Cuvântul Libertății, octombrie 2018 (Anul 30, nr. 8748-8770)

2018-10-26 / nr. 8767

2 / cuvântul libertății vineri, 26 octombrie 2018 actualitate De la 1 august a.c., deci de aproape 90 de zile, nu a mai plouat conistent pe întinderea Doljului, dar nici în județele limitrofe - Olt și Mehedinți - cu potențial agricol consacrat. Care contează în orice balanță cerealieră a țării. Se poate vorbi de o secetă pedologică puternică și extremă, cu influențe nefaste asupra culturilor agricole ce se înființează în această toamnă. Administrația Națională de Meteorologie (ANM), în baza datelor statistice, de care I dispune, vorbește în comunicatele sale de presă, de valori scăzute și foarte scăzute a umidității în stratul de sol agricol (0-20 cm) în cea mai mare parte a țării. Deși am mai avut toamne sărace în precipitații, traversăm de această dată o prelungită secetă pedologică, neliniștitoare și pământul chel, însetat, sună atungire când dai cu tocul încălțărilor. Nici rapița, nici orzul, nici grâul, acolo unde s-au pus în pământ, nau răsărit decât răzleț, neuniform, și firav. E o toamnă caldă în precipitații, cum de mulți ani nu am mai avut. Meteorologul Ion Marinică, avizat în materie, și deținător de date statistice, ne pomenea cifra de 60 de ani. în anii precedenți, la vremea aceasta, altfel stăteau lucrurile, grâul și orzul - culturi răsărite - se pregăteau de înfrățire. Am avut, este adevărat, un an agricol generos, cu bune randamente la unitatea de suprafață la principalele culturi cerealiere și tehnice (grâu, porumb, floarea-soarelui), încât cotidianul francez „Le Monde” chiar titra, deunăzi, la pagina sa de economie. ..România vampirizezaă piața europeană a porumbului și ar putea deveni cel mai mare producător din tIE”. Cu o producție totală, estimată la circa 14,5-15 milioane tone porumb, este greu de crezut că deja România chiar este un actor „înspăimântător” pe piața cerealelor, deși ministrul de resort, Petre Daea, care și-a exprimat punctul de vedere, are deplină dreptate când afirmă că randamentele la unitatea de suprafață au înregistrat salturi notabile, grație tehnologiilor performante, promovate de fermieri și formelor de susținere, de acum cunoscute. Seceta prelungită, din centrul și nordul Europei, a provocat în acest an pagube imense în agricultură în Germania, Polonia, Suedia, unde asociațiile de fermieri au anunțat pierderi considerabile de recolte. Soluții la îndemâna fermierilor doljeni nu se întrevăd, chiar dacă ar putea fi luată în discuție așanumita irigare de aprovizionare a solului. O altă consecință îngrijorătoare a regimului scăzut de precipitații este reducerea debitelor cursurilor de apă și afluenților acestora - secetă hidrologică - ceea ce perturbă producția de curent electric livrată de hidrocentrale. Partea proastă a lucrurilor este că meteorologii nu se arată deloc optimiști și comunicatele ANM sunt mai degrabă alertante, sugerându-se că pe fondul încălzirii globale, devenită o realitate, ne putem aștepta la multe surprize, fiindcă prognozele pe termen lung indică o creștere a temperaturilor medii anuale, o sporire a frecvenței vijeliilor, și alte perturbări atmosferice. Oricum, seceta prelungită și resimțită în Dolj poate avea consecințe dintre cele mai nefaste, în perspectiva anului agricol viitor. I Secetă extremă în Dolj și nu numai MIRCEA CANTAR. Eroii in EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/02012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediataxifflmail.cvlDress.ro _________Internet: www.cvlpress.ro_________ REDACTOR-ȘEF: MARGA BULUGEAN Director: MIRCEA CANȚĂR REDACȚIA: Laura Moțîrliche, Marga Bulugean, Magda Bratu, Cristi Patru Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. OFFuri de GABRIEL BRATU-MIR La acest eveniment au participat cadre militare active, în rezervă și retragere, veterani de război, reprezentanți ai Mitropoliei Olteniei, oficialități ale administrației publice locale și centrale. Și s-au încheiat cu Retragerea cu torțe a militarilor Brigăzii Multinaționale Sud-Est. Traseul de deplasare al detașamentului a fost pe intinerariul Prefectura Dolj (Piața Mihai Viteazul) -Strada Unirii - Pasajul Nicolae Titulescu (pasaj suprateran) - Str. Amaradia (UM 01083). Ion Prioteasa, președintele Consiliului Județean dolj, prezent la Ceremonie a precizat că în anul Centenarului Marii Uniri, ne reunim pentru a celebra, cu admirație și respect, instituția care, cu mult curaj și hotărâre, a purtat pe umerii săi povara înfăptuirii acestui vis secular al românilor, instituția care poartă de atunci laurii celei mai înălțătoare realizări a națiunii noastre. “Cucerite cu greu, prin lupta și jertfa ostașilor, independența, unitatea și integritatea teritorială sunt valori sacre, care se cer necontenit apărate - o misiune crucială, pe care, cu devotament, Armata o împlinește și în prezent, așa cum o făcea și în urmă cu 74 de ani, în ofensiva decisivă pentru eliberarea teritoriului românesc”, a subliniat Ion Prioteasa. La mulți ani, Armată Română ! Șeful administrației doljene a mai spus că Ceremonia de astăzi ( n.r de ieri) reprezintă un bun prilej de a ne arăta recunoștința pentru toți eroii, numiți și nenumiți, care în vremurile de mare încercare și-au așezat destinele pe altarul idealului național, de a ne exprima considerația pentru veteranii de război care și-au pus viețile în slujba patriei, insuflând generațiilor care i-au succedat simțul datoriei și al iubirii de țară. Stimați militari, eforturile dumneavoastră onorează pe deplin memoria înaintașilor. “Acum, când acționați departe de casă sau chiar aici, în Craiova, alături de camarazi din state partenere, garantând securitatea Alianței Nord-Atlantice, demonstrați rolul important pe care l-ați dobândit pentru România, pe plan internațional, și fermitatea cu care îl îndepliniți. Cu ocazia Zilei Armatei României, în calitate de președinte al Consiliului Județean Dolj, vă rog să primiți sincerele noastre felicitări și expresia întregii aprecieri, alături de cele mai bune gânduri de sănătate și mult succes, pentru a duce la bun sfârșit toate misiunile încredințate. La mulți ani!”, a precizat șeful administrației doljene. Militarii...în școli și licee Militari din cadrul Brigăzii Multinaționale Sud-Est și reprezentanți ai biroului informare - recrutare au prezentat elevilor din instituțiile civile de învățământ, importanța Zilei Armatei României, misiunile desfășurate de militari în țară și în teatrele de operații, informații pentru cei interesați de o carieră militară. Evenimentul, care s-a organizat sub egida ,Ziua Armatei României în școli”, s-a desfășurat miercuri, 17 octombrie, la Liceul Teoretic "Independența” din Calafat, cu participarea militarilor din Batalionul 20 Infanterie „Dolj”, iar a doua zi, joi, 18 octombrie, la Liceul Teoretic „Horia Vintilă”, din Segarcea, cu participarea militarilor din Batalionul 26 infanterie „Neagoe Basarab”. „Armata la Mall” La Cercul Militar s-a desfășurat vineri, 19 octombrie, simpozionul „25 octombrie - Ziua Armatei României”. Tot aici au fost organizate două expoziții : una de efecte militare și cealaltă de fotografie. Evenimentul Armata la Mall” (Mall Electroputere Parc), de sâmbătă, 20 octombrie, a avut un real success, în cadrul evenimentului s-a organizat un spectacol muzical susținut de Muzica Militară a Garnizoanei Craiova și corul Colegiului Național Militar „Tudor Vladimirescu”, o expoziției statică unde au fost expuse tehnică și echipamente militare din cadrul unităților subordonate Brigăzii Multinaționale Sud-Est și a detașamentului militar polonez. MARGA BULUGEAN mor niciodată ! /v In cadrul manifestărilor dedicate sărbătoririi Zilei Armatei României din data de 25 octombrie 2018, militarii Brigăzii Multinaționale Sud-Est au organizat pe parcursul acestei săptămâni o serie de manifestări în garnizoana Craiova. Ieri, evenimentele au continuat cu Ceremonia militar - religiosă, care a avut loc la Monumentul Eroilor Români din cimitirul Sineasca.  Uităndu-mă la televizor, am constatat, Popescule, că eu nu știu să vorbesc românește. Eu spun “numai sunt locuri în stațiuni”, ei spun “sold out eu spun “masă de dimineață și de prânz”, ei spun “brunch”.