Cuvântul Libertății, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 5548-5571)

2008-01-15 / nr. 5557

2 / cuvântul libertății Gleznele doctrinare MIRCEA CANTAR Q Ö CD ~0 O CD O CO Invitat nu demult la emisiunea politică, realizată, seară de seară, de moderatorul Laurențiu Barbu, la TV Oltenia, unul dintre purtătorii de mesaje ai PD-L Craiova, Dincă Marinică, spunea că „nu ideologia contează” sau cam așa ceva, în vorbe mai încâlcite. Stăruința moderatorului de a identifica, fie și numai câteva repere ideologice, care individualizează PD-L-ul pe scena politică, nu era gratuită, cu atât mai mult cu cât vremea „arborilor doctrinari” pare desconsiderată. A fost înlocuită de o cacofonie ideologică, cum spunea, inspirat, undeva Dorin Tudoran. Ea face aproape dificilă folosirea vreunei grile prin care să poți descifra pedegree-ul actorilor politici, fie ei partide sau chiar politicieni. în opinia confuză a tânărului avocat Marinică Dincă, partidul unic a fost înlocuit de arborele doctrinar unic, un fel de Turnu Babei. Singurul element de constanță este gustul lăsat electoratului, de regulă, foarte amar. Sigur, lucrurile nu stau chiar așa, pe plan european, și prof. dr. Hans- Gert Pottering, președintele Parlamentului European, membru al CDU, încearcă o pledoarie în favoarea „creștinismului”, în cartea sa „De la viziune la realitate”(Ed. Ziua, 2007), pentru a lămuri doctrina, cam stufoasă, a grupului PPE, la care este afiliat PD-L-ul din România. Numai că, dacă la nivelul grupului PPE, europarlamentarii PD-L cântă așa cum li se dă tonul, pe plan intern, militanții partidului, creștin-democrați de extracție social-democrată și liberali „autentici”, așchia lui Theodor Stolojan ruptă din PNL, au, teoretic, niște probleme de doctrină. Fuziunea nefiind făcută din motive de similitudine ideologică. Cum PD-L-ul este numit și „partidul prezidențial”, înseamnă că, de fapt, nu ideologia contează, și, din această perspectivă, avea dreptate Dincă Marinică, ci mesajul lui Traian Băsescu. La 3 iunie 2005, deputatul PD, Cezar Preda declara, pentru Rompres, că partidul său „are identitate doar pe culoarul de stânga”. Mai mult, își completa astfel declarația: „nu sunt adeptul schimbării identității partidului, deoarece timp de 13 ani, PD s-a călit întro social-democrație autentică”. Cât a fost de călit la văzut, fiindcă printr-o singură lumbă ideologică a devenit, într-o noapte, partid de centru-dreapta, spre amuzamentul multor pesediști și liberali. Țară a tuturor originalităților, România este și leagănul de vis al multor împerecheri bizare, ca să nu mai vorbim de traseismul politic. Suntem într-un an electoral, cu alegeri locale și alegeri parlamentare. Fiecare partid ar trebui să-și desemneze candidații și din perspectiva reflexelor, fie ele social-democrate, creștin-democrate, liberale, conservatoare sau peremiste. Dezinteresul frapant al multor activiști față de doctrina proprie a partidului a indus electoratului sentimentul că partidele sunt, de fapt, niște găști seduse exclusiv de putere. Atât și nimic mai mult, încercarea de a recicla traseiști politici, de a-i livra apoi electoratului cosmetizați nu va fi, după toate aparențele, o carte câștigătoare în acest an, deși s-ar putea să fim contraziși pentru că doctrinele se întrepătrund, la ora de față, încât Nicolas Sarkozy, președintele Franței, elogiindu-l pe laburistul Tony Blair, spunea deunăzi: „Sigur e socialist, dar pentru un asemenea socialist e întotdeauna loc în guvernul Franței”. ȘTIRI Calin-Norica, la a doua întâlnire Premierul Târiceanu a avut ieri o scurtă întâlnire la Palatul Victoria cu Norica Nicolai, concluzia discuției fiind că primministrul o susține în continuare pentru funcția de ministru al Justiției. Potrivit unor surse PNL, Târiceanu și Nicolai au trecut în revistă argumentele invocate de președintele Traian Băsescu și iau în calcul posibilitatea atacării deciziei șefului statului la Curtea Constituțională Norica Nicolai a confirmat pentru Antena 3 întâlnirea cu premierul și susținerea de care se bucură în partid Potrivit unor surse liberale citate de Mediafax, Guvernul ar putea lua în calcul să sesizeze Curtea Constituțională în cazul Noricăi Nicolai. Parlamentul n-are treaba cu Nicolai. Vicepreședintele PSD, Cristian Diaconescu, a declarat ieri că nu există nici o posibilitate de implicare a Parlamentului în legătură cu numirea Noricăi Nicolai în funcția de ministru al Justiției. Diaconescu a precizat că implicarea Parlamentului în numirea Noricăi Nicolai nu ar fi constituțională, această situație fiind reclamată, potrivit Constituției, doar în cazul restructurării Guvernului sau al schimbării configurației politice a Executivului. 21 de localități fără curent în Oltenia Peste două sute de localități nu aveau curent electric ieri la prânz, din cauza ninsorilor și a chiciurei care au afectat infrastructura de distribuție a Electrica SA și pe cea a altor trei operatori. Intervenția celor 102 echipe Electrica este îngreunată, în continuare, de drumurile înzăpezite și de ceața densă Accesul specialiștilor la instalații se face cu dificultate, iar identificarea zonelor cu defecte este întârziată de vizibilitatea redusă în aria de activitate a CE. Oltenia sunt 21 de localități unde avariile au întrerupt furnizarea de energie electrică STIRI Cercetarea lui Năstase trece pe la Cotroceni Potrivit înaltei Curți de Casație și Justiție, retrimiterea dosarului „Mătușa Tamara” la DNA a fost făcută deoarece magistrații nu au avut avizul președintelui sau al Parlamentului pentru cercetarea lui Adrian Năstase, premier la ipotetica săvârșire a dării de mită către Ion Melinescu pentru care este cercetat, în principal. Totodată, avocatul fostului premier, Gheorghe Diaconescu a invocat excepții de nulitate atât în privința actului de sesizare a instanței, cât și a urmăririi penale. Diaconescu a arătat că, din actul prin care a fost sesizată instanța și prin care au fost trimiși în judecată atât clientul său cât și Ioan Melinescu, fostul președinte al Oficiului Național pentru Combaterea Spălării Banilor, “reiese inechivoc că Adrian Năstase este acuzat pentru pretinse acte de corupție comise în exercitarea funcției de membru al Guvernului României.” marți, 15 ianuarie 2008 Autoritățile române și oficialii Comisiei Europene (CE) vor finaliza, până săptămâna viitoare, discuțiile privind taxa auto, ulterior urmând să fie stabilit nivelul final Scriitorul Fănuș Neagu este internat la Spitalul Elias din Capitală, el suferind de mai multă vreme de cancer. Surse medicale au declarat pentru Antena 3 că boala s-a generalizat, scriitorul având deja al acesteia și să fie elaborat proiectul de act normativ, a declarat, luni, ministrul Economiei și Finanțelor, Varujan Vosganian. “Ne-am asumat solicitarea CE la nivelul taxei să fie compatibil cu valoarea de piață”, a spus Vosganian. El a precizat că încasările din taxa auto vor fi administrate de Ministerul Mediului. Valoarea taxei de primă înmatriculare va crește chiar și de aproape trei ori în cazul mașinilor noi, urmând să scadă proporțional cu vechimea, în cazul autovehiculelor cu aceeași cilindree și încadrate în aceeași normă de poluare Euro, au declarat săptămâna trecută, pentru Mediafax, surse gumetastaze. Conform acelorași surse, Fănuș Neagu este internat de o săptămână în secția de medicină internă a Spitalului și a cerut de la medici discreție maximă în a comunica date despre starea sa de sănătate, pernamentale. Executivul a decis, săptămâna trecută, să transmită Comisiei Europene o scrisoare conținând modificările pe care le propune în legătură cu modul de calcul al taxei de primă înmatriculare. Modul în care aceasta a fost aplicată anterior a nemulțumit Comisia, care a apreciat că taxa este discriminatorie în ceea ce privește mașinile mai vechi. “Noul principiu pe care-l introducem în modul de calcul al taxei este acela că vechimea converge cu deprecierea în cazul mașinilor din aceeași clasă Euro și cu cilindree similară”, au spus sursele citate. Fanuș Neagu este grav bolnav Leul cade fără parașută Cursul de referință anunțat de Banca Națională a României a atins ieri nivelul maxim din ultimii aproape trei ani, de 3,7106 lei/euro, după ce moneda națională a continuat să se deprecieze în prima parte a ședinței interbancare. Un nivel mai ridicat a fost atins la 17 februarie 2005, când BNR a cotat un euro la 3,8026 lei. Moneda națională a continuat să se deprecieze comparativ cu cea europeană, cursul de schimb urcând în prima oră Taxa auto va fi gata săptămâna viitoare de tranzacționare de luni până la 3,7250 lei/euro, pe fondul transferării unor volume destul de mari, potrivit dealerilor. La deschiderea pieței, rata de schimb se situa la 3,6985 lei/euro, după ce ultimele transferuri de la sfârșitul săptămânii trecute s-au perfectat la 3,6720- 3,6770 lei/euro. “Se continuă tendința de depreciere a monedei naționale, ca urmare a sentimentului negativ existent pe piață”, a afirmat alt dealer. EDITOR: S.C. “CUVÂNTUL LIBERTĂȚII” S. A. I Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A, TEL/FAX 0251/41.41.41.41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/2271/1991; ISSN 1220-9538 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R2303744, P.O. BOX 245-Of. Poștal nr.1, Craiova Email: mediafax@cvl.homeiD.net __________Internet: www cuvantul.com ___ REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANTĂR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN Publicist-comentator: GEORGE POPESCU DEPARTAMENTE: Actualitate (412.613): Laura Moțîrtiche, Marius Pîrlea, Radu Firan Eveniment(412.418): Carmen Zuican, Cristian Patru Postică(412.418): Claudia Vătui, Denisa Ghiță Economie (412.418): Marga Bulugean învățământ (412.418): Clara Stănescu, Carmen Rusan Cultură (412.418); Magda Bratu Sport (412.613); Silviu Ghiță, Dragoș Filip Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat tehnic: (412.457) Calculatoare: (412.613) Publicitate: (412.552) Director marketing: ION DIACONU Cotidianul "Cuvântul Libertății" folosește informați din surse proprii, ale Agenției Mediafax și DAIS. Potrivit art 206 CP, responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține.