Cuvîntul Nou, ianuarie 1989 (Anul 22, nr. 5262-5286)

1989-01-13 / nr. 5271

POTRIVIT UNUI RAPORT al Ministerului Muncii din Spania dat publicităţii la Madrid, numărul şomerilor spanioli înregistraţi oficial la sfîrşitul anului 1988 era de 2,77 milioane, ceea ce reprezintă o rată de 18,8 la sută din totalul populaţiei apte de muncă. POTRIVIT DATELOR OFICIALE DISPONIBILE la 8 ianuarie, în urma cutremurului de pămînt produs în Armenia la 7 decembrie 1988 şi-au pierdut viaţa 24.920 persoane. Au fost spitalizaţi 11.859 locuitori, dintre care au fost deja externaţi 8.644. Din zona afectată de seism au fost evacuate 112.077 persoane. Situaţia epidemiologică în zona sinistrată este normală — a declarat un purtător de cuvînt al M.A.E. al U.R.S.S., citat de agenţia T.A.S.S. SENATORUL PERUAN, Javier Silva Ruete, fost ministru al economiei, a afirmat că datoria externă este un factor de instabilitate pentru naţiunile latino-americane, întrucît afectează procesele de transformări democratice în curs de afirmare. într-o declaraţie, făcută în capitala chiliană, el a arătat că pînă în prezent statele din regiune au înfruntat datoria externă cu strategii individuale, carenu au dat rezultatul sperat, apreciind că începind din acest an ar trebui aplicată o linie comună de acţiune, relevă agenţia E.F.E. UN AVION MILITAR DE TIP FIU aparţinînd forţelor aeriene norvegiene s-a prăbuşit, în timpul unei acţiuni de patrulare, în apropierea coastelor de nord ale Norvegiei. Pilotul avionului şi-a pierdut viaţa. Este cel de-al 9-lea avion de acest tip aparţinînd forţelor aeriene ale Norvegiei care s-a prăbuşit în decurs de cîţiva ani. 1 TENIS DE CIMP. Academia franceză de sport a atribuit „Marele premiu al anului 1988“ jucătoarei de tenis Steffi Graf (R.F.G.) care a cîştigat cele patru mari turnee clasice, precum şi titlul olimpic, ŞAH. După cum relatează revista Federaţiei internaţionale de şah, cel mai bun coeficient „ELO“ pe anul 1988 il are campionul mondial Gări Kasparov — 2.775 puncte, urmat de Karpov — 2.750 puncte, Short — 2.650 puncte, Beliavski și Speelman — cîte 2.640 puncte, Ivanciuk — 2.635 puncte, Salov — 2.630 puncte etc. ANCHETA. In ancheta agentiei T.A.S.S. pentru desemnarea celor mai buni sportivi din lume pe anul 1988 pe locul întîi a fost clasată atleta americană de culoare Florence Griffith- Joyner, urmată de înotatoarea Kristin Otto (R.D.G.) şi jucătoarea de tenis Steffi Graf (R.F.G.). Este pentru prima oară în 20 de ani de la iniţierea acestei anchete cind primele trei locuri, sunt ocupate puma de femei. SCHI. Cea de-a doua probă masculină de slalom special desfășurată pe pîrtia de la Pilla (Italia), în cadrul „Cupei Europei“ la schi, a revenit sportivului francez Didier Bouvet, cronometrat în două manșe cu timpul de la 27/27/10). L-au urmat iugoslavul Grega Benedik și cehoslovacul Peter Jurko. AUTOMOBILISM. După 12 etape, în raliul internaţional Paris — Dakar conduce automobilistul finlandez, Ari Vatanen, urmat la . 1T4” de belgianul Jacky Ickx (ambii pe mașini „Peugeot — Turbo“). La motociclete, pe primul loc al clasamentului se aflăfrancezul Gilles Lalay („Honda“), secundat la 33’35” de italianul Franco Picco („Yamaha“). FOTBAL. Campionatul mondial de fotbal în sală a continuat cu disputarea altor patru meciuri din cadrul grupelor sferturilor de finală, în care s-au înregistrat următoarele rezultate : Olanda — Italia 4—1 (2—1); Ungaria — Belgia 2—2 (0—1); S.U.A. — Paraguay 2—0 (1—0); Brazilia — Argentina 6—3 (2—0). In clasamentele celor două grupe conduc e clipele Braziliei — 4 puncte (grupa A) și Belgiei — 3 puncte (grupa B). PREMIU. Uniunea ziariştilor de sport din Italia a acordat premiul „Oscar“ pentru cel mai popular jucător de fotbal care activează în campionatul italian argentinianului Diego Maradona, component al echipei Napoli. HANDBAL. In ziua a doua a turneului internaţional masculin de handbal de la Paris, echipa României a întrecut cu scorul de 23—22 (12—10) selectionata de tineret a Franţei. Alte rezultate : Dynamo Berlin — Banik Karvina (Cehoslovacia) 29—22, Nova Leningrad — Milbertshofen (H.F. Germania) 20—17. COMBINATUL DE PRELUCRARE A LEMNULUI DIN SFINTU GHEORGHE cu sediul în strada Constructorilor nr. 5, telefon 2.48.50, interior 116 încadrează urgent economişti pentru funcţiile de şef birou contabilitate şi şef birou financiar, încadrarea , conform prevederilor Legii nr. 12/1971 şi Legii nr. 57/1974. Relaţii suplimentare, la sediul unităţii, zilnic între orele 8—16. O.J.T. COVASNA organizează examen de selecţionare pentru admiterea la cursul de calificare în meseria de bucătar. înscrieri se fac la sediul O.J.T. Sfinţii Gheorghe, strada Lenin, nr. 1, biroul personal, telefon 1.12.90, pînă la 20 ianuarie 1989. I.T.A. — C.I.T. A.M.A. BRAȘOV, cu sediul în Brașov, strada Poienelor, nr. 2 bis, încadrează imediat , pentru Autobaza nr. 4, cu sediul în municipiul Sfîntu Gheorghe, strada Brașovului, nr. 14, următoarele categorii de personal : — 3 mecanici auto — categoriile III—V ; — un electrician auto — categoriile III—V; — un operator (oficiu calcul) ; — un contabil. Condiții de încadrare — conform Legii nr. 12/1971 și Legii nr. 57/1974. Informații, la sediul autobazei. PIERDERI Pierdut legitimaţie, pe numele Chirvasă Petru, eliberată de I.M.A.S.A. Sfîntu Gheorghe. Declar nulă. (149) „ANALFABEŢII AMERICII“ (Agenţia E.F.E.) Cel puţin la fel de gravă ca deficitul bugetului federal şi cel al balanţei comerciale este situaţia cu care se confruntă Statele Unite în domeniul învăţământului; această realitate a fost recunoscută, între alţii, de Laura Cavazos, ministrul de resort desemnat în administraţia care va prelua mandatul la 20 ianuarie. Alţi experţi afirmă că în S.U.A. există un mare număr de muncitori fără calificare. Anual, întreprinderile americane primesc cereri de angajare din partea a circa un milion de oameni care nu ştiu să citească, să scrie sau să socotească. In cartea sa, intitulată „Cum să facem şcolile noastre competitive“, specialistul David Kearns afirmă că un program parţial pentru remedierea situaţiei ar necesita fonduri de circa 25 miliarde dolari. Tot el constată că noţiunile de bază ale tinerilor nordamericani care urmează cursurile secundare — 25 la sută dintre ei nu le termină niciodată — nu sunt suficiente pentru actualul stadiu de dezvoltare tehnico— ştiinţifică. De pe porţile şco. Iilor publice ies anual circa 700.000 de tineri care sunt în realitate analfabeţi , şi acest lucru nu se limitează la ghetouri, susţine Kearns. Un studiu elaborat recent de societatea „National Geographic“, prin investigarea unor grupuri de tineri între 18 şi 24 de ani, din S.U.A., Canada, Mexic, Franţa, Italia, Marea Britaiie, Suedia, H.F. Germania şi Japonia relevă că americanii se află pe ultimul loc în ce priveşte cunoştinţele de geografie. Potrivit altei anchete, patru din cinci tineri nu sunt capabili să relateze conţinutul unui articol din ziar, să se orienteze în broşura privind mersul autobuzelor sau să calculeze o notă de plată La Dallas (Texas), capitala unui stat de frontieră 25 la sută din cei întrebaţi nu au ştiut că Mexicul este vecinul lor din Sud. Un alt studiu realizat de curînd în rîndul studenţilor din 17 ţări occidentale arată că nord-americanii sunt cu mult în urma altora şi în privinţa cunoştinţelor de biologie, fizică şi chimie. Viitorul ministru al educaţiei,Cavazos, fost rector al Universităţii de tehnologie din Texas, apreciază că este necesară o transformare structurală a sistemului de învăiţămînt din S.U.A., care trebuie să înceapă cu ridicarea calificării profesionale a cadrelor didactice. Duminică, 15 ianuarie 11,30 Lumea copiilor; Telefilmoteca de ghiozdan. „Racheta albă“. Episodul 4; 12,25 Sub tricolor, la datorie !; 12,40 Viaţa satului; 13,00 Telex; 13,05 Album duminical. Concert de prînz; Băneasa — un aeroport mereu tînăr; Eminesciana. Muzică şi poezie; Tineri interpreţi; Desene animate; Din cununa cîntecului românesc; Mari comici ai ecranului; Formaţii vocal-instrumentale; Pe magistralele prezentului; Recital Angela Similea; Secvenţa telespectatorului: 19,00 Telejurnal: 19,20 „Cîntarea României“. Judeţul Vrancea: 20,25 Film artistic: „Vară sentimentală“. Producţie a Casei de Filme Petru. Cu : Emil Hosu, Rodica Mureşan, Gheorghe Dinică, Gheorghe Cozorici, Stela Popescu, Marin Moraru, Florina Cercel, Nicoleta Ilie, Aurel Giurumia, Constantin Diplan, Silviu Stănculescu: 21,35 In lumina reflectoarelor; 21,50 Telejurnal. Luni, 16 ianuarie 19,00 Telejurnal; 19,25 Industria programe prioritare; 19,45 Ştiinţa pentru toţi; 20,15 Ctitorii ale epocii de aur; 20,35 Tezaur folcloric în concert; 21,00 Programul de organizare şi modernizare a localităţilor ţării; 21,20 Din lumea capitalului; 21,35 Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie; 21,50 Telejurnal. Marţi, 17 ianuarie 19,00 Telejurnal; 19,25 Să trăim şi să muncim în spiritul normelor eticii şi echităţii socialiste: 19,45 Industria — programe prioritare; 20,10 Teatru TV. „Florile amintirilor noastre“. Cu : Şerban Ionescu, Mircea Creţu, Diana Lupescu, Dana Dogaru, Rodica Negrea, Valentin Uritescu, Petre Maranu, Dinu Manolache, Valentin Teodosiu; 21,30 Idei în acţiune; 21,50 Telejurnal. Miercuri, 18 ianuarie 19.00 Telejurnal; 19.25 Tezele şi orientările formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu — program de muncă şi acţiune revoluţionară; 19.50 Industria — programe prioritare; 20.10 Trăim decenii de împliniri măreţe; 20.40 Mîndria de a fi cetăţean a! României socialiste; 20.55 Din marea carte a patriei; 21.10 înalta răspundere patriotică, revoluţionară a tineretului pentru viitorul României ; 21,30 Te cîntăm, iubită ţară; 21,50 Telejurnal. Joi, 19 ianuarie 19,00 Telejurnal; 19,25 Pe drumul înfăptuirii noii revoluţii agrare; 19,45 Opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu — ample orizonturi deschise teoriei şi practicii revoluţionare; 20,05 Tinereţe, educaţie, spirit revoluţionar; 20,55 Film serial: „Jane Eyre“. Ultima parte; 21,50 Telejurnal. , Vineri, 20 ianuarie 19,09 Telejurnal; 19.25 Tezele şi orientările formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu — Program de muncă şi acţiune revoluţionară; 19.45 România în lume; 20.05 Copiii cîntă patria şi partidul; 20.25 Invăţâmînt - cercetare - producţie ; 20.45 Pentru tinereţea şi vigoarea naţiunii noastre; 21.00 „Porţile". Documentar; 21.10 Univers, materie, viaţă; 21.35 Dansuri simfonice; 21,50 Telejurnal. Sîmbătă, 21 ianuarie 13.00 Telex: 13.05 La sfirşit de săptămînă. Ţară frumoasă, ţară de dor. Muzică populară; România ’89. Reportaj; Imn în ianuarie; Baladele acestui pămînt; Din universul desenului animat; Recital Stela Enache; Din filmoteca de aur TV. ; Cîntece de neuitat: Autografe lirice : Marcel Dragomir, Dumitru Lupu, Ileana Şipoteanu: 19,00 Telejurnal 19,25 Sub tricolor, sub roşu steag: 19,40 Teleenciclopedia; 20,10 Baladă pentru acest pămînt; 20,50 Film artistic: „Vulcanul stins“. Producţie a Casei de Filme Patru. Cu Adrian Pintea, Alexandru Repan, Oana Sîrbu, Dana Dogaru; 22:20 Telejurnal. . Pe tot globul ZĂPEZI In urma valului de frig care s-a abătut asupra regiunilor nordice ale Indiei şi a statului Gujarat din vestul ţării, cel puţin 24 de persoane şi-au pierdut viaţa, anunţă agenţia P.T.I. Mercurul termometrelor a coborît pînă la minus 5,4 grade Celsius, temperatură neobişnuită chiar în acest anotimp pentru zonele respective. La altitudini mari stratul de zăpadă a ajuns pînă la 4 şi chiar 5 metri, iar lacurile situate la peste 3.000 metri au îngheţat. BACTERIE O bacterie care are însuşirea de a putea elimina o mare parte din conţinutul de sulf al cărbunilor a fost descoperită de oamenii de ştiinţă de la Institutul de tehnologie pentru exploatarea gazelor naturale din Chicago, informează agenţia A.D.N. DOC Şantierele navale Dalian din nord-estul Chinei se vor mări prin construirea unui doc de 200.000 tone dead-weight (d.n.t.), cel mai mare obiectiv de acest fel din ţară. Docul va avea o lungime de 365 metri, o lăţime de 80 metri şi o adîncime de 12 metri. Potrivit proiectanţilor docul urmează să intre în funcţiune în 1992. Şantierul naval din Dalian — relevă agenţia China Nouă — este singurul din ţară unde se pot construi nave de pînă la 100.000 d.w.t. SUPEREXPRES Pe căile ferate franceze se testează în prezent superexpresul „Atlantique“, care a reuşit să dezvolte 400 kmh. Aceasta reprezintă un record absolut pentru căi ferate. Trenurile franceze de mare viteză sunt testate continuu pentru verificarea tuturor subansamblelor în vederea asigurării securităţii absolute a pasagerilor. In condiţiile normale de trafic, viteza de croazieră a trenurilor va fi de 300 km/h. FUMAT Aproximativ 390.000 de americani şi-au pierdut viaţa în anul 1988 ca urmare a complicaţiilor provocate de fumat. Această statistică publicată de ziarul „Christian Science Monitor“, evidenţiază o creştere de 30 la sută a victimelor fumatului faţă de anii anteriori. Se subliniază că nouă din zece cazuri de cancer la plămîni, mai ales la femei, se datorează fumatului. In prezent, autorităţile municipale dintr-o serie de oraşe ale S.U.A. — New York, Los Angeles, Chicago — au adoptat măsuri drastice împotriva fumatului, cu precădere în institutele publice. PLOI ACIDE Specialiştii belgieni în domeniul ecologiei au ajuns la concluzia că agricultura, energetica şi automobilele constituie principala cauză a „ploilor acide“, fenomen ce se face tot mai des remarcat pe teritoriul ţării. După părerea oamenilor de ştiinţă, pentru îmbunătăţirea situaţiei ecologice este necesară folosirea mai raţională a energiei ca şi echiparea termocentralelor ,cu filtre mult mai eficace, întrucît 90 la sută din substanţele ce formează baza ploilor acide sunt emanate în atmosferă de termocentrale. In acelaşi timp se recomandă punerea la punct a unor tehnologii „curate“ din punct de vedere ecologic şi instituirea unor controale drastice în domeniul ocrotirii mediului înconjurător. CIOCNIRE O ciocnire în lanţ implicând circa 50 de automobile, camioane şi autobuze, s-a produs din cauza unei ceţi foarte dense şi a poleiului, pe o autostradă din apropierea oraşului Innsbruck, aceasta trebuind să fie închisă circulaţiei timp de aproximativ şase ore. In lanţul de coliziuni 30 de persoane au fost rănite. RIDACfIA S' ADMINISTRATA: strada Prese! nr. 1, Sfîntu Gheorgha Telefoane secetoriot - 1.11.90, Interior 138, secţiile economică, viaţa de partid, cultură-artd - 1.12.10; cetăţeneşti, scrisori sesizări - 1.11.90, interior 163, tele* nr. 68216 Tiparul: Tipogrfie din Sfîntu Gheorghe.