Cuvîntul Nou, februarie 1977 (Anul 10, nr. 1567-1590)

1977-02-01 / nr. 1567

ANUL X. Nr. 1567 AUfcTÎ CUVîHTUL îtt,m EDILITARĂ „Vă scriu pentru că am văzut că se abordează în cadrul rubricii „Aveţi cuvîntul..." şi probleme edilitare. Tocmai despre aşa ceva aş dori şi eu să vă scriu... Iată unaspect ce lasă de doriţi grilajele aşazis „artistice", care împrejmuiesc spaţiile verzi din faţa unor blocuri ale cartierului Simeria, din oraşul Sfîntu Gheorghe. Mai toate sînt făcute din fier beton, de diferite tipuri şi dimensiuni. Mă întreb, de unde anume provine atîta fier? Nu cumva de pe şantierele din apropiere? Apoi, ar mai fi aspectul neestetic al acestor grilaje. Ba, chiar, unii „ţăruşi" folosiţi drept apărători te şi pot accidenta, dacă nu eşti atent. Şi nu este singurul aspect neplăcut din acest cartier nou al oraşului reşedinţă de judeţ. Ponte găsesc edilii împreună cu cetăţenii o soluţie de înfrumuseţare, în adevăratul înţeles al cuvîntului...“ PÉTER PÁL, cartierul Simeria. Sfîntu Gheorghe CĂTRE REDACŢIA ZIARULUI CUVÎNTUL NOU „Referitor la articolul apărut in numărul 1548 din 10 ianuarie a.c., din ziarul dv„ vă informăm că s-au luat măsurile necesare pentru executarea în bune condiţiuni a transporturilor solicitate de Hala metalurgică din oraşul Intorsura Buzăului. Se vor repartiza autocamioane cu stare tehnică corespunzătoare şi şoferi bine pregătiţi profesional, pentru asigurarea ritmicităţii transporturilor". Semnează: IOAN BALINT, şeful Autobazei I marfă din cadrul I.T.A. Covasna ACTIVITĂŢI RECREATIVE „Conducerea Asociaţiei sportive şi Comitetul U.T.C. din Întreprinderea de ţigarete Sfîntu Gheorghe au organizat, de curîrid, o suită de activităţi sportive la care au fost antrenaţi peste 50 de lucrători ai unităţii noastre. Au avut loc atractive întreceri de tenis de masă şi şah. De cîteva zile a fost amenajat în incinta întreprinderii şi un patinoar, foarte solicitat îndeosebi de către copiii muncitorilor unităţii. Cuvinte de laudă se cuvin adresate celor doi animatori ai vieţii sportive din întreprindere, tovarăşii Ferenczi Ştefan şi Kertész Eugen", ing. E. Lazăr şi ec. A. Derzsi, de la întreprinderea de ţigarete Sfîntu Gheorghe RISIPA PE BANII CUI ? „Mă adresez ziarului semnalîndu-vă risipa de energie electrică ce se mai face la noi in comună. Astfel, becurile se sting adesea pe la ora 9 dimineața pe străzi, de parcă n-ar fi Cineva obligat să vegheze la respectarea programului iluminatului public in localitate. Chiar dacă vor zice unii că nu se consumă cine știe ce curent în plus, eu cred că risipa, oricît ar fi ea de mică, tot risipă se cheamă că e...“ NICOLAE BANCIU, comuna Dobîrlău POȘTA RUBRICII Colectivului de muncitori de la unitatea din Hăghig a întreprinderii Bazaltul: Am înaintat sesizarea dv. organelor competente pentru, verificare și luarea de măsuri. Vă vom comunica ce s-a întreprins. Chirii Moraru, Eugen Pop, Csősz A., Sfîntu Gheorghe: Va apare un material pe această temă. Urmăriţi, în continuare, ziarul. Fejér Vilmos, comuna Petriceni: Am primit. Puţină răbdare.... ★ Cititorii care doresc să se adreseze redacţiei cu sesizări, opinii, reclamaţii, ştiri, o pot face atît în scris, cit şi la telefoanele 1.13.88 şi 1.11.90, interior 103. Plicurile vor purta menţiunea: Pentru rubrica Aveţi cuvîntul în... Cuvîntul nou. Rubrică realizată de HORIA C. DELIU CRONICA SPORTULUI ŞCOLAR • La Şcoala generală nr. 7 din Sfîntu Gheorghe, profesorii de educaţie fizică Fejer Acaţiu şi László Attila desfăşoară o prodigioasă activitate în rîndul elevilor şcolii, în afară de orele de educaţie fizică ei sunt preocupaţi şi de activitatea sportivă a elevilor în orele libere, preocupîndu-se în special de cei care au aptitudini pentru o ramură sportivă. Multe satisfacţii le-a adus Molnár Ferenc, care a cîştigat concursul de şah prin corespondenţă, organizat de Consiliul judeţean al Organizaţiei pionierilor. în continuare, el se va confrunta cu elevi din judeţele Alba, Braşov, Vrancea şi altele. Un alt sport mult îndrăgit de elevi este tenisul de masă. Ei au la dispoziţie trei mese executate în orele de activităţi practice după un proiect al profesorului A. Fejer, în minutele de repaus ele sunt imediat ocupate deamatorii acestui sport. Pentru elevii claselor V VIIT s-a organizat un concurs individual, care a fost cîştigat de Nemeth Csaba, Rúzsa Árpád şi Szakács Attila. Eleva Szakács Judit s-a prezentat cu bune rezultate la faza pe judeţ, care a avut loc la Tirgu Secuiesc unde a ocupat locul II. La Şcoala sportivă din Sfîntu Gheorghe, profesorul Kovács Ştefan este preocupat de buna pregătire a elevilor in vederea reluării campionatului diviziei şcolare de handbal, între 29 decembrie — 8 ianuarie, tinerii handbalişti s-au pregătit în localitatea montană Toplița, unde accentul s-a pus pe pregătirea fizică generală; în etapa a doua, între 9 ianuarie — 27 februarie, se vor efectua cite cinci antrenamente pe săptămînă, accentul punîndu-se pe pregătirea fizică, iar în fiecare sîmbătă lotul va participa la întrecerea organizată de comisia judeţeană de handbal şi dotată cu Cupa de iarnă, în., cea de-a treia etapă, în intervalul de la 28 februarie la 13 martie, se vor continua antrenamentele pentru menţinerea condiţiei fizice şi perfecţionarea elementelor tehnico-tactice. In ultima etapă, dintre 14 martie— 2 aprilie, handbaliştii vor participa la turnee de pregătire. Echipa de handbal a şcolii sportive a terminat turul pe locurile 1—2 cu 10 puncte, fiind departajată la golaveraj de formaţia Şcolii sportive din Ploieşti. GH. BRIOTĂ a awi ;.. ;v •, ■*m In cartierul Libertăţii din Tirgu Secuiesc apar mereu noi blocuri, în imagine, mentorul Bodor Imre la punctul său de lucru: blocul nr. 17. Foto: A. BARTHA Din activitatea comitetelor şi comisiilor de femei. • Comitetul de femei din circumscripţia nr. 13 din Sfîntu Gheorghe a organizat de curînd, în cadrul cercului de citit condus de Köcher Blanca, o reuşită întîlnire tematică, aducând în prim- plan semnificaţiile şi însemnătatea răscoalelor ţărăneşti—din 1907. Întîlnirea a constituit, în acelaşi timp, un ulti schimb de experienţă a cercului de citit prin participarea mai multor femei din cartierele vecine. S-a citit din romanele Răscoala şi Desculţ, s-a recitat din versurile poeţilor Victor Eftimiu, Petőfi Sándor, Kányádi Sándor. întâlnirea s-a încheiat cu prezentarea unui ciclu de diafilme înfăţişînd lucrări ale pictorilor Octav Băncilă, Ion Luchian şi alţii. • Femeile din Zagon au hotărât să participe la festivalul Cîntarea României, cu un montaj literar-muzical şi un grup vocal. Repetiţiile se vor efectua în cadrul orei femeii, intilnirile avînd loc cel puţin o dată pe săptămînă. La festival, femeile din satul Păpăuţi se vor prezenta cu un grup de recitatoare. • De la Mărtănuş, tovarăşa Maria Sovejanie, informează că, în această localitate, femeile care fac parte din echipele de control obştesc nu au primit pînă în prezent legitimaţii. Cu toate acestea ele au semnalat organelor locale toate deficienţele pe care le-au depistat cu prilejul unor controale. între altele, au adus la cunoştinţa Consiliului popular din Breţcu faptul că nu tot Mărtănuşul luminează doar un singur bec. • La întreprinderea de con-Lecţii SECUIANA, după cum ne informează preşedinta comisiei de femei, se acordă o deosebită atenţie informării la zi a angajatelor asupra evenimentelor interne şi internaţionale. De asemenea, în cadrul orei femeii se insistă asupra întăririi spiritului de disciplină şi de responsabilitate faţă de îndeplinirea planului. • Comitetul judeţean al femeilor se preocupă, în prezent, de organizarea şi desfăşurarea unui concurs pe meserii la care să participe cu mai multe femei. Concursul se desfășoară cu scopul de a fi însușită cit mai temeinic meseria aleasă. A. LOJINSCHI MECI AMICAL DE FOTBAL OLTUL SFÎNTU GHEORGHE — MINERAL BARAOLT 2—2 (1—2) în prezența a peste o mie de spectatori, pe un teren complet desfundat. Oltul a întîlnit pe Minerul Baraolt. Meciul a luat sfîrșit cu un rezultat de egalitate 2—2. Cele patru goluri au fost înscrise de Sebestyen (min. 25), Goga (min. 50), pentru gazde, Tausch (min. 8), Antal (min. 35), pentru oaspeţi. Hochei. Astăzi începe, pe patinoarul artificial de la Ploieşti, ultimul tur al seriei secunde a divizei A la hochei. Iată clasamentul pînă la începerea ultimului tur: 1. Unirea Sfîntu Gheorghe 30 puncte; 2. Sportul studenţesc 28 puncte; 3. Târnava Odorheiu Secuiesc 18 puncte; 4. Agronomia Cluj- Napoca 16 puncte; 5. Avintul Gheorgheni 16 puncte şi 6. Liceul nr. 1 Miercurea Ciuc 12 puncte. Capacităţile de producţie (Urmare din pag 1) Atît pentru acest an, cit şi pentru anul viitor au fost stabilite noi măsuri pentru creşterea şi mai accentuată a producţiei, prin mai buna utilizare a capacităţilor de producţie, inststîndu-se, în general, asupra măsurilor de îmbunătăţire a aprovizionării, a reamplasării utilajelor pe flux, a creşterii ,calificării forţei de muncă. Se constată că la o serie de unităţi creşte, atit ca pondere, cit şi absolut, timpul afectat întreţinerilor şi reparaţiilor. Numai prin diminuarea acestui timp cu 1-3 la sută se pot obţine la nivelul judeţului importante valori materiale. Iată de ce rezultă ca o sarcina a perioadei următoare luarea unor măsuri organizatorice pentru asigurarea din timp a pieselor de schimb necesare efectuării reparaţiilor și reviziilor în termene cit mai scurte. Legat de acest aspect se evidenţiază necesitatea întreţinerii utilajelor in condiţii corespunzătoare pe întreg parcursul anului, a respectării graficelor de revizii şi reparaţii. O altă sarcină ar fi creşterea coeficientului de schimb. Sunt încă unităţi care au lăsat pe planul doi această preocupare cu toate că de cîţiva ani au avut-o ca sarcină. Tot pe linia priorităţilor ar mai fi sporirea preocupărilor pentru înnoirea producţiei, astfel ca întreaga capacitate să fie acoperită pe tot parcursul anului cu contracteşi comenzi pentru piaţa internă şi externă, în ipoteza creşterii neîncetate a eficienţei economice a întregii activităţi productive. Activitatea sportivă la nivelul exigenţelor actuale Plenara Consiliului judeţean pentru educaţie fizică şi sport a constituit un eveniment deosebit în viaţa sportivă a judeţului, prilej pentru o amplă analiză a activităţii desfăşurate în cursul anului 1976 în domeniul sportului, în darea de seamă prezentată cu acest prilej au fost subliniate succesele dobîndite de sportivii judeţului Covasna în diferite competiţii cu caracter republican şi internaţional. Au fost astfel trecute in revistă rezultatele mai mult decât meritorii obţinute de atleţii din Tirgu Secuiesc, comportarea echipei de hochei pe gheaţă Unirea Sfîntu Gheorghe, a handbaliştilor de la Oltul, a baschetbalistelor de la Carpaţi şi a echipei de fotbal a C.S. Oltul Sfîntu Gheorghe. Dintre sporturile nominalizate, cele mai bune rezultateau fost obţinute de atleţii judeţului nostru, care au stabilit 124 de noi recorduri judeţene, au obţinut două titluri republicane, mai mulţi sportivi se află în vederile selecţionerilor lotului olimpic. O seamă de succese au fost obţinute şi in domeniul sportului de masă. Reprezentanţii judeţului au participat la 53 de finale pe ţară în cadrul competiţiei republicane Cupa tineretului; s-au răspîndit unele forme de practicare a exerciţiilor fizice cum sunt: cicloturismul, excursiile, gimnastica la locul de muncă; tot mai multe persoane îndeplinesc normele Complexului polisportiv sport şi sănătate. Pe lingă sublinierea rezultatelor pozitive obţinute pînă in prezent au fost dezbătute şi măsurile ce trebuie luate pentru îndeplinirea Programului de dezvoltare a activităţii die educaţie fizică şi sport în perioada, pînă în 1980, aprobat de Comitetul Politic Executiv ai C.C. al P.C.R. în acest sens, in domeniul sportului de performanţă, principalul obiectiv va fi pregătirea corespunzătoare a sportivilor pentru participarea la Jocurile Olimpice de la Moscova, trasîndu-se ca sarcină obţinerea de către sportivii judeţului Covasna a unei medalii olimpice. Pentru realizarea acestui obiectiv, este de dorit ca antrenorii şi profesorii de educaţie fizică să desfăşoare o mai susţinută muncă de selecţie şi pregătire, cantitativă şi calitativă, la nivelul cerinţelor mondiale. Sigur, în acest sens va trebui dezvoltată şi baza materială, mai ales prin construirea, în mare parte prin munca patriotică a tinerilor, a unor baze sportive simple. Principala menire a acestora va trebui să fie însă crearea posibilităţii ca un număr din ce în ce mai mare de oameni ai muncii să beneficieze de binefacerile educaţiei fizice şi sportului. In această categorie trebuie incluşi şi elevii al căror acces in toate bazele sportive tre-buie să constituie o practică obişnuită. în planul de măsuri adoptat de plenară s-au stabilit obiective concrete şi mobilizatoare pentru, fiecare unitate sportivă in parte, subliniindu-se însă că, pentru realizarea lor, este necesară întronarea pretutindeni a unui climat de exigenţă şi disciplină sporită, bazată pe cerinţa rolului educativ pe care trebuie să-l aibă sportul în rîndul tineretului. Numai astfel sportul în judeţul Covasna se va putea ridica la înălțimea sarcinilor stabilite de partid. modului în rat dezbate organizaţii ta este un tilor, care i a constitui spirit comfc tocritic, a lor ce frăi muncă. An modul în c deplinit ati carenţele cînd men dezbaterilor revine eoni deplinirea 1 pe anul 19 adunarea g să găsească eficiente. S cial asupra rării piesei uleiurilor, crizării nn fără nici u aşa cum smulte ori ir Necesitate cu mai mul radicarea plină — ir principalii comui- ''.• trăit emoţii blicul şi cu nerii şi se cît a dura fost martor revistă a sa', poeziei lent, cu er re, caracter Vilii ii artist det, Floroai Buzăului, muzicale (L mare viitor Românie, Sceputuri), t ale istoriei de înaltă r cântecele ti purile vocaceului şi s glas de tul eroi, de zi August 23, dului, „năşile de mai", sfârşită cu dansurile p geniului ori păstrate an generaţie, de agitaţie clasă t ’vin, ce, pline de sau coi definitorii î toare şi vii norilor arii lor in climalşului, satul tivalul naţi mâniei. Desigur, cei mai bi pregătiţi ai de a pârtie toare a fes Stnt gal iunie" ci .u cm ! M .Urmt