Cuvîntul Nou, august 1979 (Anul 12, nr. 2342-2367)

1979-08-01 / nr. 2342

Profesori din toate ţările,uniţi-va ! Djaga, a) Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XII, Nr. 2342, MIERCURI, 1 AUGUST, 1979 4 PAGINI, 30 BANI De astăzi începe a doua etapă de majorare a lor • Se înfăptuieşte cu consecvenţă programul de creştere a nivelului de trai • In judeţul Covasna, începînd de astăzi, beneficiază de majorarea retribuţiei peste 2 400 de persoane din industria minieră • Creşterea totală a retribuţiei minerilor în acest cincinal va fi de 38,2 la sută • Pentru cei care lucrează în mine subteran sporul de vechime poate ajunge pînă la 12 la sută • După actuala etapă de majorare cei mai buni mineri din categoria a 5-a pot fi promovaţi în categoria a 6-a, iar maiștrii, cu 5 ani vechime, ca maiștri principali. Conform Hiotărîrii Plenarei Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii, începînd cu 1 august se trece, în mod eşalonat, la etapa a doua de majorare a retribuţiilor din acest cincinal, care va asigura o creştere medie a re(Continuare în pag. 2—3) PREOCUPĂRI DE ACTUALITATE ALE COMUNIŞTILOR DE LA ŞANTIERUL NR. I AL I.J.C.M. SFÎNTU GHEORGHE Economisirea materialelor de construcţii, a energiei, folosirea raţională a timpului de lucru în organizaţia de bază numărul 1 de la I.J.C.M. problemele economisirii materialelor de construcţii, ale perfecţionării tehnologiilor, folosirii judicioase a parcului de maşini, a utilajelor din dotare fac obiectul unor repetate dezbateri în adunările generale, finalizate de cele mai multe ori cu măsuri și propuneri care converg spre diminuarea consumurilor, spre evitarea oricărei risipe. Astfel, în adunarea generală din luna iunie a fost discutată problema folosirii mai judicioase a parcului auto, a utilajelor, iar în adunarea generală din 26iulie s-a dezbătut problema folosirii raţionale a timpului de lucru, întărirea disciplinei de partid şi de producţie. Pe baza raportului întocmit s-a arătat că timpul de lucru disponibil este folosit doar în proporţie de 96 la sută. In primul semestru s-au înregistrat multe concedii medicale şi 8.053 ore absenţe nemotivate. Secretarul organizaţiei de partid, tovarăşul Nagy Imre şi inginerul şef al Şantierului nr. 1, tovarăşul Buzogány Péter, ne mărturisesc DAN MANOLACHESCU (Continuare în pag. 2—3) - Investim în viitor Pe lingă reducerea substanţială a consumurilor de materii prime, materiale şi energie, unul dintre obiectivele esenţiale în munca proiectanţilor tehnologi şi de construcţii, a căror Consfătuire de lucru a avut loc nu cu mult timp în urmă, îl constituie îmbunătăţirea calitativă a produselor, urmărindu-se atingerea unor parametri cu o valabilitate acceptată şi competitivă pe plan mondial. Cum ştim, acest mobilizator stat al celor ce concep şi creează valori materiale s-a ţinut din iniţiativa şi sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Acceleraţia procesului de schimbare, de înnoire calitativă, este specificul, ce caracterizează şi distinge epoca noastră de celelalte. Se reduce continuu, în ritm exponenţial, durata de viaţă a conceptelor, categoriilor şi legilor prin care e reflectată noua realitate, o realitate dinamică — timpul trăirii noastre. Cauza — creşterea propriei noastre capacităţi de a reflecta şi de a construi în mediul în care trăim. Omul contemporan înaintează incomparabil mai mult, pe unitatea de timp, decit predecesorii săi pe drumul gradului de satisfacere a nevoilor sale specifice. O schimbare „măruntă" în zilele noastre, o idee bine finalizată, pot deter- Ing. MIHAI COVACIU, ziarist-colaborator (Continuare în pag. a 4-a) Zilnic, ca fiecare combină să se recolteze cel puţin cinci hectare! Pînă ieri dimineaţă, în cooperativele agricole de producţie, cerealele păioase au fost recoltate de pe o suprafaţă de 4.221 hectare, iar în întreprinderile agricole de stat de pe o suprafaţă de 580 hectare. Cu toate că în cursul zilei de luni s-a putut lucra din plin, în nici un consiliu unic agroindustrial nu s-a atins viteza medie planificată, încît secerişul să se încheie în cel mult 10 zile. Dacă în unităţile din consiliile unice agroindustriale Tîrgu Secuiesc şi Sînzieni acest lucru a fost determinat de neajungerea la maturitate a grînelor, în altele, cauzele ritmului scăzut de lucru sunt datorate unor carenţe de ordin organizatoric. De pildă, în Consiliul unic agroindustrial Covasna, în ziua de 30 iulie s-a recoltat o suprafaţă de 202 hectare, cu toate că dotarea cu combine permitea recoltarea a circa 300 hectare. In aceeaşi situaţie se află şi unităţile din consiliile unice agroindustriale Baraolt şi Belin, fapt ce impune D. TOM (Continuare în pag. 2-3) Strada aviatorului La întorsura Buzăului, o stradă de periferie, situată spre pădure, ne-a atras atenţia prin denumirea sa : Strada avitorului. — De unde provine această denumire ? Am adresat întrebarea tovarăşului Sergiu Manolatos, primarul oraşului. — Numele acestei străzi a fost atribuit de noi cu puţini ani în urmă. Acesta aminteşte de un episod petrecut acum 35 de ani, este vorba despre luptele care s-au dat aici cu cotropitorii hitlerişti. Este un episod dramatic din viaţa unui pilot al armatei române. — Cine cunoaşte mai bine evenimentul ? — îl cunoaştem cu toţii. Cred însă că cei mai indicaţi pentru a vă relata faptele sunt martorii oculari ai acelui eveniment. — Unde-i putem găsi ? — Numai pe Strada aviatorului, întrebaţi unde locuieşte familia Bularca. Sosisem la întorsura Buzăului sub o ploaie rece care continua. Sofroniu Bularca trebăluia prin curtea gospodăriei. Am intrat în casă unde pe ȘTEFAN PETRARU (Continuare In pag. 2-3) ★ Economisirea energiei electrice şi a combustibililor — o îndatorire patriotică a fiecărui cetăţean „SUNTEM CONŞTIENŢI DE ÎNALTA noastră Îndatorire“ Pe secretarul Comitetului orăşenesc al U.T.C. Covasna, tovarăşul Nicolae Enea, l-am „prins“ pentru scurtă vreme la sediu. „Mă grăbesc, zicea, să merg în organizaţii, să văd la faţa locului cum se aplică măsurile pe care le-am stabilit cu toţi secretarii comitetelor U.T.C. din oraş, într-o foarte reuşită, la obiect, şedinţă de birou“. — Reuşită prin ce? — Prin seriozitatea cu care s-a discutat, prin schimbul de experienţă care a avut loc, prin eficienţa soluţiilor pe care cei prezenţi şi le-au împărtăşit. — Concret... — Un exemplu : la F.P.K. s-a stabilit, că dacă se opreşte o maşină (presa de pildă), să se oprească întreaga linie pînă la finisaj cît timp durează repararea utilajului. De IOAN DRAGAN (Continuare în pag. 2—3) Succese în cinstea marii sărbători La întreprinderea de spirt din Ozun a intrat ieri în funcţiune secţia de îmbuteliere a bioxidului de carbon, care va funcţiona cu utilaje preluate prin transfer de la întreprinderea „Colentina“ din Bucureşti. Noua secţie va îmbutelia bioxidul de carbon rezultat din procesul de fermentaţie alcoolică, subprodus care pînă în prezent constituia doar un poluant al aerului. Producţia, care se estimează la aproximativ 660 de tone de bioxid de carbon lichefiat pe an, va satisface necesităţile unor întreprinderi cum ar fi cele din industria siderurgică unde produsul este folosit la uscarea rapidă a formelor din turnătorii ş.a. Instalaţia este prima din seria prevăzută a se da în folosinţă în cincinalul următor la întreprinderea din Ozun. Dintre raţiunile economice care au stat la baza de (M.DAN) (Continuare lo pag 2—3)