Cuvântul Libertății, iulie 2018 (Anul 30, nr. 8676-8701)

2018-07-24 / nr. 8695

marti, 24 iulie 2018 8 / cuvântul libertății sport în turul al treilea preliminar al Europa League, Universitatea Craiova va întâlni învingătoarea dublei din turul 2, dintre formația germană RB Leipzig și cea suedeză Hacken. Prima manșă va avea loc pe 9 august, în deplasare, iar returul pe 16 august, la Craiova. Dacă AC Milan era cel mai celebru adversar pe care Universitatea Craiova îl putea întâlni la revenirea în cupele europene, anul trecut, și în acest sezon misiunea alb-albaștrilor va fi cel puțin la fel de dificilă. La tragerea la sorți a turului trei preliminar din Europa League s-a decis ca Știința să întâlnească învingătoarea din dubla RB Leipzig (Germania) și RK Hacken (Suedia). Alb-albaștrii vor disputa primul meci în deplasare, pe 9 august, iar returul pe „Ion Oblemenco”, pe 16 august. Leipzig, vicecampioana Germaniei din 2017 Aproape sigur, Universitatea va întâlni echipa germană RB Leipzig. Aceasta are o istorie destul de scurtă, fiind înființată în 2009, dar datorită investițiilor enorme a ajuns rapid unul dintre coloșii Bundesligii și chiar ai Europei. Echipa a luat naștere la inițiativa celebrului brand de băuturi energizante Red Bull, care deține și alte echipe din lume, Red Bull Salzburg în Austria, New York Red Bulls în SUA, Red Bull Brasil în Brazilia și Red Bull Ghana, în respectiva țară africană. RB Leipzig s-a format luând locul din Liga a V-a al formației SSV Markanstadt, un club mic dintr-un sat aflat la 13 kilometri de Leipzig, din start intenția fiind de a ajunge în topul fotbalului german. Denumirea „de jure” a echipei este Rosenballsport Leipzig și a fost aleasă pentru că în Germania sunt interzise numele comerciale ale echipelor. RB Leipzig a promovat an de an și din 2016 evoluează în Bundesliga. La prima participare, formația din fosta Germanie de Est a devenit vicecampioană a Germaniei, terminând campionatul pe locul secund, după Bayern München. A început sezonul respectiv cu 13 meciuri fără înfrângere, aceasta fiind cea mai lungă serie fără eșec a unei formații nou-promovate în Bundesliga. Cei porecliți „Taurii roșii”, chiar de la sigla proprie, inspirată din celebra firmă producătoare de energinzant, au avut un parcurs excelent și la prima participare europeană. Astfel, au terminat pe locul al treilea grupa Champions League, după Beșiktaș Istanbul și FC Porto și înaintea campioanei de atunci a Franței, AS Monaco; în grupă, RB Leipzig a înregistrat rezultatele: 0- 2 și 1-2 cu Beșiktaș, 3-2 și 1-3 cu FC Porto, 4-1 și 1-1 cu AS Monaco. Nemții au continuat aventura în Europa League, unde au eliminat-o în 16-imi pe Napoli, după 3-1 în deplasare și 0-2 pe teren propriu. Următoarea victimă a germanilor avea să fie o altă câștigătoare de Europa League, Zenit Sankt Petersburg, după 2-1 acasă și 1-1 în Rusia. Primul drum al lui RB Leipzig în Europa s-a încheiat în sferturile de finală, în fața echipei care avea să joace finala, Olympique Marseille. Nemții au câștigat acasă cu 1-0, dar au pierdut în sudul Franței cu 5-2. Sezonul trecut din Bundesliga a fost încheiat de RB Leipzig pe locul 6. Este una dintre cele mai urâte echipe din Germania, tocmai din cauza implicării celebrului concern care deține mai multe cluburi în lume, fanii neagreând aceste echipe „comerciale” sau „artificiale”. De altfel, galeria Borussiei Dortmund a refuzat prima deplasare la Leipzig, fanii lui Dinamo Dresda au aruncat la meciul direct un cap de taur pe teren. La Köln, fanii gazdelor au blocat timp de 15 minute autocarul lui AB. Cluburile de tradiție din Leipzig sunt Chemie, dar mai ales Lokomotive Leipzig, aceasta din urmă fiind înființată în 1893 și a disputat finala Cupei Cupelor în 1988, contra lui Ajax. Nemții au un lot cotat la 300 de milioane de euro Dacă AC Milan investise înaintea meciului cu Universitatea Craiova nu mai puțin de 200 de milioane de euro în transferuri, formația germană are pretenții ceva mai mici, având un buget pentru achiziții în jurul a 50 de milioane de euro. Lotul lui RB Leipzig este cotat de site-urile de specialitate la 300 de milioane de euro. Cel mai important jucător este atacantul naționalei Germaniei de la Cupa Mondială, Timo Werner, în vârstă de 22 de ani, cotat acum la 60 de milioane de euro, el fiind adus de la VFB Stuttgart, acum doi ani, pentru 14 milioane de euro. Talentatul vârf a fost principalul marcator al nemților în sezonul trecut european, iar în cele două sezoane din Bundesliga a reușit nu mai puțin de 47 de goluri și 25 de pase decisive. Decarul Emil Forsberg este cel care a marcat golul calificării Suediei în sferturile Mondialului rusesc, în acel 1-0 cu Elveția, în vârstă de 26 de ani. Forsberg este cotat la 25 de milioane de euro și are 10 goluri și 24 de assist-uri în Bundesliga. Un alt star al formației din fosta Germanie de Est este danezul Yussuf Poulsen, adversar direct cu Alex Băluță și cu Nicușor Bancu în acel Danemarca - România 1-1. Poulsen a marcat și el la Cupa Mondială, în partida câștigată în grupe cu 1-0 de danezi cu Peru. Portarul titular al lui Leipzig este titularul naționalei Ungariei, Peter Galacsi, iar căpitanul echipei este neamțul cu origini maghiare Willi Orbán. Un alt mijocaș de clasă este slovenul Kevin Kampf, care a mai evoluat la Borussia Dortmund și Bayer Leverkusen, pentru el RB Leizpig plătind „farmacișilor” suma de 15 milioane de euro. Internaționalii austrieci Marcel Sabitzer și Konrad Laimer sunt jucători de bază, în timp ce lusitanul Bruma, care s-a remarcat cu golurile senzaționale de la Europeanul under 21 de acum doi ani, a fost adus pentru 12 milioane de euro de la Galatasaray. Atacantul francez Kevin Augustine a fost transferat de Leipzig chiar de la PSG și, după ce a marcat 9 goluri și a oferit 3 assist-uri în Bundesliga, are o cotă de 20 de milioane de euro. Unul dintre cei mai interesanți tineri jucători din Europa este stoperul francez Dagon Upamecano, cotat acum la 30 de milioane de euro și dorit de mari cluburi, după ce a fost adus de nemți de la „surata” Red Bull Salzburg; în vara aceasta, Liverpool a plătit peste 50 de milioane de euro lui RB Leipzig pentru mijlocașul guinez Nabu Keita, cel care marcase împreună cu Timo Werner în victoria cu 2-1 asupra lui Bayern München, în primăvară. Antrenorul echipei este Ralf Rangnik, fost la Schalke 04, VFB Stuttgart, cel care a creat și „proiectul Hoffenheim” și de aceea a fost adus să se ocupe atât de RB Leipzig, cât și de RB Salzburg. „Red Bull Arena” din Leipzig are o capacitate de 43.000 de locuri. Cinci duble cu germanii pentru olteni Universitatea Craiova a mai întânit cinci echipe germane în cupele europene, iar cel mai mare și de altfel singurul succes a fost celebrul sfert de finală al Cupei UEFA, cu FC Kaiserslautern, al Craiovei Maxima, în 1983, după 2-3 în deplasare (goluri Geolgău și Crișan), alb-albaștrii calificându-se în retur datorită golului lui Nicolae Negrilă (1-0). Primul adversar din Germania a fost Fortuna Düsseldorf, în primul tur al Cupei Cupelor, ediția 1978- 1979, nemții câștigând cu 4-3 în Bănie (goluri: Cămătaru 2 și Crișan), iar în retur a fost 1-1 (gol Mitică Marcu). Apoi, în sezonul următor al aceleiași competiții, după ce o eliminase pe celebra Leeds United, Știința a pierdut în turul al treilea în fața Borussiei Monchengladbach pregătită de Jupp Heynckes, 0-2 în Germania și 1-0 pe „Central” (gol Irimescu). A urmat apoi pentru marea echipă a Craiovei sfertul de finală din Cupa Campionilor Europeni, cu Bayern München, care s-a impus în Bănie cu 2-0 prin golurile celebrilor Breitner și Rummenigge, iar în retur a fost 1-1, Uli Hoenes deschizând scorul, iar Geolgău a egalat, în 1990, în turul secund al Cupei UEFA, Universitatea pierdea de două ori în fața Borussiei Dortmund, 0-3 în Bănie și 0-1 pe Westfalen. Craiova a mai întâlnit o formație germană, dar în Cupa Intertoto, pe Karsruhe, pierzând cu 1-0 unica dispută, din Germania. Hacken, victima sigură Adversara celor de la Leipzig în turul doi preliminar al Europa League este echipa suedeză BK Hacken Goteborg, care are un lot cotat la numai 9,2 milioane de euro. Echipa este antrenată de Andreas Alm (45 de ani) și anul trecut a terminat pe locul 4 campionatul intern. Clubul e format în 1940, joacă meciurile de acasă pe Bravida Arena, care are 6500 de locuri. Unicul trofeu din palmares este Cupa Suediei, cucerită acum doi ani. Anul trecut a fost eliminată din Europa League de formația irlandeză Cork City, iar în actuala stagiune a eliminat formația letonă Liepāja, după 1-2 în deplasare și 3-0 pe teren propriu. Majoritatea jucătorilor din lot sunt suedezi, plus Kamara din Sierra Leone, brazilianul Paulinho, finlandezul Arkivuo și norvegianul Rasheed. în actualul campionat, BK Hacken este pe locul 10 după 14 meciuri, cu 18 puncte. Totuși, brazilianul Paulinho Guerreiro este golgheterul la zi din Superettan, prima ligă suedeză, cu 9 goluri. Celelalte meciuri din turul 3 preliminar al Europa League: Tobol Kostanai (Kazahstan)/Piunik (Armenia) - Maccabi Tel Aviv (Israel)/Radnicki Nis (Serbia); Dunajska Streda (Slovacia)/Dinamo Minsk (Belarus) - Zenit Sankt Petersburg (Rusia); Ajax Amsterdam (01anda)/Sturm Graz (Austria) - Dundalk (lrlanda)/AEK Lamaca (Cipru); St. Gallen (Elveția)/Sarpsborg (Norvegia) - HNK Rijeka (Croația); Istanbul Balakșehir (Turcia) - Aberdeen (Scoția)/Bumley (Angl ia); Zoria Lugansk (Ucraina) - Sporting Braga (Portugalia); Hapoel Haifa (Israel)/FH Hafnarfjordur (Islanda) -Atalanta Bergamo (Italia)/FC Sarajevo (Bosnia); Genk (Belgia)/ Foia Esch (Luxemburg) - Șahtior Soligorsk (Belarus)/Lech Poznan (Polonia); Viitorul Constanța/Vitesse Amhem (Olan da) - PAOK Salonic (Grecia)/FC Basel (Elveția); Nordsjaelland (Danemarca)/AIK (Suedia) - Partizan Belgrad (Serbia)/ T rakai (Lituania); Hibernian (Scoția)/ Asteras T ripolis (Grecia) - Molde (Norvegia)/Laci (Albania); Hajdúk Split (Croația)/Slavia Sofia (Bulgaria) - Rudar Velenje (SIovenia)/FCSB (România); Sevilla (Spania)/Ujpest (Ungaria) - Zalgiris Vilnius (Lituania)/Vaduz (Liechtenstein); Sigma Olomouc (Cehia)- Kairat Almatî (Kazahstan)/AZAlkmaar (Olanda); Balzan (Malta)/Slovan Bratislava (Slovacia) - Rapid Viena (Austria); Djurgarden (Suedia)/Mariupol (Ucraina) - Ventspils (Letonia)/Bordeaux (Franța); ȚSKA Sofia (Bulgaria)/Admira Wacker Mödling (Austria) - Stjaman (Islanda)/FC Copenhaga (Danemarca); Olympiakos Pireu (Grecia) - Lucerna (Elveția); Osijek (Croația)/Glasgow Rangers (Scoția) - Cihura Sacihere (Georgia)/Maribor (Slovenia); Gomik Zabrze (Polonia)/Trencin (Slovacia) - Feyenoord Rotterdam (Olanda); Jagiellonia Bialystok (Polon ia )/Rio Ave (Portugalia) - Gent (Belgia); Spartak Subotica (Serbia)/Sparta Praga (Cehia) - Brondby (Danemarca); FC Ufa (Rusia)/Domzale (Slovenia) - Honved Budapesta (Ungaria)/Progres Niederkom (Luxemburg); B36 Torshavn (Feroe)/Beșiktaș Istanbul (Turcia) - LASK Linz (Austria)/Lillestrom (Norvegia); Zeljeznicar Sarajevo (Bosniaj/Apollon Limassol (Cipru) - Dinamo Brest (Belarus)/Atromitos (Grecia).