Cuvîntul Nou, ianuarie 1990 (Anul 1, nr. 4-27)

1990-01-23 / nr. 20

PAG. 2 PROPUNERI ALE UNOR CADRE DIDACTICE Am primit din partea Comitetului de iniţiativă pentru înfiinţarea Sindicatului liber al cadrelor didactice din zona Intorsura Buzăului următoarele propuneri: 1. înfiinţarea de posturi, în paralel pentru doi inspectori şcolari de specialitate, de naţionalitate română şi maghiară. 2. Alegerea inspectorului general din naţionalitatea majoritară în judeţ şi a inspectorului general adjunct din partea naţionalităţii imediat următoare numeric. 3. In cazul ridicării problemei salarizării unui număr dublu de inspectori şcolari de specialitate, să se rezolve chestiunea prin acordarea unei jumătăţi de normă la catedră inspectorilor respectivi. 4. Desemnarea inspectorilor să se facă pe baza criteriului competenţei profesionale, prin concurs în cazul în care există două sau mai multe propuneri. „CALEA VINATORILOR DE MUNTE“ Inspirat de materialul „O propunere — Calea 22 Decembrie“ apărut în ziarul „Cuvîntul nou“, personalul Arhivelor statului din judeţul Covasna ne-a supus atenţiei următoarele aspecte: „Cindva, prin luna august 1989, pe baza adevărului consemnat în arhive, elogiam brava armată a poporului, pe vînătorii de munte, care au eliberat în zilele de 7/8 septembrie 1944 oraşul Sfîntu Gheorghe. Propunem ca strada „Armata Roşie“ din Sfîntu Gheorghe să poarte în viitor numele „Calea Vînătorilor de munte“. Sugestie cu care sperăm că Primăria va fi de acord. In zilele de început ale Revoluţiei din luna decembrie 1989, ostaşii vînâtori de munte ne-au stat alături, au vegheat şi la apărarea clădirii Arhivelor statului (de fapt, ale poporului), pentru ca memoria înaintaşilor consemnată în documente să rămînă intactă. Acestor ostaşi şi comandanţilor lor le transmitem recunoştinţa noastră, socotindu-i demni urmaşi ai Armiei române făurite de neuitatul Cuza Vodă, armie călită pe atîtea cîmpuri de luptă şi onoare, între care se înscrie şi cel al Revoluţiei noastre“. CUVINTE DE MULŢUMIRE Nu am cuvinte să mulţumesc ziarului „Cuvîntul nou“, celorlalţi oameni de bine din Sfîntu Gheorghe, care m-au ascultat şi m-au ajutat. Sînt invalid, pierzîndu-mi ambele picioare anul trecut ca urmare a unei boli grave. Am solicitat să primesc un cărucior din ajutoarele trimise de străinătate, apel care a găsit imediat ecou. Zilele trecute am intrat în posesia mult doritului mijloc de deplasare, astfel că de-acum încolo nu voi mai fi imobilizat ! Le aduc mulţumiri publice tuturor celor care mi-au înţeles durerea şi au fost alături de mine ! KOVÁCS Iosif IN CONTUL „LIBERTATEA 1989“ Şi sătenii din comuna Dobîrlău, asemenea tuturor cetăţenilor patriei, au dorit încă din primele clipe ale vieţii noi de după Revoluţie să-şi ajute semenii. Pentru contul „Libertatea“ Comitetul de femei din Dobîrlău-centru a depus suma de 5.000 de lei. Din partea credincioşilor din Parohia locală s-a trimis suma de 11.825 de lei, acţiunea continuînd. Nicolae BANCIU, Dobîrlău RĂSPUNS Răspuns la articolul intitulat „Memoriu" din rubrica „Dreptul la opinie" din ziarul „Cuvîntul nou", nr. 17. Mă numesc Száraz Bertalan şi sunt încadrat la I.M.A. S.A. Sfîntu Gheorghe în calitate de tehnician principal, funcţie pe care o ocup începînd din data de 28 decembrie 1989, amănunt esenţial, pentru că, în mod ridicol, în ziua de 19 ianuarie 1990 a apărut articolul „Memoriu“ prin care se cere schimbarea mea din funcţia pe care am îndeplinit-o pînă la data de mai sus, precum se neagă şi pregătirea mea profesională. Referitor la aceasta arăt că, pe lîngă îndeplinirea tuturor condiţiilor legale pentru ocuparea postului de maistru la modelărie, posed şi adeverinţa (seria nr. 7792/7729), eliberată de Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini pentru „Organizarea şi conducerea atelierelor de modelărie“, curs absolvit în anul 1982. Timp de 10 ani, în care am ocupat funcţia de maistru, am obţinut numai calificativul „foarte bine", împreună cu conducerea secţiei am asigurat muncitorilor venituri medii lunare de 4.100 lei. Atelierul aflat sub conducerea mea a ocupat un loc fruntaş pe întreprindere în anii 1987 şi 1988, rezultat al activităţii muncitorilor, dar în acelaşi timp, oare, dovadă a incompetenţei mele profesionale ? îmi pun şi pun cîteva întrebări: H) In noua societate democratică, libertatea cuvîntului, presa, au devenit instrumente ale răzbunării personale ? • Un om poate deveni competent şi apoi... incompetent de la o zi la alta? • Stimaţi colegi, aşa înţelegeţi să vă bucuraţi de libertate ? ‘ SZÁRAZ Bertalan VÍNZAREA TV. COLOR, O AFACERE „IN SPATELE UŞILOR ÎNCHISE" ? Vineri, 19 ianuarie 1990, la două zile după reînceperea livrărilor de aparate TV.color la nivel de ţară, magazinul „Şugaş“ din Sfîntu Gheorghe îi întîmpina pe „naivii“ care se hazardau în încercarea de a se înscrie măcar pe o listă cu un număr de ordine, cu „uşile închise“ . Se pare că nici de acum încolo timpul nu va trece şi în favoarea „anonimilor“. Vînzătorul de la raionul electrice te pregătește „psihologic“, dar te trimite cu amabilitate la etajul III, la birourile conducerii. In caz că marele afiş colorat, lipit pe uşa secretariatului nu reuşeşte să te descurajeze pe... un întreg an calendaristic („NU FACEM ÎNSCRIERI LA TV. COLOR IN ANUL 1990“ !!!?), atunci vei trece cu... succes sau fără examenul în faţa secretarei, care te întreabă ca un veritabil SFINX: „Aveţi timp de pierdut ? Că eu nu am“. Odată trecută şi această probă, ajungi după multă aşteptare (în cazul meu), în faţa unui factor de decizie. Domnul director adjunct al magazinului „Şugaş“ te asigură că nu poate să-ţi primească nici măcar cererea (!), pentru că mai are deja... 1.270! Cele 1.270 de cereri sunt depuse în marea lor majoritate înainte de 22 decembrie 1989 (pe afiș scria că sunt făcute înainte de 14 noiembrie 1989). Nu contest valabilitatea lor, deși toată lumea știe cum au fost depuse majoritatea lor în vechiul sistem. întrebarea este: cine permite acestor domni să ia decizia de a nu mai face înscrieri ? Cu ce drept ? In virtutea căror „năravuri?“. Permiteţi-ne domnilor din conducerea „Şugaş“ să nu mai avem încredere în dumneavoastră şi să cerem instituirea unui sistem democratic de înscriere şi livrare a mărfurilor încă deficitare. Propun de aceea revizuirea listei de înscrieri existentă (cine ne poate garanta că printre cei înscrişi nu sunt şi persoane care au mai cumpărat deja un TV-color şi care a luat între timp drumul comerţului subteran ?). Apoi, redeschiderea înscrierilor, care să fie anunţată cu cel puţin o zi înainte prin ziarele locale. Şi, în sfîrşit, urmărirea prin ziarele locale a tuturor livrărilor, stocurilor şi intrărilor de televizoare color. Ing. Camelia PARNUŢA, C.P.L. Sfîntu Gheorghe D-L ION TODIRAS SE EXPLICA In legătură cu opiniile exprimate la adresa Apelului lansat de d-l Todiraş de către domnii Biró Béla şi Boer Hunor, autorul precizează: 1. Mulţumesc tuturor celor care doresc să completeze cu ideile şi sugestiile lor propunerea mea de a acţiona uniţi, toţi tinerii care trăim pe aceste meleaguri, fie că suntem români sau maghiari. 2. Nu am dorit şi nu doresc desfiinţarea organizaţiilor tineretului maghiar, văzînd în opţiunile lor dreptul la liberă alegere, la democraţie şi reprezentare a intereselor lor specifice. Cei care mi-au răstălmăcit cuvintele ar trebui să se gîndească dacă nu cumva dînşii doresc ca U.T.L.D. din judeţul Covasna să nu ia fiinţă ? 3. „Unitatea“ am văzut-o ca o modalitate de acţiune comună a tineretului, indiferent de naţionalitate, fapt care ne-ar asigura o reprezentare reală şi echitabilă la viitoarele alegeri. Ion TODIRAȘ Scrisorile dumneavoastră, stimaţi cititori, trebuie iscălite, notîndu-se și adresa dumneavoastră exactă, pentru verificări și completări ulterioare. Nu luăm în considerare ANONIMELE ! 11190/163 Iloria C. DELIU CUVÎNTUL NOU Anul I Nr. 20 „A LUAT PLASA" In noaptea de 10/11 ianuarie un vns a pătruns în incinta Şcolii generale din Valea Crişului prin efracţie (dislocarea unui ochi de geam). A cotrobăit prin sălile de clasă, a răvăşit alte încăperi, că-'tind... el ştie ce. A fost depistat cu ajutorul unui cîine de urmărire. Este vorba de Ilyés György (33 de ani), recidivist, care, aşa cum a declarat într-o primă instanţă, deţinea o informaţie precum că acolo s-ar afla depozitate niscaiva produse provenind din ajutoare. „A luat plasă“ ! Nu era nimic de asemenea natură... AJUTOR... AJUTOARELOR ! Boian Béla, de 29 de ani, împreună cu doi complici au pătruns, după imobilizarea paznicului C.I., în casa parohială şi în biserica ortodoxă din comuna Zagon, de unde au sustras bunuri sosite aici ca ajutoare. Au fost depistaţi, urmînd a da socoteală în faţa justiţiei. Aflăm de la Poliţie NU VA FACEŢI DREPTATE SINGURI! Pe bună dreptate, în ultima perioadă cetăţenii municipiului Sfîntu Gheorghe se adresează tot mai des lucrătorilor de poliţie economică pentru sesizarea unor încălcări ale drepturilor lor legitime, in special din partea u  nor lucrători din comerţ. Aşa s-a întîmplat şi în 13 ianuarie a.c., cînd au fost sesiaţi că la restaurantul „Simeria“ se vînd băuturi alcoolice cu lipsă la măsurătoare. Verificările efectuate au scos în evidenţă că barmanul Diós László este cel împricinat, împotriva acestuia luîndu-se măsurile de rigoare prevăzute de legislaţia actuală. Rugăm însă cetăţenii ca atunci cînd constată abateri să sesizeze imediat poliţia (f.17.39 — la dispecerat) şi să aştepte la faţa locului sosirea celor în drept. Nu vă faceţi singuri dreptate, pentru că astfel îngreunaţi activitatea organelor de urmărire penală şi, mai mult, riscaţi să ştergeţi urmele abaterilor ! Rubrică realizată de Constantin NIŢU Probleme rezolvate, probleme nerezolvate (Urmare din pag. I) tru cutare şef din afara unităţii sau la „indicaţii“ unor „tovarăşi“ cu funcţii în aparatul de partid, a unor securişti, pentru că pica gras în buzunare ? Aici se constituise o echipă „specială“ din muncitorii cei mai bine pregătiţi care lucra fără comandă şi devize, fiind plătită practic din munca întregului colectiv al secţiei. Aşadar, nu întîmplător la secţia 430 cei mai mulţi oameni propuşi de colectiv a fi înlocuiţi sunt maiştri: Furus Árpád, Solymosi Ferenc, Márton Ferenc, Baka Ştefan. Comitetul F.S.N. pe secţie a luat aminte la dorinţele colectivului şi ca atare le-a înaintat consiliului de administraţie al întreprinderii. Firesc, departe de toate aceste probleme nu a fost domnul Tikosi Ernest, şeful secţiei 430, care deşi era un om bine pregătit profesional, bun organizator, contribuind cu idei, soluţii la bunul mers al întregii activităţi, a fost prins în acest „angrenaj“ şi a acceptat în mod deliberat „lucrul pentru alţii“. Colectivul i-a apreciat competenţa profesională, dar în aceeaşi măsură nu i-a aprobat faptul că a permis asemenea ilegalităţi. Ca atare, la propunerea oamenilor, conducerea a considerat necesar ca începînd cu data de 20 ianuarie să fie eliberat din funcţia de şef de secţie (avîndu-se şi acordul său), urmînd să primească, datorită bunei sale pregătiri profesionale, o muncă în cadrul secţiei. Avem convingerea că această decizie, spre folosul unităţii colectivului, al bunului mers al activităţii din secţie va rămîne definitivă. Domnul Szabó Ágoston, preşedintele F.S.N. pe secţie, ne spunea că doleanţele oamenilor sunt cunoscute, au fost sintetizate şi înaintate conducerii întreprinderii, urmînd ca să li se comunice muncitorilor rezoluţiile lor. „Important este faptul că muncitorii lucrează, înţeleg necesitatea unui efort mai mare, dar e necesar să se adopte măsuri urgente pentru rezolvarea unor probleme esenţiale, între care, cu prioritate, aprovizionarea cu materii prime și materiale“.