Cuvîntul Nou, ianuarie 1990 (Anul 1, nr. 4-27)

1990-01-04 / nr. 4

CUVÎNTUL COTIDIAN SOCIAL-POLITIC AL JUDETULUI COVASNA nou SERIE NOUA Joi 4 ianuarie 1990 4 pagini, 50 bani Anul I Nr. 4 Discursul roşti cu prilejul Anului Nou de preşedintele Consiliului frontului Salvării Naţionale, Ion Iliescu, la posturile româneşti de radio şi televiziune Stimaţi cetăţeni ai României, Ne apropiem de sfârşitul unui an care pentru ţara noastră a marcat un moment de cotitură istorică. Prin voinţa neclintită a maselor şi acţiunea hotărîtă a tineretului a fost răsturnată dictatura personală a lui Ceauşescu care a adus daune enorme ţării şi suferinţe fără seamăn poporului român. După ani îndelungaţi de acumulare a unor profunde tensiuni sociale, o veritabilă explozie a nemulţumirilor şi mîniei populare a obligat dictatorul să fugă. Dar el nu a mai putut scăpa de pedeapsa inevitabilă meritată. Din păcate, această eliberare s-a obţinut printr-un dureros tribut de singe. " Monstruosul aparat de represiune conceput şi organizat în slujba dictatorului a deschis focul asupra manifestanţilor la Timişoara şi apoi, după fuga dictatorului, formaţiuni de terorişti au acţionat în Capitală şi în alte oraşe din ţară în scopul destabilizării noii puteri — generată spontan de mişcarea de masă —, putere care abia s-a înfiripat. Insă, orice încercări ale rămăşiţelor vechiului regim nu mai sînt în stare să întoarcă roata istoriei. Procesul care a avut loc este ireversibil. Revoluţia populară a învins şi va rămîne invincibilă. Doresc să mă folosesc de acest prilej pentru a aduce un profund omagiu tuturor celor care s-au sacrificat pentru cauza revoluţiei, tuturor celor care au participat activ la asaltul şi înlăturarea dictaturii. încă o dată doresc să repet preţuirea ce se cuvine acordată armatei noastre şi formaţiunilor Ministerului de Interne, care au rămas fidele poporului şi au apărat revoluţia. Faptul cel mai remarcabil al acestei cotituri revoluţionare este consensul larg, al întregului popor, exprimat ,şi în adeziunea largă la platforma Frontului Salvării Naţionale — expresie a voinţei populare pentru reconstrucţie şi reînnoirea României. Odată, cu intrarea in noul an, dorim să păşim într-o nouă etapă a procesului revoluţionar. Menţinînd în continuare vigilenţa împotriva tuturor celor care ar încerca să împiedice procesul de renaştere al ţării , trebuie să ne concentrăm spre obiectivele constructive ale Revoluţiei. 1. Pentru a sublinia caracterul profund popular şi umanist al noului regim care a luat naştere, Consiliul Frontului Salvării Naţionale a decis abolirea pedepsei cu moartea — în consens cu propunerile venite din mase şi cu gîndul exprimat de un grup de studenţi că „cei doi dictatori au fost ultimele persoane care meritau această soartă“. Aceasta nu înseamnă slăbirea vigilenţei — toţi cei vinovaţi de crime vor avea parte de o judecată dreaptă. 2. Una din primele preocupări ale noii puteri — aşa cum s-a putut vedea în aceste zile — a fost anularea legilor antipopulare impuse de vechiul regim, ca şi un prim set de măsuri în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă ale oamenilor , — au fost anulate prevederile legale care încorsetau activitatea unităţilor economice — ca un prim-pas spre înlăturarea centralismului excesiv şi ca un început de descentralizare ; — au fost abrogate legi şi decrete care lezau grav libertăţile individului, drepturile omului ; — au fost luate măsuri concrete pentru îmbunătăţireaaprovizionării populaţiei cu alimente, energie, căldură. Cantităţile de energie electrică şi gaze naturale alocate populaţiei, în această perioadă, sunt cu 10—45 la sută mai mari decât în perioada corcspunzăţoar€ a anului trecut ; — au fost sistate exporturile de alimente şi se livrează către unităţile comerciale stocurile existente în întreprinderile industriei alimentare, uşoare şi altor ramuri producătoare din bunuri de consum; — s-a prevăzut realizarea unor importuri de bunuri de consum ; — a fost redus tariful energiei electrice livrate populaţiei şi urmează reducerea celui de gaze naturale (la 1 leu/ m cub). (Continuare în pag. 2-3) Libertate, Frăţie, Democraţie ! Toţi vrem să facem ceva! Ceva care să ne facă viaţa mai bună, mai frumoasă, mai adevărată ! Condamnăm şi hulim pe bună dreptate ceauşismul care ne-a adus aici ! Trebuie să învăţam în primul rînd să fim mai buni, cinstiţi, curaţi şi sinceri unul faţă de celălalt. Dar asta nu ne dă dreptul, aici şi acumsă ne facem Dreptate singuri ! DIMPOTRIVĂ ! Trebuie să ne unim forţele, noi, tinerii, români şi maghiari, să facem din această aşezare omenească cu nume de SFINT un oraş nou, prin unitatea noastră, a tuturor tinerilor! Noi trebuie să însemnăm, să fim VIITORUL de mîine, iar mîine se va oglindi în următorii ani, pentru noi şi pentru copiii noştri, pentru copiii copiilor noştri, în veacul vecilor ! Pentru aceasta, ţinînd în mina dreaptă ciocanul şi în stingă crucea lui Dumnezeu, veghem la luptă prin muncă, deschisă şi cinstită, nu la calificarea şi „policalificarea“ ceauşistă, ci la învăţătură, şi studiu, şi cunoaştere, după puterea fiecăruia, pentru a ne pregăti cu adevărat pentru VIITOR, ca să existăm cu adevărat ca OAMENI ! Să fim muncitori specialişti în adevăratul sens al cuvîntului! Nu muncitori cu categorii mari, luate la ,apelul de seară“ care nici măcar nu ştiu să pornească un strung! Firesc, nu toţi vom putea ajunge ingineri, proiectanţi, tehnicienisau maiştri, dar prin voinţa noastră de nezdruncinat, aceeaşi care la 22 DECEMBRIE ne-a unit sub acelaşi stindard, al libertăţii, trebuie să demonstrăm lumii întregi că putem face lucruri de calitate, de valoare, care să fie căutate atît în ţară, cit şi peste hotare ! Trebuie să învăţăm ! Trebuie să învăţăm libertatea, democraţia, să ne cunoaştem între noi, să avem încredere unul în celălalt, pentru ca la nevoie, să îi înlocuim pe cei care ne conduc dacă nu vor fi la înălţimea comandamentelor actuale! Să devenim oameni competenţi, care să ne reprezentăm cinstit şi drept, în conformitate cu voinţa întregului nostru popor ! Dreptate şi Frăţie ! Trăiască România liberă ! LENGYEL Károly, pmuncirmta 1M.A.SA 1 — c.p HH/ Componenţa Biroului Executiv al Consiliului Frontului Salvării Naţionale: Preşedinte : Prim-vicepreşedinte : Vicepreşedinţi: Secretar : Membri: ION ILIESCU Dumitru Mazilu Cazimir Ionescu Ivirab Károly Dan Marţian Bogdan Teodoru Vasile Neacşa Silviu Itrucan Gheorghe Manole Ion Caramitru Nicolae Radu Au fost constituite, totodată, comisii de lucru le Consiliului, şi anume : 1 Comisia de reconstrucţie şi dezvoltare economică Preşedinte: Bogdan Teodoriu 2. Comisia constituţională, juridică şi pentru drepturile omului Preşedinte : Dumitru Mazilu 3 Comisia pentru tineret Preşedinte : Vasile Neacşa 4. Comisia pentru mediu şi echilibru ecologie Preşedinte: Cazimir Ionescu 5. Comisia pentru ştiinţă şi învăţămînt Preşedinte: Gheorghe Manole 6. Comisia pentru cultură Preşedinte : Ion Caramitru 7. Comisia pentru minorităţi naţionale Preşedinte : Király Károly 8 Comisia pentru politică externă Preşedinte : Silviu Brucan 9. Comisia pentru administraţia locală Preşedinte: Radu Nicolae 10. Comisia organizatorică Coordonator : Mihail Montanu 11. Colectivul de împuterniciţi ai consiliului Coordonator : Sergiu Nicolaescu 12. Colectivul pentru relaţiile cu publicul şi mijloacele informaţiei de masă: Dan Rădulescu Cristina Ciontu Florin Bădinici Şedinţa Consiliului judeţean al Frontului Salvării Naţionale Ieri, 3 ianuarie 1990, a avut loc şedinţa Consiliului judeţean al Frontului Salvării Naţionale în cadrul căreia au fost dezbătute o serie de probleme de mare însemnătate pentru momentul actual. Astfel, in debutul şedinţei, reprezentanţi ai tineretului revoluţionar din municipiu au prezentat obiecţiile lor ince ■priveşte persoana preşedinte,lui acestui organism, Orbán Árpád, precum şi nemulţumirea vizînd absenţa din componenţa sa a unor tineri care s-au aflat în primele rînduri în momentul răsturnării fostei conduceri a judeţului, a reprezentanţilor dictaturii ceauşiste. La capătul unor discuţii aprinse, însă desfăşurate în spirit democratic, atît consiliul, cit şi reprezentanţii tineretului revoluţionar au reconfirmat în funcţii pe Orbán Árpád, Hobincu Zoltán şi Ion Todiraş. In continuare a fost audiată o informare prezentată de doamna Demeter Klára, din partea Direcţiei comerciale judeţene privind distribuirea în judeţ a ajutoarelor primite din străinătate, precum şi modul cum au fost valorificate o parte din mărfurile alimentare şi nealimentare a căror contravaloare a fost vărsată în contul ,,Libertatea 1989“, urmînd ca pe parcurs şi celelalte ajutoare, inclusiv cele sosite în alte localităţi ale judeţului, să primească aceeaşi destinaţie. De asemenea, s-a dezbătut ■şi, î aprobat fondul de marfă destinat populaţiei, in cursul lunii ianuarie. Astfel, locuitorii din mediul urban vor beneficia de 1,5 kg carne, 750 gr. preparate din carne, 450 gr. brînzeturi, 400 gr. unt, 5 bucăţi ouă, 250 gr. portocale pe persoană, iar din mediul rural : 500 gr. carne, 100 gr. unt şi 250 gr. lămîi pe persoană. Bineînţeles, în funcţie de primirea unor cantităţi suplimentare, aceste cuantumuri vor fi majorate în cursul lunii aşa cum s-a întîmplat şi la sfirşitul lunii decembrie. Pentru realizarea nivelurilor aprobate de carne vor fi sacrificate 1.900 capete bovine, 3.000 capete porcine, 4.000 capete ovine şi 70 tone păs. S-a stabilit, totodată, menţinerea, deocamdată a sistemului de arondare pentru ca întreaga populaţie să beneficieze de aceste produse alimentare. In ce priveşte zahărul şi uleiul, neexistînd încă certitudinea cantităţilor ce vor fi primite de judeţ, nu s-a făcut o repartizare exactă. Oricum, cantităţile ce vor fi desfăcute nu vor fi mai mici decît cele din luna anterioară. Consiliul a adoptat şi alte două hotărîri: numirea în funcţia de director cu producţia vegetală la Direcţia generală pentru agricultură a dr. ing. Veress László, precum şi a judecătorilor Ördög Andrei şi Nagy Albert, alături de lt. col. Petre Cîrstoiu, lt col. Ton Antonescu şi maior Ton Florescu, în Tribunalul militar extraordinar judeţean.