Cuvîntul Nou, martie 1974 (Anul 7, nr. 1195-1221)

1974-03-28 / nr. 1218

Pro tejari din foaie fărite, unitiva ! Anul VI, nr. 1218 1 0. 28 MARTIE 1974 4 pagini, 30 bani Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara C. C. al P. C. R. Stimaţi tovarăşi. Plenara Comitetului nostru Central a dezbătut probleme de o deosebită importanţă pentru activitatea partidului şi statului pentru dezvoltarea economiei, ştiinţei şi culturii şi, mai cu seamă, pentru ridicarea nivelului de viaţă, material şi spiritual al întregului nostru popor. Am început cu adoptarea unor hotărîri de ordin organizatoric. S-a adoptat hotărîrea privind modificarea Statutului partidului, avînd drept scop asigurarea unei funcţionări mai bune a organelor de partid şi de stat, eliminarea unor paralelisme care se manifestau în activitatea noastră, simplificarea structurii organizatorice. Aceasta, fără nici o îndoială, va avea repercusiuni pozitive asupra activităţii de conducere, atît pe linie de partid, cit şi pe linie de stat. Totodată, prin hotărîrile adoptate se pune mai multă ordine în respectarea prevederilor din Statut cu privire la rolul Comitetului Executiv — organul care asigură conducerea întregii activităţi între plenare — înlăturîndu-se finele neajunsuri, paralelisme şi suprapuneri care s-au manifestat în această direcţie. Aceste măsuri vor duce, fără îndoială, la creşterea rolului şi importanţei Comitetului Executiv în conducerea întregii activităţi de partid, economice şi de stat. Prin înfiinţarea Biroului Permanent, compus de data aceasta din cadrele de conducere din sectoarele de bază de partid şi de stat, se va asigura o mai bună corelare a diferitelor sectoare de activitate, o coordonare operativă şi o îndrumare unitară a lor, eliminîndu-se paralelisme şi şedinţe inutile. Crearea acestui Birou, pe principiile pe care le-am adoptat astăzi, va trebui să ducă la o îmbunătăţire de fond a activităţii de conducere, la soluţionarea rapidă a problemelor multiple şi complexe ce se pun în faţa noastră. Toate aceste măsuri vor trebui să fie urmate de creşterea răspunderii in muncă a cadrelor de partid şi de stat în toate sectoarele de activitate. Măsurile organizatorice luate vor trebui să fie urmate de înţelegerea, de către fiecare activist de partid şi de stat, a faptului că în funcţia sau în funcţiile încredinţate are datoria să acţioneze cu toată fermitatea, cu un înalt spirit de răspundere, pentru înfăptuirea neabătută a liniei generale a partidului, pentru realizarea sarcinilor încredinţate de partid. Pornind de la toate acestea, fără nici o îndoială că rezultatul va trebui să fie creşterea şi mai puternică a rolului politic conducător al partidului în toate domeniile de activitate. După cum ştiţi, noi am pornit întotdeauna de la faptul că formele organizatorice nusunt stabilite o dată pentru totdeauna, că ele trebuie să corespundă sarcinilor şi etapelor în care desfăşurăm activitatea de organizare şi conducere a partidului şi statului. De aceea, trebuie să înţelegem că îmbunătăţirea formelor de organizare a structurii organizatorice şi a metodelor de muncă este o necesitate şi o sarcină permanentă, întotdeauna să pornim de la imperativul de a asigura unirea în cit mai bune condiţiuni a eforturilor partidului şi statului nostru, ale maselor populare, ale întregului popor în înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare multilaterală a ţării. In ce priveşte modificarea Constituţiei, aşa după cum s-a arătat, aceasta a apărut necesară ca urmare a experienţei şi practicilor de pină acum. In acest fel, se dă o formă legală unor realităţi impuse de viaţă, unor practici care şi-au dovedit utilitatea şi necesitatea, asigurând mai buna funcţionare, la nivel central, şi la toate nivelurile, a organismului nostru de stat. Plenara a hotărît, de asemenea, o serie de măsuri pentru mai buna repartizare a forţelor partidului în diferite sectoare de activitate. In ce priveşte funcţia de prim-ministru, după cum s-a arătat astăzi dimineaţă, schimbarea a fost determinată de aprobarea cererii tovarăşului Maurer de a fi pensionat, ca urmare a stării sănătăţii sale şi a virstei înaintate. Multe din schimbările făcute astăzi au fost însă determinate şi din necesitatea de a realiza o mai bună cuprindere a muncii in toate sectoarele — oricum, ele trebuiau să aibă loc. In ce priveşte hotărîrea plenarei Comitetului Central de a recomanda Marii Adunări Naţionale alegerea mea ca preşedinte al Republicii Socialiste România, doresc să asigur plenara, întregul partid, întregul popor că îmi voi închina toate forţele pentru a servi cauza socialismului şi comunismului în patria noastră, interesele bunăstării şi fericirii poporului nostru. Voi face totul pentru a contribui, împreună cu întregul colectiv, cu întregul Comitet Central, cu întregul partid şi popor la realizarea politicii de dezvoltare multilaterală a României socialiste, la întărirea poziţiei sale internaţionale, la sporirea aportului ei la cauza păcii şi colaborării între naţiuni. Stimaţi tovarăşi, Plenara a dezbătut astăzi una din cele mai importante legi ale societăţii noastre, şi anume aceea căreia îi revine rolul de a aşeza pe o bază nouă retribuirea muncii. După cum se ştie, sunt aproape ani de cînd experimentăm noul sistem de retribuţie. In toţi aceşti ani, s-au adus o serie de modificări, s-au făcut multe îmbunătăţiri; de aceea, faţă de proiectul iniţial, propunerile actuale conţin îmbunătăţiri principiale care au modificat în mod radical proiectul. In primul rînd, în proiect se propune să renunţăm la noţiunea de salarizare şi să introducem o noţiune nouă, care să oglindească noile relaţii de producţie. Am considerat că este necesar să introducem această modificare ţinînd seama că noţiunea de salarizare oglindeşte de fapt vechile relaţii de producţie, bazate pe exploatare, pe existenţa proprietăţii private asupra mijloacelor de producţie. în ţara noastră — ca in toate ţările socialiste — oamenii muncii au devenit, după cum e cunoscut, stăpîni pe mijloacele de producţie, statornicind noi relaţii de producţie. Este necesar să ţinem seama de aceasta şi să adoptăm noţiuni noi care, în măsura posibilului, să oglindească schimbările produse. Noua lege a retribuţiei trebuie să oglindească schimbările revoluţionare petrecute în ţara noastră, să reflecte calitatea nouă a oamenilor muncii, aceea de proprietari şi, în acelaşi timp de producători ai tuturor bunurilor materiale. Introducerea noţiunii de retribuire a muncii are o mare importanţă principială şi practică. Ea va trebui să ajute la eliminarea unor mentalităţi învechite privind poziţia faţă de proprietatea obştească, faţă de mijloacele de producţie, derivate din vechile relaţii de producţie, din vechiul sistem de relaţii dintre patroni şi oamenii muncii, dintre capitalişti şi muncitori. Ea va trebui să contribuie la dezvoltarea atitudinii noi faţă de proprietatea obştească, faţă de muncă. Fiind stăpîni ai mijloacelor de producţie, producătorii bunurilor materiale, oamenii muncii trebuie să ţină seama de faptul că asigurarea veniturilor lor directe depinde de asigurarea mijloacelor financiare şi materiale necesare dezvoltării continue a forţelor de producţie, a întregii societăţi. Trebuie înţeles că această problemă este problema centrală a fiecărui colectiv, a fiecărei întreprinderi, a fiecărui om al muncii, a fiecărui cetățean al patriei noastre. O altă caracteristică principală a legii este afirmarea cu putere a principiilor socialiste de retribuire după calitatea și cantitatea muncii, înscrierea, de la început, în lege, a faptului că nimeni nu poate realiza venituri prin exploatarea muncii altora, că singura sursă de venit este munca utilă şi necesară societăţii socialiste. Pornind de aici, fiecare este retribuit în raport cu cantitatea şi calitatea muncii depuse, cu contribuţia directă la dezvoltarea forţelor de producţie, la înflorirea societăţii socialiste. Este de la sine înţeles că fondul de retribuire este nemijlocit legat de producţia generală, de bunurile materiale pe care le producem, de produsul social, de venitul naţional, de raportul dintre fondul de consum şi fondul de dezvoltare. Mărimea retribuţiei fiecăruia nu poate fi decit legată nemijlocit de fondurile generale de care dispunem într-fel anumită etapă de dezvoltare a societăţii noastre. Ceea ce merită subliniat este consecvența cu care s-a urmărit, şi se realizează in proiectul de lege prezentat, asigurarea unei mai bune corelări între veniturile mari şi veniturile mici, realizarea unei retribuţii mai echitabile. In urmă cu circa 20 de ani, intre veniturile cele mai mici şi cele mai mari era un raport de unul la douăzeci, în 1965 raportul acesta era de doisprezece la unul. Prin propunerile prezentate plenarei, acest raport va fi mai mic de şase la unul. Aceasta arată preocuparea consecventă de a realiza în viaţă hotărîrile Congresului al X-lea, ale Conferinţei Naţionale cu privire la crearea unui raport mai echitabil între veniturile mari şi cele mici. După cum aţi putut reţine, aşa cum am discutat şi la plenara din noiembrie 1973, s-a acordat o atenţie deosebită creşterii mai puternice a veniturilor mici. In mod special, prin hotărîrile plenarei din noiembrie 1973, asigurarea unui raport mai echitabil între (Continuare în pag. a 1-a) Plenara Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste Sub preşedinţia tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, a avut loc, miercuri după-amiază, plenara Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. La ordinea de zi , a plenarei : Modificări la Constituţia Republicii Socialiste România, adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. din 25—26 martie 1974, supuse dezbaterii şi in plenara Consiliului Naţional al F.U.S. La începutul lucrărilor a luat cuvântul tovarăşul Gheorghe Pană, membru al Comitetului Executiv, secretar alC.C. al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. După cum vă este cunoscut —a spus tovarăşul Gheorghe Pană — Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 26 martie a.c. a aprobat propunerile referitoare la modificările unor prevederi ale Constituţiei Republicii Socialiste România, care prezintă însemnătate deosebită pentru dezvoltarea în continuare a întregii vieţi politice, economice şi sociale din patria noastră. In legătură cu această istorică hotărâre, s-a stabilit să fie supusă aprobării Marii Adunări Naţionale propunerea de a se institui înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România. Complexitatea vieţii noastre sociale şi de stat atît pe plan intern, cit şi pe planul relaţiilor internaţionale pune în mod firesc sarcini importante pe linia organizării centrale a activităţii de stat, care să răspundă cit mai deplin cerinţelor "înfăptuirii cu consecvenţă "şi la un nivel calitativ superior a obiectivelor edificării societăţii socialiste româneşti. In vederea realizării acestor obiective fundamentale, Plenara Comitetului Central al P.C.R. a apreciat ca fiind necesară instituirea funcţiei de- Preşedinte al Republicii Socialiste România, care va continua să păstreze in acelaşi timp şi calitatea de preşedinte al Consiliului de Stat. Preşedintele Republicii Socialiste România ,va exercita o parte din atribuţiile ce revin Consiliului de Stat atît în relaţiile interne, cit şi în relaţiile internaţionale. în unanimitate, Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român a prezentat drept candidat pentru înalta funcţie de Preşedinte al Republicii Socialiste România pe secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Raţiunea pentru care a fost făcută această propunere este aceea că tovarăşul Nicolae (Continuare în pag. a 4-a) HELSINKI. — Ministrul deexterne al Finlandei, Abt Karjalainen, a alunitat, într-o declaraţie , de presă, că ţara sa este gata să găzduiască cea de-a treia fază a Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa, în luna iulie a acestui an. El a adăugat că " Finlanda apreciază că este recomandabil să se evite prelungirea nejustificată a lucrărilor celei de-a doua faze a Conferinţei, care se desfăşoară, în prezent, la Geneva. Karjalainen s-a pronunţat, de asemenea, în favoarea organizării celei de-a treia şi ultime faze a Conferinţei la cel mai înalt nivel posibil. VADUZ. — La sfârşitul unorîndelungate şi dificile negocieri, principatul Liechtenstein are un nou guvern, prezidat de Walter Kieber — lider al Partidului progresist cetăţenesc. WASHINGTON. — Preşedintele S.U.A., Richard Nixon, a procla mat săptămâna care va începe la 20 mai drept „Săptămână a comerţului mondial". Cu acest prilej, el a relevat că schimburile comerciale ■ deschise pot contribui la stabilitate şi armonie în lume, precum şi la reducerea cauzelor de tensiune internaţională. LONDRA. — în Irlanda de Nord continuă incidentele intre forţele de ordine şi cercurile extremiste. După cum a anunţat un purtător de cuvânt al forţelor armate britanice dislocate în această provincie, la Belfast a fost înregistrată o nouă victimă, în urma exploziei unei bombe artizanale plasate intr-un automobil. Aceasta este cea de-a 984-a persoană ucisă în cadrul incidentelor ce au avut loc în Irlanda de Nord in cei 4 ani şi jumătate de la declanşarea ostilităţilor între comunităţile catolică şi protestantă. Totodată, explozia uinei bombe în centrul oraşului Belfast, în seara zilei de marţi, a provocat un puternic incendiu, care a distrus două magazine fără să se înregistreze însă victime. LONDRA. — Marea Britanie a suferit, în luna februarie, cel mai mare deficit comercial din istoria sa, pierzând în comerţul cu restul lumii suma de 429 milioane lire sterline — aproape un miliard de dolari. Win:aiafcL intern at Le nulă PE SCURT9 Şedinţa Consiliului de Stat In ziua de 27 martie 1974, a avut loc, la Palatul Republicii, şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a examinat şi şi-a însuşit în unanimitate proiectul de lege privind modificarea Constituției Republicii Socialiste România, elaborat pe baza hotârîrilor Plenarei Comitetului Central al Partidului Comunist Român din 25—25 martie a.c., și a hotărît ca acest proiect să fie Supus spre adoptare Marii Adunări Naționale. Totodată, Consiliul de Stat, în unanimitate, şi-a însuşit hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. de a se propune Marii Adunări Naţionale alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, ca preşedinte al Republicii Socialiste România. Măsuri eficiente, acţiuni ferme pentru folosirea raţională şi gospodărirea combustibililor şi a energiei electrice în primele două luni ale anului 1974 — în scopul traducerii în viaţă a Hotărîrii Plenarei comune a C.C. al P.C.R. şi Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale, a scrisorii Secretariatului C.C. al P.C.R., a Decretului Consiliului de Stat din noiembrie 1973 — organele şi organizaţiile de partid, organele de conducere colectivă din întreprinderi, au întreprins o serie de acţiuni în vederea folosirii mai raţionale,a combustibililor şi energiei electrice, pentru reducerea consumurilor specifice, cit şi pentru eliminarea risipei sub orice formă. în acest sens trebuie relevat faptul că în toate întreprinderile s-a prelucrat şi s-a dezbătut în adunările generale ale oamenilor muncii scrisoarea Secretariatului Comitetului Central al P.C.R. cu privire la dezvoltarea bazei energetice, gospodărirea raţională a combustibililor şi energiei în urma căreia programele de măsuri existente au fost îmbunătăţite. Comitetul judeţean Covasna al P.C.R., prin Consiliul judeţean de control muncitoresc al activităţii economice şi sociale desfăşoară in cadrul tuturor unităţilor si instituţiilor din judeţ, în acest trimestru, ■ un, control riguros privind modul în care se acţionează pentru îndeplinirea sarcinilor din Hotărârea Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. din noiembrie 1973 şi din Decretul 620/ 1973. Astfel, s-au luat măsuri pentru întocmirea, pînă la finele semestrului I, a bilanţurilor energetice în toate întreprinderile şi unităţile economice, pentru aceasta mobilizîndu-se comisiile pentru economii şi bună gospodărire din întreprinderi, precum şi pentru asigurarea unor condiţii corespunzătoare in vederea valorificării maxime a tuturor posibilităţilor existente in fiecare unitate, în primul rînd la acele locuri de muncă mari consuma-Ing. VIRGIL FEIER de la Consiliul judeţean de control muncitoresc al activităţii economice şi sociale Covasna Au îndeplinit planul trimestrial Harnicul colectiv de muncitori, ingineri şi tehnicieni de la Întreprinderea textilă „Oltul" din Sfîntu Gheorghe, raportează îndeplinirea sarcinilor planului de producţie industrială cu patru zile înainte de termen. Pînă la finele lunii martie, va realiza peste plan 2.600 mii lei la producţia globală industrială, depăşire ce se va concretiza în: peste 20 tone fire finite din bumbac, peste 120.000 m.p. ţesături din bumbac etc. Printre fruntaşii primului trimestru putem evidenţia echipa condusă de Gyula Sántha din filatură, cea de la recepţia marfă finită, condusă de Maria Szigyárto şi echipa condusă de Gábor Ráduly din secţia muşama. (N.P.) La C.A.P. CERNAT se lucrează intens la semănat. Foto : BARTHA ÁRPÁD (Continuare in pag. a 3-a] Zile hotăritoare pentru obţinerea unor producţii record in agricultură ,,Condiţiile climaterice din acest an cer să aplicăm metode agrotehnice diferenţiate care conservă provizia de apă a solului, să scurtăim la minimum perioada de efectuare a însămînţărilor, să supraveghem în permanenţă culturile, intervenind neîntârziat cu lucrările de întreţinere corespunzătoare !... Toate acestea fac necesară o mai bună organizare a muncii, o puternică mobilizare a co-,operatorilor, mecanizatorilor, a celorlalţi lucrători din agricultură". (Din Chemarea Conferinţei pe ţară a cadrelor de conducere din agricultură). Putem afirma, că in acest an, campania agricolă de primăvară este bine organizată, lucru dovedit şi de ritmul alert al lucrărilor de sezon. Se remarcă faptul că, în toate unităţile se pregăteşte terenul în aşa fel incit să se evite evaporarea apei din sol. După pregătirea terenurilor, operativ se trece la semănat. Notăm şi calitatea superioară a lucrărilor de pregătire a terenurilor şi semănat. Se respectă întocmai tehnologiile fiecărei culturi adaptate în funcţie de condiţiile concrete. La Cooperativa agricolă de producţie din Bodoc campania de primăvară a fost organizată în cele mai mici amănunte şi aşas-a ajuns la un stadiu avansat al lucrărilor de sezon. Iată ce ne-a spus în această privinţă tovarăşul Benedek Béla, secretarul comitetului comunal de partid . — Astăzi (ieri — n.n.) se termină de semănat orzoaica; ovăzul şi trifoiul s-au semănat. Am început din plin plantatul cartofilor. Maşinile funcţionează foarte bine, mai ales că toţi cartofii s-au sortat în trei categorii, după mărime. Sperăm să încheiem în cel mai scurt timp şi plantatul cartofilor. Trebuie menţionat că fiecare membru al biroului comitetului comunal de partid răspunde de o brigadă. Zilnic se urmăresc realizările, iar acolo unde treaba „şchioapătă", intervenim operativ. Rezultate foarte bune în această campanie înregistrează şi unităţile din cadrul Consiliului intercooperatist Sfîntu Gheorghe. Orzoaica se va termina de semănat peste cîteva zile, ca şi culturile furajere. S-a început şi plantatul D. TOMA (Continuare în pag. a 3-a) Astăzi, în jurul orei 11,15 posturile noastre de radio şi televiziune vor transmite direct de la Palatul Marii Adunări Naţionale şedinţa solemnă consacrată alegerii Preşedintelui Republicii Socialiste România. Rezultate meritorii Colectivul de la Autobaza Sfîntu Gheorghe, antrenat in marea întrecere pentru întîmpinarea celei de-a XXX-a aniversări, a Eliberării și al celui de-al XI-lea Congres al P.C.R. cu noi succese, înscrie rezultate meritorii în cronica întrecerii. Astfel, indicatorul călători/ km total, a fost depăşit cu 11,1 la sută, transportîndu-se pe total autobază 1.399.646 călători. De asemenea, depăşiri se înregistrează şi la tone,km cu 4,7 la sută, la tone, km convenţionali cu 6,6 la sută. Un important şi semnificativ rezultat a fost obţinut în domeniul îmbunătăţirii utilizării parcului de transport auto. Depăşirea coeficientului de utilizare a parcului — numai la autobuze — cu 5,2 la sută, cu 9,1 la sută , a coeficientului de utilizare a capacităţii, cit şi cu 8,1 la sută a parcului mediu zilnic, a dus la realizarea indicatorului productivităţii în călători, km toc, aşezat în proporţie de 119/5 la sută. Dintre cei care au contribuit la obţinerea acestor rezultate menţionăm şoferii Ioan Orban, Ştefan Ráduly, Carol Molnár, Traian Iancu, Nicolae Popescu, Iosif Csog, Vasile Găleanu, Iosif Farkas, Gheorghe Neagoe şi alţii. (N.P.) 28 martie 1974 ÎNTORSURA BUZĂULUI (Casa de cultură) — Almanahul ştiinţific „Omul şi ştiinţa despre univers" (proiecţii diafilme) — (ora 18). BARAOLT (Casa de cultură) — Conferinţă „Sarcinile comuniştilor pentru reducerea cheltuielilor materiale" (ora 18). TÎRGU SECUIESC (Biblioteca orăşenească) — Medalion literar „70 de ani de la naşterea lui Nagy István" (ora 18). COVASNA (Casa de cultură) — Lectoratul femeilor (ora 16). BĂŢANII MARI (Căminul cultural) — Universitatea populară, curs de literatură : „Figura lui Bălcescu şi Petőfi în Revoluţia de la 1848“ (ora 20). ARACI (Căminul cultural) — Seară ştiinţifică cu tema : „Dezvoltarea vieţii pe pămînt". Program artistic prezentat de formaţiile artistice ale căminului cultural, (ora 16). ICAFALĂU (Căminul cultural) — Sfatul juristului: „Tinerii despre disciplină şi respectarea legilor" (ora 15); IMENI (Căminul cultural) — Brigadă ştiinţifică (ora 15); SFÎNTU GHEORGHE (Club „Gheorghe Doja") — Concurs „Cine citeşte mai frumos" — (ora 18).