Cuvântul Libertății, iulie 2015 (Anul 27, nr. 7783-7809)

2015-07-31 / nr. 7809

WWW.CVLPRESS.ro / MEDIAFAX@MAIL.CVLPRESS.ROm • vineri, 31 iulie 2015 • 16 pagini • 1 leu «arbilä IRIGAȚII 1985 264.572 67.148 197.424 1986 266.927 67.830 199.097 Două cursuri mari de apă - Jiul și Dunărea - traversează Doljul. Un dar de la natură, în vecinătatea lor, culturile agricole (porumb, floarea-soarelui, legume) sunt pârjolite, de-a dreptul, de seceta teribilă instalată de mai bine de trei săptămâni. Plantele suferă văzând cu ochii. Nu se irigă decât suprafețe infime, ca să nu spunem că nu puține din fostele sisteme de irigație se află în conservare (Sadova- Corabia), adică apte de devalizare. Situația este unică în lume. Nefiind organizați în sindicate puternice sau ONG-uri, ca să poată fi auziți, producătorii agricoli se uită la cer și urmăresc buletinele meteo, deplângând culturile agricole în suferința lor, de lipsă de apă. Pe o asemenea arșiță, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, nu se aude, nu se vede, dacă nu cumva a ales să își petreacă liniștit concediul de vară departe de durerile oamenilor. La guvern nu se vorbește de efectele secetei, ci despre alte lucruri, cum ar fi salariile demnitarilor. Importante și ele. Prezentăm alăturat o hartă a amenajărilor pentru irigații din județul Dolj, existente în 1990. Nu o comentăm. Facem doar precizarea că sistemele existente, la acea dată, aveau disponibilitatea de a asigura „apă la comandă” pentru aproape 415.000 de hectare. Au fost construite din banii țării, nu făcute cadou de cineva. S-a suferit pentru rambursarea datoriilor. De foame și de frig. Lucruri știute. La actuala bătaie de joc, fiindcă nu avem cum s-o numim altfel, s-a ajuns prin indiferență. Ca să numești, de exemplu, la ANIF Dolj un director pe aliniament exclusiv de partid, fără nici o legătură anterioară cu domeniul de activitate încredințat, numai că este din „partidul ministrului Agriculturii”, este forma supremă de iresponsabilitate. Din păcate, tolerată. O situație a suprafețelor irigate, la 29 iulie a.c., atestă că s-a distribuit apă pe 40.000 de hectare în amenajările Nedeia-Măceșu, Bistreț-Nedeia-Jiu, Cornu-Caraula și Calafat-Băilești. Probleme mai vechi, ce condiționează buna funcționare a amenajărilor existente și implicit încheierea de contracte de către organizațiile și federațiile de utilizatori ai apei - costurile curentului electric și apei - au rămas în suspans, arătându-se spre... UE, așa cum se arăta, altădată, „în sus”. Agricultorii francezi demonstrează în aceste zile ministrul de resort, Stephane Le Fol, de ce sunt în stare, blocând punctele de intrare la frontierele cu Germania și Spania, deversând cisterne de lapte în câmp, încât acesta a cerut omologilor săi din țări traversate de o criză similară (Italia, Belgia, Germania și Luxemburg) convocarea de urgență, a unui Consiliu European al miniștrilor pentru agricultură Guvernul frangez a promis un ajutor de 600 milioane euro produce mig tief cornrescute, de porc și de pasăre, care nu poate fi interpretat biidicl ca un ajutor de stat. La noi nu se prevede nimic, nu sunt chemate nici cel puțin paparudele. Ministerul Agriculturii, prin Daniel Constantin, a încercat o soluție, de acest fel, în urmă cu doi ani, semnând un protocol de colaborare între Patriarhia Română și ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Protocolul a expirat, deși exista posibilitatea prelungirii prin acte adiționale. Divinitatea este chemată din nou să salveze România. Cu și fără protocol, cu și fără tăieri de panglici. Se pare că nu ne aude. Fiindcă nici nu merităm. MIRCEA CANTAR Legenda ZONE IRIGATE ANTI TOTAL SI TMR C.A.P. 1990 415.500 82.127 333.373