Cuvântul Libertății, octombrie 2005 (Anul 17, nr. 4864-4889)

2005-10-14 / nr. 4875

Pierderi importante la o fazanerie din Mehedinți . Crescătoria de fazani din localitatea mehedințeană Pătule, aflată în subordinea Direcției Silvice, ar putea pierde un contract de câteva zeci de mii de euro, din cauza gripei aviare, contractorul italian renunțând deja la o tranșă de 5.000 de păsări, susține conducerea fazaneriei. In luna septembrie, contractorul italian a renunțat la tranșa de 5.000 de păsări pe care trebuia să o primească, iar din cauza gripei aviare italienii vor renunța la alte 10.000 de păsări pe care ar fi trebuit să le ridice până la sfârșitul anului. Pe piața externă, un fazan se vinde (fie pentru vânătoare, fie pentru consum) la prețul de 6 euro bucata, susțin sursele citate. Potrivit specialiștilor din cadrul Direcției Silvice Mehedinți, anual se încasau peste 100.000 de euro din vânzarea fazanilor. Vânzările de produse avicole au scăzut cu 40 la sută Crescătorii de păsări susțin că informațiile contradictorii privind apariția gripei aviare în România au determinat scăderea cu 40 la sută a vânzărilor de produse avicole, deși riscurile unei epidemii sunt minime cât timp populația consumă doar carne de pui verificată sanitar-veterinar. Crescătorii de păsări atrag atenția asupra faptului că o confirmare ............................................ ....... a virusului gripei aviare nu înseamnă pandemie. “Pandemia I se produce după ce acest virus suferă niște mutații, dacă le suferă, adică o replicare incorectă a ADN-ului virusului. Dacă această replicare se produce defectuos, există șanse egale ca el să devină patogen sau nepatogen pentru om”, a declarat, ieri, în cadrul unei dezbateri despre măsurile și consecințele gripei aviare, Ilie Van, președintele Uniunii Crescătorilor de Păsări din România. Implicațiile apariției acestui virus sunt foarte mari, mai ales cele de ordin economic. Potrivit lui Van, populația a fost “intoxicată” cu informații contradictorii, care au dus la scăderea consumului de carne de pasăre. Asistență BEI și BERD pentru absorbția fondurilor UE BEI și BERD vor lansa, la inițiativa Comisiei Europene, două programe de asistență, unul pentru creșterea capacității de absorbție a fondurilor comunitare în sudul Europei, iar celălalt pentru creșterea capacității IMM-urilor de a utiliza fonduri europene de coeziune. Anunțul a fost făcut de ministrul Integrării Europene, Anca Boagiu (foto), la întoarcerea de la Reuniunea ministerială desfășurată la Bruxelles, la inițiativa Comisarului european pentru Dezvoltare Regională, Danuta Hubner. Cele două programe se numesc JASPERS - Joint Assistance in Supporting the European Regions și JEREMY - Joint European Resources for Micro and Medium Enterprises. Boagiu a precizat că programul destinat creșterii capacității instituționale va avea sediul la București. Analizele confirmă prezența în România a unui virus al gripei aviare . Gripa aviară a fost confirmată în România la probele prelevate de la păsările din Ceamurlia de Jos, unde a fost instaurată carantina în jurul focarului, pe o distanță de trei kilometri, fiind luate măsuri de supraveghere pe o distanță de zece kilometri și în alte localități din județul Tulcea, pentru izolarea focarului. * Comisia Europeană va interzice importurile de păsări vii și produse avicole românești Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii, virusul H5 (susceptibilitate de influență aviară) a fost identificat în data de 13 octombrie, ora 00.30, pe două probe (găină și rață), provenite din localitatea Ceamurlia de Jos. Autoritățile din România au informat, ieri dimineață, Comisia Europeană despre confirmarea prezenței virusului în probele analizate. In vederea stabilirii patogenității virusului, probele vor fi expediate la Laboratorul Comunitar de Referință din Weybridge, Marea Britanie. Analizele efectuate în România au confirmat pre va adopta aceleași măsuri aplicate deja Turciei începând de luni, respectiv interdicția importurilor de păsări vii, de carne de pui și a altor produse avicole”, subliniază comunicatul. Specialiștii britanici vor face o evaluare suplimentară pentru a se vedea dacă este vorba, într-adevăr, de virusul gripei aviare, iar între timp păsările din zona de focar și cele învecinate sunt sacrificate în continuare, a declarat, ieri, ministrul Agriculturii Gheorghe Flutur. “Toate păsările din Ceamurlia de Jos și de pe o rază de trei kilometri din jurul localității sunt ucise", a spus Flutur, într-o conferință de presă. Izbucnirea unei pandemii de gripă aviară este o chestiune de timp zența unui virus al gripei aviare, a anunțat, în cursul nopții de miercuri spre joi, Comisia Europeană, care va interzice importurile de păsări vii și produse avicole românești. “Cei trei experți europeni trimiși în România au confirmat că virusul H5 al gripei aviare a fost detectat în două mostre prelevate de la un pui și de la o rață de la o fermă din Delta Dunării", a afirmat Comisia Europeană, într-un comunicat. Executivul european nu a precizat dacă este vorba de virusul H5N1, care a provocat în Asia moartea a milioane de păsări și a 60 de persoane. “Comisia 4 “în contextul actual, declanșarea unei pandemii de gripă aviară nu este decât o chestiune de timp”, a precizat responsabilul ONU. “O asemenea epidemie ar avea consecințe atât de dezastruoase, încât ar întrece epidemia de SARS (sindromul respirator acut sever)", a mai spus Lee Jong-Wook. Epidemia de SARS s-a declanșat în China, la sfârșitul anului 2002, după care s-a răspândit în întreaga lume, contaminând peste 8.000 de persoane, dintre care 774 au și decedat, în special în China și Hong Kong. Virusul gripei aviare, denumit H5N1, a apărut la păsările din zece state din sud-estul Asiei, înainte de a fi descoperit și în Turcia și România, infectând, până în prezent, 112 persoane, dintre care circa 60 au decedat, potrivit datelor OMS. Directorul general al organizației^Bilei Sănătății (OMS). Lee Jong MapaS^^ izbucnirea unei pandemii BSaB este decât o chestiune de Virusul depistat în Turcia este de tip H5N1 Comisia Europeană a anunțat, ieri, că virusul gripei aviare descoperit în Turcia face parte din tulpina H5N1, care a provocat moartea a circa 60 de persoane, în Asia, de la sfârșitul anului 2003. “Am primit confirmarea că virusul descoperit în Turcia este H5N1, cu un grad ridicat de patogenitate”, a anunțat comisarul european pentru Sănătate și Protecția Consumatorilor, Markos Kyprianou. “Am primit confirmarea în urmă cu o jumătate de oră", a precizat responsabilul european, evocând “o legătură directă cu recentele virusuri depistate în Rusia, Mongolia și China". Un caz de gripă aviară a fost confirmat săptămâna trecută în Turcia, însă era nevoie de teste suplimentare pentru a afla dacă este vorba de H5N1. Tăriceanu, deranjat de cheltuielile exorbitante ale Senatului Senatul ar fi trebuit să accepte reducerea cheltuielilor nejustificate și exorbitante generate de necesitățile noului sediu înainte să se grăbească să trimită, miercuri, hotărârea privind propriul buget la Monitorul Oficial, a afirmat premierul Călin Popescu Tăriceanu. Premierul consideră că senatorii ar fi trebuit să se gândească mai bine la resursele pe care le au la dispoziție înainte să se mute în noul sediu, dacă știau că fondurile necesare pentru întreținerea și încălzirea spațiilor din Palatul Parlamentului sunt de patru ori mai mari decât vechile costuri. Tăriceanu a apreciat, totodată, că Palatul Parlamentului reprezintă cea mai elocventă dovadă de irosire a banilor publici în România, prin cele două mii de posturi rezervate personalului administrativ de întreținere a clădirii. “Dacă vrem să facem din România o țară de funcționari și să irosim resursele, sigur că putem. Eu sunt absolut deranjat de acest mod”, a spus Tăriceanu, amintind că a trimis deja președinților Senatului și Camerei Deputaților o scrisoare deschisă prin care cere redimensionarea bugetului celor două instituții. Reprezentanți a Ministerului Finanțelor și ai Senatului urmează să aibă o întâlnire în zilele următoare pentru a discuta despre posibilitatea reducerii cheltuielilor prevăzute în proiectul de buget al Camerei Superioare. Cel puțin 62 de morți în incidentele armate din suful Rusiei Circa 50 de agresori și 12 civili au murit în atacurile care au vizat, ieri, forțele de securitate din republica rusă Kabardino-Balkaria, a declarat președintele acesteia, Arsen Kanakov, citat de agenția Star-Tass, în condițiile în care incidentele au fost revendicate de un site cecen. La atac au participat circa 300 de persoane înarmate, a adăugat un ofițer din cadrul Serviciului Federal de Securitate (FSB), citat de agenția RIA Novosti. Un funcționar al FSB a fost ucis și alți șapte au fost răniți. Un site Internet al separatiștilor ceceni, Kavkaz Center, a revendicat incidentele armate din capitala republicii caucaziene. Intre timp, luptele continuă într-o secție de poliție din oraș, unde atacatorii s-au baricadat la etajul al doilea al clădirii, a precizat Ministerul local de Interne. Persoanele înarmate au luat ostatici într-o secție de poliție, a anunțat reprezentantul Kremlinului în sudul Rusiei, Dimitri Kozak.Luptele continuă la secția de poliție numărul 3, unde, din păcate, există ostatici. O operațiune a poliției este în curs de desfășurare", a spus Kozak, care sosise de puțin timp la Nalchik, în capitala republicii caucaziene Kabardino-Balkaria. “Nu există nici haos general, nici un asalt general. Bandiții care au atacat sistemul de securitate al orașului au fost dispersați. Există în continuare focare izolate, două focare", a adăugat responsabilul rus, fără a face precizări suplimentare. Aproape detenție din o sută de ani de pentru inculpații dosarul FNI Toate persoanele cercetate în de aproape o sută de ani de închisoosarul privind prăbușirea Fondare, instanța Tribunalului Bucului Național de Investiții au fost roșii dispunând și despăgubirea a condamnate la pedepse totalizând peste 120.000 de investitori. Instanța a decis despăgubirea civilă a 128.476 de investitori FNI care s-au constituit părți civile în fața urmăririi penale, dar și în faza cercetării judecătorești. Pe latură penală, fostul administrator al SOV Invest, Ioana Maria Vlas, a fost condamnată la mai multe pedepse cu închisoarea, cea mai mare, de 20 de ani - care va fi și executată - fiindu-i aplicată pentru săvârșirea infracțiunii de înșelăciune. Totodată, Vlas a mai primit pedepse de doi ani de închisoare pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată și de zece ani pentru abuz în serviciu. Prin hotărârea judecătorească, Măriei Vlas îi sunt interzise timp de cinci ani după executarea pedepsei mai multe drepturi civile. în acest dosar, Tribunalul București l-a condamnat pe Nicolae Popa, fost director al grupului de firme Gelsor și membru al Consiliului de încredere al Sov Invest, la 20 de ani de detenție pentru înșelăciune și la doi ani pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată. Nicolae Popa va executa - în situația în care va fi adus în țară - pedeapsa cea mai grea, de 20 de ani, la care instanța a aplicat și un spor de patru ani. Nicolae Popa este dat în urmărire internațională de la sfârșitul anului 2000, pe numele său fiind emis un mandat de arestare preventivă. Marian Petrescu, fost președinte al SOV Invest, va executa pedeapsa de opt ani de închisoare pe care a primit-o pentru înșelăciune, el mai fiind condamnat la două luni pentru fals în înscrisuri, această ultimă pedeapsă fiind absorbită de condamnarea cea mai mare. Mihaela Sima, fost director economic al SOV Invest, va executa pedeapsa de cinci ani de detenție pe care a primit-o pentru înșelăciune, ea mai fiind condamnată la două luni pentru fals în înscrisuri, această ultimă pedeapsă fiind absorbită de condamnarea cea mai mare. Instanța i-a mai condamnat la câte șase ani de detenție pe Marius Andrei, fost cenzor extern independent al SOV Invest, pe Gravis Bătrân și pe Ioan Diță, foști membri ai Consiliului de Administrație al societății. Totodată, Ștefan Boboc, fost președinte al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (CNVM), a fost condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare pentru neglijență în serviciu, în timp ce Cezara Cecilia Bechiș, comisar coordonator al Departamentului de reglementare a pieței și intermediere financiară din cadrul CNVM, a primit o pedeapsă de trei ani de închisoare cu suspendare, pentru aceeași faptă. Gheorghe Negură, Mircea Costescu și Mircea Ionescu MuscelIanculescu, membri ai Consiliului de încredere al FNI au primit pedepse de cinci ani și de câte patru ani pentru înșelăciune. Acțiunea penală împotriva lui Camenco Petrovici legată de prăbușirea FNI a încetat în urma decesului fostului președinte al CEC, instituție care rămâne însă parte în dosarul referitor la despăgubirea investitorilor FNI, în care CEC are răspundere civilă. Vineri, 14 octombrie 2005 Panică în Ceamurlia de Jos Locuitorii din localitatea Ceamurlia de Jos ar putea să fi contractat virusul gripei aviare, a declarat, ieri, directorul Institutului de Diagnostic și Sănătate Animală, Nicolae Ștefan. “Este posibil ca oamenii din localitate să fi contractat virusul gripei aviare”, a spus Ștefan, după conferința de presă de la Ministerul Agriculturii în care au fost prezentate ultimele evoluții în cazul gripei aviare. El a precizat că virusul gripei aviare (H5N1 )nu se transmite la om, însă în prezența virușilor gripei umane constituie un hibrid patogen pentru om. “Populația trebuie vaccinată în continuare și să se ia antivirale”, a afirmat Ștefan. Ministrul Agriculturii Gheorghe Flutur afirmase anterior, în conferința de presă, că până în acest moment nu au fost consemnate cazuri de persoane suspecte că ar fi bolnave de gripă aviară în Ceamurlia de Jos. Autoritățile au dispus instituirea stării de carantină pe o rază de trei kilometri în jurul localității Ceamurlia de Jos și măsuri de supraveghere pe o rază de 10 kilometri, care cuprinde opt localități din județul Tulcea. Franz Müntefering va deveni vicecancelar al Germaniei Președintele Partidului Social-Democrat (SPD). Franz Müntefering, un apropiat al cancelarului în exercițiu Gerhard Schroeder, va deveni vicecancelar pe Probleme Sociale și Muncă, în viitorul guvern de largă coaliție condus de Angela Merkel, au declarat, ieri, surse bine informate. Conducerea SPD s-a reunit, ieri-dimineață, pentru a pune la punct lista cu cei opt miniștri pe care îi va avea în guvern. Jumătate dintre victimele din Guatemala ale uraganului Stan sunt copii Copiii reprezintă jumătate dintre victimele ucise de uraganul Stan în Guatemala, unde peste 1.200 de minori au rămas orfani, în urma catastrofei, se arată într-un raport UNICEF. Reprezentantul UNICEF în Guatemala, Gladys Acosta, a solicitat președintelui Oscar Berger să pună în aplicare acțiunile necesare prevenirii maladiilor în zonele devastate și să furnizeze asistență psihologică minorilor, pentru ca aceștia să își poată reveni, în urma traumatismului. “Rudele și prietenii lor au dispărut, au pierdut ființe dragi, trebuie să li se acorde prioritate și să le fie asigurate necesitățile de bază”, a declarat ea. Copiii orfani vor fi încredințați rudelor apropiate sau vor fi adoptați, a precizat procurorul general al Guatemala, țară în care trecerea uraganului Stan a provocat moartea a peste 2.000 de persoane. Macedonia speră că UE va emite un aviz pozitiv privind candidatura la Premierul macedonean, Vlado Buckovski, și-a exprimat speranța, la Bruxelles, că avizul Comisiei Europene privind candidatura Macedoniei la UE, care va fi emis la 9 noiembrie, va fi unul “pozitiv”. "Macedonia așteaptă un aviz pozitiv, dar fără triumfalism și fără a exercita o presiune nerezonabilă asupra Comisiei Europene", a declarat Buckovski la capătul unei întrevederi cu Olli Rehn, comisarul european pentru Extindere, “în acest stadiu, nu fac predicții", a răspuns Rehn, precizând că avizul Comisiei va fi gata cu puțin timp înainte de 9 noiembrie. Avizul Comisiei Europene va permite celor 25 de state membre să se pronunțe asupra oportunității atribuirii statutului oficial de "candidat" la aderarea europeană. *