Cuvîntul Nou, noiembrie 1987 (Anul 20, nr. 4900-4924)

1987-11-02 / nr. 4900

PAG. 2 AGENDA.TM TEATRU Marţi, 3 noiembrie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă pe scena Casei de Cultură din Baraolt, ora 20, spectacolul cu piesa „Micul infern", de Mircea Ştefănescu. Miercuri, 4 noiembrie — Teatrul „Giuleşti“ din Capitală prezintă la Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfîntu Gheorghe, ora 19, comedia de mare succes „Aşteptam pe altcineva", de Paul Ioachim, regia: Tudor Mărăscu. In distribuţie: Sebastian Papaiani, Rodica Mandache, Irina Mazanitis, Sorin Postelnicu, Ana Ciontea, Gelu Niţu şi Bogdan Stanoevici. Joi, 5 noiembrie , Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, orele 16 (abonament Tl) şi 19 (abonamentul) spectacolul muzical „Camera de hotel" (Viaţa particulară), adaptate de Dehel Gábor după piesa omonimă a lui Constantin Cubleşan. Un colectiv al Teatrului din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la Casa de Cultură din Tirgu Secuiesc, orele 17 şi 20, spectacole cu piesa „Opt femei" de Robert Thomas. Formaţia de teatru a Casei de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe prezintă pe scena Căminului Cultural din Sita Buzăului, ora 20, piesa „Capcana", de Robert Thomas Vineri, 6 noiembrie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la Casa de Cultură din Tirgu Secuiesc, ora 20, spectacolul cu piesa „Opt femei", de Robert Thomas. Sîmbătă, 7 noiembrie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la Căminul Cultural din Brăduţ, ora 20, piesa „Opt femei", de Robert Thomas. Casa de Cultură din Baraolt găzduieşte, de la ora 17, recitalul de balade „Pe pariu de rouă", susţinut de Balázs Eva. Un colectiv al secţiei maghiare a Teatrului din Sfîntu Gheorghe prezintă la Căminul Cultural din Arcuş, ora 20, piesa „Neluţu", de Bekeffy István. Duminică, 8 noiembrie — Teatrul din Sfîntu Gheorghe, secţia maghiară, prezintă la sediu, orele 11 (abonament TI) şi 19 (abonament V), piesa „Camera de hotel" (Viaţa particulară). MUZICA Joi, 5 noiembrie — Galeria de Artă din municipiul Sfîntu Gheorghe găzduieşte un concert de muzică de cameră susţinut de Kostyak Botond (contrabas) şi Horia Cristian (pian). In program: Petra Basacopol — „Odă“, Cornel Ţăranu — „Sonată“, Frantisek Hertl — „Adagio şi allegro“, Bach — „Suită“, K. Reiner — „Adagio şi allegro“ şi Paganini — „Fantezie“. Spectacolul începe la ora 19. TEATRU DE PĂPUŞI Azi, 2 noiembrie — Teatrul „Ţăndărică“ din Bucureşti prezintă pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Sfîntu Gheorghe, ora 10, „Puiul“, de I. Al. Brătescu-Voineşti, urmat de varietăţi muzicale cu păpuşi, spectacol creat şi interpretat de Brinduşa Zaiţa Silvestru. De la ora 12, aceeaşi sală va găzdui recitalul „Poveste despre marionetă“, susţinut de Liviu Berehoi. Aceleaşi spectacole vor avea loc marţi, 3 noiembrie (orele 10 şi 12. CINEMA Sfîntu Gheorghe: ARTA: Cazul personal al judecătoarei Ivanova — film sovietic, orele 9, 11, 16, 18, 20. LUX: Pe aripile vîntului — film american, două serii, orele 10, 15, 19. Tîrgu Secuiesc: 8 MAI: Răzbunarea haiducilor — film românesc, orele 10, 16, 18, 20. Covasna: VICTORIA: Ștefan cel Mare — film românesc. Verificaţi-vă cunoştinţele ! TURUL CAPITALELOR ORIZONTAL: Capitale... VERTICAL: 1. Lucrare tipărită sub formă de carte, care cuprinde un număr redus de foi. — Culoare violet-deschisă; 2. Omis — Demoni; 3. Om politic şi scriitor român, supranumit „cel Bătrîn" (234— 149 î.e.n.) — Zeu fenician, prototipul lui Adonis; 4. Stropită cu apă — A reproduce cu fidelitate; 5. William O’Neill — Atac decisiv; 6. Ţesătură de bumbac sau mătase cu împletitură rară; 7. Siliciu — In rest! — Brigitte Bardot — Piesă de harnaşament; 8. Prefix... cu trei — Personaj Shakespearean; 9. Conţinutul ziarului! — Persoană necivilizată (fig.); 10. Orăşel în Olanda — Din neamul asirilor (fem.); 11. Hămăit — Consul (înv.); 12. Versantul vestic al Elbrusului! — Corp sferic; 13. înfuriat — Localitate în India; 14. ...şi prenuimele cunoscutului tenisman indian Amritraj — Stat insular in America Latină. Dicţionar: VILA = Capitala Republicii Vanuatu (Oceania): NAEM, IPAT, ILAV, ANAND. La ORIZONTAL, grupurile de două litere (în care perechea de T-uri se înlocuieşte cu o literă I) dau, prin anagramare, numele altor trei importante capitale de pe glob (cu numele formate din cite 5 litere), două situate in nordul Africii, iar a treia din Europa centrală. Care sunt acestea? Ovidiu SPERLEA CUVÂNTUL NOU (Urmare din pag. 1) schimbat fundamental faţa vechiului tîrg provincial, acum o adevărată citadelă industrială modernă, cu peste 60.000 de locuitori ; s-au înălţat cartiere întregi de blocuri, cu peste 16.000 apartamente, pentru populaţia şcolară funcţionează 45 de unităţi de învăţămînt cu peste 3.000 cadre didactice, care se ocupă cu pricepere şi dăruire de pregătirea viitoarelor generaţii de constructori ai socialismului şi comunismului, se desfăşoară o viaţă culturalspirituală elevată, prin cele două secţii ale Teatrului, prin Casa de Cultură a Sindicatelor, cluburi muncitoreşti. Pornind de la această puternică bază, aspiraţiile oamenilor sunt tot mai îndrăzneţe, vizind în viitorul apro- Piat obiectivele la care altădată nici nu ar fi îndrăznit să viseze: un nou centru civic, o hală agroalimentară, un nou cinematograf — pentru a ne opri numai la cîteva dintre cele mai importante, care vor face să crească gradul de urbanizare a municipiului in care astăzi locuiesc de trei ori mai mulţi cetăţeni decît cu două decenii în urmă. Cartierul sa fie cit mai frumos, mai bine gospodărit! Vorbind despre problemele cartierului lor, numeroși vorbitori s-au referit la nevoia reglementării iluminatului public, amenajarea unui loc de parcare auto pe Aleea Tineretului — fără a afecta locul de joacă al copiilor — repararea scărilor spre dealul . Bodor, asfaltarea trotuarului pe Aleea Tineretului, replantarea arborilor şi arbuştilor ornamentali care au fost smulşi şi rupţi de indivizi certaţi cu normele de bună convieţuire şi civilizaţie şi multe altele, toate reieşite din grija lor de buni gospodari, de oameni preocupaţi să facă dincartierul lor una din zonele de frumuseţe şi pitoresc ale oraşului. Multe din propunerile făcute de Pozsoni Artur, Gábor Vilmos, Kubanda Olga, Bende Iosif au fost rezolvate pe loc prin intervenţiile tovarăşei Doina Melinte, prim-vicepreşedinte al Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, care, nu numai în calitate de reprezentant al organului local de stat, ci şi de locuitor al cartierului, deci de bun cunoscător al locului, a arătat că toate problemele pot fi — aşa cum au fost şi pînă acum — rezolvate numai cu ajutorul permanent şi neprecupeţit al tuturor locuitorilor, de spiritul de iniţiativă, de răspunderea cetăţenească a fiecăruia depinzînd buna gospodărire şi înfrumuseţare, nu numai a cartierului, ci şi a întregului Is ... cîteva plante ameliorează uscăciunea pielii în urma folosirii abuzive a diferitelor produse cosmetice ? Astfel de plante sunt: tătăneasa (Symphitum officinale), pătlagina, gălbinelele (Calendula officinalis). Acest efect se datorează conţinutului bogat in ailantom, materie primă în prepararea diferitelor articole cosmetice. ... pe clădirea centrală a birourilor administrative de la I.T. „Oltul“ se află o placă comemorativa din marmură ? Acest monument al mişcării muncitoreşti evocă eroicele lupte ale muncitorilor textilişti din anii 1911 şi 1929 contra exploatării capitaliste. ... localitatea Agustin — poarta Bazinului Baraolt — deţine cîteva obiective turistice de interes general şi judeţean ? Printre acestea amintim: monumentul eroilor din cele două războaie mondiale, izvorul Fîntîniţa rece şi locul numit „La Bordee“ — valoros punct arheologic. ... zona carstică a Defileului Vîrghişului adăposteşte cîteva plante caracteristice condiţiilor climă-sol din acest loc ? Printre ele amintim: Spirea ulmifolia, papucul doamnei, Corydalus capinoides şi Irris hungarica. Păşunatul dirijat și rațional asigură persistența acestor specii specifice. Răspunzind cerinţei fireşti de întărire a ordinii şi disciplinei în unităţile socialiste, măsurile stabilite prin Decretul nr. 400 din 29 decembrie 1981, printre care şi încriminarea introducerii de băuturi alcoolice ori prezentarea sub influenţa lor la locul de muncă, sunt de natură să asigure un climat corespunzător în unităţile socialiste, climat impus de complexitatea sarcinilor de îndeplinit în etapa actuală de dezvoltare a producţiei. Deşi prevederile acestui decret sunt cunoscute (inclusiv sancţiunile ce se pot aplica pentru încălcarea lui), totuşi mai există persoane care, ignorînd prevederile legii, ajung în faţa justiţiei pentru astfel de fapte. Printre aceştia s-a aflat, nu de mult, în faţa instanţei de judecată şi numitul Kerezsi Gábor, din comuna Sînzieni. Acesta fusese condamnat, în anul 1985, la 10 luni închisoare, cu executare prin muncă, pentru încălcarea actului normativ menţionat, dar nu a tras învăţămintele necesare, într-una din zilele începutului acestui an, după ce a consumat la domiciliu circa 300 ml de ţuică de prune, s-a prezentat la programul de lucru (schimbul doi) la întreprinderea Mecanică Tîrgu Se- Din nou, alcoolul cuiesc, unde lucra în calitate de strungar. Firesc, pentru a intra în incinta unității, Kerezsi Gábor a trecut pe la poarta întreprinderii, dar paznicul... „vigilent“ nu a sesizat nici starea de „euforie“ a lui K.G., nici faptul că acesta are asupra sa un litru cu vin. Rezolvată problema „carburantului“ pentru locul de muncă, numitul Kerezsi Gábor s-a asociat cu alţi trei colegi şi s-au „dres" cu nişte rom, pentru ca apoi, după program, la vestiar să lichideze şi stocul de vin. La ieşirea din schimb au fost insă depistaţi de organele de miliţie, care, sesizînd starea în care se aflau ortacii noştri, au luat măsuri pentru efectuarea de probe biologice, stabilindu-se o alcoolemie de... 1,75 la mie ! Fiind trimişi în judecată, cei în cauză au fost condamnaţi, iar pentru Kerezsi Gábor, care avea antecedente penale, instanţa de judecată a pronunţat o pedeapsă de un an şi opt luni închisoare. Iată deci unde duce consumul de băuturi alcoolice la locul de muncă, unde duce încălcarea legii. Şi dacă pentru cei în cauză nu a fost suficient de clar pînă la această întîmplare că băuturile consumate la locul de muncă sau intrarea sub influenţa alcoolului in incinta unităţii pot avea urmări dintre cele mai nefaste, se pot solda cu grave accidente de muncă, acum suntem siguri că au tras concluziile necesare. ANUL XX NR. 4900 „Pentru obşte, împreună cu obştea“ — deviză în permanentă actualitate, în concordanţă cu efortul spre înfrumuseţarea şi buna gospodărire a localităţilor judeţului. În imagine — blocuri de locuinţe la Comandău. Semnale 06 RECEPŢIONAT Este ştiut, comerţul stradal are nişte reguli aparte, ţinînd de specificul lui şi de normele curente, arhicunoscute. In genere nu avem ce reproşa întreprinderilor specializate. Nu acelaşi lucru îl putem spune despre unii „întreprinzători“ particulari. Concret, deunăzi, pe strada Ciocîrliei din Sfîntu Gheorghe, la numărul 8, aveam să asistăm la un „spectacol“ de care făceau haz toţi trecătorii. Pe poarta imobilului cu pricina apăruseră două ... verze (una mai mică, alta mai mare, chestie de gust...). Un anunţ, pus în geam, menţiona: „Vindem varză de toamnă“. Cit de legal este acest comerţ interesează mai puţin, important este însă că aspectul frizează în primul rind civilizaţia străzii şi în acest sens ar trebui intervenit cumva pentru a stopa „elanul“ unor astfel de inşi. CIRCul „Circul piinde un. piui Sfîntu gu Secuies tacolul „S LUI". In prenume de Budapesta, via, Sofia s un program re nu lipse sorii, minui le. In S circul sasti perioada 2 noiembrie. — 2 noiei In oraşul 5—8 noieml se pot cum casele circi volantă din Circul prezi cole la ore duminica si INTREPRIN LUCRARE! Strada Bi INCADE CC ) doi prin la depoz finite 0 doi bărb conducer prin veri INTREPRIN RATIZARE ŞI Dl Aduce la torile din Gheorghe, c ratizare se perioada 29 noiembrie, Gării, Nouă şi Sin făşurarea ii acesteia blocurilor rugaţi să c rile, iar ce male să re tru a nu momelile de măm nici caz de inte Filozofie, gătire inten coresponden mitere, dre rie şi A.S. Adresa: suta poştali 77. ANUNŢUR COLEGII cadrul cole hiectare al Gheorghe s subingineru marea dure pierderea ta cere condoh doiniţie. -U Put