Cuvântul Libertății, ianuarie 2003 (Anul 15, nr. 4013-4036)

2003-01-15 / nr. 4022

2 Miercuri, 15 ianuarie 2003 pecal Fond special pentru accidentele de muncă Angajatorii contribuie, începînd de anul acesta, cu 0,5 la sută din fondul de salarii la consolidarea unui nou fond de asigurări, a declarat ministrul Muncii și Solidarității Sociale, Marian Sârbu. “Începînd cu 1 ianuarie 2003 asistăm la cea mai importantă reducere a contribuțiilor la asigurări sociale de după Revoluție. Anul acesta debutează cu acea scădere de cinci la sută a contribuțiilor salariaților la bugetul de asigurări sociale, ceea ce înseamnă aproape 10 la sută din sarcina fiscală pe forța de muncă suportată de angajatori”, a declarat ministrul Muncii. El a anunțat că, începînd din luna ianuarie 2003, fiecare angajator este obligat prin Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale să contribuie la crearea fondului pentru accidente de muncă. Contribuția este lunară și reprezintă, potrivit legii, 0,5 din fondul de salarii. Se plîng de căldură la lingă polul frigului Cîțiva locatari ai unui cartier din Miercurea Ciuc au reclamat, miercuri, temperatura ridicată din apartamentele lor, în condițiile în care temperatura exterioară a atins, în municipiu, chiar și minus 30 de grade Celsius. Locatarii respectivi solicită reducerea parametrilor la care este furnizată energia termică în locuințele lor. Directorul Goscom, Antal Andraș, a declarat că reprezentanții societății nu sunt obișnuiți cu astfel de cereri, mai ales că în această perioadă a anului au fost înregistrate temperaturi foarte scăzute. La Miercurea Ciuc s-au înregistrat, în ultimele zile, temperaturi foarte scăzute, acestea ajungînd, în noaptea de 11 spre 12 ianuarie la minus 30 de grade Celsius. Problema universității maghiare UDMR nu a făcut, în ultimii 13 ani, aproape nimic pentru înființarea universității maghiare de stat, a declarat președintele Societății “Janos Bolyai”, Vanek Ferenc. Potrivit acestuia, societatea “Janos Bolyai”, înființată în anul 1990, s-a ocupat de realizarea structurii pe care ar trebui să se dezvolte viitoarea universitate, considerînd că reprezentanții Uniunii sînt cei mai în măsură să lupte prin mijloace politice pentru atingerea acestui obiectiv, printre primii pași numărîndu-se obținerea independenței facultăților cu predare în limba maghiară. Deputatul UDMR de Cluj Velov Carol a declarat, în cadrul aceleiași conferințe de presă, că Uniunea a pierdut teren în ceea ce privește realizarea universității maghiare. Strategiile lui Vasile Dincu Ministrul Informațiilor Publice, Vasile Dîncu, a prezentat strategia de comunicare privind aderarea României la Uniunea Europeană, principalele acțiuni vizînd difuzarea de afișe, pliante, broșuri, filme, documentare despre diversele aspecte ale integrării în UE, organizarea de seminarii și dezbateri pe această temă. Strategia, care vizează crearea și susținerea unui cadru informațional privind problematica aderării la UE, este structurată pe două paliere - o strategie de comunicare internă, cu populația României, și o strategie de comunicare externă, cu statele membre ale UE și cu cele 10 state candidate care vor adera la uniune în 2004. România cumpără două fregate din Marea Britanie Ministrul britanic pentru înzestrare în domeniul Apărării, Lord William Bach of Lutterworth, și ministrul român al Apărării, Ioan Mircea Pașcu, au semnat, ieri, Acordul de Achiziție a două fregate de tip 22 disponibilizate de marina britanică. Acordul a fost încheiat între Guvernul României și cel al Marii Britanii și se va derula prin ministerele Apărării din cele două țări. Documentul prevede achiziția a două fregate multirol de tip 22, “regenerarea și modernizarea” navelor, asigurarea suportului logistic inițial și definirea suportului logistic pe termen lung, pregătirea personalului, conform programului de școlarizare al Marinei Regale Britanice. ACTUALITATE Adrian Năstase refuză să discute cu Băsescu pe tema creditelor BEI Primarul Traian Băsescu trebuie să discute cu prefectul Capitalei despre creditul acordat de Banca Europeană pentru Investiții (BEI) pentru municipiul București, în cazul în care dorește să se întîlnească cu un membru al Guvernului pentru a analiza acest subiect, a declarat, ieri, premierul Adrian Năstase. El a afirmat că prefectul Capitalei este reprezentantul Guvernului la nivelul municipiului București și că, personal, nu va accepta o discuție cu Traian Băsescu referitoare la creditul BEI. «Faptul că domnul Băsescu dorește să discute numai cu primul-ministru, cu patriarhul sau cu secretarul general al ONU, nu cred că este lucru de acceptat. El trebuie să respecte, ca toți primarii de municipiu, regulile jocului, și să discute cu prefectul dacă dorește să vorbească cu Guvernul», a spus Năstase. El a mai afimat faptul că Traian Băsescu îl jignește permanent pe prefectul Capitalei este o trăsătură a caracterului primarului Capitalei. Traian Băsescu i-a adresat, la sfîrșitul săptămînii trecute, o scrisoare deschisă premierului Adrian Năstase, solicitîndu-i acestuia o întîlnire pentru clarificarea situației creditelor BEI și BERD. «Chiar dacă avem păreri extrem de neplăcute unul despre celălalt, vă cer domnule prim-ministru să acceptați în cel mai scurt timp o întîlnire pentru clarificarea situației acestor finanțări și proiecte, situație care este mult mai gravă decît este public cunoscută în momentul de față. Vă asigur că, în lipsa măsurilor imediate de intrare într-o relație corectă și legală cu băncile finanțatoare, există riscul unor derapaje extrem de neplăcute pentru viitoarea asistență financiară destinată României», se arată în scrisoare. Peștele va deveni un aliment accesibil populației Obligativitatea administratorilor de fonduri piscicole de a asigura repopularea bazinelor naturale exploatate, precum și sumele încasate din concesionarea fondului piscicol vor determina ieftinirea peștelui pe piața internă, a declarat Valentin Buksz, președintele Companiei Naționale de Administrare a Fondului Piscicol (CNAFP). «Puietul care contribuie la refacerea fondului piscicol va fi subvenționat din prețul licitațiilor organizate pentru concesionarea apelor. Este logic că va scădea foarte mult prețul peștelui, care va deveni un aliment mult mai accesibil pentru diversele categorii de populație», a explicat Buksz. Compania, administrator al fondului piscicol din bazinele piscicole naturale, atribuie dreptul de pescuit în scop comercial prin concesionare societăților, asociațiilor de pescari și altor forme de asociere, prin organizarea de licitații publice. Cîștigătorul licitației trebuie să facă dovada unei dotări tehnice corespunzătoare activității de pescuit și, în plus, este obligat la efectuarea unor investiții în mijloace de transport, depozitare, monitorizarea capturii realizate și organizarea unui sistem de pază al porțiunii concesionate. Români găsiți la bordul unui tren, într-o gară din Franța Compania căilor ferate franceze (SNCF) a anunțat că luni seară au fost găsiți 66 de români într-un vagon al unui tren de marfă, în gara de triaj Somme-Delivrance, din Lille (nordul Franței). Ei au fost găsiți într-un vagon care venea de la Riom (centru) și urma să ajungă în Marea Britanie. «Probabil au crezut că au ajuns la Calais și au ciocănit în ușile vagonului, ceea ce a alertat agenții SNCF din gară», a explicat Eric Martos, purtătorul de cuvînt al SNCF la Lille. Românii, printre care circa 20 de femei și 30 de copii, au fost conduși în sediul poliției de frontieră din Lille. «Majoritatea se află legal în Franța și vor fi eliberați. Doar 13 adulți însoțiți de zece copii se pare că ar fi depus cereri de azil în Spania. Prin urmare, pentru aceștia vom iniția proceduri de readmisie în Spania», a precizat prefectura Nordului. «Este posibil să fi urcat în vagon în gara de triaj Villeneuve- Saint-Georges, din regiunea pariziană. Aceasta este una dintre cele mai mari gări de triaj din Franța și este dificil de controlat, în timp ce gara din Riom a fost întărită în ultimii ani pentru a combate filierele de imigrație clandestină dinspre Italia, a subliniat Martos. PD cere demisia Guvernului, acuzînd miniștrii de corupție PD cere demisia Guvernului și desemnarea unui alt prim-ministru pentru formarea unui nou Cabinet, democrații acuzînd actuala echipă guvernamentală de «solidaritate în menținerea și perpetuarea corupției», se arată într-un comunicat al Partidului Democrat. Democrații consideră că, în cei doi ani de guvernare PSD, corupția «s-a instituționalizat sub înaltul patronaj» al lui Adrian Năstase. Vicepreședintele democrat își exemplifică afirmațiile enumerînd miniștrii care ar trebui să combată corupția, însă sunt implicați în diverse scandaluri. Rodica Stănoiu este acuzată de «lipsă totală de interes» în privința arestării Măriei Vlas și a cazului procurorului Cristian Panait, de rezultate mediocre privind independența sistemului juridic în România, de faptul că noul Cod Penal este îndreptat împotriva societății civile și a libertății presei și de faptul că este interesată de «realizarea interesului personal prin specularea relațiilor cu instituțiile statului», avînd în vedere că, potrivit celor relatate de presă, SNP Petrom a achiziționat, cu 100.000 de dolari, un imobil din Filiași aparținînd ministrului Justiției. Ministrul Finanțelor, Mihai Tănăsescu, este acuzat de democrați de «activitate iresponsabilă» în cazul creditelor BEI și de scutiri de «mii de miliarde de lei» acordate «clienților politici» precum Corneliu Iacubov (Rafo Onești), Ioan Nicolae (SNTR) sau Gheorghe Florea (Fulger SA Bragadiru). Criticat pentru comutarea pedepsei capitale Guvernatorul statului Illinois (nord), George Ryan, și-a încheiat mandatul, luni, în contextul criticilor unora dintre locuitorii statului, nemulțumiți de comutarea pedepsei capitale în închisoare pe viață pentru toți cei 157 de deținuți condamnați la moarte în acest stat. Majoritatea criticilor vin din partea familiilor persoanelor care au căzut victime condamnaților și din partea procurorilor care i-au acuzat pe aceștia, în timp ce mai multe țări, printre care și Franța, au salutat această “decizie curajoasă”, republicanul nonconformist, în vîrstă de 68 de ani, a fost nevoit să-și prezinte scuzele în fața familiilor victimelor. “Le-am spus familiilor că este puțin probabilă comutarea pedepselor. Le-am spus că nu voi face acest lucru", a recunoscut el, admițînd că ia indus, astfel, în eroare. Mai multe rude ale victimelor ucise se consideră “nedreptățite”. Gregory Jackson, al cărui fiu, în vîrstă de 11 ani, și soția sa au fost uciși în somn, în 1987, a declarat că ar fi putut accepta o astfel de decizie dacă aceasta s-ar fi aplicat de la caz la caz, însă nu poate accepta o decizie generalizată. Sistem de identificare a solicitanților de azil Comisia Europeană (CE) lansează sistemul european de identificare a solicitanților de azil (EURODAC), informează un comunicat al Delegației CE la București. Sistemul European de Identificare Automată a Amprentelor (EURODAC) va fi lansat, miercuri, în statele membre ale Uniunii Europene (mai puțin Danemarca), precum și în Norvegia și Islanda. Sistemul permite compararea amprentelor solicitanților de azil cu cele ale unor imigranți ilegali, pentru a se stabili statul responsabil de procesarea cererii de azil. EURODAC este un instrument important pentru dezvoltarea unui Sistem European Comun în domeniul Azilului, a celei de a doua generații a Sistemului de Informații Schengen, precum și a Sistemului de Identificare a Vizelor. EURODAC este o Unitate Centrală a Comisiei Europene, echipată cu o bază de date complet automatizată, pentru compararea amprentelor și transmiterea electronică a informațiilor între statele participante și această Unitate Centrală. Prin acest program se vor evita cererile multiple de azil. Fiecare stat membru EURODAC va lua amprentele solicitanților de azil de peste 14 ani și le va compara cu cele incluse deja în baza de date centrală. Dacă reiese că aceleași amprente au mai fost înregistrate într-o altă țară participantă în sistem, solicitantul de azil este trimis în țara în care a solicitat inițial azil. O navă abandonată a fost găsită plutind în derivă în apele australiene O anchetă internațională a fost inițiată, marți, pentru a elucida soarta echipajului unei nave care plutea în derivă în largul coastei Australiei, fără nici o persoană la bord. Nava sub pavilion indonezian era proprietate a unui armator taiwanez. Inițial, aceasta a fost reperată în largul coastei de nord-vest a Australiei, la începutul lunii ianuarie și se credea că ar fi avut la bord imigranți clandestini. Cu toate acestea, soldații Marinei australiene care au urcat la bordul navei High Rims nu au găsit decît pește alterat. Nu exista nici o persoană și nu a fost identificat nici un indiciu în legătură cu soarta unui eventual echipaj, estimat la circa 12 oameni.____________________ Reporter: Domnule viceguvernator, 2002 a continuat tendința din 2001 de creștere rapidă a creditării, în general a activității bancare. Va fi altfel în 2003 ? Mihai Bogza: Nu, nu va fi altfel. Avem multe motive să considerăm că și în 2003 vom înregistra o creștere rapidă a numărului de clienți ai băncilor și a depozitelor acestora, precum și a activității de creditare. La unele produse, precum cârdurile, această creștere a fost în 2002 aproape exponențială și chiar dacă în 2003 nu vom avea aceeași creștere, ea va fi în continuare ridicată. Judecând obiectiv, pe bază de fapte și nu de emoții, pot spune că două cuvinte caracterizează cel mai bine evoluția sistemului bancar: consolidare și expansiune. Consolidarea înseamnă că sistemul a devenit mai sigur și mai eficient în același timp, lucru evidențiat, practic, la toți indicatorii de prudență bancară și la cei privind profitabilitatea în termeni reali. Această consolidare s-a realizat în condițiile unei expansiuni a sectorului bancar, ale cărui active totale au crescut în 2002, cu 11%, conform preliminărilor, în timp ce volumul total al creditului acordat sectorului neguvernamental s-a majorat cu circa 30%, în termeni reali, desigur. Rep. Ați atins un subiect fierbinte. Dar nu credeți, în ceea ce privește nivelul creditului din economie, că sectorul bancar manifestă în continuare o prudență excesivă? M.B.: Este adevărat că nivelul creditului, exprimat ca procent din PIB, este încă redus. Să nu uităm însă că sistemul bancar și România însăși au plătit în ultimii ani un preț greu pentru optimismul excesiv în activitatea de creditare. Un credit nu constituie un drept pentru un client, ci el trebuie «cîștigat» demonstrînd clar capacitatea de rambursare. Or în momentul de față încă mai sînt în Romînia multe întreprinderi nerestructurate, fapt evidențiat și de volumul mare al arieratelor între întreprinderi și față de buget. Rep. Da, sunt încă multe întreprinderi nerestructurate și rău-platnice. Dar omul de pe stradă, populația? Populația sa dovedit corectă în raport cu băncile. M.B.: Ponderea creditelor acordate persoanelor fizice a crescut de aproape trei ori în totalul creditului neguvernamental în anul 2002. Și aici, însă, nu putem să nu luăm în calcul faptul că piața forței de muncă a rămas instabilă ca urmare a întîrzierii restructurării și constituie o frînă. Mulți oameni se tem să ia un credit pentru că nu știu dacă peste cîteva luni vor mai avea serviciu și deci un salariu din care să îl ramburseze. Din același motiv se tem și băncile să le acorde credite. Rep: Nu cumva, însă, clienții se feresc să ia credite și pentru că sunt prea scumpe? M.B.: Cred că toată lumea a putut remarca reducerea substanțială a dobînzilor la creditele în lei, în medie cu peste 20% față de începutul anului 2002, mult mai rapidă decît ritmul inflației, care s-a redus cu circa 14%. Asta ca să nu mai discutăm despre dobînzile la creditele în valută, care sînt mult mai mici. Evident, prețul relativ ridicat al creditului reflectă costurile acestuia, care în România sunt și ele mari, în principal datorită riscului specific unei țări încă în tranziție. Rep: Dar cine poartă vina pentru costurile mari? Cred că în primul rînd managementul fiecărei bănci. M.B.: Da și nu. Principala problemă o constituie reducerea timpului și implicit a cheltuielilor de recuperare a creditelor neperformante. Din păcate, atît legislația cît și practica judecătorească protejează debitorul, și nu creditorul. Pare absurd, dar o parte dintre debitorii rău platnici ai băncilor aflate de mulți ani în faliment sînt și astăzi bine- mersi. Rep. Și așteaptă ocazia să mai «țepuiască» și alte bănci? M.B.. Poate că o așteaptă, dar băncile au acum posibilitatea să se protejeze. Din anul 2000, la BNR a fost înființată Centrala Riscurilor Bancare (CRB), care din punctul de vede CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Viceguvernatorul BNR Mihai Bogza spune că volumul creditelor va creste si in acest an Creditul neguvernamental va continua să crească și în acest an, dar pricipalul obstacol în dezvoltarea sa rămîne slaba restructurare a economiei românești și a pieței forței de muncă, a declarat, ieri, într-un interviu acordat agenției MEDIAFAX, viceguvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Mihai Bogza. Creditul neguvernamental reprezintă totalitatea împrumuturilor acordate clienților nebancari, mai puțin cele pentru instituțiile bugetare sau Trezoreriei Statului, real băncilor funcționează ca un birou de credite. In momentul în care un client intră pe ușa unei bănci să îi solicite un credit, inspectorul de credit are posibilitatea să acceseze în timp real baza de date a CRB și să constate care este istoria creditelor luate de clientul respectiv din sectorul bancar. în anul 2002 am introdus și un sistem nou de comisionare a serviciilor CRB, astfel încît costul interogărilor făcute de bănci să fie practic invers proporțional cu numărul acestor interogări. Ca urmare, și numărul de interogări a crescut de peste zece ori în ultimele luni față de începutul anului 2002. Rep: Depunătorii, însă, cum sunt protejați ? M.B.: Bilanțul pe 2002 cuprinde acțiuni notabile și în acest sens: armonizarea mai bună a reglementărilor bancare cu legislația comunitară, instituționalizarea colaborării BNR cu Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum și cu organisme de supraveghere din alte țări, autorizarea de către BNR a primei bănci specializate în acordarea de microcredite MIRO Bank și a primei rețele de cooperative de credit - Creditcoop. Adaug întărirea Fondului de Garantare a Depozitelor în Sistemul Bancar... Rep.: Acum un an se spunea însă că Fondul de Garantare este aproape în faliment. M.B.: Nu era adevărat nici atunci, cum nu este nici acum. Resursele Fondului în acest moment sunt de circa 2.200 miliarde lei și acestea vor fi suplimentate în continuare din contribuțiile băncilor și, în mai mică măsură, din recuperările aferente procesului de lichidare a băncilor în faliment. Rep: Vorbind de bănci în faliment, în 2003 să ne mai așteptăm la astfel de evenimente? M.B.: Falimentul face parte din regulile jocului în economia de piață. Totuși, față de situația mult schimbată în bine a sistemului bancar aș îndrăzni să spun că este puțin probabil să asistăm la un astfel de eveniment în anul 2003, cu excepția Băncii Columna, căreia, de altfel, BNR i-a retras autorizația încă din anul 2000, dar la care justiția acordă termen după termen, ținînd-o nejustificat în viață. Rep: Să ne întoarcem la credite. Sunt multe voci care susțin că aplicarea de la 1 ianuarie 2003 a Regulamentului 5 privind clasificarea și provizionarea va duce la o reducere a creditului acordat în economie. M.B.: Regulamentul nu spune altceva decît că împrumuturile acordate clienților trebuie să fie provizionate ținînd seama de capacitatea de rambursare a acestora. Prin urmare, singurul «pericol» este să se acorde mai puține credite celor care nu le pot rambursa, și nu beneficiarilor viabili din punct de vedere economic. Cred că o amenințare mult mai mare în privința expansiunii creditului sănătos o constituie apariția Ordonanței 61/2002 privind colectarea creanțelor bugetare, care permite statului să se îndestuleze chiar din bunurile gajate la bănci pentru garantarea creditelor. Sperăm însă că dialogul constructiv pe care l-am avut în anul 2002 cu Ministerul Finanțelor Publice ne va permite să rezolvăm această problemă. Rep: Vorbind despre anul 2003, puteți anticipa unele evoluții? M.B.: Anul 2003 va continua unele evoluții ale anului trecut: creșterea volumului activității bancare, facilitată și de stabilizarea macroeconomică; amendarea legii bancare și a legii privind organizarea și funcționarea Fondului de Granatare pentru a le face pe deplin compatibile cu legislația Uniunii Europene; finalizarea procesului de autorizare a organizațiilor cooperatiste de credit și, poate, apariția unei prime case de economii în domeniul locativ; dezvoltarea creditului de consum și a cardurilor; în esență, 2003 va constitui încă un pas spre realizarea unui sistem bancar modern, european. * SUA ar putea avea nevoie de 350.000 de militari pentru ocuparea Irakului Statele Unite ar putea avea nevoie de mai mult de 350.000 de militari pentru a declanșa un război în Irak și pentru a ocupa această țară, un efectiv superior celui estimat de președintele George W. Bush. Postul ABC a difuzat o emisiune pe această temă, în contextul în care secretarul american al Apărării, Donald Rumsfeld, a ordonat o desfășurare masivă de trupe americane în zona Golfului, astfel că în următoarele săptămîni numărul militarilor din această regiune ar putea ajunge la 150.000. Mai mult de 50.000 de soldați din cadrul Marinei americane, incluzînd și numeroși membri ai forțelor expediționare ale Marinei de la bazele Pendleton (California) și Lejeune (Carolina de Nord), au primit ordine de deplasare, au anunțat oficiali din cadrul Marinei americane. Această mobilizare de forțe ar putea să consituie începutul deplasării a 350.000 de militari pentru o intervenție militară și pentru ocuparea Irakului, susține ABC. Numărul soldaților va depinde de succesul pe care îl vor obține Statele Unite în primele faze ale războiului, dar și de eventuala utilizare de arme chimice de către Irak. în plus, rezistența regimului de la Bagdad cu ajutorul civililor poate reprezenta un alt factor important, consideră ABC. Potrivit autorităților americane citate de postul american de televiziune, este foarte probabil ca Statele Unite să ocupe anumite zone din Irak și să ofere ajutoare pentru milioane de persoane, în timp ce ar continua luptele pentru ocuparea altor regiuni. Doi germani sînt judecați pentru vînzarea de echipamente militare Irakului Procesul a doi cetățeni germani, inculpați că ar fi vîndut echipamente militare către Irak, încălcînd embargoul internațional privind vînzările de arme în această țară, a început, ieri, la tribunalul din orașul Mannheim, din vestul Germaniei. Principalul suspect, un inginer în vîrstă de 59 de ani, s-a folosit de firma sa, Alrino GmbH, pentru a achiziționa echipamente de forare care pot fi folosite la fabricarea tunurilor de mare calibru, susceptibile de a fi utilizate pentru lansarea armelor de distrugere în masă, susține acuzarea. Al doilea inculpat, în vîrstă de 54 de ani, este directorul comercial al firmei germane Burgsmueller GmbH, cu sediul în regiunea Bremen (nord), una dintre cele două societăți de unde provin aceste echipamente militare. Echipamentele au tranzitat Iordania, pentru evitarea embargoului internațional impus Irakului din anul 1990, după invadarea Kuwaitului. O bază americană din Afganistan a fost vizată de o rachetă Un atac cu rachetă a vizat, sîmbătă, o bază americană din Afganistan, a anunțat, marți, o sursă din cadrul armatei americane. Racheta a fost lansată în direcția «bazei operaționale de la Salerno», potrivit unui comunicat al contingentului american din Afganistan, care nu a precizat unde se află exact această bază din Afganistan. Atacul a avut loc sîmbătă, la ora locală 22:20, iar proiectilul a căzut la 300 de metri sud de instalațiile militare, explozia nefăcînd victime sau pagube materiale, se mai arată în comunicat. La 8 ianuarie, o altă rachetă a fost lansată în direcția bazei americane de la Shirin (provincia Paktika), de la frontiera cu Pakistanul, fără a se solda cu pagube materiale. Forțele speciale americane au găsit, vineri, în orașul Jalalabad (150 de kilometri est de Kabul) un depozit secret în care se aflau 400 de kilograme de explozibil, 100 de kilograme de bile de oțel, o sută de grenade și de detonatoare, ascunse în saci de alimente. Opt mii de soldați americani se află în Afganistan, în special în sudul și estul acestei țări, în cadrul operațiunii Enduring Freedom. Mapamond Statele Unite ar putea trimite în Turcia avioane de luptă invizibile Washingtonul intenționează să trimită avioane F-117 și B-2, care nu pot fi detectate de radarele irakiene în cazul unui conflict. Specialiștii americani au sosit, luni, la Incirlik, o bază aeriană din sudul Turciei, unde se află deja circa 50 de avioane americane și britanice care patrulează în zona de interdicție aeriană din sudul Irakului. în următoarele zece zile, specialiștii vor inspecta mai multe aeroporturi și porturi militare din Turcia. Specialiștii americani vor verifica aeroporturile de la Diyarbakir, Batman, Malatya-Erhuc, Corlu și Muș, din sud-estul Turciei, nu departe de frontiera cu Irakul, precum și porturile Mersin și Iskenderun, de la Marea Mediterană. Numărul doi din cadrul Pentagonului, Paul Wolfowitz, anunțase în timpul unei recente vizite la Ankara că Statele Unite ar putea investi mai multe sute de milioane de dolari pentru modernizarea bazelor militare din Turcia. China poate găzdui discuțiile dintre Statele Unite și Coreea de Nord China a anunțat, marți, că este dispusă să găzduiască negocierile dintre Statele Unite și Coreea de Nord, dacă cele două țări vor alege Beijingul pentru realizarea dialogului. “Dacă cele două părți doresc să poarte un dialog, la Beijing, din partea noastră nu există nici o problemă”, a declarat purtătorul de cuvînt al Ministerului chinez al Afacerilor Externe, Zhang Qiyue. “Sperăm ca Statele Unite și Coreea de Nord să reia dialogul, deoarece considerăm că dialogul reprezintă metoda cea mai eficientă de a rezolva problema reluării programului nuclear nord-coreean.