Cuvântul Libertății, ianuarie 2011 (Anul 23, nr. 6441-6463)

2011-01-15 / nr. 6450

cuvântul libertății / 3 sâmbăta, 15 ianuarie 2011 BCIUSHtfKB Craiovenii se retrag din proiectul de reabilitare termică Asociațiile de proprietari din Craiova încep să se retragă din programul de reabilitare termică, nemulțumite că formalitățile durează prea mult. Din cele 175 de imobile care se află în evidențele municipalității, șase au fost șterse de pe listă, la cererea locatarilor. Craiova pare să fie sortită ghinionului când vine vorba de reabilitarea blocurilor. Deși a pornit destul de timid, cu o întârziere de câțiva ani față de restul municipiilor din țară, programul național pentru izolarea imobilelor nu inspiră nici acum încredere locatarilor din Bănie. Un astfel de exemplu este Asociația de proprietari nr. 2, din Craiova, unde locatarii unui bloc nu mai doresc pur și simplu să continue cu acest proiect. „Avem, într-adevăr, o mică problemă «0 o parte din locatari care nu mai vor să meargă mai departe în proiectul de reabilitare termică. Am încercat să stau de vorbă cu ei și mi-au transmis că este decizia lor pe care eu trebuie să o respect. La rândul meu, am transmis același lucru autorităților și urmează să se ia o decizie în acest sens”, a spus președintele asociației de proprietari, Marin Iordache. Supărați că proiectul merge încet Proprietarii din blocul 11, de pe strada “Iancu Jianu”, au anunțat că nu mai doresc să-și reabiliteze imobilul deoarece sunt dezamăgiți de modul foarte lent în care avansează formalitățile. Potrivit legislației în vigoare, acestora urma să le revină 20% din costurile totale de izolare; retrăgându-se însă înainte să se contracteze vreo lucrare, nu vor mai plăti nimic. “Oamenii sunt foarte supărați că acest proiect merge prea încet. După ce am depus dosarul la Primărie, am sperat că lucrurile vor merge mai repede, dar nu s-a întâmplat conform așteptărilor. Locatarii au început să nu mai aibă încredere și pentru faptul că văd cum locatarii de la alte blocuri, care fac reabilitarea pe cont propriu, au terminat deja din vară și beneficiază de efecte chiar în iarnă, adică la timpul potrivit”, a mai spus președintele Asociației de proprietari nr. 2 din Craiova, în regie proprie ies mai ieftin Din cauză că formalitățile programului merg extrem de lent, locatarii spun că se văd obligați să-și petreacă mai multe ierni la rând fără a beneficia de izolarea termică exterioară. “într-un fel, locatarii au dreptate. Nu ni s-a spus de la bun început că va dura așa de mult, probabil că nici nu s-a știut. Totuși a trecut ceva timp și, pentru că se așteptau să petreacă iarna în alte condiții, și-au pierdut acum răbdarea în acțiune și au ales să se retragă. Un alt motiv este și criza actuală care îi face pe oameni să fie mai cumpătați, să-și calculeze foarte strict bugetul familiei”, mai spune președintele Marin Iordache. Locatarii au la îndemână două soluții: pot să-și reabiliteze blocul în regie proprie, cu o firmă de pe piață, variantă în care se pare că ar ieși mai ieftin. Sau pot să nu mai investească în haina blocului, variantă în care nu ar mai investi nimic. Doar șase au fost norocoase Autoritățile locale au precizat că în această situație se află și alte blocuri din Craiova care, tot la cererea locatarilor, care nu mai doresc să suporte partea de co-finanțare, s-au retras și ele din cursă: „în programul local privind creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe pentru anii 2009-2012 au fost înscrise 175 de blocuri. Până în prezent, șase blocuri s-au retras din acest program. Nu s-a efectuat deocamdată auditul pentru respectivele imobile care urmează să fie reabilitate termic”, a declarat Carmen Licu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova. Deși are mai multe imobile înscrise în proiect. Bănia se poate lăuda, totuși, doar cu câteva care, cu chiu cu var, au fost duse la bun sfârșit. Este vorba de cele șapte blocuri construite în 1952 în zona Aeroport și de un bloc cu zece etaje din cartierul Craiovița Nouă. LAURA MOTÎRLICHE Fără tichete de masă și prime de vacanță Funcționarii publici din Primăria Craiova sunt afectați în continuare de măsurile pentru reglarea crizei. Nici în acest an angajații din sistemul de administrație publică, inclusiv serviciile și regiile locale din subordine, nu vor beneficia de tichetele de masă compensatorii. “în conformitate cu reglementările în vigoare privind salarizarea personalului din sistemul bugetar, angajații din instituțiile publice nu mai beneficiază nici de tichete de masă”, a declarat Carmen Licu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova. De altfel, funcționarii publici nu au primit tichete de masă nici anul trecut. De la capitolul beneficii au fost tăiate, de asemenea, și primele de vacanță. LAURA MOTÎRLICHE „Am doi pumni de bani. Probabil îmi ajung pentru un litru de motorină... Leii ăștia sunt grei doar la propriu, iar prețul motorinei este nesimțit”, s-a plâns unul dintre clienți, subliniind „greutatea” leului în fața prețului „nesimțit” de mare al carburantului. „Cred că-mi ajung banii de benzină cât să pot să plec cu mașina din fața blocului sau măcar să încălzesc motorul. Nici la benzinărie nu pot să ajung cu ea, că nu-mi permit să bag benzină la salariul minim pe economie pe care-l am”, s-a plâns un altul. Pe de altă parte, șoferii craioveni care au protestat în același mod, la sfârșitul lunii decembrie, și care au fost amendați de jandarmi, pentru că au claxonat, au declarat că nu vor plăti, deoarece nimeni nu poate demonstra cu probe că ei au fost cei care au tulburat liniștea publică. „Amenzile sunt bune, atâta vreme cât sunt legale. Domnii (n.r. - jandarmii) ne-au dat amendă pentru tulburarea liniștii publice. Să-mi demonstreze cu ce am tulburat eu liniștea publică, că am fost eu cel care am claxonat. Poate a claxonat domnul din spatele meu, care era nerăbdător să ajungă la pompă. De unde știe agentul constatator de poliție că eu am fost cel care a tulburat liniștea publică? Aștept sămi demonstreze în instanță asta”, a declarat unul dintre cei care, pe 30 decembrie, au fost amendați cu 200 de lei. „De ce doar la noi, în Craiova, s-au dat amenzile acestea, cu toate că în restul țării au venit cu banere, cu fanfara și nu s-a întâmplat nimic. Noi nu deranjăm cu nimic, vrem doar să vadă domnul președinte, domnul Boc ce se întâmplă, că asta e România în care trăim, că în țări precum Japonia, care este una dintre cele mai mari forțe ale lumii, benzina este mai ieftină decât la noi. Dar noi avem bani, ne permitem. Câteva zeci de șoferi au desfășurat, ieri după-amiază, în Bănie, o nouă acțiune de protest împotriva prețului exagerat de mare al carburanților, practicat de benzinării. Cei aproximativ 30 de protestatari, majoritatea tineri, s-au îndreptat către una dintre stațiile PECO din oraș, de unde și-au alimentat autoturismele cu cel mult 1,5 litri de carburant, plătind apoi numai cu monezi, avem putere de cumpărare mare”, a spus ironic un alt protestatar. După ce șoferii nemulțumiți au alimentat de la pompă, au numărat sutele de monezi cu care urmau să plătească au spălat parbrizurile sau au umflat roțile mașinilor. Mai mulți trecători li s-au alăturat la numărarea banilor, în semn de solidaritate, mărturisind că tinerii protestatari merită tot sprijinul pentru ca demersul lor să fie luat în seamă. ANA-MARIA GEBĂILĂ Boicotul șoferilor continuă: „Greutatea” leului, față-n față cu prețul „nesimțit” al motorinei