Cuvîntul Nou, martie 1970 (Anul 3, nr. 116-119)

1970-03-07 / nr. 116

MtOIOTA«! DIM VOATC T*Wt*. UMII I-VA ! ANUL III nr^ 116 SIMBATA, 7 MARTIE 1970 16 PAGINI, 50 BANI (Continuare în pag. a 2-a) Adunarea festivă cu prilejul celei de-a 25-a aniversări a instaurării guvernului democratic de la 6 Martie 1945 GRANDIOASA MANIFESTAŢIE A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ 6 Martie 1970. întreaga ţară a sărbătorit împlinirea unui sfert de veac de la memorabila zi de 6 Martie 1945, care a marcat instaurarea guvernului democratic-revoluţionar prezidat de dr. Petru Groza. Moment hotărîtor al procesului de profunde transformări revoluţionare declanşat de insurecţia armată din august 1944, victoria obţinută de masele muncitoare conduse de Partidul Comunist Român la 6 martie 1945 a deschis larg drumul marilor prefaceri economice, sociale şi politice în ţara noastră, drumul făuririi societăţii socialiste. întregul popor, angajat ferm în opera de edificare socialistă a patriei, omagiază astăzi victoria de la 6 martie 1945, pe cei care au înfăptuit-o. Acest eveniment istoric şi generator de istorie permite o retrospectivă a drumului străbătut de poporul nostru, sub conducerea partidului comunist, pentru înlăturarea dominaţiei politice a claselor exploatatoare şi făurirea societăţii socialiste pe pămîntul României. El marchează momentul cînd, pentru prima dată în zbuciumata existenţă a acestei naţiuni, poporul muncitor a devenit, ca rezultat al unor lupte dîrze şi îndelungate, prin propria sa capacitate revoluţionară şi combativitate — adînc înrădăcinate în tradiţii glorioase seculare — deschizător de căi în făurirea viitorului, stăpînul vieţii sale. {Continuare în pag. a 6-a) Cuvintarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU Stimaţi tovarăşi şi prieteni, cetăţeni ai Republicii Socialiste România, întregul nostru popor aniversează astăzi împlinirea unui pătrar de veac de la instaurarea primului guvern revoluţionar-democratic al României — eveniment care a marcat o noua etapă în procesul revoluţionar din patria noastră. Guvernul instaurat la 6 martie 1945 sub preşedinţia dr. Petru Groza reprezenta forţele sociale şi politice cele mai înaintate ale societăţii noastre din acea vreme ; pentru prima dată în România, clasa muncitoare şi ţărănimea aveau rolul hotărîtor în conducerea ţării Victoria istorică de la 6 Martie a fost rezultatul luptelor revoluţionare ale maselor largi populare, desfăşurate sub conducerea Partidului Comunist Român, pentru lichidarea vechii puteri burghezomoşiereşti şi făurirea unei noi orînduiri sociale. Astfel, constituirea guvernului Groza nu a reprezentat o simplă schimbare de guvern, ci o schimbare a însuşi regimului politic din ţara noastră : instaurarea puterii revoluţionar-democratice a muncitorilor şi ţăranilor. O dată cu formarea guvernului Groza, România a păşit pe calea unor profunde transformări revoluţionar-democratice care au cuprins întreaga viaţă economică şi sociala a ţării. Pentru a înţelege mai bine sensul evenimentelor de acum 25 de ani, este necesar să reamintim împrejurările interne şi externe în care s-a desfăşurat lupta pentru instaurarea puterii populare. După cum se ştie, înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944 a dus la răsturnarea dictaturii militaro-fasciste, la ieşirea României din războiul în care fusese aruncată de reacţiunea fascistă — alături de Germania hitleristă — împotriva Uniunii Sovietice. Insurecţia armată din august 1944 ,a putut fi înfăptuită datorită unirii clasei muncitoare şi a tuturor forţelor democratice şi patriotice. In desfăşurarea acestor evenimente istorice, Partidul Comunist Român şi-a îndeplinit cu cinste misiunea de a organiza şi conduce lupta întregului nostru popor pentru o viaţă mai bună, pentru socialism Insurecţia din 1944 a avut caracterul unei revoluţii democratice şi antifasciste; ea nu a afectat însă baza economico-socială a regimului burghezo-moşieresc. După cum este cunoscut, în guvernul instaurat la 23 August, cît şi în celelalte două guverne ce au urmat pina la 6 Martie, burghezia şi moşierimea deţineau poziţii preponderente. Cu sprijinul activ al partidelor claselor exploatatoare — Partidul Naţional Liberal şi Partidul Naţional Ţărănesc — precum şi al monarhiei, aceste guverne au făcut totul pentru a împiedica lupta maselor largi populare, a forţelor democratice-revoluţionare; ele urmăreau menţinerea şi consolidarea regimului burghezo-moşieresc şi a dominaţiei cercurilor imperialiste de peste hotare. In toată această perioadă, reacţiunea s-a opus cu înverşunare oricăror reforme îndreptate spre satisfacerea revendicărilor maselor şi spre democratizarea ţării. Aparatul de stat se afla în cea mai mare parte în mîinile elementelor antonesciene; se reactivizau cele mai reacţionare organizaţii, inclusiv agentura Germaniei fasciste din România — legionarii. Sub oblăduirea cercurilor politice reacţionare din guvern, care reprezentau clasele exploatatoare, se desfăşurau acţiuni de sabotare a economiei şi a frontului. în această activitate, reacţiuunea se bucura şi de sprijinul forţelor imperialiste străine, care urmăreau să-şi redobîndească poziţiile să-şi menţină dominaţia în viaţa economică şi politică a ţării noastre. Intr-un civînt, cercurile reacţionare şi monarhia considerau actul de la 23 August ca act final al luptei populare, umnînd ca, treptat — potrivit dorinţei lor — lucrurile să reintre pe făgaşul anterior şi totul să rămînă aşa cum fusese în trecut. Dimpotrivă, pentru forţele democratice, revoluţia Adunarea festivă din oraşul Sfîntu Gheorghe Miercuri, 4 martie a.c., în sala Teatrului de Stat din oraşul Sfîntu Gheorghe a avut loc o adunare festivă consacrată aniversării a 25 de ani de la instaurarea la 6 martie 1945, a primului guvern de largă concentraţie democratică din România, în frunte cu dr. Petru Groza. In prezidiul adunării au luat loc tovarăşii Carol Király, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Consiliului popular judeţean, Constantin Stanca şi Szász Dominic, secretari ai Comitetului judeţean de partid, Ioan Dragoş, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean, Iosif Szabó, prim-secretar al Comitetului orăşenesc P.C.R. Sfîntu Gheorghe, membri ai biroului Comitetului judeţean de partid, participanţi la evenimentele de acum un sfert de veac. In sală erau prezenţi activişti de partid şi de stat, conducători de întreprinderi şi instituţii, participanţi la evenimente numeroşi alţi invitaţi. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarăşul Iosif Saibu. Au vorbit apoi János Takács, Ioan Potcoavă, Susana Straff, Pavel Becsei, participanţi nemijlociţi la evenimentele omagiate, care, în cuvinte pline de căldură au evocat episoade legate de actul de la 6 Martie 1945. Despre semnificaţia şi importanţa evenimentului istoric de acum 25 de ani a vorbit pe larg tovarăşul Carol Király. ★ In încheierea adunării festive a urmat un spectacol folcloric oferit de formaţii artistice de amatori, din judeţ, spectacol ce s-a bucurat de un frumos succes. Cuvîntarea tovarăşului CAROL KIRÁLY (TEXT PRESCURTAT) Stimaţi tovarăşi! Anul 1970, an în care toţi oamenii muncii de la oraşe şi sate sînt mobilizaţi pentru îndeplinirea şi depăşirea măreţelor sarcini trasate de cel deal X-lea Congres al partidului, a angajamentelor luate şi pregătirea cu succes a noii etape de dezvoltare a României, marchează un eveniment memorabil în viața poporului nostru - împlinirea a 25 de ani de la instaurarea, la 6 martie 1945, a guvernului de largă concentrare democratică, condus de dr. Petru Groza. Actul de la 6 martie 1945 a fost, după cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu ,,o mare victorie a luptei revoluţionare a oamenilor muncii, marcind instaurarea puterii populare şi trecerea la înfăptuirea programului de transformare democratică, revoluţionară a societăţii româneşti." (Cuvîntarea rostită la sesiunea jubiliară M.A.N. cu prilejul celei de-a 25-a aniversări a eliberării patriei. Pag. 21-22). Etapa istorică ce a urmat imediat insurecției armate din August 1944 este caracterizată prin ofensiva revoluţionară a maselor populare, care pătrunzînd cu impetuozitate pe arena vieţii politice, au impus prin lupta lor o continuă modificare a raportului de forţe social-politice în ţară. Clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, păturile mijlocii orăşeneşti, activînd sub conducerea P.C.R. au devenit factorul determinant în lupta pentru triumful revoluţiei populare şi reînnoirea democratică a ţării. În elaborarea tacticii sale, P.C.R. a pornit de la studierea relaţiilor social-politice din ţară, ca şi de la faptul că în România relaţiile de clasă erau deosebit de complexe. Sub conducerea partidului sunt organizate sindicatele unice, întărindu-se Frontul Unic Muncitoresc, este organizată activitatea in rîndurile tineretului, femeilor, intelectualităţii, s-a extins in toată ţara organizaţia ţărănimii muncitoare - Frontul Plugarilor. Partidul Comunist Român lărgeşte înţelegerea cu alte partide şi organizaţii democratice şi organizează Frontul Naţional Democrat. Ţinînd cont de faptul că, în aparatul de stat predominau elementele reacţionare fasciste care împiedicau înfăptuirea transformărilor democratice şi care sabotau acţiunea de sprijinire a Frontului antihitlerist, Partidul Comunist Român a trecut la organizarea unor largi acţiuni politice şi mişcări de stradă - care urmăreau înlocuirea de către mase, peste capul guvernelor cu majoritate reacţionară, a primarilor şi prefecţilor antonescieni, cu reprezentanţi ai forţelor democratice. In acelaşi timp în fabrici şi uzine au fost constituite comitete de întreprinderi, care au exercitat controlul muncitorilor asupra patronatului, asigurîndu-se prin aceasta continuarea producţiei pentru nevoile frontului şi ale economiei. Adeziunea largă dată de masele populare programului de transformări general-demo(Continuare in pag. a 7-a) Joi, 5 martie, în sala festivă a Consiliului popular judeţean, tovarăşul Carol Király, prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., preşedinte al Consiliului popular judeţean, deputat în circumscripţia electorală judeţeană nr. 12, a participat la o intîlnire cu cetăţenii din această circumscripţie, organizată de consiliile judeţean şi orăşenesc ale Frontului Unităţii Socialiste. La întîlnire au fost prezenţi : tovarăşul Ioan Dragoş, prim-vicepreşedinte al Consiliului popular judeţean, tovarăşul Iosif Szabó, prim-secretar al Comitetului orăşenesc Sfîntu Gheorghe al P.C.R., preşedinte al Consiliului popular orăşenesc, conducători ai unor întreprinderi şi instituţii, numeroşi cetăţeni. In cadrul discuţiilor au fost abordate probleme social-economice de interes obştesc, probleme personale. Intilnirea a ilustrat elocvent spiritul profund democratic al modului în care se realizează colaborarea dintre deputat şi masele de cetăţeni.