Cuvîntul Nou, mai 1991 (Anul 2, nr. 358-379)

1991-05-01 / nr. 358

SERIE NOUA Cotidian social-politic al județului Covasna Anul II Nr. 358 Miercuri 1 Mai 1991 4 pagini — 3 lei ) Vă promitem să nu scoatem un cuvinţel despre „minunile“ de la prima sărbătoare de 1 Mai, în 1939, din România, unde cuplul fatal începea să se ia maşine, nefiind totuşi prezent în marea masă de manifestanţi, aşa cum ii arătau fotografiile „de e-pocă“ trucate. „ Problema e să încercăm să ne revenim. Să ieşim ? la aer curat, să respirăm liberi, să-i lăsăm pe poli ticieni, pe „protestatari“, pe tot felul de complexaţi şi să încercăm să trăim, să ne rostuim cumsecade ! mica noastră mare existen ţă. Trăim atît de puţin , încît mi-e greu să înţeleg zbaterea asta inutilă, va- ţ nităţile, viaţa noastră pier- ţ dută pentru un scop care ţine, dacă ţine, 4 ani ? Nu rămîne decît să vă dorim un Armindeni fru- mos, o zi plăcută, soare şi o pădure, şi să uităm de necazuri. Măcar o zi... ^ Dumitru MANOLACULESCU s I CONFUZIA — miza pariului cu agricultura ? In cadrul şedinţei de luni, 29 aprilie, au fost abordate atît o serie de aspecte legate de aplicarea Legii fondului funciar, cit şi dintre acelea ce vizează unele sectoare ale agriculturii. Pornind de la revendicările unor gospodari cărora la înfiinţarea C.A.P. le-au fost „preluate“ în patrimoniul acestora tractoare, batoze, alte maşini şi utilaje DE LA COMISIA JUDEŢEANĂ DE ÎMPROPRIETĂRIRE agricole mai complexe, s-a concluzionat că Legea fondului funciar neprevăzînd acordarea de despăgubiri pentru aceste bunuri, cei care nu se împacă cu această situaţie nu au altă soluţie, decîtaceea de a-şi susţine cauza pe... cale legală. Multe dintre chestiunile ridicate decetăţeni care se adresează comisiilor locale de împroprietărire, rămîn în suspensie, pentru că nu puţine comisii sunt „onorate“ cu (ne)prezenţa domnilor jurişti numiţi în cadrul lor. Aşa că interpretarea unoor articole ale legii, mai puţin clare, rămîne, pe ici, pe colo, să fie făcută de nespecialişti, aşa după cum le dă şi lor prin cap, ceea ce evident, de multe ori, mai mult încurcă lucrurile, decît le clarifică. Pe de altă parte, e adevărat că şi numărul juriştilor disponibili nu este suficient, motiv pentru care comisia judeţeană a hotărit, pe lingă redistribuirea lor şi o mai intensivă utilizare a celor din aparatul Prefecturii şi al organelor agricole judeţene . S-a înregistrat şi în judeţul Covasna „oficial“, primul caz de violenţă, legat de modul in care unii înţeleg să aplice, cu de la sine putere, Legea fondului funciar. La Hăghig, a avut loc, eufemistic vorbind, o confruntare, altfel bătaie în toată regula, în care au fost implicaţi mai mulţi cetăţeni, soldată cu maltratarea a 3 membri ai comisiei comunale de împroprietărire. Două persoane au fost„ reţinute, iar cinci au ajuns la.. spital. ” Prefectul Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 2-a) IMPORTANT! Incepînd de astăzi, ziarul nostru va costa 3 lei. Nu credem că mai este nevoie să motivăm această hotărîre. Este suficient să vă spunem că un kilogram de hîrtie a ajuns de la 6,50 lei, cu un an în urmă, la 70 de Iei, la această oră. Mărirea prețului ziarului nu va afecta costul abonamentelor care s-au făcut pînă acum. Sperăm ca 3 lei să nu vi se pară o sumă foarte mare şi mai sperăm că veţi fi şi în continuare alături de noi. Nu numai cu sufletul, ci şi cu... fapta. concurs (re to-detument (5) Un nou nume la concursul nostru de reportaj pe o temă dată de fotografii: Lucian Bitai. Sunt curios dacă va face şi aici valuri... Şi încă o noutate: Mirela Ciobănoiu, din Sfintu Gheorghe. In rest, nume cunoscute: Alina Nicolae, Adriana Necula, Narcis Iordan... Creaţii plăcute în general, din care veţi citi cîte ceva — mai pe larg — în săptămîna următoare. Acum, pentru că e, totuşi, sărbătoare şi e primăvară, iată o „Mioriţă“ sui-generis, compusă de Adriana Necula din Ozun, inspirată de ultima fotografie: „Suntem trei ciobănei / Cu trei turme de miei / De la munte-am coborît / Jos în vale am venit / Să iernăm, să odihnim / Pînă-n primăvara-n care / Iar la drum noi vom porni / Sus la munte la mioare / Şi din fluier vom dorni“. Vă aşteptăm, dragi prieteni. Nu are importanţă când incepeţi să scrieţi". Important e s-o faceţi! „CUVINTUL NOU“ ustiecarii! SF. Gi- Teco ARTIŞTII BASARABENI LA SFÎNTU GHEORGHE In primele zile ale acestei luni, Corala academică „Doina“ a Filarmonicii din Chişinău întreprinde, sub egida Ministerului Culturii, un turneu în ţara noastră. Prestigioasa formaţie va susţine concerte la Ateneul Român din Bucureşti împreună cu orchestra Filarmonicii „George Enescu“ în zilele de 2, 3 şi 4 mai, în program figurând capodopera mozartiană „Requiem“, iar duminică în aceeaşi sală un concert a Capella. Luni, 6 mai, artiştii basarabeni vor fi oaspeţii municipiului Sfântu Gheorghe Cu acest prilej, ei vor susţine un concert extraordinar la Catedrala ortodoxă din localitate. La pupitru, dirijoarea Veronica Garstea, artistă a poporului. In program lucrări de Mozart, Händel, Ceaikovski, Rahmaninov, Musicescu, Berezovski, Cristea. Prezintă muzicologul Eugen Pricope. Pentru sprijinirea rezolvării problemelor organizatorice, cei ce doresc să se implice sunt rugaţi să ia legătura la Inspectoratul judeţean pentru cultură cu domnul Petre Străchinaru la telefoanele 1.20 74 sau 1.59.89 URMĂTORUL NUMĂR NOSTRU APARE VINERI, AL ZIARULUI MAI. CONTUL ZIARULUI „CUVÎNTUL NOU" Celor interesați le comunicăm noul nostru număr de cont pentru decontare: 40.72.9.96.01.81.03, Banca română de dezvoltare, Sfîntu Gheorghe, județul Covasna. s-ara cm . Senatul s-a pronunţat luni seara prin vot secret ,şi uninominal asupra listei noilor membri ai Guvernului. Rezultatul: toţi au fost aprobaţi cu majoritate absolută . In Camera Deputaţilor s-a cerut o amînare a deciziei. Aşa că s-a votat ieri dimineaţă. Tot secret. Tot uninominal. Dar iată cum s-a votat : Dan Mircea Popescu: voturi pentru 235, voturi contra 101; Constantin Nicolae Spiroiu: voturi pentru 252, voturi contra 84; Mihnea Marmeliuc: 236 pentru, 100 contra; Traian Băsescu: 234 pentru, 102 contra; Dinu Patriciu: 166 pentru, 170 contra; Radu Berceanu: 147 pentru, 189 contra; Florian Bercea: 257 pentru, 79 contra; Valeriu Pescaru: 260 pentru, 76 contra; Ion Aurel Stoica: 236 pentru, 100 contra. Ca urmare, dl. prim ministru va trebui să prezinte două noi propuneri în locul domnilor Dinu Patriciu și Radu Berceanu De la votare au lipsit aproape 100 de deputaţi. De ce oare? Poate pentru că nu-i interesează. Dar atunci ce-i interesează? Poate alte afaceri. Poate... Dar să vedem ce au mai spus domnii deputaţi luni, după ce primul ministru şi-a încheiat speach-ul la tribuna Camerei Deputaţilor, deci după prezentarea noilor miniştri. Şi dacă tot am revenit la don Pedro, iată ce frumos a încheiat domnia sa: „România poate deveni inline o minune, o ţară în care este atît de bine să trăieşti“. Aşadar : Ion DIACONESCU, P.N.Ţ. — c.d. : „Se remarcă o tot mai insistentă cerere a unei mari părţi a opiniei publice, majoritară după părerea noastră (rumoare în sală, veselie mare, păi cum să nu rîzi cînd îi auzi ce prostii spun?!), care cere o reală schimbare în conducerea ţării. Opinia publică nu e satisfăcută de felul cum merg lucrurile Nu se pot realiza reforme din cauza lipsei de credibilitate, a sprijinului opiniei publice internaţionale şi interne (Ce vorbeşti, domnule? Nu citeşti ziarele, nu vezi rezultatele sondajelor de opinie? Sau crezi că şi astea sunt manipulate de F.S.N.?). Noi apreciem că remanierea propusă este departe de a satisface cerinţele opiniei publice.Da, intr-adevăr, este departe de ce vor cei din Piaţa Universităţii, Alianţa Civică şi monarhiştii. Pen POST SCRIPTUM LA O REMANIERE GUVERNAMENTALĂ tiu că, sigur că da, opoziţia noastră care nu ştie decît „jos“ ar fi vrut ca Guvernul să fie plin nu de „liberali care n-au simţit niciodată ca adevăraţii liberali“ — aluzie la Mihnea Marmeliuc, liberal cu carnet încă din 1944, dar neagreat de Cîmpeanu et co. pentru că a lipsit de la marile adunări protestatare —, nici de liberali din „aripa tînără“, trădători ai adevăratei cauze liberale, nici de membri ai Partidului Democrat Agrar, care n-au ieşit nici ei în stradă să strige „Jos“, ei ar fi vrut deci ca în Guvernul ăsta să domnească nişte miniştri cît mai verzi, de-ai noştri, aprigi luptători împotriva conducerii ţării, cum ar fi: Raţiu, Cîmpeanu, Coposu, Cornea, Blandiana, Băcanu, Dinescu, oameni unul şi unul, care au ţinut sus steagul opoziţiei strigînd tot timpul „Jos“ şi făcîndu-se auziţi de tot felul de oameni importanţi din lumea asta, oameni capabili să ne treacă cu pluta spre ţărmul celălalt, cel civilizat al Europei, de care ne despart obiceiurile noastre fanariot-balcanice). Această remaniere seamănă foarte mult cu vechile rotiri de cadre care nu schimbau nimic. Nuştiu dacă prin această simplă remaniere se poate reface credibilitatea externă şi internă. Apelul de a participa la o eventuală echipă guvernamentală a fost făcut şi altor forţe din opoziţie care au refuzat, pentru că în prealabil trebuia asigurat un climat favorabil acestor discuţii (cel mai bine era în stradă, nu? Sau, eventual, la sediu! P.N.Ţ. — e.d. unde există o atmosferă bună de lucru, cu aer condiţionat încărcat de patriotism). Trebuie ca Guvernul să recunoască ce s-a intîmplat în 13—15 iunie (Ce să recunoască old men? Ce a făcut Guvernul atunci ca să i se ceară acum „să recunoască“? Voi aţi recunoscut ceva din ticăloşiile care vă aparţin? V-ar place să-şi pună Guvernul şi Iliescu cenuşă în cap, eventual să se călugărească la „mănăstirea“ Jilava pentru că aşa vreţi voi...). Noi vom vota împotriva acestei remanieri“. Dan LAZARESCU, P.N.L. : „Nu pot decât să regret că dl. prim ministru nu s-a dus la Patriarhie să se roage pentru minunea invocată. Problema gravă care con- N. DEMETRIYD (Continuare in pag a 2-a) ni c* yT t Ffo O'-fla 0 $