Cuvîntul Nou, octombrie 1971 (Anul 4, nr. 448-474)

1971-10-14 / nr. 459

ANUL IV. Nr. 458 \mm\m n pârii (Urmare din pag. I) aceea, în centrul întregii activităţi desfăşurate în invăţămîntul de partid şi al propagandei prin conferinţe trebuie să se afle studierea creatoare a operelor lui Marx, Engels, Lenin, în strinsa legătură cu realităţile contemporane, însuşirea hotărîrilor şi documentelor Congreselor P.C.R., ale Comitetului Central, a legilor statului, a articolelor şi expunerilor secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Studiul trebuie să asigure înainte de toate o temeinică cunoaştere a modalităţilor de sporire a rolului conducător al partidului în întreaga activitate economică, socială, culturală, ştiinţifică, de afirmare a acestui rol în munca fiecărei organizaţii de partid, ştiut fiind că conducerea de către partid reprezintă factorul hotărîtor al înaintării noastre pe calea socialismului. Un vast cîmp oferă propagandei problemele de bază ale etapei pe care o străbate în prezent societatea noastră — modernizarea şi dezvoltarea intensă a economiei în pas cu cerinţele revoluţiei ştiinţifice-tehnice, repartizarea armonioasă pe teritoriu a forţelor de producţie, repartiţia optimă a venitului naţional, perfecţionarea relaţiilor de producţie şi a ansamblului raporturilor sociale, problemele eticii comuniste şi echităţii sociale, adincirii democraţiei etc. In acelaşi timp, obiectul unei atenţii deosebite trebuie să-l formeze explicarea politicii externe a partidului şi statului nostru, a principiilor fundamentale care stau la baza ei. Este important ca propaganda de partid să releve contribuţia partidului nostru la înţelegerea ştiinţifică şi aplicarea principiilor internaţionalismului proletar, vasta sa activitate, desfăşurată în spiritul unei înalte responsabilităţi faţă de propriul popor, ca şi faţă de cauza generală a socialismului şi păcii, pentru dezvoltarea relaţiilor de prietenie şi solidaritate cu toate ţările socialiste, cu toate partidele comuniste, pentru întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti şi a tuturor forţelor democratice, antiimperialiste, pentru dezvoltarea colaborării şi cooperării cu toate statele lumii, indiferent de orînduirea lor socială, pentru destindere, pace şi securitate mondială"; activitatea de propagandă trebuie să-i ajute pe membrii de partid, pe oamenii muncii în cunoaşterea temeinică a principalelor aspecte ale capitalismului contemporan, a evoluţiei noilor state independente, a problemelor mişcării de eliberare naţională, ale luptei împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului. Desigur că, înainte de toate, invăţămîntul de partid este menit să clarifice teoretic problemele, pe baza conceptelor şi principiilor marxism-leninismului. Aceasta nu înseamnă însă cîtuşi de puţin a-i reduce rolul la simpla explicare a unor teze, principii. Tocmai o asemenea tratare a imprimat acel caracter abstract, care a fost pe drept cuvînt criticat cu prilejul dezbaterii recentelor documente. Ceea ce se impune este o strînsă legatura cu viaţa, cu realităţile şi problematica cu care se confruntă fiecare colectiv. Numai în acest fel invăţămîntul va putea fi realmente eficient, va putea sluji rezolvării problemelor pe care le ridică la fiecare loc de muncă aplicarea politicii partidului. Alături de problematica politică, problematica etică, temele menite să clarifice principiile şi normele moralei socialiste, sa cultive trăsăturile morale proprii omului înaintat, trebuie să capete o mai mare pondere. Forţa de înrîurire a oricărei activităţi educative este, îndeobşte, direct proporţională cu combativitatea sa. Este bine ştiut că, din acest punct de vedere, învăţămîntul de partid a fost serios deficitar. Referindu-se la slaba combativitate, la manifestările de îngăduinţa mic burgheză, de lipsă de fermitate care şi-au făcut loc în activitatea ideologică şi de propagandă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu arăta că este timpul să se pună capăt acestor stări de lucruri, să se introducă în întreaga activitate ideologică spiritul de partid, spiritul clasei muncitoare, combativ, ferm. Nu este de conceput ca în timp ce intr-un anumit colectiv au loc acte de indisciplină, abuzuri, abateri de la normele moralei socialiste, cercurile de studiu să facă abstracţie de aceste manifestări, să , le ignore, menţinîndu-se în „sfera înaltă'' a principiilor, după cum nu este de conceput ca invăţămîntul de partid să nu combată cu hotărîre propaganda cercurilor imperialiste, curentele de idei reacţionare, concepţiile idealiste. Sporirea combativităţii propagandei împotriva oricăror mentalităţi şi influenţe străine ideologiei şi moralei comuniste este un imperativ major, o condiţie sine qua non pentru creşterea contribuţiei ei la educarea revoluţionară a celor ce muncesc. Totodată, propaganda trebuie să facă clar înţeleasă poziţia principială, de clasă a partidului nostru în confruntarea de idei din lumea contemporană, poziţie care îmbină receptivitatea faţă de ideile valoroase, progresiste, cu intransigenţa faţă de tot ceea ce este retrograd, reacţionar. Atingerea înaltelor scopuri educative urmărite de învăţămîntul de partid este înlesnită de un şir de măsuri privind modul său de organizare. De remarcat în această privinţă sunt în primul rînd perfecţionările aduse formelor de studiu, forme constituite într-un sistem unitar, care dă posibilitate membrilor de partid şi altor oameni ai muncii să studieze organizat şi sistematic o largă gamă de probleme sau discipline potrivit necesităţilor, preocupărilor, nivelului lor de pregătire. Faptul că în întreprinderi, instituţii a fost adoptat, de regulă principiul organizării cursurilor pe organizaţii de bază oferă posibilitatea unei mai largi cuprinderi a comuniştilor din organizaţia respectivă, precum şi a altor oameni ai muncii din raza sa de activitate şi — ceea ce este încă mai important — sporeşte răspunderea fiecărei organizaţii pentru bunul mers al învăţămîntului, permite exercitarea în mai bune condiţii a îndatoririlor ce-i revin de a conduce nemijlocit învăţămintul, a analiza sistematic desfăşurarea sa, a interveni prompt pentru înlăturarea neajunsurilor. Membrilor de partid de la sate, din întreprinderi, exploatări miniere, cartiere, care au condiţii de studiu mai reduse sau o vîrstă mai înaintată, precum şi muncitorilor navetişti din construcţii, transporturi, exploatări forestiere li se oferă posibilitatea de a audia lunar informări, expuneri despre problemele actuale ale politicii interne şi externe a partidului, în special pe bază de răspunsuri la întrebări. In general, această metodă, deosebit de apreciată, este recomandată de Instrucţiuni spre a fi utilizată cu precădere în toate formele de studiu. Desigur, cu grija ca cei ce dau răspunsurile să fie oameni bine pregătiţi, capabili să lămurească competent problemele. In cadrul formelor de învăţămînt mai evoluate, unde cursanţii au un nivel mai ridicat de cunoştinţe politice şi de cultură generală, metoda cea mai adecvată este dezbaterea — schimbul viu de păreri. Asemenea metode, apte să stimuleze gîndirea politică, capacitatea de analiză şi interpretare, trebuie să ia definitiv locul practicilor învechite, şcolăreşti, care fac apel doar la memorie, generînd şablonul şi formalismul. Oricît s-ar perfecţiona formele de învăţămînt, acestea nu pot înlocui adunările de partid, care au un rol principal în educarea partinică şi revoluţionară a comuniştilor. Pentru a spori acest rol, conducerea partidului a indicat ca în adunările generale ale organizaţiilor de bază să se prezinte cu regularitate scurte informări politice asupra celor mai importante evenimente interne şi externe, asupra unor documente de partid recent apărute De asemenea, în adunările de partid se vor organiza şi de aci înainte, la anumite intervale, dezbateri pe probleme politicoideologice. In măsura în care aceste dezbateri se axează pe sarcinile şi preocupările concrete ale organizaţiilor respective, se soldează cu măsuri practice, sunt străbătute de spirit critic şi autocritic, ele se dovedesc o adevărată şcoală de pregătire politico-ideologică. Este limpede că un învăţămînt la nivelul actualelor exigenţe ale partidului poate fi realizat numai cu ajutorul unor lectori şi propagandişti corespunzători. Aceasta obligă comitetele de partid judeţene, municipale, orăşeneşti, comunale să-i selecţioneze cu deosebită grijă, sporind ponderea muncitorilor, a celor care lucrează nemijlocit în producţie, să încredinţeze această muncă de înaltă răspundere numai unor oameni cu o bună pregătire ideologică şi politică, care dau dovadă de spirit militant, combativ, de exigenţă partinică şi cunoaştere a vieţii, manifestă pasiune şi pricepere pentru activitatea propagandistică. Pentru activiştii de partid, cadrele cu munci de răspundere în organele de stat şi economie, în organizaţiile de masă şi obşteşti este o obligaţie să activeze ca lectori sau propagandişti, să facă expuneri şi să conducă dezbateri în diferite forme ale învăţămîntului de partid, obligaţie ce decurge nemijlocit din calitatea lor de oameni politici, de luptători revoluţionari. Un sprijin important primesc lectorii şi propagandiştii, ca şi toţi cei care studiază în învăţămîntul de partid, prin crearea în întreprinderi, instituţii şi comune a punctelor de informare şi documentare, iar în cadrul cabinetelor judeţene de partid a centrelor de informare şi documentare, care le vor pune la îndemînă un bogat material informativ şi de studiu. Asupra muncii de propagandă va avea, fără îndoială, o înrîurire deosebit de pozitivă aplicarea indicaţiei ca cel puţin o dată pe lună, în cadrul punctelor de informare şi documentare din întreprinderi şi de la comune, membri ai birourilor comitetelor judeţene, municipale şi orăşeneşti de partid, activişti ai cabinetelor să dea răspunsuri la întrebările puse de oamenii muncii. Organele şi organizaţiile de partid sunt chemate să se ocupe direct de îndrumarea şi controlul învăţămîntului, ştiut fiind că activitatea politico-educativă se poate desfăşura cu succes numai sub conducerea lor nemijlocită şi permanentă. A asigura o înaltă calitate învăţămîntului de partid, a-i imprima un caracter dinamic, combativ — iată o sarcină centrală, pentru a cărei îndeplinire organele şi organizaţiile de partid, lectorii şi propagandiştii, laolaltă cu cursanţii sunt chemaţi să depună toate străduinţele. Eficienţa, puterea de influenţare pe care o exercită propaganda asupra maselor trebuie să se reflecte în dezvoltarea conştiinţei socialiste, în participarea activă a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii la opera de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. (Articol apărut în „Scînteia" nr. 8933) JOI, 14 OCTOMBRIE „ARTA" — Floarea soarelui (orele 10, 16, 18, 20) „VASILE ROAITA“ — Şi caii se împuşcă (orele 10, 17, 19). TÎRGU SECUIESC „8 MAI“ — Un italian în America (orele 10, 16, 18, 20). COVASNA „VICTORIA“ — Serata (orele 10, 18, 20). 17,30 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară; 18,30 La volan — emisiune pentru conducătorii auto ; 18,50 Timp şi anotimp în agricultură; 19,10 Pentru sănătatea dv. Regimul de viaţă al bolnavilor cardiaci ;19,20 1001 de seri — emisiune pentru cei mici; 19,30 Telejurnalul de seară ; 20,00 Reflector ; 20,15 Interpretul săptămînii ; Anca Agemolu ; 20,30 Pagini de umor. „Stan şi Bran delincvenţi“ ; 21,20 Cadran internaţional ; 22,10 Serenade, canţonete şi arii din operete; 22,45 Telejurnalul de noapte. Vremea va fi frumoasă cu cerul variabil. Vint slab pînă la potrivit din est. Dimineaţa ceţuri locale. Maximele vor fi cuprinse între 19 şi 23 de grade, iar minimele între minus 1 şi plus 3 grade. Meteorolog de serviciu EIGEL GHEORGHE. uai Hi Hiaiai Bi Hiaiwi CUVÎNTUL NOU §P* Pflw iJP %f încă un etaj se adaugă hotelului „Oltul" din Sfîntu Gheorghe. Rezultatele bune trebuie consolidate prin accelerarea ritmului lucrărilor (Urmare din pag. 1) O modificare evidentă în „peisajul" locului, o constituie grădiniţa cu 112 locuri. Cu treipatru luni în urmă, abia „ieşise" din pămînt cu fundaţia. Iat-o acum în stadiul recepţiei preliminare. O vizităm şi noi, o dată cu comisia de recepţie. Treaba e bună. E limpede pentru fiecare, că ei — constructorii — şi-au făcut meseria, dacă nu foarte bine, măcar bine! Sălile de joc, de mese, holurile, dormitoarele, bucătăria, instalaţiile sanitare, sunt aproape gata să-şi primească micii beneficiari. E drept, pe ici, pe colo, cite o neglijenţă. Tencuieli aspre, nesclivisite, cite o zugrăveală necorespunzătoare, cîteva ondulaţii pe linoleumul lipit în grabă . .. Comisia de recepţie constată defecţiunile şi le trece pe listă. — Sunt multe obiecţiuni ? — Sînt destule, dar nesemnificative — ne informează tov. Gheorghe Schiau, directorul Direcţiei tehnice-investiţii din Consiliul popular judeţean. Peste o săptămînă grădiniţa poate fi pusă în funcţiune. — Aşa cum se prezintă acum, la recepţia preliminară — ce calificativ puteţi da lucrării ? — Intre bine şi foarte bine... — Ce părere are beneficiarul direct — Consiliul popular al oraşului Covasna ? Tov. Nicolae Csáki e oarecum reţinut. — Calitatea lucrărilor e bună, însă nu văd posibilitatea utilizării grădiniţei la întreaga capacitate. Spun asta pentru că aici vom muta grădinița veche, care are în prezent 30 de copii. Ni s-au mai repartizat fonduri pentru încă 21 de copii. Or, cereri sunt mult mai multe. Ce vom face cu restul de capacitate ? ... Evident, problema se cere analizată și fără doar și poate va fi rezolvată. Important e ca această nouă şi modernă instituţie a oraşului să fie pusă în funcţiune în cele mai bune condiţiuni. Pentru aceasta, trebuie rezolvate de urgenţă cîteva probleme de mare stringenţă. Asigurarea cotelor de combustibil pentru centrala termică a cartierului — centrală care alimentează cu energie termică şi instalaţiile grădiniţei, — recrutarea personalului de servire, şi, nu în ultimul rînd, amenajările exterioare prevăzute în proiect. ... Nu putem încheia relatarea noastră de pe şantierul noului cartier de locuinţe din oraşul Covasna, iară a sublinia faptul că aici mai sînt multe de făcut, pînă la sosirea primelor semne ale iernii. Este vorba de asigurarea frontului de lucru pentru perioada friguroasă. Dacă la blocul nr. 3 spaţiile pot fi considerate încă de pe acum închise, în schimb, la blocul nr. 5 — O.C.L.P.P. — abia se lucrează la zidăria nivelului trei... S-a împlini el sorocul predării abia la 30 decembrie, dar toamna-i capricioasă, iar îngheţul poate sosi şi în luna noiembrie. Constructorii ar trebui să nu uite nici un moment acest lucru, şi ce pot face azi, să nu lase pe mîine ! Aşa e, László bácsi ? Şeful brigăzii complexe pare sigur că toamna va fi lungă, nu-i va face necazuri. — Ne-am angajat să terminăm blocul nr. 5 pînă la 30 decembrie şi să închidem spaţiile primului nivel de la blocul de nefamilişti pe care l-am început zilele trecute. Ne-am angajat şi aşa va fi î — ne încredinţează el. Dacă-i aşa, pace bună ! — am zice noi. Totuşi, hai, daţi-i zor, acum, cu ceru-i senin şi nu plouă, ci e soare, şi-i cald. Că dacă vine îngheţul peste noapte, de unde vă mai luăm, noi, reporterii pentru interviu ? irculdii ai transportul imunis — Recoltăm cartofii cu o combină, cu două maşini pentru două rînduri şi cu 3 maşini de tip „Arad" — ne spune inginerul şef al C.A.P. Tîrgu Secuiesc, Iosif Szarvadi. Reuşim să realizămun ritm zilnic de 10 hectare, la recoltare. Din cele 330 hectare plantate avem pînă acum recoltate 203 hectare. Azi vom obţine cartofii de pe încă 8 hectare, iar pînă prin 20 octombrie vom reuşi să încheiem lucrarea. Optimism justificat, grefat pe cunoaşterea felului în care răspund cooperatorii la acţiunile de mobilizare ale organizaţiei de bază şi consiliului de conducere al C.A.P. Duminică fiind, s-a lucrat cu toate forţele, reuşindu-se recoltarea unei suprafeţe la fel de mari ca şi în celelalte zile. Cooperatorii din Tîrgu Secuiesc ştiu că în aceste zile trebuie folosită fiecare oră de timp favorabil. „ Avem în schimb greutăţi cu transportul! — ne spune ing. Szarvadi. în prezent se află pe cîmp recolta de pe 44 hectare de cartofi, adică vreo 100 de vagoane. Am predat pînă acum în contul contractelor pe care le avem cu statul peste 2.000 de tone. Lucrăm la transport cu 20 de autocamioane şi tractoare cu remorci şi cu 30 de atelaje. — Şi totuşi?... — Am să vă spun un lucru cel puţin curios: noi producem cartofi de sămînţă, şi pentru alte unităţi. A fost deja scoasă o cantitate însemnată din , aceşti cartofi, beneficiarii au fost anunţaţi să vină pentru a-i prelua şi totuşi, C.A.P. Ghidfalău nu dă nici un semn că ar intenţiona să-şi transporte cele 77 vagoane de cartofi de sămînţă. La fel C.A.P. Chilieni, care ar fi trebuit să transporte pînă acum cele 17,5 vagoane pe care le are aici. Aşa că, vă daţi seama de unde provine cantitatea imensă de cartofi care se află încă pe terenurile noastre. în cadrul discuţiei pe care o avusesem cu ing. Szarvadi în urmă cu două săptămîni, dînsul ni se plîngea despre felul defectuos în care se făcea preluarea nătăţii, însă acum a intervenit o altă neregularitate. Agrosem-ul nu este de acord să preia cantităţi de cartofi pentru sămînţă, în plus faţă de cele contractate. — Noi am obţinut mai mulţi cartofi decit cantitatea planificată. Ce să facem cu ei? — ne spune tov. Szarvadi. Este de neînţeles poziţia celor de la Agrosem Tîrgu Secuiesc. Birocratism îngust, sau necunoaştere a cerinţelor de sămînţă a unităţilor agricole? Se respectă numai cifrele seci ale contractelor, sau se preiau cantităţi de cartofi pentru sămînţă care să poată satisface nevoile tuturor cooperativelor agricole solicitante? Ne simţim datori să facem şi un apel pe această cale către consiliile de conducere ale C.A.P. Ghidfalău şi Chilieni, pentru a-şi transporta de grabă cantităţile de cartofi pentru sămînţă de la Tîrgu Secuiesc. Nu vrem să credem că tovarăşii vizaţi nu cunosc interesele unităţilor pe care le conduc. cartofilor de către I.P.I.V.L.F. Aflăm că situația s-a mai îmbit- D. MARIUS Toate condiţiile pentru terminarea recoltatului cartofilor (Urmare din pag. I) ia lucru, de asemenea. Dacă n-ar mai fi şi alte lucrări... — De exemplu? — Semănatul. N-am însămânţat decît 44 hectare dintr-un plan de 350, ceea ce— trebuie să recunoaştem — este foarte puţin. — Pînă acum nu s-a putut lucra — intervine preşedintele. Dar azi avem pe ogoare 5 tractoare care lucrează la însămânţat şi discuit. De mîine vor fi şase, şi pe măsură ce vom termina cu recoltatul va creşte şi ritmul însămînţărilor. — Ceea ce merită subliniat, este participarea conştientă şi activă a cooperatorilor, a tuturor lucrătorilor la recoltare. Nu este nevoie de nici o mobilizare, fiecare considerînd o datorie participarea la muncă. Cu hărnicia oamenilor, cu o bună organizare a muncii şi cu folosirea totală a maşinilor de care dispunem, suntem siguri că vom termina lucrările din campania de toamnă în timp optim — ne spune în încheiere tovarășul Gheorghe Székely. Pag. 3 HOWfi Uzina mecanică de material rulant — Braşov , str. Harmanului nr. 51 angajează de urgenţă: STRUNGAR! pentru strunguri Carusse! STRUNGARI pentru strunguri paralele FREZORI TRATAMENTÎST! pentru produse finite şi semifinite LĂCĂTUŞI MECANICI SUDORI ZIDARI SAMOTORI MUNCITORI NECAUFICAJI Salarizarea conform H.C.M. 914/1968. Celor angajaţi cit şi membrilor de familie, li se asigură permise de călătorie gratuită pe C.F.R. Se asigură, de asemenea, contra cost, masa la cantină şi, după caz, şi cazare. Pentru cei care locuiesc în alte localităţi, pînă la 80 km, se asigură abonamente gratuite pe C.F.R.Informații suplimentare la biroul personal, zilnic între orele 7—15 sau la telefon 2.45.50, 2.45.52, interior 115. Uzina nr. 2 Braşov str. Zizinului nr. 119 primeşte pentru angajare absolvenţi ai şcolii generale de 8 ani, în vîrstă de 15-18 ani. PENTRU CALIFICARE PRIN UCENICIE LA LOCUL DE MUNCA - CURS DE SCURTĂ DURATĂ, în meseriile: STRUNGAR LĂCĂTUŞ-AJUSTOR RECTIFICATOR FREZOR înscrierile se fac la serviciul personal şi învăţămînt al uzinei pînă în data de 20 octombrie 1971 pe baza următoarelor acte: cerere de înscriere, certificat de naştere original şi copie, certificat de absolvire a şcolii generale, fişă medicală. Pe timpul şcolarizării ucenicii primesc o indemnizaţie lunară de 600 lei în anul I și 800 lei în anul II, durata uceniciei fiind de 2 ani. întreprinderea de industrie locală „MOBILA“ Sfîntu Gheorghe, Strada Școlii nr. 16 • 2 MAGAZINERI • TÎMPLARI CALIFICAŢI Salarizarea conform H.C.M. nr. 914/1968 Pentru informaţii mai detailate, la serviciul personal al întreprinderii. mmm. , _,, „ 1.1. PRODCOMPLEX Tîrgu Mureș Str. GHEORGHE DOJA Nr. 177 Telefon : 1 34 68 — 3 05 77 SUDORI INSTALATORI CONSTRUCTORI FOLOSIȚI s W mAim MimiMâ TIP: G. R. S. CARACTERISTICILE TEHNICE ALE GENERATORULUI DE ACETILENA G.R.S. • Sistemul de generare al acetilenei: carbid în apă. • Debitul orar maxim 1,25 mc/h • Presiunea nominală 1,5 kgf/cmp • Presiunea maximă pentru deschiderea supapei de suprapresiune 1,4 kgf/cmp • Greutatea încărcăturii/timp 800 g/20 min. • Granulaţia 50/80 mm STAS 102 • Cantitatea de apă de reacţie şi răcire 10 litri • Temperatura maximă din generator 70°C 9 înălțimea corpului generatorului 611 mm , 9 Diametrul interior al generatorului 250 mm LIVRARE: FRANCO DEP. FURNIZOR PREŢ — 2.151 LEI.