Cuvântul Libertății, mai 2004 (Anul 16, nr. 4416-4441)

2004-05-15 / nr. 4428

6 Sâmbătă 15, duminică 16 mai 2004 Abu Mussab al-Zarqawi, presupusul organizator al mai multor atentate în Irak Abu Mussab al-Zarqawi, al cărui nume real este Fadei Nazzal al-Khalayleh, este membru al tribului iordanian Bani Hassan și a plecat în Afganistan în tinerețe. El a fost antrenat în taberele al-Qaida și a luat parte la luptele împotriva forțelor sovietice. Ulterior, a revenit frecvent în Iordania, mai ales în anii 1990, când a rămas mai mult timp pe teritoriul regatului. Statele Unite, care oferă pentru capturarea lui o recompensă în valoare de zece milioane de dolari, îl consideră pe al-Zarqawi “principalul suspect” pentru o serie de atentate comise în Irak după înlăturarea de la putere a regimului lui Saddam Hussein. Judecat în lipsă, el a fost condamnat la moarte, la 6 aprilie, de Curtea Supremă din Iordania, care l-a acuzat de planificarea atentatului împotriva americanului Laurence Foley, responsabil al USAID, care a fost împușcat, la Amman, în octombrie 2002. Conform responsabililor din cadrul serviciilor americane de informații, al-Zarqawi este unul dintre cei mai buni experți în arme chimice și biologice ai rețelei al-Qaida. El a fugit din Iordania în 1999, la scurt timp după desființarea unei celule care avea legături cu gruparea condusă de Osama ben Laden, în octombrie 2002, el a fost condamnat, tot în lipsă, la 15 ani de închisoare, în cadrul procesului celor 28 de membri ai respectivei celule. După revenirea în Afganistan, unde a avansat în ierarhia organizației teroriste, al-Zarqawi a luptat împotriva forțelor americane, în 2001. în 2002, ancheta referitoare la asasinarea lui Laurence Foley a oferit noi informații referitoare la al-Zarqawi serviciilor iordaniene de securitate. La momentul respectiv, premierul iordanian, Ali Abu Ragheb, a declarat că al- Zarqawi se ascunde în Kurdistanul irakian și că are legături cu gruparea extremistă Ansar al-Islam, care controla o enclavă din această zonă, în februarie 2003, cu o lună înainte de declanșarea războiului din Irak, Colin Powell l-a acuzat pe Abu Mussab al-Zarqawi că reprezintă legătura dintre rețea ua al-Qaida și regimul de la Bag Abu Mussab al- Zarqawi, presupus membru al rețelei al- Qaida, care ar fi fost implicat în decapitarea americanului Nicholas Berg, în Irak, este bănuit de Statele Unite de planificarea mai multor atentate comise pe teritoriul irakian. Al-Zarqawi, care este originar din Iordania, a fugit din această țară în 1999, înainte de a fi condamnat la moarte. dar și a menționat că Saddam Hussein i-ar fi oferit adăpost. El a făcut aceste acuzații în cadrul rechizitoriului împotriva Irakului, prezentat în fața Consiliului de Securitate ONU. Considerat de Statele Unite “principalul suspect” în atentatele comise în august 2003 la Najaf și împotriva sediului misiunii ONU de la Bagdad, al-Zarqawi este implicat și în alte atentate sângeroase soldate cu peste 170 de morți în capitala irakiană și la Karbala. Abu Mussab al-Zarqawi a luat parte la 25 de operațiuni care au avut loc pe teritoriul Irakului, conform informațiilor incluse întrun document care îi este atribuit și care a fost publicat, la 11 februarie, de forțele coaliției. Dan Lenor, purtătorul de cuvânt al administratorului american Paul Bremer, susține că documentul citat incita la război civil între șiiți și sunniți. La 30 aprilie, un site islamist a difuzat o înregistrare audio atribuită responsabilului al-Qaida, în care acesta recunoaște planificarea unui atentat împotriva sediului serviciilor iordaniene de securitate. t din Sondaj în mediul urban privind percepția asupra SIDA SIDA este o boală care afectează în principal adolescenții și care are drept cauze mai ales sexul neprotejat și prostituția, astfel este văzută SIDA de către locuitorii din mediul urban, potrivit unui sondaj privind percepția asupra acestei boli și a celor care suferă din cauza ei. Potrivit rezultatelor sondajului - realizat în martie 2004, de ISRA Center Marketing Research - puțini sunt cei care nu au auzit până acum despre SIDA. Astfel, 1.056 dintre cei 1.067 de intervievați - adică 99 la sută - au spus că au auzit de afecțiunea SIDA, în timp ce doar 11 persoane au răspuns negativ. Categoria de persoane considerată a fi cea mai afectată de sida sunt adolescenții (indicați de 50,8 la sută dintre persoanele intervievate), urmați de copii (34,6 la sută) și, în ultimul rând, adulții (12,6 la sută), într-un clasament al cauzelor de îmbolnăvire cu SIDA, contactele sexuale neprotejate au fost indicate drept principal motiv, de către 86,9 la sută dintre persoanele intervievate. Repondenții au indicat printre cauze și prostituția (72,4 la sută), transfuziile sau donațiile de sânge (70,5 la sută), lipsa de informare și de educare (54,6 la sută), consumul de droguri (49,1 la sută) sau nivelul economico-social (28 la sută), în opinia a 78,6 la sută dintre intervievați, persoanele infectate cu HIV sunt izolate de societate și supuse marginalizării. De asemenea, 73,9 la sută dintre subiecți au spus că cei bolnavi sunt respinși de societate din cauza temerii de infectare, iar 63,9 la sută consideră că discriminarea la școală sau la locul de muncă este altă problemă pe care o au persoanele seropozitive. Televiziunea este, în opinia a 95,1 la sută dintre cei chestionați, principala sursă de informare cu privire la SIDA; 70,1 la sută menționează presa în general, iar 59,6 la sută radioul. Totodată, 66,7 la sută dintre intervievați spun că în România nu se face suficient pentru informarea populației cu privire la SIDA și la căile de transmitere, rolul serviciilor de asistență socială în acest proces fiind apreciat de doar 6,8 la sută dintre persoanele care au răspuns la chestionar. Pe de altă parte, mai puțin de un sfert dintre cei care au răspuns în cadrul sondajului și-au făcut testul de depistare a seropozitivității, majoritatea nu din proprie inițiativă, ci pentru că li s-a cerut acest lucru. Astfel, în mediul urban, 78,7 la sută dintre repondenți s-au supus testului, în timp ce 20,3 la sută au spus că nu au făcut acest lucru. Dintre cei testați, 29 la sută s-au supus în urma unei solicitări de la locul de muncă, în timp ce doar 28,5 la sută au acționat din proprie inițiativă. Totodată, 41,3 dintre cei care nu au făcut testul HIV susțin că nu au avut nici un motiv să se supună testării, în timp ce patru la sută au menționat că nu au făcut testul din neglijență. Eșantionul a fost alcătuit din 1.067 de persoane cu vârste cuprinse între 25 și 65 de ani, din mediul urban, respectiv din 29 localități ale țării, aflate în 20 județe. Interviurile au fost realizate la domiciliul repondenților, iar marja de eroare este plus minus trei la sută. OMLETĂ CU CREIER 5-6 ouă, 100 g creier, o ceapă mică, 25 g unt sau o lingură de untdelemn, sare, piper, pătrunjel. într-o crăticioară, ceapa tăiată mărunt se călește un minut, în unt sau untdelemn. Se adaugă creierul de porc (vițel) tăiat în felii de 1 cm grosime și care se vor așeza peste ceapă și se vor căli câte 5 min. pe fiecare parte, la foc mijlociu, ca să nu se ardă ceapa. Se trage apoi cratița de pe foc, se presară creierul cu un vârf de linguriță cu sare, un vârf de cuțit cu piper și pătrunjel tăiat mărunt și se lasă la cald pe un vas cu apă fierbinte până se pregătește omleta. Creierul se răstoarnă peste omletă, aceasta se împăturește în două și se servește fierbinte, presărată cu puțină brânză. MONDO UMANO Europenii au tot mai puțină încredere în beneficiile extinderii UE Cetățenii Uniunii Europene (UE) își pierd încrederea în avantajele extinderii UE, această tendință fiind mai evidentă în țările care se învecinează cu noile state membre, arată un nou sondaj eurobarometru realizat de European Opinion Research Group/INRA/Gallup, citat de site-ul Euractiv.com. Potrivit sondajului, susținerea față de procesul de extindere a scăzut cu cinci la sută față de toamna anului 2003, în zece dintre cele 15 state care făceau parte din UE înainte de 1 mai. În medie, numai 42 la sută dintre cetățenii celor 15 state sunt de acord cu procesul de extindere. Cetățenii țărilor care se se învecinează cu cele zece noi state membre au devenit mai sceptici în legătură cu extinderea: în Germania, susținerea a scăzut de la 38 la 28 la sută, iar tendințe similare sunt vizibile și în alte țări. În Marea Britanie, numărul celor care sunt de acord cu extinderea a scăzut cu șapte la sută, în Olanda cu șase la sută, iar în Luxemburg cu opt la sută. “Politicienii nu au reușit să explice corespunzător avantajele extinderii. Temerile populației sunt nejustificate. Extinderea are mai multe avantaje decât dezavantaje”, este de părere Hendrik Voos, profesor de Politici Europene la Universitatea din Gent (Belgia). Experții japonezi cer abandonarea reactoarelor cu neutroni rapizi O comisie guvernamentală japoneză a propus o schimbare radicală a politicii nucleare, pledând pentru abandonarea reactoarelor cu neutroni rapizi și înlocuirea lor cu reactoare convenționale cu apă ușoară, a relatat, marți, cotidianul financiar Nikkei. Confruntată cu lipsa de reglementare a pieței de electricitate, Comisia pentru Energie Atomică cere modificarea strategiei energetice, care a promovat, timp de 40 de Jennifer Lopez a apărut de curând în public purtând un nou inel cu diamant, dând naștere la zvonul că este din nou la un pas de măritiș. De când s-a despărțit de Ben Affleck, Jennifer Lopez nu a pierdut timpul și, la puțină vreme de la mediatizata despărțire, s-a afișat în public cu noul ei iubit, cântărețul Mark Anthony. Mai nou, pe inelarul unde nu demult a stat inelul cu diamant roz de la Ben, lumea a observat un nou inel de logodnă cu diamant, ceea ce sugerează că cei doi își fac planuri de nuntă. O sursă a New York Post a descris cu multe detalii noul inel: “Are în mijloc un diamant de formă pătrată, înconjurat de mai multe diamante mici. Mai mult ca sigur că este un inel de logodnă”. Dacă viața personală a cântăreței este uneori plină de mistere și surprize, cea profesională este binecunoscută de toată lumea. La sfârșitul anului 2004, fanii lui Jennifer Lopez o vor putea urmări în două noi pelicule- “Shall We Dance”, în care joacă alături de Richard Gere și “An Unfinished Life” în care îl are ca partener pe Robert Redford. Se pare însă că cele două filme nu se vor afla pe lista marilor succese cinematografice ale lui J.Lo, dacă prima vizionare a peliculei “Shall We Dance” nu a fost tocmai încununată de succes, “An Unfinished Life” se anunță încă de la început un eșec, având în vedere că mai multe scene filmate cu Jennifer au fost tăiate pentru că ea nu se ridică la nivelul lui Redford, declarat o sursă a New Yț Postam, reactoarele cu neutroni rapizi. Acest tip de reactoare, a căror răcire se face pe bază de sodiu, a fost conceput pentru a folosi întro manieră cît mai completă uraniul și plutoniul drept combustibil nuclear, spre deosebire de reactoarele care funcționează pe bază de neutroni termici. Totuși, companiile electrice private din Japonia ezită să folosească asemenea reactoare, din cauza costurilor ridicate pe termen lung și pentru că acestea nu sunt considerate foarte sigure. Prin urmare, Comisia de experți preconizează dezvoltarea reactoarelor convenționale cu apă ușoară, al căror combustibil standard este format din oxidul de uraniu îmbogățit și uraniu 235, adaugă cotidianul. Potrivit publicației citate, Comisia va face o serie de propuneri, până în vara anului 2005, și va aproba oficial noul plan de dezvoltare nucleară pe termen lung, în noiembrie 2005. întrebați despre veridicitatea informațiilor transmise de cotidianul Nikkei, oficiali japonezi din cadrul Comisiei pentru Energie Atomică, au calificat datele prezentate drept pure “speculații”. “Nu am luat nici o decizie în privința politicii energetice a Japoniei pe termen lung. In prezent, analizăm opiniile experților și ale publicului”, a declarat im responsabil al guvernului japonez. Jennifer Lopez s-a logodit cu Mark Anthony? în iulie ’98 are loc o schimbare esențială în componență: apare Călin “Pictorul” Goia ca vocalist, fost elev meritoriu al Școlii Vedetelor, de chitară se ocupă în continuare Gabi “Porkus” Constantin, la bass prestează Vali “Prunus” Ionescu,iar Paul “Pampon” Neacșu se manifestă sadic asupra tobelor. Prima lor mișcare de trupe: aducerea în actualitate a unui hit Queen We Will Rock You. în februarie '99 VOLTAJ lansează primul maxisingle din istoria formației “ASTA-I VIAȚA”, urmat în 12 iulie de lansarea albumului “RISK MAXIM 2”. Urmează numeroase concerte în țară, în săli și în aer liber, turnee pe litoral și festivaluri, în decembrie '99 VOLTAJ câștigă trofeul “MICROFONUL DE AUR” pentru cel mai bun album rock, între timp trupa a mai lansat albumul “Bungee” (2000) de pe care se remarcă hit-ul “Albinuța” Voltaj și apoi “3D" (2001) care a adus în atenția publicului piese precum “20 de ani” sau “3D”, și în această perioadă este cooptat în trupă și Bobby Stoica care cântă la clape, în anul 2002 are loc și ultima schimbare de componență în trupa Voltaj, pentru că Pam pon se pregătește să plece în străinătate, locul lui la tobe este luat de Oliver Sterian (fiul regretatului folkist Vali Sterian), care a fost toboșar la trupa Bere Gratis. Albumul Voltaj lansat în 2002 poartă numele 424.424 este cifra zilelor trecute de la lansarea albumului 3D. Videoclipul single-ului “De mâine" • reprezintă o altă reușită regizorală a lui Petre Năstase. Locația videoclipului este și ea specială - o imensă platformă petrolieră. Pentru că munca la videoclip a însemnat un efort colectiv susținut, trupa Voltaj a dorit să împărtășească această experiență cu fanii și au inclus pe albumul 424 videoclipul și making of-ul acestuia, (sfârșit) CUVÂNTUL LIBERTĂȚII BERBEC Dimineața sunteți tenace și reușiți să rezolvați probleme dificile, la locul de muncă. Vă recomandăm să nu folosiți un ton prea ridicat față de șefi și colegi. Vorbind calm, puteți câștiga mai mult. TAUR Pasiunea și hotărârea care vă caracterizează în muncă pot să vă atragă invidia colegilor. S-ar putea să ajungeți la ceartă cu persoana iubită, pentru că acordați prea multă atenție serviciului. Vă sfătuim să discutați calm și să clarificați toate neînțelegerile. GEMENI De dimineață aveți tendința să fiți mai autoritar și să nu vă convină nimic. Spre seară, vă recăpătați calmul și sunt șanse să vă simțiți bine împreună cu prietenii. S-ar putea să faceți, împreună cu toată familia, pregătiri pentru o ieșire sau chiar o excursie. RAC Aveți o zi foarte încărcată, cu multe probleme. Nu vă faceți griji, sunteți într-o formă fizica excelentă! Este posibil să aveți mici probleme cu banii. Vă sfătuim să evitați speculațiile financiare. LEU Dimineața, sunteți hotărât să rezolvați probleme familiale prea mult amânate, ceea ce vă costa bani și alergătură. Este posibil să vă loviți de probleme de organizare. Va recomandăm să aveți răbdare, pentru că sunteți capabil să terminați cu bine tot ce v-ați propus. Aveți grijă de acte, sa nu le pierdeți! FECIOARĂ Zi favorabilă deplasărilor în interes familial. Azi aveți de posibilitatea să obțineți câștiguri neașteptate. Sunteți foarte încrezător în propriile forțe, de unde și tentația de a riscă prea mult. Vă recomandăm să fiți, totuși, prudent și să nu vă forțați norocul. Ascultați sfaturile partenerului de viață! BALANȚĂ Astăzi puteți vĂ&VjHac$ți planuri de viitor. Aveți suficientă energie fizică pentru muncile grele. Prietenii și persoana iubită vă susțin fără rezerve. Nu vă prea satisface situația financiară, însă vă recomandăm să aveți răbdare. Spre seară primiți o suimă consistentă, de la o rudă mai în vârstă. SCORPION Sunteți plin de energie și hotărât sa munciți din greu. Vă sfătuim să nu vă forțați limitele, pentru a nu avea probleme cu sănătatea. După-amiază, s-ar putea să mergeți într-o vizită sau să primiți musafiri. Organizați-vă mai bine și fiți cumpă-SĂGETĂTOR Azi se pot petrece schimbări importante, mai ales pe plan profesional și în afaceri. Este o zi prielnică pentru consolidarea relațiilor, pentru discuții cu partenerii și asocieri. Vă recomandăm să profitați de această conjunctură favorabilă. Evitați să începeți prea multe treburi deodată! CAPRICORN Este momentul să puneți în practică planuri de afaceri. Puteți câștiga bani și puteți face impresie bună în societate. Dimineața sunteți energic și vă situați în centrul atenției. Prietenii adevărați vă ajuta și relațiile cu partenerii de afaceri sunt foarte bune. Vă sfătuim să aveți răbdare până când vor apărea rezultatele muncii depuse. VĂRSĂTOR Astăzi aveți șanse să realizați schimbări pe care le plănuiți de mult. Vă puteți apuca de reparații, reamenajarea locuinței, zugrăvit etc. Vă sfătuim să nu refuzați sfaturile familiei. Evitați certurile cu partenerul de viața din cauza banilor! PEȘTI Astăzi puteți să faceți planuri pentru o viitoare afacere, care vă va aduce bani frumoși. Relațiile cu prietenii evoluează bine. Faptul că țineți să vă impuneți punctul de vedere poate da naștere la discuții în familie. Vă recomandăm să fiți mai diplomat și să țineți cont de intuiție.____________________