Cuvântul Libertății, ianuarie 2015 (Anul 27, nr. 7635-7658)

2015-01-15 / nr. 7644

joi, 15 ianuarie 2015 cuvântul libertății / 3 actualitate . Oricât de fantezist ar părea un I top 8 al țărilor sigure, izolate, puțin populate, frumoase și stabile din lume, în care se trăiește bine, ele există. Și chiar dacă săptămânalul „Le Point”, care publică topul I menționat, nu stăruie asupra crijteriilor avute în vedere, rămâne provocatoare ordinea enumerării [ * țărilor respective: Noua Zeelandă, Islanda, Japonia, Elveția, Australia, Irlanda, Luxemburg, Suedia, j 1 Firește, în orice țară din lume există o minoritate lipsită de griji, nu jrareori excesiv de bogată, indiferentă la dificultățile celor mulți, dar nu despre astfel de țări este vorba. Ci mai degrabă despre țări în care grija statornică, subînțeleasă prin politici de stat, față de cei mulți, constituie cheia de boltă a guvernării. Orice derapaj pare de neconceput. Noua Zeelandă beneficiază de o stabilitate politică internă și de o securitate maximală și nu este doar țara care dă semnalul intrării într-un nou an calendaristic, sau țara „AlI black” și „hot water beach”, ci și a apelor calde subterane și a unei prosperități generale. Islanda, recunoscută prin erupția vulcanilor Bardarbunga și Eijaijoil, care în 2010 au provocat perturbări aeriene, rămâne fermecătoare prin cadrul natural, deplina securitate locală, bătând record MIRCEA CANTAR ul în fiorduri și piscine naturale cu apă caldă. Dificila limbă a vikingilor rămâne însă un obstacol serios în calea integrării străinilor. Japonia excelează în securitatea internă, respectarea drepturilor omului și redusa rată a criminalității. A merge singur pe orice stradă din Tokyo nu este vreun pericol, fie zi, fie noapte. în Țara Soarelui Răsare poliția rămâne discretă, dar totdeauna prezentă atunci când este cazul. Zurich și Geneva sunt apreciate ca orașele cele mai agreabile traiului din Europa. Traficul este fluid, poluarea zero, securitatea maximă, iar serviciile de sănătate, în toată Elveția, la cel mai înalt punct tehnologic. Elvețienii sunt discreți în privința vieții private, criminalitatea nu există, copii frecventează școli internaționale de cinci stele. Elveția este un miraj și prin faptul că numeroși exilați beneficiază de o fiscalitate moderată. Australia e un paradis pentru practicanții de surf, amatorii de scufundări și așa mai departe. Climatul este agreabil tot timpul anului, economia stabilă și forte, iar salariile atrăgătoare. Nu excelează în activități culturale, în schimb. Irlanda este pe locul șase, și după ani de conflicte între catolici și protestanți beneficiază de o stabilitate politică și de o securitate certă, exprimată prin numărul rar de crime violente. Irlandezii, cu numele lor O’Brien și O’Kelly, extrem de obișnuite, sunt considerați prietenoși. Despre Luxemburg se știu destule lucruri. Doar atât, serviciile de sănătate sunt cele mai performante. Adevărata rațiune pentru investitori o constituie regimul fiscal competitiv. Despre Suedia, de asemenea, ca și în cazul Luxemburgului, orice descriere este inutilă. Contemplând topul menționat, neîndoielnic ești traversat de fireasca invidie față de cei cărora destinul le-a hărăzit să trăiască în astfel de țări. Și destinul se execută, nu se comentează.  Există și țări în care se trăiește bine Picamerele au intrat pe ■ [UNK]Nicolaescu-Plopșor”! Picamerele s-au pus în funcțiune și au detonat, ieri, cu un zgomot asurzitor, și strada „Nicolăescu-Plopșor”, de la biserica Sf. Ilie. Nebunia abia începe pentru că au fost înlăturate doar bordurile de beton, urmând ca abia de aici încolo să se spargă, bucată cu bucată, asfaltul pentru a se lucra la conductele de apă și canalizare. Șantierul durează trei luni, timp în care nici o mașină nu va mai putea să circule prin această zonă. Și după refacere, strada, ca de altfel tot centrul istoric, va rămâne închisă traficului rutier, fiind o zonă pietonală permanentă. Așa cum au anunțat, constructorii de la Recon au început, de ieri, să spargă strada „CS. Nicolăescu- Plopșor”. De la primele ore ale dimineții, strada a fost închisă de la intersecția cu strada „Olteț” (în zona English Park) și până la intersecția cu strada „Mihail Kogălniceanu” (în zona Bibliotecii Județene). Au fost montate garduri de protecție și nici o mașină nu mai circulă în acest perimetru. Excepție fac locatarii și angajații de la instituțiile din zonă (BCR, OCPI și Biblioteca Județeană) care sunt lăsați să treacă prin interiorul șantierul pentru ași putea parca mașinile. Acestora le-au fost puse la dispoziție cele două parcări care există în preajma instituțiilor amintite. Urmează decopertarea asfaltului Lucrările au început în forță, fiind scoase bordurile din beton care existau de o parte și de alta a străzii. Au fost înlăturați și toți stâlpișorii de protecție de pe trotuare, lucrările urmând să se concentreze, de astăzi, pe decopertarea asfaltului. Constructorii spuneau ieri că trebuie să fie înlăturat tot asfaltul de deasupra, care este dispus în mai multe straturi, pentru a se ajunge la conductele de apă și canalizare. După ce acestea vor fi înlocuite, se va monta pavajul, așa cum s-a procedat pe fiecare stradă din centrul istoric. Profilul străzii va fi păstrat, în sensul că, deși va fi pietonală în totalitate, trotuarele nu vor fi desființate. Toate cablurile vor fi coborâte în subteran în maximum două săptămâni se va începe și reabilitarea toaletei publice din „English Park”. Potrivit constructorilor, aici se vor face lucrări de igienizare completă și modernizări. Pe lângă finisajele interioare și exterioare, se vor efectua și lucrări de ventilație și hidroizolație care nu existau până acum. Toaletele vor fi gata înainte ca strada să fie terminată, dar ele vor rămâne închise până când întregul proiect de reabilitare a centrului istoric va fi finalizat, în paralel se va lucra și la sistemul de telecomunicații care există de jur împrejurul „English Park”, toate cablurile urmând să fie coborâte în subteran, ca de altfel peste tot în centrul vechi. Mai sunt 25 de case cu fațadele nemodernizate Centrul istoric ar trebui să fie gata pe data de 15 mai, dar constructorii spun că lucrarea va fi finalizată mai devreme de această dată deoarece organizarea de șantier este bună și există pe stoc toate materiale de construcție necesare. Lucrări se vor face la cele 25 de case care au mai rămas cu fațadele nefinisate. De îndată ce timpul va permite să se lucreze și la zidăria acestora, muncitorii de la Recon, care au fost solicitați de proprietari, vor urca pe schele și le vor reface. Ultimele detalii vor fi amplasarea statuilor din cele două piațete care vor fi amenajate în zona veche a orașului - cea de la Femina și cea de la Bancpost - precum și amenajarea zonei din jurul bisericii Sfântul Ilie. LAURA MOȚÎRLICHE