Cuvîntul Nou, aprilie 1974 (Anul 7, nr. 1222-1246)

1974-04-20 / nr. 1238

Pag. 2 CROMARE DURA ÎN BĂI OBIŞNUITE La Întreprinderea de construcţii de maşini din Reşiţa se foloseşte de cîţiva ani procedeul de cromare dură a pieselor cu mari suprafeţe cu ajutorul unei moderne instalaţii, concepute de inginerii Antoneta Marinescu şi Aurel Rădoi, specialişti ai Institutului de cercetări tehnologice pentru construcţia de maşini — I.C.T.C.M. Acest procedeu, distins cu Medalia de Aur, în 1969, la Salonul internaţional al invenţiilor de la Bruxelles, este utilizabil in industria construcţiilor de maşini, în construcţiile navale, industria petrolieră etc., la formarea dură a barelor şi ţevilor cu lungimi şi diametre dintre cele mai diferite, în vederea sporirii rezistenţei lor la uzură şi coroziune. Procedeul amintit prezintă o serie de avantaje faţă de vechile procedee : poate fi aplicat folosindu-se surse de curent de intensităţi mici şi băi de cromare obişnuite, uşor de realizat; cromările se pot face pe porţiuni; grosimea acoperirilor obţinute fiind uniformă pe întreaga suprafaţă a piesei, se încadrează în toleranţele dimensionale cerute, fără a mai fi nevoie de prelucrări mecanice ulterioare. UN NOU STRUNG ROMANESC Pînă la sfirşitul acestui an, va intra în producţia de serie strungul paralel cu comandă numerică — SP 630 NC, conceput de specialiştii Institutului de cercetare şi proiectare de maşini-unelte şi agregate din Bucureşti. Noul strung, destinat prelucrării pieselor de serie mică şi mijlocie, cu profile foarte diverse, cu diametre de pînă la 630 mm, se situează, datorită caracteristicilor constructive şi performanţelor lui funcţionale, la nivelul celor mai reuşite realizări din acest domeniu. El este dotat cu cuplaje electromagnetice, cu dispozitiv de strunjire automat şi cap revolver cu patru poziţii, cu o păpuşă mobilă acţionată hidraulic şi un sistem de ungere centralizat, iar separat, dispune de un panou hidraulic. Comanda se efectuează de la echipamentul numeric căruia, în prealabil, i se pregăteşte o bandă perforată în care sunt înscrise atît succesiunea operaţiilor pe care trebuie să le execute fiecare subansamblu în mişcare, cît şi regimurile de aşchiere. Schimbarea avansurilor şi a vitezelor se realizează automat chiar în timpul lucrului. Faptul că toate subansamblurile sunt acţionate electric sau hidraulic oferă avantajul deservirii acestui strung de personal cu pregătire medie şi chiar a folosirii unui singur muncitor la două-trei maşini. Noul strung are o mare precizie de prelucrare. Construcţia lui este astfel concepută incit, cu modificări minime, să derive un alt strung, cu două capete, revolver destinat prelucrării pieselor de lungimi mai mici şi operaţiilor de găurire, sau să fie transformat într-un strung de conturare cu comandă numerică care, datorită avansurilor independente de care dispune, va putea executa piese de revoluţie cu profil tridimensional. NOI PRODUSE DIN MASE PLASTICE Specialiştii Institutului de cercetări pentru industria de prelucrare a cauciucului şi maselor plastice au elaborat o tehnologie originală de obţinere a unor noi pelicule de mase plastice contractabile şi extensibile. Acest nou material este destinat ambalării şi păstrării în cele mai bune condiţii a unor produse alimentare — carne, legume, brînzeturi, produse cosmetice, ambalării „ideale" a cărţilor etc., sau pentru acoperirea serelor şi solariilor. Experimentările de pînă acum cu aceste folii au dat rezultate dintre cele mai bune. In consecinţă, primele 30 tone de folii cu caracteristici speciale vor fi produse la întreprinderea de prelucrare a maselor plastice din Bucureşti, încă din acest an. Un nou sortiment de P.V.C. transparent, creaţie, a aceloraşi specialişti, a fost utilizat la fabricarea primelor butelii pentru produse alimentare — ulei, apă minerală, alcool etc. — butelii care s-au dovedit a fi mai rezistente, mai uşoare şi mai ieftine decit cele din sticlă. Mic dicţionar filozofic DETERMINISM, teoria interdependenţei fenomenelor din univers, care arată că toate procesele şi fenomenele naturale, sociale şi psihice sunt generate, într-un ansamblu de condiţii date, de anumite cauze naturale, se supun necesităţii, fiind guvernate de legi obiective. El este legat în mod firesc de concepţia materialistă, care afirmă existenţa obiectivă a lumii şi a legilor ei. Idealismul fie că neagă întru totul determinismul, opunîndu-i finalismul şi indeterminismul, fie că provoacă concepţii pseudodeterministe, potrivit cărora gîndirea ar fi aceea care introduce în fenomene legăturile cauzale şi logice. Reprezentanţii cei mai de seamă ai determinismului In antichitate, au fost Heraclit, Democrit şi Epicur. In secolele XVII— XVIII, lupta dusă de filozofii şi de savanţii materialişti (Galilei, Bacon, Hobbes, Descartes, Spinoza) pentru promovarea determinismului a dat o lovitură puternică scolasticii şi religiei. Materialismul premarxist era interpretat însă intr-un mod metafizic şi mecanicist. Depăşind limitarea determinismului mecanicist, determinismul materialist-dialectic se întemeiază pe ideea interdependenţei şi interacţiunii universale a fenomenelor. Dezvăluie caracterul obiectiv al întâmplării şi unitatea dialectică dintre necesitate şi întîmplare, dintre legile dinamice şi legile statice; subliniază diversitatea calitativă a tipurilor de legături cauzale corespunzătoare diferitelor niveluri de organizare a materiei. Marxismul se opune atît teoriei idealiste a libertăţii absolute a voinţei, cît şi determinismului mecanicist, care nu poate explica ştiinţific relaţia dintre libertate și necesitate, ajungind la fatalism.  Descoperirea unui nou mineral în cursul valorificării probelor geologice luate din munţii Chibityn (Peninsula Kola), oamenii de ştiinţă sovietici au descoperit un mineral necunoscut pînă în prezent. Acesta este incolor, transparent, uşor solubil în apă, iar suprafeţele sale se modifică sub acţiunea aerului. Se presupune că golurile frecvente întilnite în rocile munţilor Chibityn se datoresc descompunerii acestui mineral. Diamante sintetice mai subţiri decit un fir de păr Cercetătorii Institutului de chimie-fizică al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. au elaborat un nou procedeu de fabricare a diamantelor, care constă din folosirea unei presiuni sub nivelul presiunii atmosferice normale. Diamantul se formează într-un vas de reacţie din cuarţ, care este umplut cu metan şi este expus iradierii unei lămpi cu xenon. Aceasta provoacă descompunerea metalului şi duce la eliminarea atomilor de carbon, care se cristalizează sub forma unor diamante — filamente lungi de 1 mm. Diamantele sunt mai subţiri decât un fir de păr. Petrol care vindecă reumatismul Specialiştii întreprinderii „Naftaplin“ din Zagreb au descoperit recent, în apropiere de localitatea iugoslavă Ivanicigrad, un zăcămînt de petrol, cunoscut în lume ca medicinal și denumit neftalan. Este vorba de primul zăcămînt de acest fel din Iugoslavia și al doilea din lume. Pînă acum s-a descoperit un zăcămînt de petrol medicinal numai pe malul Mării Caspice, unde se vindecă anual de reumatism peste 50 000 de bolnavi. Se studiază, posibilităţile exploatării noului zăcămînt, precum şi de construire a unui sanatoriu balnear. Combaterea oboselii conducătorilor auto Oboseala, şi prin aceasta şi posibilitatea de accident la conducătorii auto, este redusă prin folosirea unui minitorizator de aer prezentat de industria ungară, prin intermediul întreprinderii de comerţ exterior „Medicor" — Budapesta. Aparatul, denumit „Bion 79", emite în spaţiul cabinei autovehiculului, în timp ce conducătorul se află la volan, ieni şi înviorează atmosfera. Această metodă de combatere a oboselii conducătorilor auto prin ionizarea aerului, a fost testată la autocamioanele de cursă lungă TIR. Veninul de şarpe şi trombozele Doctorul docent Herbert Ehringer, de la Prima Clinică Universitară de medicină din Austria, a utilizat, pentru prima oară în istoria medicinii, veninul de şarpe în tratamentul trombozelor, precum şi a altor tulburări ale irigaţiei arteriale. Administrarea veninului distilat, provenit de la o anumită specie de viperă din Malayesia, a permis să se reducă cu circa 35 la sută gradul de vîscozitate al sîngelui, veninul avind proprietatea de a elimina factorul fibrinogen care contribuie la coagularea sîngelui. In decurs de 10 zile, la interval de 12 ore,se perfuzează acest venin timp de o jumătate de oră. Această metodă terapeutică a curmat durerile a numeroşi bolnavi şi a permis evitarea amputării, în anumite cazuri în care aceasta părea inevitabilă. ŞTIINŢA LA ZI Acest emițător de infraroșii denumit „Teletherin" transmite prin radiația sa o energie termică impresionantă. CUVINTUL NOU Ghidul electronic Profesiunea de ghid este astăzi o profesiune calificată, de mare răspundere, care pe lingă cunoştinţele multilaterale şi profunde presupune şi cunoaşterea la perfecţie a cîtorva limbi străine. Formarea atît de dificilă şi pretenţioasă a unui corp de ghizi cu calificare superioară explică în mare măsură pentru ce în ţările cu activitate turistică intensă, există tendinţa de a înlocui ghizii prin automate, ori de cite ori împrejurările permit acest lucru. In Italia de pildă, aproape nu există obiectiv istoric celebru sau pinacotecă, expoziţie internaţională sau tîrg care să nu aibă instalaţi, lingă intrare, ghizi electronici de tipul „Cicero Vox". Aceste aparate, fixate pe perete sau aşezate pe un suport, oferă publicului posibilitatea să asculte descrierea obiectivelor într-o limbă la alegere, italiana, franceza, engleza sau germana. Funcţionarea lor este foarte simplă. După reglarea unui indicator in dreptul limbii preferate, introducerea unei monede stabileşte contactul la două receptoare de tip telefonic utilizabile simultan de două persoane. Cutia aparatului este etanşă, ceea ce permite instalarea lui şi în aer liber. Benzile magnetice se schimbă foarte ușor, astfel că același aparat poate fi folosit succesiv sau simultan în mai multe scopuri. Un alt aparat de ghidaj este „Tourifon"-ul. Avînd dimensiuni reduse 7X12X20 cm, el se poartă atîrnat de mină, ca o poșetă. Un fir elastic face legătura cu un mic receptor ce se fixează în ureche, dar există și tipuri cu două receptoare sau chiar cu difuzor, destinate grupurilor mici. La vizitarea unui muzeu, Tourifon-ul oferă mai mult decit un simplu ghidaj, căci prezentarea studiată, făcută de scriitori şi actori, dă vizitatorului emoţia unui spectacol valoros. Durata unei vizite nu este limitată. Textul înregistrat durează în mod obişnuit 30 de minute, dar există posibilitatea de a opri în orice moment aparatul pentru a se face un popas mai lung în faţa oricărui exponat din muzeu. După o asemenea pauză, aparatul continuă explicaţiile din punctul în care a fost întrerupt. Utilizarea aparatelor de ghid de aceste tipuri asigură o prezentare de calitate, o informare ştiinţifică şi elimină posibilitatea unor omisiuni sau greşeli. EUGEN POPESCU Din bogăţia faunistică a judeţului In liniştea pădurilor de molid, unde se aud numai şoaptele vîntului oprit în cetini şi murmurul pîraielor cristaline, poţi urca, în plină primăvară, pe poteci tăinuite de munte, spre locurile unde „rotesc" cocoşii de munte. In judeţul nostru se găsesc multe asemenea locuri, mai ales în părţile Comandăului, Zăbrătăului, Crasnei — în general în pădurile puţin umblate, la peste 1.200 metri altitudine. Mai mult negru la culoare, cu irizaţii verzi, metalice pe gît şi pe piept, cu un cioc cu atît mai încovoiat şi mai gros, cu cit este mai în vîrstă, cocoşul de munte îşi caută hrana prin pădure. Se hrăneşte cu larve, insecte, afine şi diferite alte fructe de pădure în timpul verii şi cu muguri de molid în timpul iernii. Vede şi aude foarte bine calităţice îl ajută să se ferească de mulţii săi duşmani. Pasăre solitară în tot timpul anului, în afară de perioada de împerechere, cocoșul de munte se lasă, depășit de superioritatea omului, numai în perioada căldurilor de dragoste, începînd cu a doua jumătate a lunii aprilie, pînă către 8—10 mai. își alege locurile de „rotit" in poieni, către golul alpin sau în tăieturile de pădure unde, pe margine se găsesc arbori izolaţi şi înalţi, din vîrful cărora poate observa toate mişcările şi de unde îşi cheamă găinile cu un fel de cîntat, care îi trădează prezenţa. La auzul „chemării" vin însă şi rivalii, cu care trebuie să se bată în prezenţa nepăsătoare a găinilor, care aşteaptă indiferente învingătorul. Cînd cintă, cască ciocul şi scoate nişte sunete care se aseamănă cu lovirea a două beţe, apoi sîsîie şi bate din aripi. Tot cîntecul durează doar cîteva secunde, timp în care cocoşul nu aude şi nu mai vede nimic. Mai întii, trebuie identificat locul de „rotit", încă de cu seară, după care, către ora 2 din noapte, să te instalezi cit mai aproape de acest loc şi să aştepţi începerea cîntatului care „vine" cam cu o oră înainte de zorii zilei. Cîntatul îi trădează prezenţa. Doi sau trei paşi făcuţi în timp ce cintă, te apropie de copacul ce-l adăposteşte. Dacă te mişti în timp ce nu cintă, zboară greoi şi dispare printre copaci. Pierzi astfel toată truda căutărilor şi aşteptărilor. Respectînd însă liniştea pădurii, înlăturînd orice mişcare, indiferent de poziţia în care te-a surprins pauza dintre cîntările cocoşului de munte, te poţi apropia de el, încercaţi, şi nu veţi regreta! Ing. GH. PANTILIMON, corespondent Duminică pe stadioane HANDBAL CAMPIONATUL DIVIZIEI B Handbalistele de la C.S. Oltul întîlnesc echipa Universitatea Cluj, la ora 12,15 pe terenul de bitum al Scolii sportive. In deschidere, la ora 9,45, are loc meciul din cadrul campionatului de calificare între echipele Institutului pedagogic Tg. Mureş şi Electromagnetica Bucureşti. BASCHET Ştiinţa Sfîntu Gheorghe primeşte replica echipei Ştiinţa Mediaş. Întîlnirea va avea loc pe terenul Liceului nr. 2, la ora 11. In caz de vreme nefavorabilă ambele meciuri (handbal şi baschet) vor avea loc în Sala sporturilor. FOTBAL CAMPIONATUL DIVIZIEI C Dintre divizionarele C ale judeţului Covasna numai C.S. Oltul joacă acasă cu Minerul Rodna (în tur 2—2) pe stadionul Unirea, la ora 11. In continuare are loc confruntarea dintre juniorii de la C.S. Oltul şi de la Nitramonia Făgăraş în cadrul campionatului republican de juniori. Celelalte echipe joacă în deplasare: Forestierul Tîrgu Secuiesc cu A.S. Miercurea Ciuc, Carpaţi Covasna cu Minerul Bălan şi Unirea la Tîrgu Mureş cu Viitorul. Celelalte meciuri din seria a XI-a în etapa de duminică: Unirea Cristuru Secuiesc — Chimica Tîrnăveni (0—4); Viitorul Gheorgheni — Hebe Sîngiorz Băi (2—0); Avîntul Reghin —Lacul Ursu Sovata (1—2); Mureşul Topliţa — Foresta Bistriţa (2—2). In paranteză, rezultatele din tur. CAMPIONATUL JUDEŢEAN Categoria I, etapa a XlX-a: Progresul Chichiş — Minerul Baraolt (2—6); Oltul Coşeni — înfrăţirea Doborii de Jos (0—1); Progresul Catalina — Venus Ozun (1—3); Avîntul Ilieni — Ilnirea Reci (1—0); Venus Zăbala —• Înainte Vîrghiş (0—3); I.A.S.. Cîmpu Frumos — Harghita Aita Mare (0—3); Oltul Chilieni — Metalul Tîrgu Secuiesc (1—4). CAMPIONATUL TERITORIAL Seria I, etapa a XVIII-a: Stăruinţa Zagon — Carpaţi Sfîntu Gheorghe (0—2); Ciucaşul Intorsura Buzăului — Steaua roşie Ghidfalău (1—1); Progresul Sîncrai — Aprovizionarea Valea Crişului (1—2); Agricultorul Angheluş — Avîntul Arcuş (2—4); Făclia Lisnău — Recolta Moacşa (0—3); Voinţa Boroşneul Mare — Avîntul Sîntionlunca (5—0); Constructorul Sfîntu Gheorghe stă, adversara sa Voinţa Bicîaîău fiind exclusă. Seria a II-a, etapa a XVIII-a: Recolta Tamaşfalău — Amidon Tîrgu Secuiesc (2—1); Prietenia Mărcuşa — Stăruinţa Cernat (0—5); Recolta Mărtineni — Salaimul Surcea (1—1); Fierarul Telechia — Forestierul Covasna (0—4); Progresul Brateş — Avîntul Comandau (1—9); Perkő Sînzieni stă, Bálványos Turia fiind exclusă. Seria a IlI-a, etapa a XVIII-a: Stăruinţa Bodoc — Tatra Brăduţ (2—4); Victoria Ormeniş — Izvorul Biborţeni (3—4); Partizanul roşu Malnaş — Spartacus Hăghig (4—1); Minerul Bicsad — Minerul Malnaş Băi (0—0). Echipele Stăruinţa Bodoc şi Voinţa Căpeni stau (adversarii Metalul Doboşeni şi înainte Aita Seacă excluse din campionat). TENIS DE MASĂ CAMPIONATUL JUDEȚEAN PE ECHIPE (turul) Seria „A" — masculin, Sîntionlunca, Constructorul Tîrgu Secuiesc — Avîntul Sîntionlunca, Venus I Zăbala — Proiectantul Sfîntu Gheorghe, Autosport Sfîntu Gheorghe — Oltul Sfîntu Gheorghe, Avîntul Sîntionlunca — Oltul Sfîntu Gheorghe, Proiectantul Sfîntu Gheorghe — Autosport Sfîntu Gheorghe, Constructorul Sfîntu Gheorghe — Venus I Zăbala, Oltul Sfîntu Gheorghe — Proiectantul Sfîntu Gheorghe. Handbal Turneu de calificare in zilele de 20 şi 21 aprilie va avea loc etapa a 11-a, interjudeţeană, a campionatului de calificare la handbal (masculin şi feminin), pentru promovarea în divizia B. Echipa feminină „Secuiana“ Tîrgu Secuiesc se deplasează la Făgăraş, unde sîmbătă şi duminică va intilni echipa „Pielarul" din Sibiu. Dorim echipei să obţină rezultate la fel de bune ca şi în primul tur. In caz de victorie echipa „Secuiana" va participa la turneul final care va avea loc la Tîrgu Jiu, între 10 şi 12 mai. Echipa masculină a C.S. Oltul, calificată in turneul final, pentru promovarea în divizia secundă, se pregăteşc intens in vederea confruntării care va avea loc la Haţeg între 10 şi 12 mai. ORAŞUL SFINTU GHEORGHE, GAZDA TURNEULUI FINAL (FEMININ) Federaţia Română de Handbal a ales oraşul Sfîntu Gheorghe pentru a găzdui una din seriile turneului de calificare (feminin). Intre alte oraşe care vor fi gazde ale acestui campionat se numără Constanţa, Bistriţa, Haţeg şi Buzău, pentru echipe masculine şi Brăila, Tîrgu Jiu, Hunedoara şi Sfîntu Gheorghe, pentru echipele feminine. Ilie Năstase, preşedinte de onoare al Clubului universitar de tenis La Academia de Studii Economice din Capitală a avut loc ieri o intilnire între maestrul emerit al sportului Ilie Năstase şi studenţi bucureşteni, iubitori ai tenisului. Cu acest prilej, s-a luat iniţiativa constituirii unui club universitar de tenis, avînd ca preşedinte de onoare pe Ilie Năstase. (Agerpres) ANUL VII. Nr. 1238 TELEX PRAGA 19 (Agerpres) — La Praga, un meci retur pentru sferturile de finală ale campionatului european de fotbal (echipe de tineret) — ediţia 1973—1974, selecţionata Cehoslovaciei a învins cu scorul de 2—1 (0—1) formaţia U.R.S.S. învingătoare cu 6—0 în primul joc, reprezentativa U.R.S.S. s-a calificat în semifinalele competiţiei, unde va juca cu formaţia Ungariei. In cealaltă semifinală, selecţionata R.D. Germane va intilni echipa Poloniei. RIO DE JANEIRO 19 (Agerpres). — Comentînd meciul de fotbal Brazilia—România, disputat la Sao Paulo, şi încheiat cu scorul de 2-0 în favoarea gazdelor, corespondentul Agerpres, V. Păunescu, evidenţiază comportarea mulţumitoare a jucătorilor români Lucescu, Dinu, Marcu, Anghelini, Antonescu şi Iordănescu. Antrenorul Mario Zagale a declarat după meci că echipa română i-a făcut o impresie bună prin jocul său deschis, ofensiv care i-a permis să verifice mai bine decit în alte ocazii potenţialul apărării formaţiei braziliene. La rîndul său, corespondentul agenţiei France Presse subliniază calitatea jocului prestat de cele două echipe, care au oferit un spectacol fotbalistic agreabil celor peste 70 000 de spectatori. După cum s-a anunţat, selecţionata română va intilni luni, 22 aprilie, la Buenos Aires, echipa Argentinei. HELSINKI 19 (Agerpres). — Obţinînd victoria cu 3—1 (0—1, 3—0, 0—0) în partida cu Cehoslovacia, selecţionata de hochei pe gheaţă a U.R.S.S. are toate şansele de a-şi menţine titlul mondial — remarcă în comentariile lor trimişii agenţiilor internaţionale de presă la campionatul lumii (grupa A) de la Helsinki. In altă partidă echipa Suediei a învins cu scorul de 6—2 (1—0, 3—2, 2—0) formaţia Finlandei, hocheiştii suedezi obţinînd medaliile de bronz. Clasamentul general înaintea ultimelor meciuri se prezintă astfel: 1. U.R.S.S. — 16 puncte; 2. Cehoslovacia — 14 puncte; 3. Suedia — 11 puncte; 4. Finlanda — 8 puncte; 5. Polonia — 3 puncte; 6. R.D. Germană — 2 puncte. BERLIN 19 (Agerpres). — Turneul internaţional de volei (rezervat echipelor de juniori) desfăşurat la Berlin a fost cîştigat de reprezentativa U.R.S.S., care a totalizat 9 puncte (setaveraj 14—4). Pe locurile următoare s-au clasat selecţionatele Poloniei — 9 puncte (13—9), Bulgariei — 8 puncte, Cehoslovaciei — 7 puncte, R.D. Germane (A) — 7 puncte şi R.D. Germane (B) — 5 puncte, BELGRAD 19 (Agerpres). — După disputarea a şapte runde, în turneul internaţional de şah de la Vrnajka Banja conduce Sax (Ungaria) cu 5 puncte şi o partidă întreruptă, urmat de Rajcevici și Simici (ambii Iugoslavia) — cite 4 puncte (2), Taimanov (U.R.S.S.) — 4 puncte (1) etc. Victor Ciociltea (România) se află pe locul 13 cu 2 puncte și o partidă amînată. Rezultate din runda a 7-a: Deiy — Janosevici 1—0; Sax — Ciociltea 1—0; Pîdevski — Taimanov remiză; Krînici — Țvetkovici 1—0. Corespondenţii ne transmit: AU DEPĂŞIT PLANUL PE TRIMESTRU ŞI DECADĂ Intensificînd ritmul întrecerii socialiste în cinstea zilei de 1 Mai, brigada de sortator de la Fabrica de cherestea din Zăbrătau şi-a îndeplinit sarcinile de plan pe primul trimestru al anului în procent de 128 la sută. Continuînd seria succeselor, ei au încheiat şi bilanţul activităţii pe prima decadă din luna aprilie, cu o depăşire de 192 la sută ! Asemenea realizări sunt fireşte spectaculoase. Ele se datoresc muncii oamenilor de aici, conduşi de şeful de depozit Constantin Olteanu şi de brigadierul Vasile Seceleanu. Dintre muncitori, s-au evidenţiat: Gheorghe Ene, Vaier Brîceanu, Aurel Ene, Vasile Toma şi Vasile Vlad. SE ÎNFRUMUSEŢEAZĂ BARCANII ! Capricioasele zile ale lunii aprilie, nu au oprit cu nimic pe locuitorii comunei Barcani de a continua acţiunea de Înfrumuseţare a localităţii lor. Pe drumul judeţean Barcani — Zagon, ei au împrăştiat balast pe o lungime de 3.000 metri. In această acţiune de muncă patriotică s-au remarcat în mod deosebit Vasile Bocîrnea, Vasile Arnăut, Gheorghe Neagoe care au prestat 10 zile de muncă fiecare. Tot în această comună, locuitorii din circumscripţia electorală nr. 9 — deputat Emilian Solomon — au pietruit strada Todereşti, pe o distanţă de 1.200 metri. Şi această activitate a scos în evidenţă participarea neobosită a unor localnici, între care: Gheorghe Solomon, Ioan Solomon şi loan Iupşa care au prestat cite 8 zile de muncă patriotică şi au contribuit cu sumele stabilite de consiliul popular. ŞTEFAN CRĂCIUN. ÎŞI FAC STRADA MAI FRUMOASĂ In comuna Barcani, cetăţenii din circumscripţia 23 a deputatului Gheorghe Baicu, au transportat şi împrăştiat pe strada Almaş, peste 70 m.c. balast, pietruind strada pe o distanţă de 800 metri liniari. Intre cei care au depus cel  mai mult suflet la această acţiune de muncă patriotică se află: Constantin Sava, Vasile Buzea şi Ioan Boriceanu. C. HORIA, POD PESTE REŞCHEU Locuitorii de pe lingă Piriul Cresteşului — circumscripţia electorală nr. 15, Barcani — sub iniţiativa lui Ioan Banciu din comitetul de cetăţeni, au amenajat un pod peste rîul Reşcheu. Podul astfel realizat, este evaluat la circa 5.000 Iei, adică valoarea muncii patriotice prestată de locuitorii satului. Dintre ei, cuvinte de laudă pentru Albert Csoma, Constantin Gavrilă, Ioan Lăutaru, Ioan Sima, Eugen Dragomir. La rîndul lor, cei din circumscripţiile nr. 12 şi 13, au curăţat şanţurile pe o distanţă de aproximativ trei kilometri. Evidenţiaţi sunt fireşte, şi în această acţiune de muncă patriotică. lată-i: loan Colcea, Gheorghe Baniţă, Maria Dragomir, loan Bularca, loan Balcu, loan Filip şi alţi asemenea „Ioni"! Acţiunea continuă: HORIA COMAN, MIRCEA OLTEANU.