Cuvîntul Nou, octombrie 1976 (Anul 9, nr. 1464-1489)

1976-10-01 / nr. 1464

ANUL IX. Nr. 1464 ._______________ , u Mator. I 1 DEZIBATERE: Proiectul Legii privind încadrarea într-o muncă utilă a unor persoane apte de muncă şi Proiectul Legii privind recrutarea şi repartizarea forţei de muncă încălcarea dispoziţiei articolului 5, alineatul 1 din Proiectul Legii, potrivit căreia recrutarea forţei de muncă se face de către unităţile socialiste pe baza autorizaţiilor eliberate de către Direcţia pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale, constituie contravenţia prevăzută de articolul 14 din Proiectul Legii şi se sancţionează cu amendă de la 300 la 3000 lei, cu condiţia ca fapta să nu fie săvîrşită în astfel de condiţii încît, potrivit legii, să fie considerată drept o infracţiune (în care caz se sancţionează potrivit Codului penal şi respectiv legilor speciale penale). De asemenea, constituie contravenţie sancţionată cu amendă de la 300 la 3000 lei şi nerespectarea de către unităţile socialiste a obligaţiei ce le revine potrivit articolului 8, alineatul 2 din Proiectiv Legii, de a comunica în timp util, direcţiilor pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale şi respectiv către oficiile acestora, toate schimbările intervenite în necesarul de forţă de muncă, în litera şi spiritul articolului 15 din Proiectul Legii, persoanele apte de muncă care au împlinit vîrsta de 16 ani şi nu urmează o formă de învăţămînt sau de calificare profesională ori nu sunt încadrate în muncă şi care nu se înscriu la direcţiile pentru probleme de muncă şi ocrotiri sociale sau la oficiile acestora, în a căror rază teritorială îşi au domiciliul şi nu solicită repartizarea lor în muncă, sunt susceptibile de a fi sancţionate contravenţional cu amendă de la 200 la 2000 lei. Cu aceeaşi amendă se sancţionează şi neîndeplinirea acestei obligaţii de către părinţii sau reprezentanţii legali ai tinerilor avînd vîrsta între 16 şi 18 ani. De asemenea, constituie contravenţie care se sancţionează cu amendă de la 200 la 2000 lei şi depăşirea termenului de 30 de zile, calculat de la data ivirii situaţiei care determină necesitatea încadrării în muncă, în care trebuie îndeplinită obligaţia de mai sus, prevăzută de articolul 7, alineatul 2 şi 3 din Proiectul Legii, în ceea ce priveşte constatarea tuturor acestor contravenţii, aplicarea sancţiunilor arătate, precum şi exercitarea căilor de atac, acestea se fac în condiţiile prevăzute de normele legale privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor în domeniul muncii şi ocrotirilor sociale. Contravenţiilor prevăzute în Proiectul Legii le sunt pe deplin aplicabile şi prevederile Legii nr. 32/1968, privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, care este o legecadru, întrucît ea cuprinde principiile generale de reglementare a contravenţiilor. în dispoziţiile finale ale Proiectului Legii se mai arată că încadrarea în muncă în condiţiile acesteia, se face de către unităţile socialiste in limita numărului şi structurii de personal aprobate. FARKAS FRANGISC Faptele: măsura conştiinţei muncitoreşti (Urmare din pag. 11, ansamble pentru maşini agricole) şi pină la amenajarea, înmimuseţarea şi buna gospodărire a locului de muncă, toate acestea formează preocupările in afara timpului de muncă efectic, ale uteciştilor de la Hala metalurgică. In acest timp ex-producţie, tinerii au colectat 32.000 kg fier vechi, au lucrat la introducerea încălzirii centrale, au amenajat un teren de sport, un atelier de întreţinere şi un garaj, iar acum, în cadrul pregătirilor de iarnă la care participă toți lucrătorii, se tencuieşte hala de producţie, se repară acoperişul. Totul prin muncă patriotică ... „Noi nu ne pierdem vremea aşteptînd ca alţii să ne rezolve problemele, ci acţionăm. Un străin de locurile întorsurii Buzăului, ar putea să confunde curtea secţiei noastre cu un şantier“, inginerul Gheorghe Şchiopu nu exagerează şi bine să ne anunţe că „acesta-i doar începutul". Nu ştiu dacă să-i trec pe lista celor mai harnici doar pe Viorel Răjulea, Ghiţă Tohăneanu, Viorel Oia, Ion Boriceanu, sau să copiez tot „stalul de funcţiuni al secţiei" !? Rămîn cu convingerea că felicitări merită tot colectivul Halei metalurgice. Doi ulecişti, sudorul Nicolae Tohăneanu şi maistrul reglor Nicolae Zărnescu, se gîndesc la... viitorii muncitori ai Halei metalurgice, împreună cu unitatea de pionieri a Şcolii generale din Sărămaş, au stabilit un ... grafic de întilniri cu elevii şcolii. Vizite la hală, discuţii despre muncă şi despre meserie, despre cum se cîştigă plinea şi despre cum se-nalţă fabricile, despre ziua de mline şi despre viitorul luminos al României socialiste. În bugetul atelierului de activităţi tehnico-productive, al şcolii din Sărămaş s-au strîns deja 11.000 de lei. De activitatea în atelierul şcolii se ocupă voluntar, cei doi muncitori, pe post de maiştri-instructori. Măsuri concrete pentru mai bună organizare şi intensificare a lucrărilor de toamnă (Urmare din pag. 1) respunzătoare. Este necesar, aşa cum s-a stabilit în şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., să se identifice toate mijloacele de transport care pot fi folosite în agricultură. Rezerve de capacităţi de transport există, începînd cu mijloacele de transport ale unor unităţi industriale, şi continuînd cu atelajele proprietate a cooperativelor agricole de producţie sau particulare, în cooperativele agricole de producţie unde la transportul cartofilor din cîmp s-au folosit toate mijloacele existente în comună, rezultatele sunt foarte bune. Spre exemplu, la Poian, pină în prezent, s-a livrat la fondul de stat peste 50 la sută din cantitatea planificată, urmînd ca în cîteva zile întreaga cantitate să fie transportată la bazele de preluare, în următoarele zile se prevede o intensificare a ritmului recoltării cartofilor, fapt ce impune luarea unor măsuri energice în vederea reducerii decalajului între ritmul recoltării şi cel al livrării producţiei la fondul de stat. Aşa cum s-a stabilit în şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., întreprinderea de transporturi auto trebuie să organizeze, pe grupe de comune, unităţi speciale de transport exclusiv al produselor agricole. Pentru strîngerea rapidă şi fără pierderi a întregii recolte de cartofi se impune ca, în fiecare comună, comandamentele locale pentru agricultură să mobilizeze la lucru toţi locuitorii satelor — inclusiv cadrele de conducere şi ceilalţi angajaţi din comună. Măsuri urgente pentru mobilizarea locuitorilor la lucru trebuie să se ia la Zagon, unde, pină în ziua de 30 septembrie, nu s-au recoltat decit 67 de hectare din 150. Aici, organele locale nu au luat cele mai potrivite măsuri împotriva acelora care nu participă la lucru. Notăm numele cîtorva dintre aceștia: Constantin Aranka, Földes Emma, Bede Margit, Marton Piros, Szabó Eugenia. Rămîneri mari în urmă se înregistrează şi în Cooperativa agricolă de producţie din Tamaşfalău, unde din cele 250 de hectare nu au fost recoltate decit 110. Considerăm că rămînerea în urmă la recoltarea cartofilor, poate fi serios diminuată , dacă se va acorda acestui C.A.P., o mai mare atenţie de către comandamentul comunal pentru agricultură. Că se pot obţine rezultate bune o demonstrează chiar rezultatul unei unităţi agricole din aceeaşi comună. Este vorba de C.A.P. Zăbala, unde cartofii au fost recei bine de fum faţa cultivată Restanţe n grabnic lichi trează şi laturilor şi în toamnă. Pe respecta plar sare a cultul ca în fiecare lă să se între de elibei lor unde uri lizeze arături rea griului. Acum, mai este nevoie f deplină ordi; în executare«losirea cu un dament a fiecărei ore bu cîmp, pentru campania ag nă încel pentru a evi din recoltă ş le mai bune ţia anului vii O notă bună pentru elevii Şcolii generale nr. 3 din Tîrgu Secuiesc care lucrează la transportul cartofilor OBIECTIVUL PRINCIPAL AL ÎNVAŢĂMÎNTULUI DE PARTID : FĂURIREA OMULUI NOU, CU O ÎNAI CONŞTIINŢĂ SOCIALISTĂ începe un nou an de învăţămînt de partid, activitate politico-ideologică de maximă importanţă în formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor, activitate ce implică din partea organelor şi organizaţiilor de partid responsabilităţi sporite în direcţia asigurării unui bogat conţinut de idei a tuturor formelor de învăţămînt, întregii munci de propagandă, la creşterea eficienţei acestuia, la mobilizarea oamenilor muncii pentru traducerea în viaţă a obiectivelor stabilite de Congresul al XI-lea al partidului, a hotărîrilor Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste, învăţămîntul de partid, întreaga activitate educativă sublinia secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, trebuie să aibă un rol tot mai activ, mai mare în ridicarea nivelului de pregătire politico-ideologică a cadrelor de partid şi de stat, a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii, în formarea omului nou, multilateral dezvoltat, înarmat cu o temeinică cunoaştere a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, cu concepţia revoluţionară despre lume şi viaţă a partidului, materialismul dialectic şi istoric, cu principiile şi normele eticii şi echităţii socialiste, capabil să înţeleagă schimbările care au loc permanent în societatea noastră şi pe plan mondial, să acţioneze în concordanţă cu legile dezvoltării sociale în vederea transformării revoluţionare a societăţii. în vederea realizării acestor deziderate majore, la baza întregului învăţămînt politico-ideologic trebuie să stea Programul partidului, carta sa teoretică fundamentală, celelalte documente adoptate de Congresul al XI-lea al partidului, hotărîrile de partid şi de stat, operele secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, documentele Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste, obiectivul principal al acestei activităţi constituindu-l astfel: însuşirea de către comunişti şi ceilalţi oameni ai muncii a sarcinilor trasate de partid, în strînsă corelaţie cu preocupările fiecărui colectiv de muncă, cunoaşterea tezelor şi aprecierilor teoretice a măsurilor practice ale partidului cu privire la construirea socialismului şi comunismului în ţara noastră, la fenomenele şi procesele vieţii internaţionale contemporane. Aceasta presupune, aşa cum se arată şi în Programul de măsuri pentru aplicarea hotăririlor Congresului al XI-lea al partidului şi ale Congresului educaţiei politice şi al culturii socialiste ca la cele patru forme de învăţămînt (cu o durată de trei ani) să se asigure o varietate mare de teme, care să ţină seama de specificul locului de muncă, de nevoile concrete ale muncii politico-educative, de nivelul de pregătire politicoideologică a comuniştilor, a celorlalţi oameni ai muncii. Totodată, dezbaterile, discuţiile să antreneze întreaga masă a cursanţilor, să poarte amprenta combativităţii, să cultive spiritul critic şi autocritic, să prevaleze spiritul disciplinei muncitoreşti. Firesc, la toate formele de învăţămînt t losească o materiale ilustrative, gr. fotografii, h, filme, drapo. Desigur că, în localităţi a fost întrebuişurarea în partid, a semt avut loc dezicienţe asuprăzute în p se cer acum învăţămînt, intensificate, formalismul, care s-au malocuri, la o rii. Crearea ur ce dezbaterii bună pregăti diştilor. Sele dul acelor c bucură de potivul lor d gandiştii de ticipat la in cărora lecto P.C.R., aie tean de pari puneri, cormează ca în tombrie s propagandişti întrucît de an de învă ideologic de rural va avea bine. Paralel, muncii din stituţii, din sate necuprintul de partid mitetele de zaţiile de la începînd cu antrenarea eliilor sindical locale ale F Socialiste, pr ideologică a unei tematici In măsura şi organizaţii asigura cad adecvat învă tico-ideologica va deveni ficient, eonițial la educa logică a corn ror oameni ia traducerea în lor obiective celelalte doc. gresului adului. CORESPONDENŢII NE TRANSMIT CU TOATE FORŢELE LA RECOLTAT Aceasta a fost hotărîrea celor 980 de oameni ai muncii din oraşul Covasna, care au participat duminică la acţiunea de recoltare, cînd s-au şi transportat cartofi către baza de preluare. Se prevede ca duminica aceasta să participe la recoltatul şi transportul produselor agricole un număr foarte mare de lucrători ai oraşului, încă de pe acum deputaţii, preşedinţii comitetelor de cetăţeni, responsabilele comitetelor şi comisiilor de femei au format brigăzi şi echipe în vederea desfăşurării unei activităţi organizate. Vor participa muncitorii de la cooperativa Avîntul, de la întreprinderea de P.A.L., de la ocolurile silvice, funcţionari şi intelectuali din instituţii, cadre didactice şi elevi. AUREL HULPOI cm