Cuvântul Libertății, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 7039-7062)

2013-01-10 / nr. 7044

joi, 10 ianuarie 2013 cultură Un nume de glorie al scenei lirice bucureștene, mezzosoprana Zenaida Pally revine cu prilejul Concursului Internațional de Canto „Maeștrii artei lirice” în atenția iubitorilor spectacolului de operă. Admirată în România, Zenaida Pally a interpretat o paletă importantă de roluri, un moment memorabil fiind participarea în distribuția premierei spectacolului „Aida”, la noul sediu al Operei Române (24 iunie 1955). De asemenea, Zenaida Pally a fost extrem de apreciată și în străinătate, realizând turnee peste hotare la Moscova (1955, 1956, 1960-cu ansamblul Operei Române, triumf în „ Carmen ”), Budapesta („Aida”), Paris („Oedipe ”, „Il barbiere di Siviglia"), Cairo (1966-„Il trovatore”, „Carmen”, cu Cornel Stavru), Berlin (1968 - concertele „Berolina” cu Ludovic Spiess, David Ohanesian, Marina Krilovici, Nicolae Florei), Dublin („Samson et Dalila" cu Ion Buzea) etc. Potrivit reprezentanților Operei Naționale București, competiția are ca obiectiv descoperirea și lansarea celor mai valoroase voci lirice ale tinerei generații. Se pot înscrie la concurs voci din toate categoriile: cântăreți, soliști sau coriști din instituțiile muzicale, studenți ai institutelor superioare de muzică, tinere talente cu pregătire profesională din România și din străinătate. Sunt admiși concurenții cu vârste cuprinse între 20 și 32 ani, pentru voci feminine, între 20 și 34 ani, pentru voci masculine (împliniți până la 31 martie a.c.), în privința candidaților din provincie și din străinătate. Opera bucureșteană poate asigura gratuit prezența unui pianist acompaniator, la cerere, pentru aceia care își exprimă această opțiune în formularul de înscriere. Pentru cei care doresc să participe cu propriul pianist acompaniator, ONB nu acoperă costurile aferente, înscrierile la concurs se fac online, completând formularul postat pe site-ul instituției (www.operand.ro) și trimițându-l împreună cu documentele necesare la adresa de email direcția.artistica@operand.ro, în perioada 30 ianuarie - 17 martie a.c. Concursul Internațional de Canto „Maeștrii artei lirice”, în martie Cea de-a V-a ediție a Concursului Internațional de Canto „Maeștrii artei lirice”, eveniment extraordinar organizat de Opera Națională din București, se va derula între 24 și 31 martie. Dacă primele patru ediții au fost dedicate sopranelor Magda Ianculescu și Arta Florescu, baritonului Petre Ștefănescu-Goangă, respectiv tenorului Valentin Teodorian, la această ediție competiția va purta numele celebrei mezzosoprane Zenaida Pally. „O scrisoare pierdută” cu actori craioveni, pe scena Teatrului „Odeon” După ce, în noiembrie 2012, s- au jucat pe scena Teatrului Național din Cluj-Napoca, actorii Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova vor prezenta spectacolul „O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale, pe 24 ianuarie, ora 19.00, în cadrul unui turneu bucureștean, la sala mare a Teatrului „Odeon”. Regia și versiunea scenică sunt semnate de Mircea Cornișteanu, iar scenografia îi aparține Klarei Labancz. Din distribuție fac parte Claudiu Bleonț/Marian Politic (Tipătescu), Ilie Gheorghe {Trahanache), Cerasela Iosifescu (Zoe), Valer Dellakeza (Dandanache), Valentin Mihali (Farfuridi), Mircea Cornișteanu {Pristanda), Nicolae Poghirc (Cetățeanul), Adrian Andone {Brânzovenescu), George Albert Costea {Cațavencu), Ștefan Cepoi {Ionescu), Ștefan Mirea Popescu), Tudorel Petrescu (Un fecior) și Raluca Păun (Un bodyguard). Spectacolul a avut premiera pe data de 13 octombrie 2012, fiind cea de-a cincea montare a pieseiîn regia lui Mircea Cornișteanu, prima având loc în anul 1974. „Montarea este o imagine coerentă și reușită asupra societății actuale, transpusă prin textul lui Caragiale, fără clișeele cunoscute, proaspătă și vie, cu umor și modernizată inteligent și deloc ostentativ”, „un spectacol remarcabil”, „versiunea de la Craiova reașează personajele în zona firescului, atât de simplu în viața reală și atât de complicat de materializat pe scenă”, s-a scris până acum despre spectacolul actorilor craioveni. cuvântul libertății / 9 Pagină realizată de MAGDA BRATU Seară de operă, la Teatrul Liric „Elena Teodorini” Cortina se ridică la Teatrul Liric „Elena Teodorini” pentru prima dată în acest an astăzi, ora 19.00, când instituția invită publicul la o seară de operă, cu uverturi, coruri și arii celebre, valsuri și marșuri. Spectacolul este prezentat de soliștii, Orchestra și Corul teatrului, sub conducerea muzicală a dirijorului Alexandru Iosub, în regia artistică a Arabelei Tănase și scenografia lui Răsvan Drăgănescu. Veți putea asculta, între altele, creații de Pietro Mascagni - opera „Cavalleria Rusticana” (aria Alfio, solist: baritonul Ioan Cherata), de Giuseppe Verdi - opera „Don Carlos” (Aria lui Filippo „Ella Giammai m ’amor”, solist: basul Sorin Drăniceanu), opera „Rigoletto” (Aria „Questa e quella”, solist, tenorul Stelian Negoescu), opera „Vecerniile Siciliene” (Arta Elenei, solistă, soprana Magda Gruia-Negoescu) ș.a. La Club Electroputere din București (strada „Biserica Enei” nr. 16 - Căminul Artei) va avea loc vineri, 15 ianuarie, ora 19.00, vernisajul celei de-a doua expoziții „Turul României în 7 zile” (TR77), care va rămâne deschisă până pe 28 februarie. Vor participa Martinka Bobrikova , Oscar de Carmen, Larisa Crunțeanu, Bogdan Ghiu, Teodor Graur, Olivia Mihălțianu, Dorin Moldoveanu, Alexandru Niculescu și Lala Panait. Expoziția reprezintă etapa finală a proiectului TR77, desfășurat în perioada 4-10 septembrie. Acesta a fost conceput ca un atelier mobil de creație alternativă, la care au participat atât artiști, cât și persoane implicate în contextul cultural contemporan. TR77 a avut un caracter experimental, urmărind ca participanții să se deconecteze de la ordinarul cotidian prin interacțiune și prin producerea unui context relațional complex. Traseul a fost gândit astfel cu scopul de a valorifica teritoriul României dintr-o varietate de perspective, care să permită dezvoltarea unor subiecte de lucru legate de urbanism, economie, arhitectură, dezvoltare regională, peisaj, cultură populară etc. în perioada 12-23 martie 2014 se va desfășura cea de-a III-a ediție a Concursului Internațional de Pian Takamatsu din Japonia, înscrierile urmând a avea loc între 1 aprilie și 20 septembrie a.c. Pot participa pianiști născuți începând cu data de 1 ianuarie 1979, iar concurenții care au fost selectați pentru rundele preliminare vor trebui să plătească o taxă de participare de 30.000 de yeni (aproximativ 300 de euro). Costurile privind transportul internațional și cazarea concurenților vor fi suportate de organizatori. Se vor acorda cinci premii cu valoarea între 200.000 de yeni (aproximativ 2.000 de euro) și 2.000.000 (aproximativ 20.000 de euro). Pentru informații suplimentare și formularul de înscriere, puteți accesa http://www.tipc.jo/english/ guideline/guideline. 1 .html. „Turul României îi tare”, intr-o expoziție la Club Electroputere București Concursul Internațional de Pian Takamatsu din Japonia, la a ll-a ediție