Cuvîntul Nou, octombrie 1974 (Anul 7, nr. 1272-1276)

1974-10-02 / nr. 1272

( Proletari din toate ţările uniti vu ) Organ a! Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean iijjliiriii ■! IT IflIliilMH ■ IjIiriTÍl'l'1**" 1 I -----------------—————— ------------------ --- ANUL VII. Nr. 1272, MIERCURI, 2 OCTOMBRIE 1974 8 PAGINI 50 BANI După vizita de lucru a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU în judeţul nostru MCHI DE COTITURĂ SPRE KRINE IN ÎNTREAGA ACTIVITATE! Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a vizitat recent, după cum se ştie, şi întreprinderea de amidon şi glucoza de pe platforma industrială a oraşului Tîrgu Secuiesc — una dintre cele mai mari unităţi de acest fel din ţară. Evenimentul a constituit nu numai un prilej de puternică manifestare a adeziunii colectivului faţă de politica internă şi externă a partidului, dar şi unul de bilanţ al realizărilor obţinute în utilizarea capacităţilor de producţie — realizări apreciate elogios de secretarul general al partidului. — Această vizită a constituit pentru noi un moment deosebit — ne spune directoarea întreprinderii, tovarăşa Eva Richter. Parte integrantă a materializării indicaţiilor date de tovarăşul Nicolae Ceaușescu în vara anului V. LAURIAN (Continuare în pag. a 3-a) Brigada Olarului In anii trecuţi, şi mai ales în 1973, au existat în Sfîntu Gheorghe o seamă de deficienţe în ce priveşte cuprinderea preşcolarilor în grădiniţe. începerea noului an şcolar, a însemnat pentru inspectoratul de specialitate, consiliul popular orăşenesc şi întreprinderile patronatoare, confruntarea cu numeroase probleme de ordin organizatoric, material etc. In ce măsură aceste probleme au fost pe deplin rezolvate? Iată obiectul raidului, recent întreprins de redacţia noastră. ,,Nu avem probleme în ce priveşte cuprinderea copiilor în grădiniţe. Toţi copiii de 5 ani şi cei ai căror părinţi lucrează, au fost cuprinşi. Evident, pe lîngă aceştia frecventează grădiniţele numeroşi alţi copii". Afirmaţia aparţine tovarăşei Ana Ledan de la Inspectoratul şcolar judeţean. Intr-adevăr, faţă de anul trecut cînd au existat multe, chiar foarte multe cereri de înscriere nesoluţionate, situaţia se prezintă acum schimbată mult în bine. Reţinem, în favoarea acestei afirmaţii, că au fost materializate măsurile preconizate pentru sporirea locurilor existente în grădiniţele din oraş. Şi cei din grădiniţe au problemele lor! Astfel, prin reorganizarea unor spaţii disponibile, prin dotarea cu mobilier multifuncţional, au fost create 60 de locuri la grădiniţa nr. 6 din cartierul Simeria, cite 30 de locuri la grădiniţele nr. 1, 3, 4, şi alte numeroase locuri la celelalte grădiniţe din Sfîntu Gheorghe. Cu toate acestea există încă deficienţe care impietează asupra bunei desfăşurări a activităţii în unităţile preşcolare. Acestea se referă, în primul rînd, la faptul că prin darea în folosinţă a noilor blocuri din cartierul Simeria, prin luna noiembrie vor apărea noi cereri de înscriere a unor copii în grădiniţele din amintitul cartier. Aceste cereri nu vor putea fi soluţionate, datorită lipsei de spaţiu. Numeroase probleme ridică, spre exemplu, grădiniţa din cartierul Ciucului. Fiind situată în incinta şcolii, cele două săli ce-i sunt afectate, sunt foar- CONSTANTIN NIŢU, DORU MUREŞAN (Continuare în pag. a 6-a) „CUVÎNTUL NOU" în raidi NOI ŞI DEOSEBITE SUCCESE ÎN ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ ÎN INTIMPINAREA CONGRESULUI PARTIDULUI CU PLANUL PE 4 ANI ÎNDEPLINIT • Harnicul colectiv de la întreprinderea textilă „Oltul", în frunte cu comuniştii, a raportat îndeplinirea,in cinstea conferinţei organizaţiei de partid a unităţii, planului de producţie industrială pe primii patru ani ai cincinalului. Aceasta permite ca pînă la finele acestui an să se realizeze o producţie suplimentară de 70 milioane lei, respectiv, 7.850.000 m.p. ţesături finite tip bumbac. Avansul în timp realizat astfel in îndeplinirea cincinalului este, în prezent, de 120 de zile. (TI.R.) • Puternic angajaţi în întrecerea pentru devansarea termenului de înfăptuire a sarcinilor din actualul cincinal, oamenii muncii de la Fabrica „Spicul"1 din oraşul Sfîntu Gheorghe au înregistrat succese deosebite care, cumulate an de an, lună de lună, se materializează acum, în substanţiale depăşiri de plan la principalii indicatori. O primă dovadă: la data de 20 septembrie, amintitul colectiv şi-a îndeplinit sarcinile de plan la valoarea producţiei globale pe primii patru ani ai cincinalului! La producţia marfă, planul pe patru ani a fost realizat încă de la data de 27 mai, iar la ape minerale, la 22 iulie din acest an. Elocvente sunt şi producţiile realizate suplimentar pînă la 26 septembrie a.c., la principalele sortimente. Intre ele, 25.521.000 litri apă minerală, 4.271 tone făină şi 3.129 tone pîine. La toate aceste produse se lucrează în prezent, In contul lunilor mai şi iunie 1975! (L.V.) • In scopul ridicării neîncetate a eficienţei întregii activităţi, colectivul întreprinderii viei şi vinului din Sfîntu Gheorghe, a pus un accent deosebit pe diversificarea gamei sortimentale a producţiei. Este elocvent faptul că în primii trei ani şi jumătate ai acestui cincinal, numărul sortinentelor asimilate în fabricaţie a crescut de la 22 — la începutul anului 1971 — la 46! Liedul acestei largi diversificări a producţiei este evident. Pe primele 8 luni ale anului In curs sarcinile de plan la valoarea producţiei globale au fost îndeplinite in proporţie de 108 la sută, la producţia marfă cu 124,6 la sută, iar la producţia marfa vîndută şi încasată cu 128,9 la suta. Creşteri importante au fost înregistrate în această perioadă şi la principalii indicatori de eficienţă: planul productivităţii muncii a fost depăşit cu 5,4 la sută, cel de beneficii cu 69,5 la sută, iar cheltuielile la 1000 lei producţie marfă au fost reduse cu 37,40 lei , totalizîndu-se o economie la prețul de cost de circa 850.000 lei! Secţia de ambalat ţigarete (a fabricii din Sfîntu Gheorghe), condusă de Bacs József este mereu fruntaşă. In fotografie: Dirna Irma, Gábor Petre, Szigeti Ferenc, Bodor László, Brotea Silvia, Horváth Edit, Mardare Elena, Ilyes Zsuzsanna, Sütő Ibolya, Gergely Magdolna. . Duminică, 6 octombrie a.c., în pieţele centrale din Sfîntu Gheorghe şi Tîrgu Secuiesc va avea loc, începînd cu primele ore ale zilei, „TIRGUL DE TOAMNĂ“. Vor participa unităţile reprezentative producătoare de produse agroalimentare. (H.R.) • La Sînzieni a început construcţia unui nou dispensar uman. Se remarcă faptul că, o mare parte din lucrări vor fi executate prin muncă patriotică. • La 6 octombrie se deschide sezonul de vînătoare la mistreţi. După cum ni se comunică de către A.J.V.P.S. ne aflăm în plin sezon de vînătoare la cerbi. Pină în prezent, de pe fondurile de vînătoare a A.J.V.P.S. s-au recoltat patru trofee. • Secţia de gemuri, paste şi siropuri a I.I.S. Poliprod din Tîrgu Secuiesc, va prezenta, în curînd, pe piaţă, un nou produs, cu o deosebită valoare nutritivă: siropul de scoruşe. (G.F.) • Pentru prima oară în judeţ, la Grupul şcolar de construcţii din Sfîntu Gheorghe, funcţionează o cantină şcolară cu autoservire. Cantina, reamenajată şi utilată prin autodotare permite servirea mesei în condiţii excepţionale. (D.A.M.) . Luni, 10 septembrie a.c. a avut loc şedinţa Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a dezbătut pe larg propunerile de modificări la proiectul Legii retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii , modificări rezultate, ca urmare a discuţiei publice a proiectului legii,precum şi din dezbaterea acesteia în cadrul comisiilor Marii Adunări Naţionale. Apreciind că modificările aduse legii asigură o mai judicioasă aplicare în viaţă a principiilor eticii şi echităţii socialiste în domeniul retribuţiei oamenilor muncii. Comitetul Executiv a stabilit ca proiectul Legii să fie supus spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Executiv a discutat, de asemenea, proiectele Legii fondului funciar şi Legii sanitar-veterinare . S-a încheiat vizita în ţara noastră a preşedintelui Liberia, William R. Tolbert jr. A fost semnat Comunicatul comun privind vizita şefului statului liberian în România. ÎNSEMNĂRI Miracolul românesc Facem bilanţuri şi plănuim alte înfăptuiri, mai semeţe, mai aproape de frumuseţea piscului către care năzum fără preget. Partidul se sfătuieşte cu poporul, analizează, plănuieşte, hotărăşte, şi îndeplineşte. Aceasta este esenţa politicii noastre, pentru binele omului, pentru prosperitatea ţării. Răsfoim filele cărţii noastre de aur, cu mîndrie şi entuziasm. Ne oprim la Congresul al X-lea şi mai apoi la Conferinţa Naţională. Bucuroşi, constatăm că ceea ce am hotărit, uimind o lume, făcînd o lume să vorbească despre miracolul românesc, prin RADU SEIEJAN (Continuare în pag. a 3-a) Pînă la 10 octombrie recoltarea cartofilor trebuie încheiată Ne aflăm în plină campanie de recoltare a cartofilor. în toate unităţile agricole se acţionează energic pentru ca în cel mai scurt timp, cartofii să fie expediaţi beneficiarilor sau înşiloaţi. Pînă la 10 octombrie trebuie încheiată campania de recoltare, pentru ca apoi să se poată lucra cu toate forţele la însămînţarea cerealelor păioase. Dacă în ceea ce priveşte recoltarea cartofilor, pe ansamblul judeţului rezultatele sunt bune, nu acelaşi lucru se poate spune despre transportul din cîmp al cartofilor şi eliberarea terenului. Nu în toate comunele, comitetele de partid acţionează eficient în vederea organizării mai bune a muncii, dirijării judicioase a mijloacelor de transport, în aşa fel încît, în numai cîteva zile întreaga suprafaţă să fie recoltată. D. TOMA (Continuare In pag. a 2-a) O infrîngere fără drept de apel ! riporterii care au însoţit duminică echipa C.S. Oltul la Braşov, au părăsit stadionul afectaţi atît de rezultatul final al meciului, cît mai ales de replica neaşteptat de slabă dată studenţilor braşoveni de către favoriţii lor. Dacă în jocul cu Rapid, elevii antrenorului Publik au oferit un spectacol apreciat (în pofida scorului nefavorabil), de data aceasta ei s-au întrecut în greşeli copilăreşti, evoluînd fără vlagă, fără convingere, fără nici o concepţie tactică. Apărarea a gafat de nenumărate ori (braşovenii puteau înscrie cel puţin încă trei goluri...), linia de mijloc a fost compartimentul care s-a văzut cel mai puţin, iar înaintaşii nu au reuşit decît în foarte puţine ocazii să pericliteze poarta lui Olteanu. Fără a le considera circumstanţe atenuante, se cuvine a sublinia cîteva elemente care au concurat la slaba evoluţie a echipei din Sfîntu Gheorghe: lipsa din formaţie a lui Bokor (care a suferit o întindere musculară) şi a lui Boroş, primirea încă din min. 6 a golului din fază fixă, care a constituit un şoc psihologic greu de depăşit, forma slabă în care se află Holló, altădată o piesă de bază a atacului. C.S.U. Braşov a apărut ca o echipă fără prea mari veleităţi, dar care a ştiut ce vrea şi a făcut totul pentru atingerea scopului propus. Dispunînd de o linie de atac insistentă, în care masivul Nagy şi subtilul Bucur au constituit permanente pericole pentru poarta apărată de Fongarassi, şi de o linie de mijloc laborioasă, studenţii au obţinut o victorie fără drept de apel. ORADEANU (Continuare in pag. a 8-a)