Cuvântul Libertății, ianuarie 2019 (Anul 31, nr. 8809-8827)

2019-01-15 / nr. 8816

marți, 15 ianuarie 2019 administrație cuvântul libertății / 3 Pagină realizată de LAURA MOȚÎRLICHE * Calul lui Otetelișeanu, pe zidul de la Biserica „Sfântul Ilie” Primăria Craiova va continua, din primăvară, amenjările care fusese anunțate mai demult în zona istorică, dar care, din diverse motive, n-au mai fost realizate nici până acum. Autoritățile au în plan, printre altele, să decoreze și piațeta din jurul bisericii Sfântul Ilie. Micuța piațetă din jurul bisericii Sfântul Ilie, care s-a creat după ce s-a decis să se renunțe la gard din rațiuni estetice, va fi mult îmbunătățită în acest an. Autoritățile susțin că se va trece la punerea în practică a proiectului propus inițial municipalității și executat de artistul plastic craiovean, Lucian Irimescu, care beazează pe decorarea unui ^in vechi de cărămidă, care a fost păstrat intact din structura unei construcții de la 1900. „Domnul Irimescu a execitat deja calul respectiv și va trebui să-l și montăm în piața bisericii, în această primăvară”, a anunțat, într-un interviu acordat pentru cotidianul nostru, primarul Craiovei, Mihail Genoiu. Remodelarea zonei, demarată de fostul primar Olguța Vasilescu Remodelarea zonei din jurul bisericii a fost începută, după cum se știe, în timpul mandatului fostului primar, Lia Olguța Vasilescu. In acord cu amenajările din centrul istoric, edilul de atunci și-a manifestat și dorința de a pune în valoare acest spațiu. Aflată în căutarea celei mai bune și originale idei, administrația a organizat, cu ajutorul arhitecților din Bănie, un concurs de soluții pentru mobilarea urbană a zonei. La apelul lansat de aceștia, au răspuns mulți artiști din diverse colțuri ale țării, aceștia imaginându-și că spațiul din jurul bisericii ar putea să arate în multe feluri. Din cauză că se află și un mormânt lângă lăcașul de cult, mormânt în care se presupune că își doarme somnul veșniciei chiar unul dintre ctitori, reprezentanții bisericii s-au arătat rezervați în privința mutării acestuia, iar proiectul urban a fost o vreme abandonat. Amenajări peisagistice care au schimbat înfățișarea Cu ajutorul angajaților regiilor aflate în subordinea municipalității, zona a fost mult înfrumusețată, încât imaginea sa schimbat aproape complet. Tot spațiul a fost curățat și plantat un covor de iarbă. Cei trei copaci din specia pin negru, despre care se spune că au fost plantați cu sute de ani în urmă, când bisericuța nici nu arăta așa, ci era doar un mic lăcaș de închinare din lemn, au fost și ei decorați cu piatră de râu. De jur-împrejurul spațiului, municipalitatea a montat multe băncuțe, în amurgurile lungi de vară, sunt pline de vizitatori, zona fiind deosebit de animată și datorită faptului că strada „Mihail Kogălniceanu” a fost închisă traficului rutier. Pentru mormântul din mijlocul acestei zone, autoritățile au găsit varianta să fie îmbrăcat într-o structură de lemn, care să fie mascată cu foarte multe plante verzi. O bibliotecă publică sau o ascadă de verdeață Schimbările la care gândește acum municipalitatea se referă strict la zidul vechi ce străjuiește în latura dreaptă a bisericii, în toate scenariile imaginate de arhitecți, această bucată de zidărie, dată fiind vechimea considerabilă, și-a găsit locul său, ba chiar unul central, în unele proiecte. De exemplu, o echipă de arhitecți a prezentat, în cadrul concursului de soluții menționat, ideea ca zidul să fie păstrat la locului său, fără să i aducă nici o modificare în plus, decât să susțină câteva rafturi din lemn, pe care să se găsească volume. Vizitatorii care poposesc în centrul istoric să poată să răsfoiască, astfel, și o carte, zidul căpătând imaginea unei biblioteci publice. Alți arhitecți și-au imaginat același zid ca o seră verde, propunând să fie îmbrăcat integral într-o salbă de plante curgătoare, care să imagineze apele unei fântâni de verdeață. Statuia din bronz așteaptă să fie montată Proiectul spre care se îndreaptă autoritățile este cel propus de arhitectul craiovean, Lucian Irimescu, și constă în decorarea zidului respectiv cu un monument ecvestru. Statuia se intitulează, după cum declara artistul în anii trecuți, „Umbra lui Otetelișeanu” și îl reprezintă chiar pe unul dintre ctitorii bisericii, boierul Ilie Otetelișeanu, în ipostaza de călăreț. Monumentul a fost turnat în bronz, într-un atelier din Arad, iar acum se găsește, conform celor declarate de edilul Mihail Genoiu, în uzina Popeci, așteptând momentul când va fi instalată. Lucian Irimescu, cel care a conceput această statuie, și-a imaginat că perechea cal-călăreț va ieși pe jumătate din zid, pentru a lăsa impresia celor care o vor privi că vine din istorie. Respectând aceste detalii de concepere, statuia va fi lipită, așadar, de zidul respectiv, care mai înainte are nevoie și de o curățare.