Cuvîntul Nou, ianuarie 1990 (Anul 1, nr. 4-27)

1990-01-28 / nr. 25

Să vorbim despre PARTIDE La rubrica consacrată de cotidianul „România liberă“ activităţii partidelor politice citim : „... secretarul general al Partidului Naţional Liberal, domnul Radu Cîmpeanu, s-a stabilit definitiv la Bucureşti (...). Incepînd cu 29 ianuarie dl. Cîmpeanu va călători la Paris, Geneva şi Bruxelles cu ideea de a se înfiinţa acolo comitete de susţinere a muncitorilor braşoveni persecutaţi şi de a se perfecta invitarea acestora în Franţa pentru a fi supuşi unor serioase examene medicale .. Iată o ştire care ne bucură, însă ea naşte cîteva întrebări: din ce va trăi dl. Cîmpeanu ? Nu cumva din bani francezi ? De ce nu-i ajută pe muncitorii braşoveni aici, în ţară ? Urmăreşte un scop filantropic, sau propagandistic preelectoral ? De ce nu a înfiinţat asemenea comitete de sprijin imediat după 15 noiembrie 1987, cînd ele ar fi fost realmente eficiente? O altă informaţie care ne-a umplut sufletele de bucurie : a sosit domnul Ion Raţiu ! După 50 de ani! La sosire domnia sa — care este preşedinte fondator al Uniunii Mondiale a Românilor Liberi — a fost întîmpinat de dl. Coposu din partea Partidului Naţional Ţărănesc (a fost o coincidenţă, sau există vreo legătură între U.M.R.L. şi P.N.Ţ. ?), iar la coborîrea din avion a declarat : „De aceea am venit şi eu, să aduc mica noastră contribuţie la România viitoare. In lumea liberă şi democratică am dobîndit o anumită experienţă pe care vrem s-o punem în serviciul patriei". Frumos, adus G. FLORESCU (Continuare în pag a 3-a) \s \s \s s \ \ \ \ \s s \\ \ \ \\ \\s s \ss \ \ \ \ \ \ \ .Românul are suflet de aur — Dialog cu domnul SIGMUND SPIEGEL, preşedintele Organizaţiei originarilor din România ai regiunii Dan şi oraşului Ghivataim, Israel — — Pentru a cita oară, ca turist, în România, domnule Spiegel ? — Am fost de cite trei ori la Tuşnad, Felix şi Slănic Moldova, iar aici, la Covasna, unde am fost cel mai mulţumit, vin pentru a patra sau a cincea oară. — E o dragoste statornică. Pe ce se bazează ? — Pe faptul că sunt originar din România, ţară care cred, că este cea mai frumoasă, iar românul are suflet de aur. — Simţiţi că aţi putea trăi în vreo altă ţară decît în Israel sau in România ? — Nu, nicăieri în lume. — Am înţeles că ajutaţi mult România, urmînd să plecaţi la Arad, unde va sosi un mare transport de ajutoare din Israel. Cum puteţi sprijini România în materie de turism ? — Simplu : făcînd ca turiştii noştri să vină aici, în loc să meargă în Elveţia sau Austria. — Credeţi că în afară de datele naturale, turismul românesc poate avea vreun ascendent faţă de ţări ca cele pe care le-aţi numit ? — Da. Zîmbetul pe buze. Celui care îmi zîmbeşte frumos îi dau de patru ori mai mult decît celui care nu-mi zîmbeşte. Ioan DRAGÁN GM 1 (Continuare în pag. a 3-a) \ \ \ O seară de folclor românesc în oraşul Ghivataim — Israel, dedicată solidarităţii cupoporul român. Domnul Efraim Stentzler, secretarul general al Consiliului muncitoresc, oferind un cadou simbolic ambasadorului României, dr. Iulian Bituleanu. Intre domniile lor (cu miinile încrucișate) — domnul Simon Peres, viceprim-ministru. Primul din stingă — domnul Sigmund Spiegel, care ne-a oferit cu amabilitate acest interviu. Anul I Nr. 25 Duminică 28 ianuarie 1990 4 pagini — 50 bani UVlNTUl NOU ,,Trec anii, trec lunîle-n goană Și-n zbor sâptămînile ii trec ... •••* SERIE NOUA Cotidian social-politic al judeţului Covasna 28 zile 337 zile Soarele răsare 7h 39m Soarele apune 17h 19m Au trecut Au rămas Scriam, anul trecut, cînd a avut loc incendiul de la depozitul de anvelope din Sfîntu Gheorghe despre responsabilităţile care trebuiau să le aibă factorii în drept în preintîmpinarea catastrofei. De fapt, atunci am fost obligaţi să spunem acest lucru.. .fiindcă, în fond, în urma incendiului, aşa cum ne mărturisea directorul I.J.R.V.M.R., domnul Mocanu, întreprinderea a ieşit in... cîştig! In primul rînd, a scăpat de grija acestui depozit care aducea mai mult pagube decit realizări ! Fiindcă toate anvelopele nereşapabile erau stocate din ordinul „academicienei“ de trist renume, care s o considera şi intrare ... cauciucului cea mai de... gumă femeie! încă nu se inventase tehnologia care să refolosească anvelopele aşa cum şi-ar fi dorit „învăţata“, drept pentru care zeci de mii de tone de anvelope nereşapabile stăteau, nepăzite, şi nerentabile (!) încărcînd inutil gestiunea unor întreprinderi. Dar, Un incendiu cu... tîlc! hai să vedem pe viu care este situaţia: 1 kilogram de... anvelopă costă 0,05 lei. Adică 5 bani ! Orice anvelopă care se... respectă are o inserţie metalică, sîrmă de oţel, care costă 0,94 iei kg. In aceste condiţii de achiziţie, elementele componente sunt mai scumpe decît ansamblul ! Bineînţeles, aceste amănunte nu o interesau pe „savanta de renume mondial“, ci scopul final, acela al unor „lauri“ pe care urma să-i primească pentru rezolvare de operetă a problemei deşeurilor refolosibile ! Una peste alta, după cum ne informează conducerea I.I.R. V.M.R. Covasna, la un moment dat a apărut un oarecare Nisipeanu, de la minister, care i-a ameninţat că îi bagă în puşcărie dacă se ating de vreun gram din depozitul „savantei“! Sabotaj, iresponsabi- Radu DOIÎKI (Continuare in pag a 2-a) Puţintică răbdare: peste cîteva luni nu vom avea ce face cu ouăle! Zece pentru tine, zece pentru mine, cite zece pentru fiecare... Dar să sperăm că pînă la Paşti găinuşele noastre vor ieşi din ... „grevă“. — Domnule director Varga József, vă rog să ne spuneţi ce înseamnă întreprinderea avicola de stat pentru economia judeţului, pentru aprovizionarea populaţiei cu ouă şi carne de pasăre ? — în cadrul întreprinderii noastre există o fermă de rase grele al căror produs biologic, ouăle, intră în procesul de incubaţie, care are o capacitate de peste o jumătate de milion ouă pe lună. In cele două ferme de la Catalina, specializate pe producţia de carne, potrivit gîndirii tehnologice, puii ar trebui să ajungă la greutatea de 1.200 kg în 58 de zile. Pentru producţia de ouă, la care capacitatea tehnologică este de 40 milioane ouă pe an, în judeţ există , două ferme al căror efectiv mediu variază între 150—200 mii capete. Pentru găinile ouătoare, rasă specializată pentru producţia de ouă, materialul biologic, puii, se cumpără din ferme de selecţie şi înmulţiri din alte judeţe. In ultimii 4—5 ani, de cînd industria chimică s-a „angajat“ să producă toate ingredientele, cam Vasilica CIOBANU (Continuare în pag. a .1-a) S-a constituit Asociaţia româna a inginerilor zootehnişti — Filiala Covasna Intr-o şedinţă care a avut loc vineri, 26 ianuarie, s-a constituit Comitetul inginerilor zootehnişti, tehnicienilor si producătorilor particulari. La şedinţa de constituire au participat 100 de specialişti din aceste domenii. Comitetul este format din Varga Iosif — preşedinte, Szilágyi Pal, Petru Simon, Szilágyi István, Vasile Stan, Csiszár Imre, Benkö Katalin, Rodica Rădoane şi Milu Morar. (M M.) ROMPRES ULTIMA ORĂ „Uite Bobu, nu e Bobu...“. CONVENŢIA PRIVIND DREPTURILE COPILULUI In cadrul unei ceremonii desfăşurate la sediul Naţiunilor Unite din New York, 59 de state au semnat Convenţia privind drepturile copilului, adoptată prin consens de Adunarea Generală a O.N.U., la 20 noiembrie 1989. Convenţia conţine un set amplu de prevederi privind ocrotirea copilului pe plan juridic şi social, cu sublinierea clară a obligaţiilor ce revin, pe acest plan, guvernelor şi instituţiilor cu responsabilităţi în domeniul îngrijirii şi educării copiilor. JUCĂRII PENTRU COPIII ROMÂNIEI ! Asociaţia fabricanţilor de jucării din Spania a expediat pentru copiii din România patru camioane cu jucării — informează agenţia E.F.E. Valoarea acestei donaţii a fost estimată la 41 milioane pesetas (aproximativ 400.000 dolari).