Cuvîntul Nou, septembrie 1974 (Anul 7, nr. 1268-1271)

1974-09-04 / nr. 1268

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL VII, NR. 1268, MIERCURI, 4 SEPTEMBRIE 1974 8 PAGINI 50 BANI PR devenirii Duminică, 1 septembrie a.c., ziarul „Scînteia" a publicat Proiectul de Program al Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Amplul document, pe care organul de presă al Comitetului Central al partidului l-a adus la cunoştinţă opiniei publice din ţara noastră, a fost primit cu un deosebit şi justificat interes, fapt demonstrat şi de epuizarea, doar în cîteva ore, a întregii ediţii a ,,Scînteii“, care a apărut într-un tiraj sporit cu 200.000 exemplare. Acest interes major faţă de istoricul document de partid la care ne referim, ne apare pe deplin justificat dat fiind faptul că el reprezintă proiectul primului Program al partidului, strălucită sinteză a experienţei luptelor revoluţionare şi a muncii de construcţie socialistă în România, a mişcării revoluţionare mondiale, tablou cuprinzător al direcţiilor activităţii partidului în epoca viitoare. După publicarea cu aproape o lună în urmă a proiectului de Directive cu privire la planul cincinal 1976— 1980 şi liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981— 1990, iată că astăzi suntem în măsură să cunoaştem un al doilea document, de covârşitoare importanţă, care prefigurează direcţiile mersului naţiunii noastre spre un mime luminos, aureolat de soarele comunismului. „Programul — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu — dă o orientare generală ştiinţifică, marxist-leninistă, pentru întreaga activitate pe plan naţional şi internaţional a partidului şi poporului nostru. El stabileşte linia generală de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare pe calea comunismului în România, de participare activă a ţării noastre la viaţa internaţională, la lupta pentru transformarea pe baze noi a omenirii, pentru făurirea unei lumi mai drepte şi mai bune, a unei lumi a păcii şi colaborării între toate popoarele“. Cartă fundamentală ideologică, teoretică şi politică a partidului, elaborată pe baza concepţiei materialismului dialectic şi istoric, a legilor obiective ale dezvoltării sociale, Programul P.C.R. trasează jaloanele activităţii comuniştilor, ale întregului popor pe o perioadă de 20—25 de ani. In felul acesta, se asigură o dezvoltare în perspectivă, in deplină cunoştinţă de cauză, fiecare comunist, om al muzicii, cetăţean al României socialiste — român, maghiar, german sau de altă naţionalitate — ştiind, practic, ce are de făcut pentru a transpune în fapt înţeleaptă politică, a partidului nostru. Proiectul de Program al P.C.R. consfinţeşte victoriile istorice obţinute de poporul român, sub conducerea partidului, în făurirea socialismului. în concordanţă cu noile condiţii, el trasează obiectivele fundamentale ale etapei următoare a istoriei României socialiste. Pornind de la analiza materialist-dialectică şi istorică a realităţii, proiectul Programului defineşte strategia generală a partidului, al cărui scop principal este făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi crearea condiţiilor pentru edificarea comunismului în România. Vorbind despre însemnătatea pe care acest atît de important document de partid o are asupra conştiinţelor şi inimilor noastre, se cuvine să zăbovim puţin asupra felului în care este structurat proiectul de Program, menţionînd principalele sale capitole, ce reprezintă tot atitea concepte filozofice şi politice. Prima parte, din cele XIV cîte are proiectul de Program, se referă la lupta poporului român, a forţelor progresiste şi revoluţionare, a clasei muncitoare, a partidului comunist pentru libertate socială şi naţională, împotriva fascismului şi războiului, pentru înfăptuirea insurecţiei naţionale armate antifasciste şi antiimperialiste, reprezentînd o privire retrospectivă asupra principalelor momente din istoria poporului român, ale mişcării muncitoreşti şi ale partidului său comunist. Următoarele părţi analizează lupta partidului comunist pentru instaurarea puterii revoluţionar-democratice, răsturnarea claselor exploatatoare, înfăptuirea revoluţiei socialiste şi edificarea noii orînduiri sociale. Obiectivele fundamentale ale etapei următoare a istoriei României socialiste, oprindu-se asupra Rolului conducător al partidului, precum şi asupra Rolului statului în societatea socialistă multilateral dezvoltată. Despre „Dezvoltarea democraţiei socialiste; Politica partidului în problema naţională, ca şi despre Activitatea ideologică şi munca politică-educativă apar (Continuare în pag. a 6-a) GRAMUL noastre comuniste Viitorul ţării începe azi! Z iua de luni a început, pe şantierul Fabricii de P.A.L. din Covasna, într-o atmosferă de neobişnuit entuziasm. Constructorii, mentorii, tînărul colectiv de muncitori, ingineri şi tehnicieni ai noii fabrici — care în aceste zile va intra în probe tehnologice — au luat cunoştinţă din presa apărută în ajun, ca şi din emisiunile Radiodifuziunii şi Televiziunii, de măreţele obiective înscrise în proiectul de Program al P.C.R. de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. — Această Cartă fundamentală ideologică, teoretică și politică a partidului, așa cum este ea denumită în proiect — ne (Continuare în pag. 4—5) În cea mai tînără citadelă industrială semeni întregii ţări, tuturor comuniştilor, oamenilor muncii, locuitorii judeţului nostru au primit cu emoţie, mîndrie şi vie satisfacţie proiectul Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, document istoric de o excepţională valoare teoretică şi practică, publicat recent în presă. Ne-am aflat luni, 2 septembrie, în primele ore ale dimineţii, la Intreprinderea de aparataj electric auto din Sfîntu Gheorghe, nouă şi puternică citadelă industrială, întreprindere care ilustrează convingător subcapitolul intitulat Politica industrială a parti (Continuare în pag. 4—5) Agricultură modernă, intensivă nu studiat cu deosebită atenţie proiectul de Program al Partidului Comunist Român — ne-a spus Erou! Muncii Socaliste Iosif Molnár din Sînzieni —, program ce stabileşte sarcini mari pentru agricultura cooperatistă. Acest important document prevede dezvoltarea, într-un ritm nemaiîntâlnit, a bazei tehnico-materiale a agriculturii. Consider deosebit de importantă prevederea ca, încă din curbul cincinalului viitor chimia să asigure întreaga cantitate de îngrăşăminte şi alte substanţe chimice necesare agriculturii. Noi, cei din C.A.P. Sînzieni, in acest an am obţinut producţii mari de grîu, producţia, de cartofi se anunţă, şi ea, a fi de peste 25.000 kg. la ha, iar La I.A.E.A., în primele ore ale zilei dle luni. (Continuare în pag. 4) TELEGRAMĂ Către: Comitetul Central al Partidului Comunist Român, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedinte al Republicii Socialiste România • Bucureşti Mult iubite şi stimate tovarăşe secretar general Nicolae Ceauşescu, Plenara Comitetului judeţean Covasna al Partidului Comunist Român a dezbătut cu viu interes, într-un spirit de înaltă responsabilitate şi profundă adeziune proiectul Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism şi proiectul de Directive cu privire la planul cincinal 1976— 1980 şi liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981—1990. Toţi participanţii, fără nici o rezervă, au dat o înaltă apreciere acestor documente care, înmănunchind experienţa trecutului cu gîndirea şi acţiunea prezentului socialist, cuprinzînd o mare bogăţie de idei, prezintă o inestimabilă valoare istorică, politică şi practică, devin o călăuză sigură pentru comunişti, pentru întregul popor în înfăptuirea obiectivelor prezente şi viitoare. Participanţii la plenară au subliniat cu satisfacţie că docuentele reflectă, în modul cel mai expresiv, imensa experienţă acumulată de partid în conducerea luptei revoluţionare a poporului, în opera de construcţie socialistă, gîndirea ştiinţifică şi originală a partidului nostru, a dumneavoastră, înţelept şi iubit fiu şi conducător al partidului şi poporului, care vă în-Sfîntu Gheorghe, la 3 septembrie 1974. PIOINARA COMITETULUI JUDEŢEAN COVASNA AL P.C.R. (Continuare în pag. a 6-a) __________________________________________________ Plenara Comitetului județean Covasna al P.C.R. In cursul zilei de marti, au avut loc, în sala Teatrului de stat din Sfîntu Gheorghe, lucrările plenarei Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., plenară care a dezbătut documentele de mare însemnătate istorică pentru construcţia socialismului în ţara noastră — proiectul Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism şi proiectul de Directive ale Congresului al XI-lea al P.C.R. cu privire la planul cincinal 1976—1980 şi liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pentru perioada 1981—1990. La plenară au participat membrii Comitetului judeţean de partid, membrii Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, conducători de întreprinderi, instituţii şi ai unor organizaţii de masă şi obşteşti, muncitori şi cooperatori fruntaşi, intelectuali. Tovarăşul Nagy Ferdinand, prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., a ţinut o amplă expunere care a înfăţişat excepţionala însemnătate internă şi internaţională, a proiectului Programului Partidului Comunist Român, ce reliefează puternic rolul forţelor celor mai înaintate ale societăţii româneşti, al clasei muncitoare, alături de ţărănime şi intelectualitate, capacitatea organizatorica a Partidului Comunist Român, evidenţiind rolul strălucit al secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în elaborarea acestor documente. Referindu-se la (Continuare în pag. a 3-a)