Cuvîntul Nou, iunie 1991 (Anul 2, nr. 380-400)

1991-06-01 / nr. 380

Pag. 2 O SINGURĂ OAZĂ... In întinsa zonă a Buzaielor, spre exemplu, am descoperit o singură oază de lumină şi bucurie: Şcoala generală nr. 1 din întorsura Buzărui. Doi învăţători, soţii Mirela şi Gheorghe Bărbuş, s-au gîndit să le ofere un „dar“ copiilor. La clasele a IX-a (A şi B), unde predau, au organizat ieri un concurs „Cine ştie, cîştigă, pe tema „Copiii in lirica românească“ Nu ştiu cine au fost cîştigătorii, dar ştiu că acest concurs a fost dotat cu premii în cărţi şi dulciuri. In rest cu toate strădaniile depuse n-am mai aflat decit de nişte... intenţii. Păcat. MOTTO: „Căci celui ce are, i se va da, şi va avea de prisos; iar de la cel ce n-are, se va lua şi ce are“. Matei 12, 13. Pentru „pensionarii“ Casei de copii cu Şcoală ajutătoare din Olteni timpul se scurge egal, între orele de instruire, mese, odihnă şi joacă sau micile munci pe care unii dintre ei le fac nesiliţi de nimeni. Să fii între aceşti copii, să-i cunoşti şi să-i instruieşti pentru ca ei să aibă o şansă în plus de a trăi şi a se bucura de viaţă înseamnă muncă şi talent, răbdare din partea celor chemaţi s-o facă. Este ceea ce a şi reieşit, printre altele, din discuţia avută acolo cu psihopedagogul Fábián Vincze, directorul instituţiei. Copiii de aici au între 7 şi 17 ani (clasele I—VIII) şi sínt in total 182, dintre care 89 sínt de la Casa de copii. 93 sínt la şcoală în timpul anului, iar în vacanţe, la părinţii lor. Drama acestor copii parţial abandonaţi, este, înainte de toate, întîrzierea lor mentală faţă de vîrsta pe care o au. Testele de inteligenţă arată că ei au un coeficient (Q.I.) cuprins între 50 şi 70, deci in zona de debilitate a curbei gaussiene a inteligenţei (unde media acesteia este între 90 şi 100, iar maximul celor superdotaţi depăşeşte 130...). Este cumplit faptul că la aceşti copii de la şcoala din Olteni coeficientul de inteligenţă nu progresează, el fiind acelaşi la intrarea în şcoală cu cel înregistrat la absolvirea celor opt clase. In ciuda acestui fapt, copiii de aici învaţă şi acumulează o serie de deprinderi şi cunoştinţe pe care le vor folosi în continuare în învăţarea unei meserii. La absolvirea şcolii, deci, majoritatea copiilor vor fi recuperaţi, in sensul integrării lor sociale. Acest grad de recuperare este asigurat printr-o instruire specifică. Programul este redus şi cuprinde ore de logopedie, lucrări practice, muzică, desen, cunoştinţe despre natură, sport şi corectări fizice. Pregătirea şcolară specifică este asigurată de 35 de cadre didactice. Handicapul instruirii copiilor ţine de faptul că din cei 35 doar directorul este psihopedagog, în şcoală funcţionind 3 profesori, 6 învăţători calificaţi şi... 25 de suplinitori, care şi-au făcut liceul şi fac acum, majoritatea, naveta. Cele şase posturi de logopezi ar trebui ocupate numai de specialişti, dar, din nefericire, ei nu există, întrucît facultatea care ii pregăteşte şi-a început cursurile abia in anul trecut. In privinţa unui minimum de educaţie moral-religioasă aflăm că preotul reformat din zonă a ţinut cîteva ore, dar a renunţat. Dumnezeu cu mila, părinte ! In privinţa cadrelor sanitare există un medic şi două cadre medii, toţi trei făcind naveta la Sfîntu Gheorghe. Din această cauză nu există o permanenţă a asistenţei medicale la copii ... Pe lingă cele de mai sus aflăm de la directorul adjunct al şcolii, d-l Kovács Zoltán, că cei de la fostul I.C.S.M.I. (actualul COMDEX, mai exact, de la birou comercial, s-au „milostivit“ negustoreşte — adică cu joaca — de orfanii acestei şcoli şi au reţinut zece mii de lei ... rabat comercial pentru un transport (plătit de şcoala — 7.000 lei) cu încălţăminte adusă numai prin grija „şcoii şi MADISZ de la Cluj in decembrie 1990. Fostul I’.S. M.I. n-a mişcat un deget n-a depus nici cel mai mic cort pentru a aduce copiilor desculţi ghete, în schimb a’i săsit iute „hîrţoaga legală“ care le-a norm’s să reţină acel rabat. Domnilor comercianţi care aţi făcut mîrşăvia aceea legală, aveţi grijă că mai sunt pe lumea asta şi legi nescrise, după care celui care bagă mina în buzunarul oropsitului îi seacă din umăr. Daţi copiilor banii înapoi! Şi, totuşi, este întîi iunie. Copiii handicapaţi de la Olteni au pregătit pentru azi un spectacol şi o întrecere sportivă, urmate de o expoziţie cu lucrări practice şi desenele lor. Desene pe asfalt. O lume a lor. Şi a lor, a acestor copii ai destinului orb. Dora MOLDOVAN COPIII DESTINULUI ORB (!) liiiil CUVÎNTUl NOU DE ZIUA COPIILOR, FRONTUL LIPSEŞTE FJS.N., Filiala Covasna, ne face cunoscut că, deşi s-au străduit foarte mint, dînşii n-au reuşit să facă nimic pentru copiii municipiului de ziua lor. „Au fost nişte contacte cu Liceul „Mihai Viteazul“, s-au făcut nişte planuri, dar vremea oricum e urîtă, aşa că...“ Asta-i situaţia! Nu insistăm, pentru că atunci ar trebui să le spunem domnilor care reprezintă F.S.N.-ul in judeţul Covasna că Fundaţia pentru tinerea şi Madisz s-au izbit de aceeaşi problemă a vremii urîte, dar dumnealor au reuşit să treacă peste acest obstacol, pregătind o mulţime de lucruri plăcute pentru copii. Dar, nu-i aşa, atita putem, atita facem ! Adică nimic... (D.U. MITRU) PIS. Iată sponsorii: ANDICO, S.C. TARCO, întreprinderea mică KOVA, SC. LALEAUA, I.A.M.E., EUROPAI IDO, S.C. TRISEDES PRESS, Textila „Oltul“, S.C. MOPACO, S.C. PLASTICO, U.J.COOP, S.C. ROMSILVA, S.C. CONSIC, CUVINTUL NOU, Cooperativa „Sîrguinţa“, Cooperativa „Lemn,Metal, C.P.L., Inspectoratul pentru cultură, Sindicatul S.C. Ţigarete, S.C. BOJTAR. Un complex hotelier ultra-modern (Urmare din pag. 1) de-i mereu frig ? Glumiţi. — Ba deloc! Va fi acoperită şi încălzită. Ceva unic prin Buzaie. — Şi cam cit ar costa o asemenea realizare ? — Şapte milioane jumătate, estimativ !! — Oho — — E adevărat, pare un vis, dar să fim sănătoşi şi in vreo cinci ani, dacă treburile vor merge aşa cum vreau eu, se va realiza. In curînd va termina liceul, la Călimăneşti, fiica mea, căpătind o specializare in economie, aşa că toni va fi mai uşor la capitolul „hîrţogărie,scriptologie“. Mi-am stabilit o reţea bună de furnizori, nu încercăm să „păcălim“ clientela şi lumea nu ne ocoleşte. — Simţiţi concurenţa ? — Deocamdată, nu ! Clienţii care au venit o dată, de două ori se simt bine, sînt mulţumiţi de felul în care sînt serviţi, de ceea ce li se oferă, şi mai vin. Nu ne plîngem din acest punct de vedere. — Dar din care ? — Ne doare că suntem priviţi, noi ăştia, privatizaţii, ca nişte inşi dubioşi, care încercăm să-i păcălim pe alţii, să le luăm banii din buzunar! Or, nu e drept. Numai eu ştiu cu ce eforturi şi emoţii am realizat ce se vede. Nu cred că m-aş mai încumeta a doua oară ... NOTA: Unii dintre posibilii dv. clienţi vă ocolesc şi pentru că sînteţi mult prea suspicios, d-le Tone. In vara anului trecut nişte gazetari au fost la un pas de a fi bătuţi la „Dumbrava", pentru simplu motiv că au fotografiat un panou pe care scria „23 August“, panou de altfel aruncat la gunoi. Atunci gazetarii respectivi au jurat să nu mai vadă numele campingului şi al patronului său in ziar. Iată. Insă, că nu s-au ţinut de cuvînt. Toate trec, inclusiv supărările, nu-i aşa ? (D.U. MITRU) Anul II Nr. 380 im VACANŢA MAISE! In ce tabere vor merge copiii noştri? Copiii noştri ar dori să meargă în tabere, însă nu mai este posibil: locurile pentru taberele din ţară sunt deja contractate de Administraţia permanentă a taberelor Covasna (de altfel, intr-un număr foarte redus faţă de anii precedenţi). Care este, de fapt, situaţia, aflăm de la domnul Botos Gyula, directorul Administraţiei permanente a taberelor Covasna, anume că direcţiunile unităţilor şcolare şi preşcolare nu au solicitat din timp numărul de locuri necesar pentru tabere. Din acest motiv, în perioada 1— 3 mai a.c., cînd reprezentanţii administraţiilor taberelor din ţară s-au întilnit la Năvodari pentru a încheia contracte, solicitările din judeţul nostru au fost intr-un număr destul de redus. Reţinerile din partea şcolilor şi a unităţilor preşcolare în ceea ce priveşte taberele la mare, au cel puţin două cauze : # ridicarea costului unui bilet la 1.670,50 lei pentru un copil, la Năvodari, faţă de 607 lei în anul trecut; # acceptarea unui singur însoţitor la 24 de copii (în anii din urmă, grupa de copii care mergea în tabără era însorită, pe lîngă un cadru de învăţămînt, şi de îngrijitoare şi bucătăreasă, acum insă „Perla" din Năvodari s-a privatizat... si-şi foloseşte propriul personal). Dar să trecem la concret : în vara acestui an programul taberelor şcolare din judeţul nostru, stabilit în funcţie de specificul şi tradiţia acestora precum şi de solicitările elevilor, este după cum urmează: Zăbala — din 12 iulie pînă în 12 august, serii de copii din Bucureşti şi Teleorman; 14 august-2 septembrie, tabere de profil (matematică, clasele III şi IV). Comandău de la 1 iulie pînă la 31 august, serii de copii pentru tabere de profil (matematică, fizică, chimie, informatică, limba maghiară). Crasna — întrucît căsuţele din lemn pentru cazarea copiilor nu sunt în bună stare şi deci, ele trebuie reparate, s-au încheiat contracte pentru trei serii, respectiv între 3-23 august, două serii de copii din Teleorman, iar între 15 august —3 septembrie, copii din Tulcea. Ozunca Băi — primele două serii, pentru copii de la Şcoala ajutătoare din Olteni, aveî o tabără internaţională de folclor, o serie pentru copii şcolari din Tîrgu Secuiesc şi una pentru copiii din Bihor si Arad, iar între 15 august si 3 septembrîe, tabăra de profil „Pronatura". Tn taberele de pe Litoral s-au retinut locuri pentru copnii din judeţul Covasna în următoare-'le staţiuni: „Perla" — Năvodari. 15— 26 iunie (72 Incurii. 2** nt-'- — 9 iulie (72 Incurii; Cotieri* 5— 14 iulie (20 Sud, 14—23 august Ion Iaci'-' Vasîlica CIOBANU Comisia comunală Hăgig pentru stabilirea drepturilor de proprietate asupra terenurilor anunţă afişarea listelor pe data de 6 iunie 1991 după cum urmează: pentru Hăghig la sediul Primăriei, pentru Iarăşi la sediul Cooperativei de consum. Comisia comunală Dobrrlău pentru stabilirea drepturilor de proprietate asupra terenurilor anunță afișana listelor pe data de 4 iunie la sediul Primăriei din Dobrîlău.