mare a Primăriei. / LUMINIȚA TUDOG/ K D H 0Z o UJ 0. Magiștrii și miniștrii La 1 septembrie va demara în trombă activitatea mult contestatului PNA. Nu este vorba de fibra de țesătură din care se fac adesea diverse accesorii de îmbrăcăminte sau ciorapi. „Ciorapul" cu pricina este mai mare și în el pot încăpea labele uriașe ale unor demnitari români, de diverse ranguri și nivele, și care transpiră adesea până la „bătături” din pricina efortului depus în slujba intereselor naționale. Cititorii noștri au putut ghici, desigur, că este vorba de Parchetul Național Anticorupție, organism născut din dorința autorităților de a controla fenomenul corupției la vârf. Așadar, vârful poate controla vârful și este de așteptat să vedem din toamnă o confruntare între titani, spre binele poporului de rând. Poporul e suveran, se știe, și cere adesea socoteală. Parchetul Național Anticorupție opinez că numele este prea lung și prea greu de reprodus, așa că-1 voi numi scurt PNA va intra în acțiune doar pentru infracțiuni „baloane” comise de „elita” potențialilor corupți. Astfel, urmărirea penală se va face doar în cazul infracțiunilor în care paguba va depăși suma de 10 1000 de Euro. Dacă va lipsi un singur Euro, PNA nu se va amesteca și demnitarii respectivi vor putea „trata” simplu cu celelalte organe ale justiției naționale. Și cine ar fi, mă rog, elita care s-ar putea bucura de atenția PNA? Toți miniștrii actuali, senatorii și deputații Parlamentului, secretarii de stat, judecătorii Curții Constituționale, alți judecători, procurori și controlori financiari - nu cei de bilete, desigur -, guvernatorul BNR și adjunctul său, Avocatul Poporului și demnitarii din administrația locală și din instituțiile publice. Ar mai fi câțiva, dar lista e lungă și plictisitoare. PNA cel puternic beneficiază de prevederi clare ale atribuțiunilor ce-i incumbă și poate, de pildă, să decidă printr-o ordonanță de urgență emisă pe durata a 30 de zile să pună sub supraveghere conturile bancare a unei instituții bănuite de „fals”! N-o să credeți, dar poate să ceară punerea sub ascultare a liniilor telefonice. Vă dați seama dacă ar fi existat PNA pe vremea când Bancorex făcea prostii? Astăzi am fi avut evidența clară a faptului comis și n-ar fi mai trebuit să pendulăm între opinia actualei Opoziții care a declarat falimentul băncii pentru a nu declara falimentul economiei naționale și a recent revenitului printre noi, Răzvan Temeșan care a declarat altceva. Și ce altceva a declarat „fascinantul" cap economic? Cică, după aprecierile unor afaceriști străini care investesc în România, gestul Puterii țărăniste-pedeiste ar fi întârziat dezvoltarea României cu încă 20 de ani de atunci încoace. Cred, deși numi vine să cred. Sunt sigur, deși n-am nici o siguranță. Este absurd, dar dacă este așa? Aș da o „temă” PNA-ului (ca simplu cetățean, ca om de rând care crede neamintit în „cremenul”). Să înceapă prin a rezolva această ecuație a finanței naționale și va găsi foarte multe nume de actuali lideri politici și economici cărora să le întocmească dosare fără a mai da un termen de grație de 30 de zile. N-ar mai fi nevoie de tot felul de amușinări mai mult sau mai puțin comandate, de tactici subtile de ascultare și interceptare, de auziți? - program de protecție a martorilor. Cine vor fi nebunii să dea în gât fărădelegea pentru ca apoi să fie siliți să-și facă operație estetică? Plutim în plină conspirație deja și din aceste tenebre întrezărite de cei care au performat PNA-ul se ridică o întrebare micuță și inocentă, atâta cât poate fi o întrebare care-și conține și răspunsul: cine vor fi magiștrii care-i vor ancheta pe miniștrii? Se știe că, în latina bună a strămoșilor, magistru însemna stăpân. Ministru, pentru cine n-a aflat încă, însemna - mai înseamnă și azi servitor al casei, alta, acuma venii de-acasă! Așadar, nu miniștrii conduc casa, ei doar o servesc! Dar cine sunt magiștrii care o stăpânesc, frate? NICOLAE COANDE ----------------------------------------------------------- ACTUALITATE In cinstea Marelui Mucenic Gheorghe, sărbătorit mâine, Bâlciul Prpotului la Țuglu. Și de această dată, Centrul Creației Populare Dolj a marcat această sărbătoare - una dintre cele mai importante ale calendarului popular - prin sprijinirea instituțiilor locale - Primăria, Căminul Cultural și Biserica ce poartă hramul Sfntul Gheorghe, în organizarea la Țuglui a ceea ce localnicii numesc Proorul sau sărbătoarea ramurii verzi. Mâine, 23 aprilie, când se prăznuiește Sf. Gheorghe, urmează să se desfășoare sărbătoarea propriu-zisă a Proorului - punctul central al acestei suite de manifestări In zorii zilei, alaiul de flăcăi din sat va aduce din pădurea din apropiere ramuri verzi, sfințite mai apoi la biserică, cu care va “împreura ” porțile sătenilor - element ritual în cadrul unui complex ansamblu de practici magico-rituale ale acestei zile. Apoi acesta, Consiliul Local din Țuglui s-a aflat în fața unei decizii delicate, privind susținerea manifestării. Fiindcă Sfântul Gheorghe cade într-o zi lucrătoare - marți, 23 aprilie -, iar locuitorii comunei obișnuiesc să organizeze tradiționalul Bâlci de Proot duminica, s-a căutat cea mai bună soluție care să puncteze așa cum se cuvine importanța cu totul aparte a acestei zile pentru țugluieni. Astfel, de comun acord,cu specialiștii Centrului Creației Populare Dolj, care au insistat ca tradiția să fie respectată, s-a luat hotărârea ca sărbătoarea Preotului să se facă în două mari secvențe, în zilele amintite. Ieri, serbarea câmpenească sa desfășurat, ca întotdeauna, pe izlaz, la Caval, în acordurile Tarafului de lăutari “Răzbei”, din comuna Calopăr, satul Sălcuța, aici adunându-se sute de localnici, dar și craioveni, atrași de ideea de a sărbători împreună apropiata zi a Sfântului Mucenic Gheorghe. Preocupați de reușita deplină a acestei manifestări, la fața locului s-au aflat membri ai Consiliului Local: preotul comunei Viorel Grigore, referentul cultural al Primăriei pe probleme de cultură - Constantin Fugaru, nelipsiți fiind, bineînțeles, primarul Țugluiului - Paulică Neagoe, și viceprimarul Marin Totoroață. “Fiecare localitate are o sărbătoare care o definește, pentru Țuglui aceasta fiind cea a Preotului, adică a Sfântului Gheorghe, motiv pentru care și biserica din localitate poartă hramul Marelui Mucenic. Dacă înainte de Revoluție sărbătoarea fusese aproape uitată, în anii din urmă, cu sprijinul Centrului Creației Populare Dolj, ea a fost reluată, constituind un punct major de atracție pentru comunitate”, ne-a declarat primarul Paulică Neagoe, începută ieri, cum spuneam, prin tradiționalul Bâlci al Preotului, manifestarea va continua mâine prin marcarea, așa cum se cuvine, a sărbătorii Sfântului Gheorghe. După slujba religioasă și masa de post întinsă în curtea bisericii, la care iau parte cei mai de seamă gospodari, va avea loc vernisajul unei expoziții de icoane realizate de o parte dintre cei 270 de elevi ai Școlii generale din comună. Cele mai bune lucrări urmează a fi premiate, prin eforturile financiare deosebite ale Consiliului Local Țuglui. “în plin fenomen de detradiționalizare, Centrul Creației Populare Dolj își continuă campania de revigorare a celor mai importante sărbători ale calendarului popular. Un astfel de moment - unul de prag în ciclul existențial al românilor - este cel reprezentat de începutul noului an pastoral; în acest context, am dorit să continuăm un experiment de revitalizare a tradiției la Țuglui, localitate care conservă în mod aproape spectaculos un ciclu ritual de o vechime considerabilă", a adăugat Mihai Fifor, director al Centrului Creației Populare Dolj, MAGDA BRATIk. „Paradigma” - o revistă cu și pentru studenții Facultății de Drept „Nicolae Titulescu” din Craiova Primul număr, pe acest an calendaristic, al revistei studențești „Paradigma” a apărut recent, la Craiova, sub patronajul Fundației Europene „ Titulescu”. Filiala locală, a Facultății de Drept „Nicolae Titulescu”, din cadrul Universității din Craiova. Realizată de către ELSA (Asociația Europeana a Studenților în Drept) Craiova, „Paradigmă” conține o suită de articole juridice, comunicări științifice ale studenților, date generale referitoare la ELSA, precum și „Legi ciudate din Statele Unite Adunate”, bancuri, integrame, epigrame și poezii. Asist. univ. Lucian Săuleanu, cadru didactic al Facultății de Drept „Nicolae Titulescu” și responsabil al numărului cinci al revistei de la prima sa apariție, a precizat că publicația „oferă studenților în drept posibilitatea de a-și încerca puterile și abilitățile în viața reală, de a elabora diverse proiecte și de a se dezvolta personal pentru cariera pe care o vor îmbrățișa”. Mădălin Ticu, student redactor al „Paradigmei”, a cules o mulțime de norme care se găsesc încă în legislația americană. „Multe dintre acestea au căzut în desuetudine, așa încât mulți dintre oamenii contemporani de drept nici măcar nu au cunoștință de existența și istoria acestora; unele aparțin diverselor state americane, altele sunt doar dispoziții locale", a mai precizat Mădălin Ticu. Printre cele 17 norme existente în „Paradigma”, din legislația americană, sunt demne de menționat următoarele: „în statul Pennsylvania bărbatul este sub papuc>! El poate cumpăra alcool numai cu acordul scris al soției”, „Constituie un delict în statul Missouri să stai pe bordura unei străzi și să bei bere din găleată". „Nici o femeie din statul Kentucky nu are voie să apară în costum de baie pe vreo stradă, din acest stat, dacă niu e escortată de cel puțin doi polițiști sau dacă nu e înarmată cu o bâtă”, „în Louisiana este ilegal să jefuiești o bancă și apoi să tragi în cel de la ghișeu cu un pistol cu apa. „Durata maximă a unui sărut i legal, în statul Iowa, este de maximum cinci minute", „în statul Indiana le este interzis accesul cetățenilor într-o sală de cinema, teatru sau autobuz, dacă nu au trecut cel puțin patru ore de când au mâncat usturoi”, „Tot în acest stat, este ilegal pentru un bărbat să-i facă unei femei pe care nu o cunoaște cu ochiul”. 1/DANA DAMAN Lansare de carte și expoziție la Liceul „Petrache Trișcu” din Craiova Sub semnul creației autentice „Sfera rostirii” și „Prelat în regatul cuvântului” sunt titlurile a două tomuri ce urmează a fi lansate miercuri, 24 aprilie a.c., cu începere de la ora 17, la Liceul „Petrache Trișcu” din Craiova, sub semnătura autorului N.N. Negulescu. în cadrul aceleiași manifestări, va fi vernisată și expoziția celebrului pictor craiovean George Stoica, căruia îi este dedicat unul dintre volumele lansate. aprecia, a debutat în anul 1983, cu volumul „Vesperale” („De însetare”), un tom cu deosebite ecouri în presa literară a vremii, continuând apoi să publice în revista „Ramuri” numeroase reportaje literare și versuri. „Am realizat și fotografii foarte prețuite de redactorii publicației anterior menționate, dar aș putea spune că am vernisat și expoziția „Confluențele luminii, sub patronajul ilustrului Marin Sorescu”, s-a confesat autorul celor două volume de poezie. „Poetul se află necontenit în căutarea unor esențe expresive, menite să evidențieze sensuri adânci, dramatice, trăiri autentice, căci el însuși și-a însușit organic lecția unor creatori precum Brâncuși și Blaga, cărora le dedică, de altfel, impresionante versuri”, precizează criticul literar Mircea Moisa, referindu-se la N.N. Negulescu, care de-a lungul carierei sale de specialist în cinematografie și artă fotografică, a susținut și numeroase expoziții de profil în România. Totodată, domnia sa este și semnatarul a numeroase poezii apărute în „Luceafărul”, „Convorbiri Literare” și „Flacăra”. ________ DANA DAMAN H. M. MeRUUESCU# SFERA ROSTIRII N.N. Negulescu, un „poet al severelor telurice, elegiac și abstract contingentului”, care „își poartă povara biografică în zarea meditației cu grația nativă a unui model clasic”, după cum criticul C.M. Popa DEPOZITUL N.A.T.O. E .C. CARPATICA Dobânda: 32% + Premii Premii: 3 excursii la Praga în perioada summitului Opozitul n.a.1«° Sucursala Craiova Calea București, Bl. 15 A - Parter Tel.: 051/417311, Fax: 051/417005 Scadența: 1 noiembrie Este disponibil în perioada 21 februARIE - 30 aprilie CUVÂNTUL LIBERTĂȚII De aproape un sfert de secol, o craioveancă se dedică trup și suflet artizanatului “gastronomic” Născută pe plaiurile insolite ale Moldovei, acum 67 de ani, Maria Alexandru este dăruită de Dumnezeu cu harul de a înfrumuseța tot ceea ce atinge. La 10 ani, Maria se mută împreună cu familia sa la Craiova, dar nu apucă bine să se acomodeze în inima Olteniei, deoarece, un an mai târziu, se vede nevoită să facă față unei alte “schimbări” - tatăl ei trece în lumea celor drepți. “Am simțit o durere sfâșietoare când mi-am dat seama că l-am pierdut pentru totdeauna. Pentru un copil, este cumplit săși piardă un părinte la o vârstă atât de fragedă". Dar anii au trecut și Maria se gândește acum, cu nostalgie, la timpurile de odinioară. Despre “ocupația” cu totul neobișnuită a Măriei putem spune că “ a început acum 25 de ani când am văzut un ou din zahăr făcut de o colegă și de atunci m-am tot gândit cum aș putea face și eu așa ceva. Sinceră să fiu, mi-au trebuit patru ani să reușesc să fac coca. Dar ceea ce este important este că am fost perseverentă și am avut voință. Fără aceste două “calități “ nu poți face mare lucru” - ne mărturisește artista. Primele “minunății" au apărut acum un sfert de secol, dar cu timpul, a început încet, încet, să se perfecționeze. Pe 25 aprilie, Maria va avea prima expoziție la Casa Băniei. ‘‘Este o muncă titanică, dar merită pe deplin,” întrebată dacă s-a gândit vreodată să-și deschidă propria afacere, Maria ne-a mărturisit că ar fi tentată, dar numai în cazul în care ar primi o propunere serioasă, eventual un contract pentru decorarea unui local, unei cofetării. “Lucrez din vară și până în prezent am reușit să realizez numai 50 de ouă. Pentru a finisa un ou îmi trebuie o săptămână întreagă”. Născută pe 7 februarie 1935, Maria se declară un vărsător autentic, fiind convinsă că spiritul boem ce caracterizează această zodie a ajutat-o să rămână consecventă acestei “meserii”. CAROLINA NICOLIȚĂ Expoziție omagială de artă fotografică înființat pe data de 23 aprilie 1999, de câțiva împătimiți ai fotografiei. Fotoclubul “Mihai Dan Călinescu”, condus de col. (r.) Mircea Anghel, aniversează mâine trei ani de la constituire. Momentul va fi marcat prin organizarea unei ample expoziții omagiale retrospective de artă fotografică, ce cuprinde 35 de lucrări alb-negru, aparținând ilustrului om, avocat și artist, maestru al imaginii și mentor spiritual al fotoclubului craiovean. Anul acesta, lucrările au fost grupate sub genericul “Copilăria”, una dintre temele cele mai dragi ale artistului fotograf Mihai Dan Călinescu. Vernisajul are loc astăzi, ora 18, la Galeriile de Artă ale Cercului Militar Craiova, invitat de onoare fiind Gheorghe Blejdea - președintele Asociației Artiștilor Fotografi din România (AAFR). MAGDA BRATU Despre “Moarte și înviere” Asociația Studenților Creștin - Ortodocși Români (ASCOR) -Filiala Craiova organizează, astăzi, conferința cu tema “Moarte și înviere”, susținută de prof. dr. Costin Nicolescu, de la Muzeul Țăranului Român, din București. Manifestarea, care începe la ora 17, este găzduită de sala de festivități a Căminului Preoțesc “Renașterea”, din strada Matei Basarab nr. 17. MIHAELA CALCIU De astăzi, Inspectorii doljeni intră în concurs 22 aprilie este prima zi de desfășurare a concursului pentru ocuparea posturilor de inspectori de specialitate din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj (ISJ). Potrivit informațiilor furnizate de Constantin Bușoi, inspector general al ISJ Dolj, participanții vor candida doar pentru posturile care au fost ocupate, până acum, cu delegație, urmând ca pentru ocuparea posturilor vacante în urma expirării mandatului să aibă loc într-o altă etapă. Astfel că, în perioada 22-26 aprilie a.c., viitorii inspectori își vor prezenta dosarul ce conține un curriculum și oferta managerială. Vor fi, apoi, asistați la o oră de predare de către comisia stabilită și vor trebui, la rândul lor, să asiste un alt coleg în timpul unei ore de predare, după care vor întocmi un raport. Această comisie, al cărei președinte este Constantin Bușoi, are în componență un cadru didactic universitar cu specialitatea inspectorului școlar respectiv și un inspector școlar general dintr-un alt județ. ANITA CIOCOȘ OFF-uri de GABRIEL BRATU-MIB ■Nu domnule, nu putem vopsi toate tramvaiele la fel. Ce? Vreți să le-ncurcăm ! vV V