Cuvîntul Nou, ianuarie 1987 (Anul 20, nr. 4642-4666)

1987-01-15 / nr. 4652

PAG 2 Manifestări politico-educative gr .,Unirea naţiunea a făcut-o“ este titlul expunerii care va avea loc mîine, ora 14,30, la clubul I.F.E.T. din Tîrgu Secuiesc. La Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfîntu Gheorghe, sub genericul „Pentru patrie şi partid“ va avea loc mîine, ora 16,30, o dezbatere pe tema „Formarea şi dezvoltarea conştiinţei socialiste a oamenilor muncii, intensificarea şi îmbogăţirea continuă a educaţiei patriotice şi revoluţionare — atribut esenţial al conducerii de către partid a societăţii“. ■ Ieri, sub genericul „Chemări mobilizatoare adresate tinerei generaţii de tovarăşul ■ Nicolae Ceauşescu“ au avut loc mese rotunde şi dezbateri la şcolile generale din Sita Buzăului, Dobîrlău, Breţcu şi Tîrgu Secuiesc. ■ Mîine, 16 ianuarie, la şcolile generale din Covasna, Sfîntu Gheorghe, Hăghig şi Valea Crişului, se vor desfăşura adunări omagiale, întîlniri cu activişti de partid şi de stat. Manifestareava avea ca generic „Omagiul nostru fierbinte marelui erou al României socialiste“. La Baraolt, duminică, 18 ianuarie, se va desfăşura faza pe C.U.A.S.C. a Festivalului Naţional „Cîntarea României“. Spectacolul literar-muzical avînd ca titlu „Copilărie , ani de soare“, va fi susţinut de formaţii artistice şi interpreţi din şcolile generale ale bazinului Baraolt. „Modalităţi şi metode de prevenire şi combatere a mentalităţilor misticoreligioase“ se intitulează expunerea programată mâine, la ora 14:30, la clubul muncitoresc „Gheorghe Doja“ din municipiul reşedinţă de judeţ. /ATITUDINI Orice nechibzuinţă se plăteşte iarnă, ger aspru, trenuri care veneau şi plecau din staţia C.F.R. Braşov. Printre călătorii care circulau în acea zi spre Intorsura Buzăului se afla şi Ioan Bularca, un tînăr de 27 de ani, muncitor sezonier la ferma C.A.P. Budila din judeţul Braşov. I.B. plecase de acasă dis-de-dimineaţă, tot cu trenul, îşi ridicase retribuţia de la fermă şi voios nevoie mare, cum mai avea la dispoziţie cîtva timp pînă la ora întoarcerii spre Intorsura Buzăului, intră într-un restaurant din Braşov să bea ceva, cu gîndul să se mai încălzească. Dar, lăcomia-i boală grea şi omul nostru nu se mulţumeşte doar cu o cinzeală. Mai ia un rînd şi încă unul şi tot aşa pînă ce ajunge într-o avansată stare de ebrietate. Anevoie îşi aduce aminte de tren, se urcă şi rămîne un timp pe culoar, apoi nişte oameni îl invită să ia loc în compartiment. Cum în astfel de ocazii bunăvoinţa se zice că ar face multe parale, Ioan Bularca se lasă în soarta necunoscuţilor, care profitînd de ocazie îi uşurează buzunarele fără dificultate, adică neintîmpittînd rezistenţă. Apoi, aşteaptă momentul potrivit şi în staţia Teliu îl aruncă din tren. Prăbuşit ca un sac în zăpadă, nu reuşeşte să schiţeze nici un gest de împotrivire, sau să ceară ajutor. Călătorii care au coborît nu-l iau în seamă, gîndind că de, „un om beat este un beat“ şi atîta tot. Pînă cînd Ioan Bularca s-a trezit din somnul beţiei s-a şi înnoptat. Gerul aspru i-a pătruns cum se spune prin oase şi vrînd să-şi mişte mîinile şi picioarele s-a pomenit că nu poate. Degerături de gradul II şi III au reţinut multă vreme la pat. Acum stă şi îşi deplînge soarta, gîndindu-se cu năduf la toate cele petrecute în iarna aceasta. Banii, ca banii, dar şi-a distrus sănătatea. Şi apoi spaima pe care a tras-o atunci ... ! Nu este de ici, de colo să te trezeşti undeva aiurea aruncat în zăpadă, să nu-ţi poţi mişca trupul, să nu-ţi vină nimeni în ajutor, să nu vrea să-ţi audă tînguielile... Dar, ce să-i faci, fiecare nechibzuinţă se plăteşte ... Să nu te joci cu... focul La ferma C.A.P. Peteni, comuna Zăbala, s-a produs de curînd un început de incendiu din neglijenţa mecanicului Mogoi Kálmán, care încercînd să dezgheţe o conductă de alimentare cu apă s-a folosit de o lampă cu benzină. Lucrurile n-ar fi luat o întorsătură oarecum dramatică dacă mecanicul în cauză s-ar fi dovedit mai îndemînatic şi mai atent. A fost de ajuns să sară o mică scînteie pe aşternutul de paie din grajd ca apoi într-o clipă să se înalţe vîlvătaia. Numai intervenţia promptă a pompierilor voluntari a salvat situaţia şi bineînţeles bunurile fermei de la un incendiu distrugător, iar Mogor Kálmán s-a ales cu o spaimă straşnică, înţelegând în final că nici pe timp de iarnă nu-i bine să te joci cu focul. Aurelia LOJINSCHI CUVTNTUl NOU DUMINICA, 18 IANUARIE 11,30 Telex: 11,35 Lumea copiilor (color). Copilăria noastră, vis şi împlinire. Din cartea iubirii de ţară. Clubul isteţilor. Şoimii patriei. Telefilmoteca de ghiozdan: „Racheta albă“. Episodul 6; 12,45 Din cununa cîntecului românesc (color); 13,00 Album duminical — Din sumar: Metafora zborului. Ciocîrlia cîntată de Maria Ciobanu şi... Sergiu Celibidache. Tot mai sus... aripi româneşti, în zbor cu muzica uşoară ... Tablouri din Galeria Naţională. Portretul în secolul al XIX-lea. Zburătorii ... circului. Lebăda pe strunele violoncelistului. Delta Dunării — poem în imagini. Lumea minunată a filmului. Telesport — Anul sportiv internaţional 1986. Secvenţa telespectatorului; 14.50 Contemporanii noştri (color). Veghind magistrala de apă — reportaj; 15.00 închiderea programului; 19.00 Telejurnal; 19,20 Ţara mea, azi (color). Judeţul Iaşi, pe coordonatele dezvoltării; 19,40 Cvitarea României (color). De pe marea scenă a ţării pe micul ecran; 20,20 Film artistic; „Casablanca “; 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. LUNI, 19 IANUARIE 20,00 Telejurnal; 20,20 Direcţii prioritare de dezvoltare a cercetării ştiinţifice româneşti în Epoca Nicolae Ceauşescu. Documentar (color); 20,35 Tezaur folcloric (color); 20,50 Roman-foileton (color); „Calvarul“. Episodul 12; 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. MARŢI, 20 IANUARIE 20,00 Telejurnal; 20,20 Industria românească în Epoca Nicolae Ceauşescu: Documentar (color); 20,40 Unire — Unitate (color), în patria română — versuri şi cîntece patriotice, revoluţionare; 20,55 Seară de balet (color). Cu ansamblurile Teatrului Mare din Moscova şi Teatrului „Kirov“ din Leningrad; 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. MIERCURI, 21 IANUARIE 20,00 Telejurnal; 20,20 Tribuna TV.: (color); 20,35 Patrie română, ţară de eroi (color). Program artistic pionieresc; 21,00 Film serial: (color). „Ambulanţa". Episodul 9; 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. JOI, 22 IANUARIE 20,00 Telejurnal; 20,20 Agricultura românească pe drumul înfăptuirii noii revoluţii agrare — documentar (color); 20,40 înaltă, fierbinte rostire (color). Versuri şi cîntece patriotice, revoluţionare; 20,50 Strălucit model şi exemplu al tinereţii noastre revoluţionare (color); 21,10 ‘ A fi comunist, a fi revoluţionar (color). Profilul moral al omului nou, oglindit în filmul artistic românesc contemporan; 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. VINERI, 23 IANUARIE 20.00 Telejurnal; 20,20 Şcoala Epocii Nicolae Ceauşescu — o şcoală pentru viitorul comunist al patriei — documentar (color); 20,40 Cîntecul şi poezia care ne-au însoţit istoria (color). Uniţi sub mîndru tricolor; 20,55 Cadran mondial (color); 21,10 Serial ştiinţific (color). Din tainele naturii ; 21,35 Timp al marilor înfăptuiri revoluţionare (color); 21,50 Telejurnal; 22,00 închiderea programului. SIMBATA, 24 IANUARIE 13,00 Telex; 13,05 La sfîrşit de săptămînă — Din sumar : (parţial color). Plaiul nostru românesc — melodii populare. Gala desenului animat. Promisiuni... tinere talente în studio. Uniţi în cuget şi-n simţiri — reportaj. Simboluri ale unităţii. Istoria unui cîntec — „Hora Unirii“. Cinstim conducătorul — moment poetic. Marile momente ale baletului. Telesport — Anul sportiv internaţional 1986. Autograf muzical — Cornel Constantiniu; 14,45 Săptămînă politică; 15.00 închiderea programului; 19.00 Telejurnal; 19,20 Teleenciclopedia (color). Istorie şi artă. Ecologie. Din istoria ştiinţei şi tehnicii; 19,50 Memoria documentelor (color). Unirea — actul energic al întregii naţiuni; 20,10 E scris pe tricolor unire (color). Spectacol literar-muzicalcoregrafic; 20,50 Teatru TV. (color).„Ceasul Unirii“. Premieră pe ţară. Prima parte: Se ivesc zorile; 22,20 Telejurnal; 22,30 închiderea programului.  Produsele acestea sînt rodul muncii si fanteziei lucrătorilor de la I.J.P.I.P.S. Sfîntu Gheorghe, în imagine — muncitoarele Bartha Eszter şi, Mihály Erzsébet, de la secţia ornament. I CIUDĂȚENIE Firma magazinului de TRICOTAJE din complexul „Stadion“ a fost dată jos de vîntul puternic care a bătut zilele trecute. Nu trebuia decît să urce cineva și să o proptească la loc. (treabă de cinci minute). Nu s-a făcut nici pînă astăzi. E necesară oare vreo aprobare specială pentru aşa ceva ? Nu credem şi de aceea aşteptăm cuvenitul răspuns la acest „semnal“. (C.N.) Semnale de RECEPŢIONAT MIHAI EMINESCU . Patriotismul nu este iubirea ţărînei, ci iubirea trecutului. Fără cultul trecutului nu există iubire de ţa ră. • • Inimă foarte caldă şi minte foarte rece se cer de la un patriot chemat să îndrepteze poporul său şi fanatismul iubirii patriei, cel mai aprig fanatism nu opreşte de fel ca creierul să rămîie rece şi să-şi îndrepte activitatea cu siguranţă, să nimicească adevărata cauză a răului şi să o stîrpească cu statornicie de fier. Nu suntem continuatorii boierilor şi chiar dacă ,am voi, n-am putea s-o fim, iar de-am putea n-am voi. Toate popoarele sunt setoase de viaţă proprie şi numai din egala îndreptăţire a tuturor se va naşte echilibrul. Este ascuns în fiecare secol din viaţa unui popor complexul de cugetări, care formează idealul lui, cum în sîmburele de ghindă e cuprinsă ideea stejarului întreg. * CUGETĂRI TEATRU Astăzi, ora 19,00, Teatrul din Sfîntu Gheorghe prezintă la sediu, spectacolul cu piesa „Neluţu“, de Bekeffy István. Sunt valabile abonamentele cu seria D 2. (I.D.) TELEVIZIUNE 20,00 Telejurnal; 20,20 Viaţa economică; 20,30 Columnele independenţei (color). Emisiuneconcurs dedicată aniversării a 110 ani de la cucerirea Independenţei de Stat a României. Participă reprezentativele judeţelor Dîmboviţa, Olt, Satu Mare şi Suceava; 20,50 Telejur nal. 1 CINEMA Sfîntu Gheorghe: ARTA: Drumul oaselor — film românesc, în culori, orele 9, 11; Cea ■nai frumoasă soţie — film italian, în culori, orele 16, 18, 20; LUX: Călăreţul singuratic — film american, în culori, orele 10, 17,30, 19,30; Filme pentru copii,, ora 15; Tîrgu Secuiesc: 8 MAI: Lupii albi film est-german, în culori, orele 10, 16, 18, 20; Covasna: VICTORIA: Aplauze, aplauze — film sovietic, în culori, orele 10, 18. TRAGEREA PRONOEXPRES DIN 14 IANUARIE 1987 Extragerea I: 21, 2, 23, 36, 45, 28. Extragerea a II-a: 7, 1, 4, 11, 38, 44. Fond total de cîștiguri : 1.062.895 lei. \ Ss * * i I Fa din1 ATE1 Veţetă Soţia i se adresează soţu- lui, ce se consideră un as \ ^ în materie de vinuri: \ \ — Iubitule, îţi mai amin- t I teşti sticla aceea pe care ai ţ 1 umplut-o cu vin acum zece j / ani pentru o mare ocazie ? i ; — Da, de ce ? J I — Ei bine, am degustat-o el adineauri. Este oţetul pe ca- J \ re l-am pus în salată ... S. VIOREL, tehnician Lil Lumz ANUL XX, NR. 4652 TIMPUL PROBABIL Vremea, în curs de încălzire, cu cel mai mult acoperit. Temporar va ploua. Vîntul va sufla slab, pînă lamoderat. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 4 și 0 grade Celsius, iar cele maxime, între 3 și 6 grade. răsare 7h 49’ apune 16h 59' Luna răsare 16horapune 7h Li Soarele