Cuvîntul Nou, noiembrie 1986 (Anul 19, nr. 4590-4614)

1986-11-01 / nr. 4590

PAG 2 Cînd timpul liber devine —lochom István, sînteţi directorul unui aşezămint cultural de referinţă pentru tinerii oraşului Ttrgu Secuiesc... * — Se pare, şi aceasta este foarte bine, că tinerii frecventează cu mult interes Clubul tineretului, găsind în cadrul numeroaselor noastre activităţi, atit practice, cit şi teoretice, la fel de numeroase preferinţe. Clubul a devenit pentru mulţi tineri un loc permanent pentru petrecerea timpului liber. Iar noi, organizatorii, ne străduim să le oferim cît maimult pentru a răspunde solicitărilor virstei lor. — Ce oferiţi tinerilor pentru ca acest timp liber să fie cu adevărat un timp folosit în mod util, un timp în care să înveţe ceva? — Aş adăuga : nu numai petrecerea timpului în mod util, ci şi plăcut, şi în acest sens poate că au fost bine venite noile spaţii pe care le-am primit pentru că am putut astfel diversifica activitatea noastră, * răspunzind solicitărilor şi preferinţelor (să ştiţi că ţinem seama de acestea) unui mare număr de muncitori şi elevi. In cadrul Universităţii cultural-ştiinţifice organizăm cursuri teoretice şi practice de o largă popularitate. Am dorit ca unele cursuri, cum sînt: „De vorbă cu tinerii“ şi „Legile ţării in viaţa cotidiană“ să nu fie simple expuneri teoretice fără eficienţă şi mai ales fără ecou în rîndurile tinerilor. De aceea, am invitat la aceste întîlniri jurişti, medici, scriitori, oameni de artă, transformînd monologul într-un dialog constructiv de ambele părţi. De fapt, prin aceste acţiuni nu numai că oferim informaţii din diferite domenii, dar şi participăm efectiv la educarea materialistştiinţifică, culturală, juridic,că, în spiritul eticii şi echităţii socialiste a tinerilor. — Cum colaboraţi cu întreprinderile şi instituţiile din oraş, mai ales cu organizaţiile U.T.C. din aceste unităţi ? — La serile noastre cultural-distractive am antrenat Un număr mare de tineri din unităţile economice ale oraşului. De fapt ne-am gîndit şi am realizat manifestări aparţinînd atît tinerilor din diferite timp util întreprinderi, cu programe la sugestia lor, cit şi seri pentru elevi cu participarea şcolilor respective. Cred că aceste seri ar putea fi şi mai utile, şi mai plăcute dacă am beneficia de un ajutor mai substanţial din partea organizaţiilor U.T.C, care au răspuns rar solicitărilorclubului de a prezenta programe artistice. Poate că mai multă aplecare şi implicare asupra acestei probleme n-ar strica pentru că este în folosul tinerilor. — Şi pentru că vorbeam de popularitatea acţiunilor realizate de clubul tineretului, vă rugăm să concretizaţi cu citeva aspecte. — Nu este greu.. Cele 5 expoziţii de artă plastică au fost vizitate de peste 2.300 de persoane. Concertele organizate cu formaţiile noastre au fost urmărite de peste 1.500 de tineri, bucurîndu-se de un foarte mare succes. Pentru viitor planurile sunt multe şi ele vizează aceeaşi problemă : organizarea pentru tineri a unor programe utile şi plăcute. Dora-Maria NAGY C Casa Municipală de Cultură din Sfîntul Gheorghe, înadrul Universităţii culturalştiinţifice, mai primeşte înscrieri la următoarele cursuri practice : informatică, ghizi turistici (intern şi extern) şi broderie • Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfîntu Gheorghe organizează, în colaborare cu Oficiul Judeţean de Turism Covasna, un curs de ghizi pentru turism. La înscriere sunt necesare următoarele acte : copii după certificatul de naştere şi certificatul de studii, certificat medical şi adeverinţă-recomandare de la locul de muncă. Actele se depun la secretariatul instituţiei, pînă la data de 5 noiembrie, urmînd ca examenul de preselecţie (constînd din probleme de politică internă şi externă a P.C.R., geografia ţării şi turismul din Covasna) să aibă loc în ziua de 10 noiembrie. TELEVIZIUNE Sîmbătă, 1 noiembrie 13:00 Telex; 13:05 La sfîrşit de săptămînă (p.c.); Din sumar: Floarea cîntului, floarea dorului Melodii populare; Gala desenului animat; Tot ce are ţara mai frumos; Zbor de ciocîrlii... Melodii populare româneşti; Inimă, casă a dorului. Moment poetic; Marile momente ale baletului; Istorie şi cultură; Porolissum — cetatea şi exponate din Muzeul din Zalău; înregistrări , din festivaluri internaţionale; Tablouri din Galeria Naţională; Telesport; Autograf muzical; 14,40 Octombrie — Cronica evenimentelor politice; 19,00 Telejurnal; 19,20 Teleenciclopedia; 49,45 Varietăţi cu... surprize — Spectacol cu public (..); 20,45 Film artistic — Sal ul KNKI Ceea ce alătură două recente evenimente rutiere produse pe şoselele judeţului nostru este ,,prospeţimea" permiselor de conducere auto ale vinovaţilor şi o inexplicabilă manieră de comportament in materie de conducere preventivă. Să le luăm pe rînd. Conducătorul auto profesionist, Balte Imreh, de 19 ani, conducea în ziua de 18 octombrie a.c. autobasculanta 31 CV 284 aparţinînd I.M. Căpeni. Pe la ora II, pe DJ 112/B la kilometrul L-1 750 (la Valea Crişului) în condiţiile nereducerii vitezei pe un drum acoperit cu mîzgă, într-o curbă cu vizibilitate pierde controlul mașinii, intrînd pe celălalt sens de mers, unde se tamponează violent cu autoturismul 1 GV 7586, care cir Pledoarie cula regulamentar. Din fericire a rezultat doar rănirea minorului K. A. (o fractură). Aceasta însă nu-1 disculpă pe tînărul șofer ca și pe acei factori responsabili,, de la I.M. Căpeni care ar trebui să se ocupe mult mai atent de instruirea metodică şi temeinică mai ales a acelor tineri puşi să circule pe ditamai autobasculante ! In ziua de 19 octombrie ora 19:40, pe DJ 103 venind din pentru prudenţă spre Vîlcele spre Sfîntu Gheorghe, Albert Lörincz aflat la volanul autovehiculului ARO 2 CV 1856 pe fondul neadecvării vitezei pe un carosabil bun, nu s-a putut înscrie într-o curbă şi a intrat frontal într-un pom, după care autoturismul s-a răsturnat. A rezultat accidentarea gravă a soţiei celui de la volan şi, evident, avarierea maşinii. Să mai reţinem că A. L. poseda permis de conducere doar de un an de zile ! Concluziile credem că s-au desprins. Lipsa de experienţă ca şi maniera agresivă de conducere constituie un „cuplu“ care se cere cu desăvîrrşire eliminat. Altfel, aşa cum s-a văzut, pot avea loc accidente deosebit de grave. Colonel Gheorghe POJAR DIN SAULE TRIBUNALULUI : Un moment de reflecţie ! Puţini se gîndesc la urmările acţiunilor ilegale pe care le comit. Cei mai mulţi cred cu convingere că nu vor fi prinşi Unii merg pe... mina norocului, care nu-i însă întotdeauna orb şi care mai alege din cînd In cînd... Iar pe alţii nici măcar nu-i interesează, fie ce-o fi, gîndesc ei. Uitînd de copii, de părinţi, de familie, de care-şi aduc eventual aminte cînd văd că nu-i de joacă, îşi găsesc, atunci, mame suferinde, copii nenorociţi, soţii bolnave şi singure... Rău olăţesc mai «les cei ce uită că au beneficiat de graţieri şi că pedepsele care au rămas neexecutate se adună... E şi cazul lui Gh.Nicoară, muncitor necalificat la U.J.C.M. Covasna, secţia din Malnaţ, acuzat de tîlhărie şi condamnat la patru ani de închisoare, la care s-au adăugat încă un an şi nouă luni, „restanţe“ ale unor pedepse anterioare. Ca în multe alte situaţii, ideea furtului s-a născut la crîşmă, mai exact la bufetul din Malnaş, la chef. „Plătitorul“, Simo Gavril, l-a invitat pe Nicoară acasă să continue distracţia. Ajunşi acolo, oaspetele l-a luat la bătaie şi i-a luat şi banii: 1.300 de lei. Bani cu care a plecat — unde credeţi ? la Constanţa, să-l spele valurile, să-l bată vînturile ... A fost găsit, bineînţeles, şi trimis în judecată.. Unde au mai ieşit la iveală şi altele între 1977 şi 1984 a mai fost condamnat de patru ori pentru furt, tîlhărie şi violare de domiciliu. Se pare că nimic nu-l poate opri. Poate pedeapsa dată acum ii va face să se gîndească că, la 35 de ani, e momentul să te lași de prostii. M. DUMITRU CUVÎNTUl NOU vatorul (c.); 22,20 Telejurnal. Duminică, 2 noiembrie 11,30 Telex; 11,35 Lumea copiilor; Plai de legendă, înfăptuirile deosebite ale Epocii Nicolae Ceauşescu pe plaiurile bistriţene şi năsăudene oglindite în ochii copiilor; Desene animate: Şoimii patriei: ABC despre... Iunie Telefilmoteca de ghiozdan (c.) — Premiul. Ultimul episod; 12:40 Din cununa cântecului românesc; 13:00 Album duminical (p.c.). In studio: tinereţea; izvor curat al visurilor noastre; Un interpret şi mai multe instrumente; Cotidianul în (1000 de secunde; Desene animate; Telesport; Cinci minute la Opera Română; Teatru scurt: „Generos din fire" de Lev Slavin; O melodie în primă audiţie; Raliul — reportaj; Lumea minunată a filmului: 14,45 Contemporanii noştri (c.); La Mihăileşti, într-o toamnă de aur; 19,00 Telejurnal; 19,20 Ţara mea de azi (c.); Judeţul Bacău în anul 65 al partidului; 19,40 Cvitarea României (c.) De pe marea scenă a ţării pe micul ecran. Emisiune realizată in colaborare cu Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste şi cu Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judeţului Bacău; 20,20 Film artistic (c.) Povestea unui spectacol .21,50 Telejurnal. ( INIMA Simbătă, 1 noiembrie Sfîntu Gheorghe . ARTA : Căutătorii de aur film românesc, în culori, două serii, orele 10, 16, 19; LUX : Aventuri în Ontario film francez, in culori, orele 10, 17,30, 19,30. Filme pentru copii ora 15 ; Tîrgu Secuiesc : 8, MAI : IS Din alertă film românesc, în culori, orele 10,’16, 18, 20; Covasna : VICTORIA : Despărţire temporară film indian, in culori, două serii, orele 10, 18. Aventurile veveriţei Mişi — film maghiar, în culori (pentru copii), ora 15. O nouă premieră teatrală în prima parte a noii stagiuni artistice, membrii formaţiei de teatru a Casei de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe şi-au propus să prezinte în premieră nu mai puţin de trei spectacole: comedia în trei acte a lui Victor Ion Popa „Take, Ianke şi "Cadir“ (a cărei premieră va avea loc, în deplasare şi la sediu, zilele următoare), piesa poliţistă în două părţi „Capcana“ de Robert Thomas (spectacol ce a figurat pe afişul Teatrului Maghiar de Stat din Sfîntu Gheorghe in peste 150 de reprezentaţii) şi farsa populară într-un act „O partidă cu noi-născuţi" de Paul Everac. Răsplătind interesul faţă de teatru al spectatorilor din localitatea Zagon, primirea călduroasă de care s-au bucurat cu alte prilejuri din partea organelor, locale de partid şi de stat (în frunte cu inimosul primar Valent Onofrei, datorită căruia la Zagon se anunţă şi o viitoare stagiune permanentă a Teatrului „Bacovia“ din Bacău) artiştii amatori din Sfîntu Gheorghe au hotărît ca primul spectacol cu piesa „Take, Ianke şi Căciii" să aibă loc pe scena căminului cultural din această localitate, miine, 2 noiembrie, cu începere de la ora 19. Zagonenii vor avea astfel prilejul să-i aplaude într-o savuroasă producţie pe Gheorghe Zamfir, Izsák József, Costică Chirilă (in rolurile titulare), pe Gabriela Andi (Ana), Páll Sándor (Ionel), Carmen Jurea (Baba Safta) şi Doru Amarandei (Ilie), talentaţi artişti amatori, care au lucrat spectacolul cu interes, dăruire şi fidelitate faţă de textul plin de semniificaţii, cu adine mesaj umanist al lui Victor Ion Popa. Următorul spectacol cu aceeaşi piesă va avea Ine marţi, 4 noiembrie, ■ ora 19, pe scena Casei de Cultură din Tîrgu Secuiesc, urmînd ca premiera la sediu să poată fi vizionată de spectatorii din Sfîntu Gheorghe, vineri, 7 noiembrie, cu începere de la aceeași oră, O. RADIANU \ I Tema Cătălin, elev în clasa I, este întrebat de mămica l lui : l — Ce temă ai la mate- matică ? — Nu ştiu, răspunde se-J nin copilul. ( Cum nu ştii !... ■i- Cinci am ieşit de la şcoală, m-au alergat nişte^ copii şi am uitat. i __ 17! N. ANGELINA\ ANUL XIX, NR. 4590. Duminică, 2 noiembrie Sfîntu Gheorghe : ARTA : Căutătorii de aur — film românesc, în culori, două serii, orele 10, 16, 19; LUX: Aventuri în Ontario — film francez, in culori, orele 15,30, 17,30, 19,30. Filme pentru copii orele 10, 11; Tîrgu Secuiesc: 8 MAI: B.D. în alertă — film românesc, în culori, orele 10, 36, 18, 20. Filme pentru copii ora 9. Covasna : VICTORIA : Despărţire temporară •— film indian, in culori, două serii, firele 10, 18. Aventurile Veveriţei Misi film maghiar, în culori (pentru copii) — ora 15. NUMERELE EXTRASE LA TRAGEREA LOTO DIN 31. OCTOMBRIE 1986 Extragerea I : 43, 8, 49, 12, 77, 84, 64, 25, 9. Extragerea a II-a : 15, 73, 13, 1, 21, 38, 36, 48, 42. Fond total de cîștiguri : 878.697 lei din care 114.319 lei report la categoria 1. ...»pînă în prezent, în ţara noastră sunt cunoscute 25 de tipuri de ape minerale îmbuteliate ? Şapte staţii de imbuteliere a apelor minerale sunt amplasate pe teritoriul judeţului nostru. ... cea mai înaltă cascadă de la noi din ţară este cascada Bîlca care are o înălţime de 50 metri ? !.. . Bucureştiul a fost primul oraş iluminat cu lămpi de petrol, in anul 1857 ? In 1882 s-a introdus iluminatul electric şi astfel, peste 10 ani, în 1892, pornesc la drum primele tramvaie, electrice care înlocuiesc tramvaiele trase de cai. ... sub calota de gheaţă a continentului antarctic s-au descoperit 17 lacuri glaciare? Calota de gheaţă depăşeşte grosimea de 4 km....inima realizează peste trei miliarde de contracţii în circa 70 de ani ? Cele peste 500 milioane litri singe pompat în reţeaua de vase sanguine, puse cap la cap, totali-zează aproape 150.000 km. " ... cea mai mică specie de păsări colibri măsoară 25 mm in lungime și are o greutate de 2 grame, în vreme ce o alta, considerată cea mai mare ajunge pînă la 23 cm lungime și are o greutate de 20 grame ?