Cuvântul Libertății, aprilie 2002 (Anul 14, nr. 3782-3807)

2002-04-22 / nr. 3800

6 Luni, 22 aprilie 2002 ACTUALITATEA INTERNAȚIONALĂ Franței Jacques Chirac și Jean-Marie Le Pen pornesc spre turul doi! Centrele de votare din Franța s-au deschis, ieri, la ora locală 08.00 (09.00 ora României), pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, 40 de milioane de alegători fiind chemați să aleagă între cei 16 candidați. Francezii au trebuit să aleagă între 12 bărbați și patru femei, un număr record de candidați, care reprezintă toate orientările politice. Președintele Frontului național, Jean-Marie Le Pen, sosit al doilea în primul tur al alegerilor prezidențiale, va trebui să înfrunte la 5 mai pe președintele Jacques Chirac, aflat în fruntea opțiunilor, conform estimărilor făcute la ieșirea de la urne a institutelor de sondaj Sofres, Ipsos și CSA. Frace 3 și Radio France au anunțat aseară, la închiderea ediției cotidianului nostru, că președintele a obținut 19,8% din sufragii, liderul extremei drepte 17,4%, în timp ce Lionel Jospin a rămas „al treilea“ în cursa alegerilor prezidențiale, cu numai 16,1%. Ungaria Opoziția de stânga își revendică victoria In Ungaria a avut loc, ieri, al doilea tur al alegerilor legislative, premierul conservator Viktor Orbán fiind în dificultate după primul tur de scrutin. Viitorul guvern urmează să conducă Ungaria în Uniunea Europeană (UE), pînă în 2004. Exemplu de reușită a tranziției către economia de piață, această țară cu o populație de zece milioane de locuitori este una dintre cele mai bine plasate state candidate la Uniunea Europeană. Dintre cele 386 de mandate parlamentare, 201 rămîn de distribuit în al doilea tur de scrutin. Opoziția - socialiști și liberali de stînga din Alianța Democraților Liberi - a obținut deja 98 de mandate, față de 87 care au revenit partidului Fidesz al lui Orbán. Secțiile de votare s-au deschis la ora locală 06.00 (07.00 ora României) și s-au închis la ora 19.00 (20.00 ora României). După numărarea a 94% din buletinele de vot, opoziția totaliza 199 de mandate, iar conservatorii numai 187. Viktor Orbán, un mare înfrânt al circumscripțiilor din Budapesta Un important lider islamist—— a fost arestat în Pakistan Liderul principalului partid religios pakistanez a fost arestat, ieri, în cursul unei manifestații interzise împotriva referendumului convocat, pe 30 aprilie, de președintele Pervez Musharraf, au anunțat purtători de cuvînt ai partidului și martori oculari. Qazi Hussain Ahmad (foto), liderul mișcării Jamaat-i-Islami, a fost arestat și transportat cu un vehicul al poliției, care-l aștepta să iasă din sediul partidului, din Lahore, în estul Pakistanului. El urma să conducă o manifestație interzisă de autorități. Vicepreședintele partidului, Liaquat Balush, a fost, la rîndul său, arestat în cadrul unui raid al poliției desfășurat în timpul nopții, la Lahore. Qazi Hussain Ahmad, care a luat cuvînturi în fața a aproximativ 500 de persoane, înainte de a fi arestat, a afirmat că aceste arestări reprezintă “o înfrîngere" pentru generalul Musharraf. Jamaat-i-islami este unul dintre principalele partide opuse regimului militar și a cerut boicotarea referendumului de pe 30 aprilie, prin care generalul Musharraf, ajuns la putere printr-o lovitură de stat, în, dorește să-și asigure președinția pentru încă cinci ani. Trei bombe au explodat în sudul Filipinelor, cel puțin zece persoane fiind ucise Cel puțin zece persoane au fost ucise, iari, după ce trei bombe au explodat, în orașul General Santos din sudul Filipinelor, a anunțat poliția. Deflagrația primei instalații explozive, în fața unui magazin din centrul orașului General Santos s-a soldat cu moartea a zece ocoane și rănirea altora, a precizat șeful poliției regionale, Bartolome Balagot. Cîteva minute mai tîrziu, alte două bombe au explodat pe un pod din oraș și, respectiv, într-o stație de autobuz, a adăugat poliția, care nu a fost în măsură să prezinte un bilanț al acestor incidente. Prima bombă a fost ascunsă într-un vehicul cu trei roți, parcat în fața magazinului, potrivit lui Balagot, care a adăugat că victimele sunt, în principal, vînzători ambulanți sau trecători. Cu cîteva ore înainte de producerea acestei explozii, un mesaj transmis de pe un telefon mobil a anunțat că în orașul General Santos, au fost detonate, ieri, 18 bombe. Conform șefului poliției, acest atentat a fost comis de o grupare puțin cunoscută, numită “Armata federală a poporului indigen". “Am primit informații și amenințări cu atentate din partea unui grup care se proclamă Armata federală", a afirmat șeful poliției. Această organizație, care declară că intenționează să obțină crearea unui stat federal al triburilor, a revendicat plasarea bombelor găsite la Manila sau în alte orașe ale arhipelagului, în ultimele săptămîni. Bombele nu erau amorsate, dar o persoană care s-a prezentat drept purtătorul de cuvînt al grupului a afirmat pentru un post de radio că următoarea bombă va exploda. La General Santos, poliția a amplasat baraje și a trimis în patrulare echipe cu dini specializați în detectarea de explozivi. Ivanov și Powell doresc să “puna capăt băii de sînge” din Orientul Mijlociu Ministrul rus al Afacerilor Externe, Igor Ivanov, și omologul său american, Colin Powell, doresc să “pună capăt băii de sînge și violenței" din Orientul Mijlociu, se arată într-un comunicat al ministerului rus. Cei doi șefi ai diplomației au menționat, într-o convorbire telefonică, “intenția lor fermă de a contribui la coordonarea eforturilor lor pentru a pune capăt băii de sînge și violenței” din Orientul Mijociu. Cei doi miniștri s-au pus de acord pentru consolidarea cooperării lor, în vederea summit-ului din luna mai, dintre președinții rus și american și acționează, potrivit comunicatului, pentru pregătirea mai multor acorduri - mai ales în ceea ce privește reducerea armelor strategice - care urmează să fie semnate în cursul reuniunii Putin-Bush. L Disocieri Francezii și ungurii la vot, coabitare și alternanță a închiderea ediției, nu se cunoșteau rezultatele oficiale ale scrutinelor electorale din Franța și din Ungaria, însă sondajele la ieșirea de la vot păreau să se confirme pe ultimele avansate cu două zile înainte în timpul legal consimțit de rigorile legii. Iar acestea indicau pentru Franța o foarte probabilă victorie a lui Jacques Chirac, în detrimentul actualului premier Lionel Jospin, în timp ce în Ungaria victoria socialiștilor lui Peter Medgyessy nu mai era pusă la îndoială. O analiză mai în detaliu a campaniilor electorale ni se pare utilă spre a reliefa o climă fierbinte, împinsă până la incandescență, în ambele țări, cu specificitățile respective. Astfel, în Franța, unde a avut loc numai scrutinul prezidențial, Chirac a reușit să-și conserve pe tot timpul campaniei un avans de câteva procente în fața principalului său contracandidat, premierul Jospin. Posibila rămânere a lui Chirac la Palatul Elysee ar conduce la o situație insolită în istoria recentă a Franței: repetarea în regim de coabitare, a unui președinte de dreapta cu un guvern de stânga. Fiindcă, la alegerile legislative programate în iunie viitor, e foarte probabil ca socialiștii lui Jospin să-și conserve mandatul, așa cum indică sondajele de opinie, însă presa a relevat și o altă particularitate: coabitarea din acești ultimi ani le-a creat francezilor un anumit disconfort, date fiind acuzațiile pe care cei doi, Chirac și Jospin, și le-au adus reciproc. Cum e posibil, se întreabă cei mai mulți ca, după patru ani în care s-au plimbat împreună prin lume, stând unul lângă altul și semnând zeci de tratate, ca să nu mai vorbim de întâlnirile lor săptămânale, la reuniunile guvernului prezidate, prin tradiție de președinte, să mai fie crezuți atunci când își aruncă vinovății atât de grave? Dar ultimele întruniri electorale au cunoscut și scene mai puțin ortodoxe: flegme în plină față, ketchupuri pe cămăși, palme din partea electoralilor pentru cei mai mulți dintre candidați.Unul dintre candidați, Francois Bayrou, a dat el însuși o palmă unui tânăr, iar scena a fost surprinsă în direct de o cameră de televiziune; întâmplarea i-a adus candidatului câteva procente în sondaje. Noutatea de ultimă oră a campaniei a fost saltul spectaculos al lui Le Pen, liderul ultranaționalist al extremei drepte care atinsese un îngrijorător 16 la sută, cu doar două procente mai puțin decât Jospin. El nu ezita de fapt să-și acorde 19 la sută, considerându-se al doilea după Chirac, cu 20 la sută, ceea ce, în caz că ar fi așa, ar reprezenta un pericol deloc minor pentru prestigiul Franței. în sfârșit, Jospin pare să fi pierdut și datorită fragmentării fără precedent a stângii, loviturile pentru el venind mai ales dinspre linia troțkistă a lui Arlette Laguiller. Comentatorii nu uită să amintească faptul că actualul premier a fost el însuși, în tinerețe, un troțkist: în Ungaria în schimb, campania electorală pentru turul al doilea a atins o temperatură fără precedent în toți anii care au trecut de la prăbușirea regimului comunist. Protagonist a fost actualul premier Victor Orbán care, învins în primul tur de către socialiștii lui Péter Medgyessy, un bancher și un ex-ministru de Finanțe, a încercat cu disperare să recupereze măcar câteva procente, mizând pe un discurs naționalist incendiar coroborat cu demonizarea adversarilor săi, transformați în “pericol roșu". Neinspirată strategic, opinau jurnaliștii unguri, fiindcă radicalizarea discursului anti-comunist s-a dovedit o soluție perdantă pentru toată Europa. Orbán și-a ornat campania cu steaguri multicolore, a vorbit repetat despre orgoliul național, despre patriotism, dar mai ales despre pericolul pierderii identității naționale din cauza masivei infuzii de capital străin. Și această opțiune s-a dovedit la fel de neinspirată, fiindcă, așa cum s-a remarcat, ungurii de rând știu de-acuma că tocmai investițiile străine au fost cele care au relansat economia țării. Pentru Europa și pentru vecinii Ungariei, victoria, de-acum sigură a socialiștilor, înseamnă chiar mai mult, având în vedere litigiile deja create în jurii controversatei legi a statutului maghiarilor din afara granițelor. Analize la rece, atât pentru Franța cât și pentru Ungaria, vor deveni posibile abia în zilele următoare. Ceea ce se poate deocamdată spune cu siguranță este că, deocamdată, tendința revenirii masive a dreptei la Putere în Europa, nu este o axiomă. Chiar și cu rămânerea lui Chirac la Palatul Elysee. Fiindcă, așa cum am spus, la scrutinul generalelor din iunie opțiunile îi favorizează în continuare pe socialiști. GEORGE POPESCU Armata israeliană s-a retras din Nablus și Ramallah Trupele israeliene s-au retras, ieri, din Nablus și Ramallah, dar mențin încercuirea orașelor, au anunțat surse militare israeliene. Potrivit martorilor oculari, cele aproximativ 200 de tancuri și transportoare blindate au ocupat poziții în apropierea orașului Nablus, unde se află tabere de refugiați. Retragerea israeliană a fost însoțită de tiruri sporadice. De asemenea, armata a încheiat retragerea din orașul Ramallah, începută în timpul nopții, cu excepția sectorului Cartierului General al președintelui palestinian Yasser Arafat, asediat de la declanșarea ofensivei din Cisiordania, pe 29 martie. La Nablus, oraș cu 180.000 de locuitori, mașinile au început să circule, iar magazinele au fost redeschise. La Ramallah, trupele israeliene nu mai ocupau, ieri dimineață, decît sectorul Cartierului General al lui Arafat, în orașul Bethleem, forțele armate continuau asediul Bisericii Nașterii Domnului, unde se află 200 de palestinieni, dintre care 30 sunt căutați de Israel. Cererile de predare a palestinienilor “căutați" pentru implicare în activități “teroriste”, refugiați în birourile lui Arafat și în Biserica Nașterii Domnului sunt “definitive", a declarat, ieri, pentru postul public de radio israelian, ministrul Apărării, Binyamin Ben Eliezer. Acesta a refuzat să dea detalii suplimentare, mai ales asupra eventualității unui atac împotriva birourilor lui Arafat, pentru evacuarea persoanelor căutate de Israel. Israelul solicită, de asemenea, predarea presupușilor asasini ai ministrului Turismului, Rehavam Zeevi, ucis pe 17 octombrie, la Ierusalim, precum și a lui Fuad Shubaki, un colaborator al lui Arafat, implicat în afacerea Karinei, vaporul interceptat, la începutul lunii ianuarie, în Marea Roșie, de Israel, avînd la bord 50 de tone de armament expediat de Iran palestinienilor. Ofensiva israeliană a fost declanșată după atentatul din 27 martie, de la Netanya (nordul Tel Avivului), soldat cu 29 de morți, inclusiv autorul, în seara Paștelui evreiesc. Israelul a trimis tancuri și trupe în șase mari orașe palestiniene: Tulkarem, Kalkiliya, Jenin, Nablus, Ramallah și Bethleem. în prima etapă, Israelul s-a retras din Kalkiliya și Tulkarem, apoi din Jenin. 5 Cel puțin 75 de palestinieni au fost uciși în confruntările de la Nablus Cel puțin 75 de palestinieni au fost uciși, într-o săptămînă de lupte, la Nablus, numeroase persoane fiind, de asemenea, date dispărute, potrivit unui bilanț dat publicității, sîmbătă, de autoritățile locale. Un bilanț anterior, furnizat pe 12 aprilie de aceleași autorități, anunța că 60 de persoane au murit în cursul luptelor violente declanșate, pe 3 aprilie, în cel mai mare oraș palestinian din nordul Cisiordaniei. Intr-o declarație în fața presei, Hanane Attila, responsabil municipal pentru funcționarea spitalului orașului, a precizat că cinci copii, șapte femei și patru persoane în vîrstă se numără printre cei omorîți. Alte victime ar putea fi sub dărîmăturile orașului vechi, distrus de tirurile elicopterelor israeliene, a adăugat aceasta. “Știm că cea mai mare parte a celor uciși sunt civili”, a afirmat Attila, care a contrazis declarațiile guvernului israelian, potrivit cărora morții ar fi militanți palestinieni. Pentru moment, este imposibil de stabilit cu exactitate numărul celor uciși, întrucît numeroase persoane date dispărute pot figura printre cei arestați de Israel, a subliniat ea. “încercăm să obținem lista celor care au fost arestați", a precizat ea. Premierul israelian Ariel Sharon a promis o retragere rapidă din Nablus, unde restricțiile de circulație erau încă în vigoare, sîmbătă după-amiază. Comisia Europeană propune taxe vamale de 100% pentru unele importuri din SUA Comisia Europeană a solicitat statelor membre ale Uniunii Europene să aprobe aplicarea, începînd cu luna iunie, a unor taxe vamale de 100% la o serie de mărfuri importate din Statele Unite, în replică față de majorarea de către autoritățile de la Washington a taxelor de import la produsele siderurgice, informează Reuters. La scurt timp, Statele Unite au anunțat că o astfel de măsură ar încălca reglementările comerciale internaționale în vigoare și că decizia de a majora taxele de import la produsele din oțel se înscrie în prevederile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). “Credem că dacă statele europene ar adopta unilateral această măsură ar fi ca și cum s-ar erija în judecător și juriu, în același timp", a declarat un oficial american. Propunerea Comisiei Europene prevede ca taxele vamale de 100% să fie aplicate începînd cu 18 iunie pentru mărfuri în valoare de 377 milioane de euro (335 milioane de dolari), variind de la citrice la textile, armament, mese de biliard, dar și unele produse din oțel inoxidabil. După majorarea pînă la 30% a taxelor de import la o serie de produse siderurgice în Statele Unite. Uniunea Europeană, alături de Japonia și alți exportatori majori de oțel, a depus la OMC o plîngere prin care solicita plata unor compensații. Statele Unite au refuzat însă, pînă în acest moment, să acorde orice fel de compensații, ceea ce a determinat autoritățile de la Bruxelles să elaboreze, în replică, un plan de sancțiuni. Potrivit propunerii Comisiei Europene, noile tarife ar urma să fie aplicate pentru bunuri de care Comunitatea Europeană nu este dependentă, dar care pentru Statele Unite au o importanță deosebită. Sancțiunile de 100% vor fi aplicate pînă cînd OMC va lua o decizie în disputa privind importurile de oțel, așteptată anul viitor, în cazul în care hotărîrea OMC va fi favorabilă Uniunii Europene, dar Statele Unite nu vor renunța la taxele vamale majorate, Comisia propune aplicarea unor taxe suplimentare, de opt pînă la 30% pentru mai multe produse americane. Chiar dacă nivelul taxelor va fi mai mic, valoarea totală a sancțiunilor va fi superioară, fiind aplicată unui număr mai mare de produse importate. “Considerăm că aplicarea unor taxe de import de 100%, 30%, 15% sau 8% asupra mărfurilor de proveniență americană constituie o măsură adecvată pentru reechilibrarea situației", se arată în propunerea înaintată țărilor membre ale Uniunii Europene de către Comisia Europeană. Același document precizează că măsurile pe care autoritățile europene le vor adopta vor încerca să aducă Statelor Unite pierderi egale cu cele suferite de producătorii siderurgici din Europa. Acestea au fost estimate la două miliarde de dolari, anual,. CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Șeful aviației venezuelene a murit, în urma unui accident aviatic Noul șef al forțelor aeriene venezuelene și alți nouă ofițeri au murit, după ce elicopterul în care se aflau s-a prăbușit, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, într-o regiune muntoasă din apropiere de Caracas, a anunțat, sîmbătă, postul de televiziune Globovision. Generalul Luis Acevedo (foto) și nouă militari, între care alți trei membri ai Statului Major al forțelor aeriene, au murit, după ce aparatul Super Puma s-a prăbușit în munții El Avila, la circa zece kilometri la nord-vest de Caracas. Acești militari au fost numiți în funcție recent, în cadrul restructurării Statului Major începută după lovitura de stat, care a avut loc săptămînă trecută, împotriva președintelui Hugo Chavez. Elicopterul care îi transporta de la o ceremonie desfășurată la Școala Navală, situată la circa 30 de kilometri de capitală, s-a prăbușit din cauza vizibilității reduse, a adăugat sursa citată. Spori de antrax au fost găsiți într-un laborator militar din statul Maryland Spori ai maladiei antraxului au fost detectați într-un institut de cercetare militar de la nord de Washington, iar o persoană a fost testată pozitiv, au informat, vineri, surse din cadrul laboratorului. Sporii bacteriei mortale au fost găsiți la Institutul de cercetare medicală a bolilor infecțioase de la Fort Derrick, în statul Maryland, în apropierea unui laborator unde sunt desfășurate cercetări privind antraxul. “Doi angajați au fost supuși unor teste, iar la unul dintre ei analizele s-au dovedit a fi pozitive", se arată într-un comunicat al institutului. Cinci persoane au murit în urma unor atentate cu scrisoricapcană produse în perioada 5 octombrie - 21 noiembrie, în Statele Unite, iar majoritatea bănuielilor par să planeze asupra unor oameni de știință din țară. Atentat cu mașină-capcană în Țara Bascilor O mașină-capcană a explodat, sîmbătă, în jurul orei 12.00 GMT, la Getxo, în apropiere de Bilbao, după primirea unui apel telefonic în numele organizației ETA, care avertiza față de iminența producerii acestei explozii, au informat surse din cadrul poliției. Potrivit primelor informații, în urma deflagrației o persoană a fost rănită. Explozia mașinii-capcană s-a produs în cartierul Neguri din Getxo, unde în ultimii doi ani au fost comise mai multe atentate de către ETA. in două apeluri telefonice anonime în numele ETA primite, în jurul orei 11.30 GMT, de cotidianul separatist basc “Gara" și asociația de asistență rutieră DYA, s-a informat despre prezența unei mașini-capacă, marca Ford Fiesta. Poliția regională bască a avut timp să înconjoare cartierul și să prevină vecinii, însă geniștii nu au putut neutraliza vehiculul suspect. Manifestanții de la Chișinău își reafirmă decizia de a continua protestele Liderii participanților la acțiunea de protest care se desfășoară în fața Palatului Prezidențial și a Parlamentului din Chișinău propun o listă de revendicări obligatorii pe care ar trebui să le satisfacă Puterea, pentru a demonstra respectarea normelor democratice, într-o declarație lansată vineri, Consiliul Național pentru Apărarea Democrației (CNAD), organul reprezentativ al manifestanților, își exprimă satisfacția în legătură cu asistența acordată de oficialii de la Strasbourg și estimează că “mesajul transmis de Consiliul Europei este în deplin consens cu poziția exprimată de CNAD în legătură cu tergiversarea de către guvernarea comunistă de la Chișinău a onorării angajamentelor asumate de R. Moldova la momentul aderării la marea familie europeană a statelor democratice, înregistrarea Mitropoliei Basarabiei, respectarea drepturilor opoziției parlamentare, statutul mass-media publice și asigurarea autonomiei locale". CNAD își exprimă speranța că “dialogul între putere și opoziție inițiat la Strasbourg va fi menținut și că autoritățile comuniste nu se vor eschiva de la soluționarea pe căi democratice a gravelor probleme cu care se confruntă societatea moldovenească și își va alinia politicile la standardele europene”. Potrivit declarației, CNAD subliniază că "acțiunile pașnice de protest declanșate de opoziția parlamentară sînt îndreptățite și acestea vor continua pînă la instaurarea unei democrații pluraliste autentice", în cadrul tratativelor purtate la Strasbourg de cei trei lideri ai fracțiunilor parlamentare, și continuate la Chișinău, șeful grupului majoritar al comuniștilor a insistat asupra condiției prealabile de a sista acțiunile de protest din stradă, calificate de Curtea Supremă de Justiție drept ilegale, și transferarea dialogului politic în incinta Parlamentului. Oponentul său, liderul PPCD a revendicat acțiuni reparatorii întreprinse de partidul de guvernămînt care ar dovedi că Puterea este în stare să adopte un comportament tolerant. Un general iugoslav inculpat de TPI este pregătit să se deplaseze la Haga Generalul Dragoljub Ordanici (foto), inculpat de crime de război și crime împotriva umanității în Kosovo, este pregătit să se deplaseze la Haga, unde se află sediul Tribunalului Penal Internațional (TPI), informează, în ediția sa de sîmbătă, cotidianul “BlițV Avocații generalului Ordanici au informat Ministerul federal al Justiției că clientul lor este pregătit să se deplaseze la Haga, informează jurnalul, care citează surse judiciare. “Generalul va pleca în cîteva zile, după ce va obține viza și își va cumpăra biletul pentru Olanda", a adăugat sursa citată. Potrivit “Bliț", generalul Ojdanici va fi prima din cele 23 de persoane inculpate de TPI care va răspunde cererii de predare lansate joi de guvernul iugoslav. Generalul Ojdanici a fost inculpat în mai 1999, în același timp cu fostul președinte iugoslav Slobodan Miloșevici și alți trei foști colaboratori ai săi. Un al patrulea co-inculpat, fostul ministru sîrb de Interne, Vlatko Stojiljkovici a decedat la 48 de ore după ce și-a tras un glonte în cap, în ziua în care Parlamentul iugoslav a adoptat o lege privind cooperarea cu TPI, prin care autoriza transferarea la Haga a cetățenilor iugoslavi. Mai există încă mulți alți inculpați care s-au interesat, prin intermediul avocaților lor, de condițiile de predare, afirmă “Bliț”. Guvernul iugoslav s-a angajat să pledeze pe lângă TPI pentru ca toți inculpații, care se depalsează de bunăvoie la Haga, să poată fi plasați în libertate provizorie. -v V X 4