Cuvîntul Nou, decembrie 1971 (Anul 4, nr. 500-526)

1971-12-08 / nr. 506

ANUL IV. Nr. 506 3006TCAN SUCCESE Colectivul staţiei C.F.R. Sfîntu Gheorghe şi-a depăşit şi în luna noiembrie, în mod substanţial sarcinile de plan. Astfel, planul la tone expediate a fost îndeplinit în proporţie de 112 la sută. Demn de menţionat este faptul că aceasta s-a obţinut în condiţiile unor indici calitativi superiori, încărcătura statică a fost depăşită cu 2 la sută, staţionarea vagoanelor la încărcare-descărcare a fost redusă în medie cu 14 minute pentru fiecare vagon, iar staţionarea în tranzit cu 6 minute. EXEMPLE ... In ultimele zile ale lunii noiembrie s-a terminat construcţia unui pod peste rîul Buzău, pod care face legătura între oraşul întorsura Buzăului şi camping. Toate lucrările au fost executate prin acţiuni de muncă patriotică. Dintre harnicii gospodari se remarcă familia lui Constantin D. Munteanu, care împreună cu cei 4 fii a efectuat peste o mie de ore de muncă patriotică, Iosif Gabor, Gheorghe lagăr, loan lagăr, Gheorghe Filofe, Gabor Nicolae, loan Gabor, loan Filofe şi alţii, care au fructificat prin muncă timpul lor liber, pentru a putea termina această lucrare de interes obştesc. Cinste locuitorilor care vor ca oraşul şi cartierul unde locuiesc să fie cît mai frumos ! Cu o lună în urmă şi harnicii cetăţeni din Brădet şi Crivina Mare au început construirea unui pod peste rîul Buzău. Pînă în prezent au fost efectuate 1208 ore de muncă patriotică. S-au evidenţiat printre alţii : Florin Nichili, Gheorghe Mazăre, Gheorghe I. Popica, Viorel Popica, Valerică Ola, Nicolae Suciu, şi alţii care au lucrat cîte 6 zile, consecutiv, la săparea chesoanelor. (Alexandru Stäuble). AU STINS INCENDIUL! In seara zilei de 30 noiembrie, la grajdul cetăţeanului Feher Armeniu, din satul Alungeni, a izbucnit un incendiu, care ameninţa alte trei grajduri şi o casă din imediata apropiere. S-a dat alarma. Formaţia de pompieri voluntari a satului, sub conducerea lui Peter Jenő — şeful formaţiei — a sosit în timpul cel mai scurt la locul incendiului cu pompa manuală şi alte unelte. Datorită intervenţiei pricepute şi curajului pompierilor din Alungeni incendiul a fost localizat şi lichidat, salvîndu-se animale şi bunuri materiale în valoare de 73.800 lei. In dorinţa ca exemplul lor să fie urmat de toţi pompierii civili din judeţul nostru, felicităm formaţia de pompieri din Alungeni ! (Eugen Mayor). EI, CE ZIC VÎNĂTORII! ? Preşedintele Asociaţiei generale a vînătorilor şi pescarilor sportivi declară : „După evaluările făcute pe fondurile de vînătoare, în acest sezon cinegetic se prevede recoltarea a circa 45.000 de fazani, care se află răspîndiţi, în toate judeţele ţării. Această cifră reprezintă de şase ori mai mult faţă de situaţia din sezonul trecut“. Cică efectivul de „urecheaţi“ ar fi staţionat... De unde se vede că gloanţele şi-au atins ţintele. Ce facem cu fazanii, însă ? ! (Sorin T.) SORIN ANDREI, cu sprijinul corespondenţilor voluntari (Urmare din pag. I) place cînd promit ceva să mă ţin de promisiune“. András Tamás, Imre Gáli, György Siklodi, toţi îmi spun acelaşi lucru: „Aşa am hotărît cu băieţii“. .. „Vrem să ne respectăm promisiunea“. Urmărind răspunsurile vedeam cum privirile interlocutorilor mei, se-ndreptau spre blocul de lingă noi, măsurind ceea ce au înălţat şi mai ales cota, fixată deocamdată între cer şi pămînt, la care va ajunge blocul cînd va fi gata. Citeam în aceste priviri siguranţă, certitudine, mindrie, incit întrebările mi se păreau de prisos. Continui totuşi cu întrebarea care deschide de obicei „cartea de aur“ a fiecărui constructor : Pe ce şantiere aţi mai lucrat? Utecistul Andrei Roşea, macaragiul care stăpîneşte ca pe o jucărie „Bocşa de 100 tone“, începe a-mi însera nume de oraşe în care, toţi cei ce le-am vizitat am admirat noile construcţii : Cluj, Timişoara, Braşov. „Ştiţi la blocul turn de lingă gara Braşovului, acela care are la ultimul etaj terasa cu cofetărie, am lucrat şi eu. In Sfîntu Gheorghe unde am mai lucrat ? Păi.... la blocurile turn din cartierul Simeria. Am pus şi eu umărul la glisarea a patru blocuri". András Tamás, cel care puţin mai înainte fixa ultimul „element prefabricat“, „la încă o cameră“, dulgher de meserie, a lucrat nu cu multă vreme în urmă pe şantierele din Bucureşti, în Balta Albă, în Drumul Taberei şi „de la temelie pînă a fost gata“, la înălţarea aerogării Otopeni. „Cartea de vizită“ pentru cel ce a vizitat aceste cartiere sau aeroportul internaţional, nu mai necesită comentarii. Nici şeful de echipă Sándor Okos, nu stă mai prejos. A lucrat la înălţarea hotelului Intercontinental — Bucureşti şi la construcţia Teatrului naţional... ... Sándor Okos, şi-a întemeiat acum o familie, stă în oraşul Sfîntu Gheorghe, are un băieţel care se va face probabil şofer („toată ziua conduce... scaunele“) şi, în urmă cu aproape un an, tot în preajma Anului Nou, s-a mutat într-unul din apartamentele nou construite în cartierul Ciucului ... ... Augustin Roşea, a terminat de citit toate cărţile ce se află în biblioteca sindicală a întreprinderii judeţene de construcţii şi e supărat (pe bună dreptate — n.n.) că pentru „flotanţi“ nu se împrumută cărţi de la biblioteca oraşului ... ...Teatrul naţional, Otopeni, Intercontinental — Bucureşti, Braşov, Timişoara .... In ziua de 2 decembrie la blocul nr. 2 — cartierul Ciucului din oraşul Sfîntu Gheorghe, au fost „montate“ cîteva apartamente în plus;... „aşa am hotărît cu băieţii“... „vrem să ne respectăm angajamentul luat în faţa tovarăşilor de la partid ..." „Vă gîndiţi ce bucurie o să însemne ..." Fragmente dintr-o discuţie... Cred că orice cuvînt în plus despre aceşti harnici, conştiincioşi şi conştienţi tineri constructori, este inutil. O invitaţie se impune: cînd priviţi noile construcţii gîndiţi-vă cu cea mai înaltă consideraţie şi la constructori, gîndiţi-vă şi la echipa lui Sándor Okos, la altele zeci ca ale lui, gîndiţi-vă la condiţiile ce au permis să avem mii de şantiere, astfel de minunaţi constructori, NE VOM RESPECTĂ !( mSS. De ce este nevoie de concursuri? (Urmare din pag. 1) datorită unei anumite receptivităţi faţă de tot ceea ce este nou. Evident, tuturor acestora li se mai adaugă nivelul politic şi ideologic al salariatului, nivel ce determină acea înaltă responsabilitate pentru funcţia ce i-a fost încredinţată, acea atitudine principială faţă de tovarăşii din colectivul de muncă, comportamentul corect în societate. Iată, aşadar, o seamă de factori care au o influenţă eficientă asupra rezultatelor muncii, şi de care s-a ţinut seamă în noua reglementare, care prevede că în toate cazurile, încadrarea şi promovarea în unităţile socialiste de stat se face de-acum, prin examen, prin concurs şi verificarea prealabilă a cunoştinţelor profesionale, prin proba practică. în acest fel, concursul constituie o modalitate de selecţie asigurînd în bună măsură promovarea valorilor reale. Şi, pentru a ilustra faptul, iată un model de referinţă . Se presupune că, în aceleaşi condiţii de pregătire, doi ingineri ar trebui să aibă acelaşi nivel de cunoştinţe. Faptul nu e posibil, întrucît nivelul respectiv se diferenţiază de la individ la individ, tocmai datorită capacităţii de asimilare a fiecăruia; dragostea şi pasiunea faţă de muncă, diferă şi ea, iar în final, dezvoltarea aptitudinilor nu se realizează decît în funcţie de nişte condiţii concrete şi posibilităţi de asimilare a cunoştinţelor. In afară de aceasta, condiţiile concrete de dezvoltare a relaţiilor sociale, impun, la ora actuală, ca în funcţii de răspundere şi chiar promovarea în sine, să se facă cu oamenii cei mai potriviţi la locurile cele mai potrivite. In ceea ce priveşte concursul, fiinţarea lui cere celor care activează în unităţile socialiste de stat, perseverenţă în perfecţionarea continuă, a pregătirii profesionale — un efort permanent de a fi la curent cu toate noutăţile din domeniul tehnicii, economiei, organizării, educaţiei oamenilor. Aşadar, studiul permanent, politico-ideologic şi profesional, este o obligaţie de prim ordin a fiecărui salariat. De el, de conştiinciozitatea aplicării în practica profesională a noilor cunoştinţe, depind rezultatele concursurilor, examenelor şi calitatea aprecierilor anuale. Sectorul de industrializare a lemnului Zăbrătău, Alexandru Olteanu, acordă multă atenţie producţiei destinată exportului. Foto : BARTHA ÁRPÁD CUVINTUL NOU Formarea şi perfecţionarea cadrelor (Urmare din pag 1) In cincinalul care a trecut şi chiar în primul an al actualului cincinal, în judeţul nostru problema asigurării necesarului de cadre, bine pregătite profesional, a stat şi stă permanent în atenţia Comitetului judeţean de partid, în acest sens, în funcţie de condiţiile cerute pentru acoperirea necesarului de cadre la noile obiective şi la obiectivele existente, s-a acordat prioritate şcolarizării pe meserii şi recrutării diferitelor categorii de salariaţi. Prin măsurile luate s-a ajuns ca din numărul total al muncitorilor la ora actuală peste 81 la sută sunt muncitori calificaţi, iar în privinţa asigurării cadrelor cu studii superioare preocuparea s-a soldat cu o creştere a numărului acestora cu 12 la sută în octombrie 1971, faţă de 1970 şi de 63,7 la sută faţă de 1968 cînd a luat fiinţă judeţul. Progresul tehnic, în special laturile sale legate de mecanizare şi automatizare, exercită o influenţă permanentă asupra nivelului pregătirii tuturor cadrelor din unităţile noastre.* Modernizarea proceselor de producţie necesită tot mai mulţi muncitori cu o temeinică pregătire profesională, cu un larg orizont cultural şi tehnic, ingineri cu multiple cunoştinţe de specialitate, la curent cu evoluţia tehnicii mondiale, bine pregătiţi în problemele organizării ştiinţifice a producţiei şi a muncii şi în primul rînd cunoscători profunzi ai politicii partidului nostru. Aplicînd prevederile Legii nr. 82/1971, unităţile economice din judeţ au trecut, sub conducerea Comitetului judeţean de partid, la organizarea cursurilor de pregătire profesională a tuturor salariaţilor. Controlînd numărul celor cuprinşi în diferite forme de pregătire profesională rezultă că în perioada 1971—1975 vor fi antrenaţi în acest proces de aducere a cunoştinţelor „la zi“, la nivelul cerinţelor procesului de producţie, un număr de 41.087 cadre, respectiv, 34.104 muncitori calificaţi, 5800 cadre cu studii medii şi 1183 cadre cu studii superioare. Aşadar, o evidentă preocupare pentru creşterea continuă a numărului cadrelor de specialitate, la toate categoriile de salariaţi, îmbinată armonios cu o pregătire şi formare multilaterală a lor. Pentru ca aceste cadre să fie bine utilizate, pentru ca eficienţa activităţilor să fie maximă, în atenţia consiliilor şi comitetelor oamenilor muncii trebuie să stea permanent următoarele aspecte l - materializarea concepţiei „omul potrivit la locul potrivit“ printr-o selectare judicioasă a cadrelor ; o preocupare sporită pregătirii practice a absolvenţilor şcolilor profesionale, tehnice şi a cadrelor cu studii superioare ; • pregătirea, perfecţionarea şi promovarea cadrelor din întreprinderi să se facă cu toată seriozitatea, aplicîndu-se cu consecvenţă prevederile legale în vigoare ; • dezvoltarea bazei materiale a școlilor profesionale în mod continuu, astfel ca acestea să pregătească cadre cu o înaltă calificare ; • preocupare continuă pentru asigurarea în fiecare unitate economică a unui climat de muncă corespunzător care să facă posibil un randament maxim muncii salariaţilor. Iată numai cîţiva factori care judicios aplicaţi şi dezvoltaţi vor conferi valenţe calitative creşterii numerice a salariaţilor din judeţ în cincinalul 1971—1975, creştere exemplificată printr-un plus de 10.000 muncitori calificaţi, 230 ingineri, 100 economişti, 350 tehnicieni, 290 cadre medii economice, 260 maiştri. Cu acest important potenţial uman se va putea asigura dezvoltarea ascendentă a economiei judeţului, iar prin colaborarea armonioasă a diferitelor categorii de salariaţi din întreprinderi se va asigura o eficienţă sporită muncii sociale. Cabinetul de organizare ştiinţifică a producţiei şi a muncii, prin sarcinile care-i revin, se va strădui ca nivelul de pregătire al cadrelor de specialitate să fie corespunzător etapei actuale de dezvoltare, să fie la cota exigenţelor impuse de „cincinalul calităţii“, pentru că, aşa cum pe bună dreptate secretarul general al partidului tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia, „rezultatele cele mai bune se obţin acolo unde omul de ştiinţă, cercetătorul lucrează împreună cu tehnicianul, cu muncitorul de înaltă calificare“. In campionatul naţional sătesc de trîntă Judeţul Covasna: 2 locuri întîi şi 1 loc doi Sala sporturilor din Galaţi a găzduit timp de trei zile întrecerile celei de-a doua ediţii a campionatului naţional sătesc de trîntă, competiţie iniţiată de C.C. al U.T.C., în vederea impulsionării activităţii sportive în mediul rural. La această confruntare au participat 225 sportivi din toate judeţele ţării, care se calificaseră la faza finală. Echipa judeţului nostru a avut o frumoasă comportare de-a lungul celor trei zile de întreceri, reuşind să cucerească două titluri de campioni şi un loc doi. Iată, pe categorii de greutate, campionii naţionali la trîntă din judeţul nostru : Categoria 55 kg: Gheorghe Baciu (satul Sărămaş, comuna Barcani), cîştigă prin tuş în confruntarea cu Ion Purcaru (Neamţ). Categoria 61 kg : Bogyor Andrei (Asociaţia sportivă „Avîntul“ Ilieni) obţine decizia în faţa lui Varga Vasile (Mureş), devenind campion naţional. Categoria de 84 kg: Ion Tonic, (Sita Buzăului), învins în întîlnirea cu Benczei Árpád (Mureş) ocupă locul al II-lea. Rezultatele obţinute de sportivii noştri constituie o performanţă deosebită, ei reuşind să se claseze înaintea altor judeţe cu tradiţie în practicarea acestui sport. Menţionăm că buna comportare a reprezentanţilor noştri a fost răsplătită cu cupa acordată echipei cu cele mai bune rezultate, ceea ce bucură pe iubitorii sportului din județul nostru. Cel mai bun sportiv din judeţ pe anul 1971 Consiliul judeţean pentru educaţie fizică şi sport Covasna, organizează pentru prima dată o anchetă la sfîrşit de an, pentru a stabili pe cei mai buni 5 sportivi ai judeţului nostru pe anul 1971. Aşteptăm preferinţele dumneavoastră, consemnate în scris, pe adresa ziarelor „Cuvîntul nou“ şi „Megyei Tükör“, indicînd ordinea primilor cinci sportivi ai anului, cu menţiunea „Concurs“, pînă la data de 25 decembrie a.c. „ Sportivului nr. 1 al anuli, i se va decerna cupa C.J.E.F.S. Covasna, iar ceilalţi vor fi premiaţi cu plachete şi diplome. Redacţiile ziarelor judeţene vor acorda două cupe, astfel redacţia „Cuvîntul nou“ va acorda „Cupa celei mai bune echipe a anului 1971“, iar redacţia „Megyei Tükör“ va acorda „Cupa fair-play“. Cititorii şi suporterii care vor indica ordinea finală exactă a primilor cinci sportivi ai anului, vor fi de asemenea premiaţi cu plachete şi insigne. Rezultatele acestor anchete vor fi publicate în numerele de Anul Nou ale ziarelor locale. Rugăm cititorii noştri, ca prin completarea chestionarului să participe la desemnarea celui mai bun sportiv al anului. .1.o 3. 4. 5. Cea mai bună echipă i 1. Jucătorul cu comportarea cea mai sportivă i Numele rentului i . Adresa: Ocupaţia I şi prenumele concu• •««*« ii GH. BRÃILEANU în „Cupa U.E.F.A.'* Meciuri importante pentru U.T.A. şi Rapid Azi, cele două echipe româneşti participante în „Cupa U.E.F.A.“ susţin meciuri în deplasarea U.T.A, joacă partida retur cu formaţia portugheză Vittoria Setubal, iar Rapid întîlneşte în primul meci, la Londra, pe Tottenham Hotspur. Staţiile de radio vor transmite în direct ambele partide, prima de la ora 16,10 iar cea de-a doua, care va avea loc în nocturnă, cu începere de la ora 21,30. MIERCURI, 8 DECEMBRIE SFÎNTU gheorghe „ARTA" (telefon 1445) — portal (orele 11, 16, 19). „VASILE ROAITA“ (telefon 1755 — Vremea zăpezilor — (orei 15, 17, 19). TÎRGU SECUIESC „8 MAI" (telefon 391) — 100 de dolari pentru șerif (orele 10, 16, 18, 21). COVASNA „VICTORIA" (telefon 13) — Intre doi — (orele 10, 18, 20). ÎNTORSURA BUZĂULUI (CASA DE CULTURĂ (telefon 48) — Dă-i înainte cowboy (ora 20). BARAOLT CASA DE CULTURĂ (telefon 113) — Rekec cel isteț (ora 20). MIERCURI, 8 DECEMBRIE 18,00 Muzica — emisiune de actualitate muzicală ; 18,15 Mult e dulce și frumoasă ; 18,30 Confruntări. Cum măsurăm eficienţa. Schimb de opinii despre indicatorii eficienţei economice la nivelul întreprinderii; 18,50 Ga, la interpreţilor. Aurelian Octav Popa intr-un program de muzică preclasică şi românească ; 19,10 Tragerea pronoexpres ; 19,20 1001 de seri. Creionul fermecat — „în şopronul vechi“ ; 19,30 Telejurnalul de seară ; 20,00 Cincinalul în acţiune: Judeţul Buzău la cotele industrializării ; 20,10 Telecinemateca : „Şeicul alb“ ; 21,45 Anchetă TV: „Procesul unei prejudecăţi“. Reportaj filmat; 22,40 Telejurnalul de noapte; 22.50 Tenis: „Turneul campionilor“. Transmisiune directă de la Paris. Vremea în curs de ameliorare, cu cerul temporar acoperit, Vîntul va sufla slab din sectorul nord. Temperaturile minime vor fi cuprinse între —1 și 2 grade, iar maximele între 2 și 5 grade. Meteorolog de serviciu, EIGEL GHEORGHE Aero Pag. 3 Trustul Construcţii Industriale — Secţia Prefabricate BRAŞOV, STR. CARIEREI NR. 160 — sudori — lăcătuşi — macaragiu autorizat pentru automacara de 5 tone — mecanic de întreţinere maşini unelte — muncitori necalificaţi Se asigură cazare şi masă la cantină contra cost pentru nefamilişti. Salariul în acord, conform H.C.M. 914/1968. Informații suplimentare la telefon 22.641—22.642 Serviciul personal. Uzina nr. 2 Braşov angajează de urgenţă MUNCITORI (BĂRBAŢI), in vîrstă de la 18 la 45 ani. CALIFICAŢI IN MESERIILE: Strungari Frezori Rectificatori Sculeri-matriţeri Sudori Zidari Tîmplari Electricieni Primitori-distribuitori Modeluri Fochişti centrală termică Lăcătuşi ajustori şi de întreţinere Tinichigii Conducători auto Mecanic auto Merceologi aprovizionare Gestionari Portari-gestionari dormitoare comune Peisagist floricultor Şef formaţie P.C.I. De asemenea, uzina necalificaţi (bărbaţi), angajează şi muncitori Salarizarea se face conform H.C.M. 914/1968. Informaţii suplimentare se pot lua zilnic între orele 8—15 de la serviciul personal al uzinei, strada Zizinului 119, telefon 1.34.07, interior 209 și 193. Baza de desfacere M. I. C M. Str. Zizinului nr. 111 — Telefon : 22110 LIVREAZĂ FARA REPARTIȚIE URMĂTOARELE PRODUSE: — 600 buc. lăzi în panouri din lemn fag, avînd dimensiunile 850X830X75,la preț de 78 lei/buc. — 1.200 buc. lăzi în panouri, din lemn foioase, avînd dimensiunile 650X650X215, la preț de 58 lei/buc. — 10.000 kg cuie construcții, având dimensiunile 2X40 și 2,8X60.