Cuvîntul Nou, noiembrie 1991 (Anul 2, nr. 489-510)

1991-11-26 / nr. 506

NOU SERIE NOUA Cotidian social-politic al județului Covasna Anul II Nr. 506 Marți 26 noiembrie 1991 4 pagini — 3 lei Familia Agache îşi va primi, în sfîrşit, drepturile — MAI BINE MAI TÎRZIU DECÎT NICIODATĂ ! — Despre fostul maior de miliţie din Tîrgu Secuiesc, Aurel Agache s-au scris şi s-au vorbit multe. Moartea lui în împrejurări tragice în ziua de 22 decembrie 1989 se datorează agresiunii sălbatice (se poate vorbi de linşai Şi asta în final de secol XX!) a circa 30—40 de persoane încă neidentificate. Despre maiorul Agache s-a afirmat că ar fi fost terorist, că ar fi luptat împotriva Revoluţiei, că înainte de aceasta ar fi făcut numeroase abuzuri. Numele lui a fost evocat chiar şi-n Parlament cu ocazia dezbaterii raportului Harghita-Covasna, s-au făcut afirmaţii dure la adresa modului bestial în care a fost omorît, unul dintre copiii săi s-a aflat chiar la balconul rotondei, pentru a atrage atenţia asupra faptului că această familie nu are din ce trăi. Toate acestea m-au făcut să-l abordez pe d-l Niţu Smarandache, preşedintele filialei judeţene a Asociaţiei luptătorilor în Revoluţia din decembrie , răniţi-invalizi şi urmaşii celor decedaţi, de la care am aflat lucruri îmbucurătoare pentru familia Agache • După ce-am fost purtat cu vorba, invocîndu-se prin diverse părţi inclusiv argumentul că acest fost miliţian ar avea la activ o droaie de ilegalităţi, că ar fi luptat împotriva revoluţiei chiar, iată că, în fine, graţie procuraturii judeţene ne aflăm într-o fază cînd lucrurile sînt foarte clare • Adică ? • Printr-o adresă a acestei instituţii, datată 13 noiembrie a.c., sîntem informaţi între altele: „Faţă de datele de anchetă în contextul Legii nr. 42/1990 considerăm că victima face parte din categoria persoanelor decedate în legătură cu evenimentele revoluţionare din decembrie 1989, nefiind din categoria persoanelor exceptate de beneficiile acestei legi“. • Şi asta ce înseamnă ? Ce urmări are ? Că în temeiul legii menţionate întreaga familie va primi retroactiv drepturile care i se cuvin . Care sînt acestea ? • întîi cele băneşti, adică 15.000 plus 10.000 plus 25.000 de lei. Soţia, fiindcă lucrează, va beneficia de reducerea impozitului, precum şi o chirie redusă cu 70 la sută, medicamente gratuite, o butelie de aragaz, gratuitate pe transportul auto local, un hectar de pămînt ,la actualul domiciliu. • Domnule Niţu Smarandache, nu-mi rămîne decit să apreciez că v-aţi zbătut şi, esenţial, aţi reuşit să puneţi în drepturi o familie cu cinci copii şi să aduceţi adevărul la lumină în ce-l priveşte pe fostul maior Agache! • Domnule, asta am făcut şi fac pentru toţi oamenii din asociaţie. Agache nu este o excepție. Constantin NIȚU CE MAI ZICE L. TŐKÉS? Călătoreşte mult. De curînd le-a umplut capetele americanilor cu fel de fel de vorbe mieroase la adresa poporului român, ca de pildă: Clauza naţiunii celei mai favorizate ar trebui acordată poporului român. Dar nu poporul se va bucura de ea, ci Guvernul României, care va folosi clauza împotriva populaţiei. De aceea acordarea clauzei trebuie condiţionată de anumite lucruri. Ura şi orbirea acestui individ setos de sînge românesc merge pînă acolo încît presupune că în Transilvania singura soluţie pentru rezolvarea problemelor interetnice este ce au făcut croaţii in Iugoslavia. Noi, prea cucernice, te sfătuim să priveşti cu atenţie ce se întîmplă în Croaţia. Dacă şi după asta vei continua să crezi că asta-i singura soluţie, înseamnă că nu se mai poate face nimic; eşti iremediabil bolnav de ură şi neputinţă. Dar oricum eşti al doilea, părinte, ţi-au luat-o unii din presa de limbă maghiară din Covasna înainte. Ei au spus primii — „cu orice preţ“, chiar dacă, nu-i aşa, mai subtil, că doar sunt gazetari cu experienţă. ADIO, AFRICA ! Luaţi-vă gindul de la Africa de Sud. D-l ministru Adrian Năstase, care tocmai s-a întors de acolo, ne-a spus că şomajul face ravagii, ajungînd la 15 la sută. Aşa că, vă daţi seama, nu-i mai interesează forţa de muncă străină ! Nici măcar cea din România, care se vinde cel mai ieftin... UZUL RAŢIUNII ! Raţiunea funcţionează la cei care gîndesc cu capul, nu cu inima. Iată fragmente din intervenţia d-lui Domokos Géza în Parlament, după adoptarea Constituţiei : „Indiferent de votul nostru, Constituţia exprimă ruptura sperăm definitivă de trecutul comunist totalitar (...) Luptele din sfera politicului au influenţat deciziile în dezbaterea Constituţiei (...) In privinţa unor drepturi fundamentale Constituţia face trimiteri prea dese la unele legi care urmează a se adopta ulterior (...) Lipseşte garanţia folosirii limbii materne în administraţia publică (...) Dorim să declarăm că după adoptarea Constituţiei prin referendum vom respecta şi vom îndemna la respectarea Constituţiei“. Dumitru MANOLACHESCU ÎN ZIARUL DE MÎI NE, detalii despre organizarea și desfășurarea referendumului asupra Constituției, care va avea loc pe data de 8 decembrie 1991. „Háromszék“ atacă! Pînă cînd ? De mult timp nu am mai polemizat cu gazetari de la ziare de limbă maghiară, considerînd că acest „duel“ nu duce la nimic bun, nu serveşte deloc liniştirii atmosferei din relaţiile interetnice. N-am polemizat nu că n-aş fi avut subiecte, ci din dorinţa de a aborda teme cu adevărat presante pentru viaţa oamenilor din judeţ. Iată insă că o serie de afirmaţii defăimătoare făcute la adresa ziarului nostru într-o emisiune în limba maghiară a studioului de radio Tîrgu Mureş, ce s-a realizat la Sfîntu Gheorghe, de colegi de breaslă nu mă lasă să tac. Sîntem din nou acuzaţi de naţionalism, de incitare, de dezinformare. Şi de cine ? De redactorul şef al ziarului „Háromszék“ ! Cel mai recent „exemplu“ de atitudine destabilizatoare a ziarului nostru ar fi titlul unui articol: „Românii din Baraolt nu mai au cimitir“. Neavînd pregătit (de, cine se gîndea că vom fi atacaţi şi pe calea undelor ?) un mijloc tehnic de înregistrare pe bandă a respectivelor afirmaţii, nu voi putea reproduce cu fidelitate ceea ce s-a spus, dar esenţa este cea afirmată mai sus. în plus, mi se oferă şi informaţia că ziarul „Cuvîntul nou“ are mai mulţi cititori maghiari decît români ! Sigur, ne bucură faptul că avem o asemenea audienţă (este elocvent şi faptul că mulţi maghiari ni se adresează nouă şi nu ziarului maghiar pentru rezolvarea unor probleme care îi interesează în cel mai înalt grad), dar de aici şi pînă la a afirma o asemenea enormitate e cale lungă..., mai ales că nu e „pavată“ cu date certe, ci cu supoziţii. Dar am început să ne obişnuim cu „stilul“ lor, ce constă în a arunca găina moartă în ograda vecinului. Ce înseamnă însă să nu vezi brrna din propriul ochi, se poate constata şi din fragmentele extrase din ultimele numere ale ziarului „Háromszék“, pe care le-am tradus pentru cititorii care nu cunosc limba maghiară, avînd astfel şi ei ocazia să discearnă cine ce scrie, cine este naţionalist, cine incită, cine-i şovin ... „In Parlamentul României s-a ţinut ieri prima parte a dezbaterilor Raportului redactat ÎMPOTRIA POPULAŢIEI DIN CELE DOUA JUDEŢE MAGHIARE“, (subl. ns.). „La sfîrşitul secolului XX fiecare decide singur cine ce este şi nu poate exista drept personal mai inalienabil decît acela de a decide şi declara el însuşi ce simte si ce ________________________Gabriel FLORESCU (Continuare in pag. a ?-a) CONSTITUTIA ROMÂNIEI in 7 episoade — în pagina a 2-a — prima parte Atentat la sănătatea şi buzunarul consumatorilor (111) Unde nu se respectă legea, îşi fac loc abuzul şi bunul plac. întrebarea gravă pe care o adresăm unora dintre comercianţii în culpă este: pe banii, dar mai ales pe sănătatea cui ? Dar să dăm în continuare cuvîntul inspectorilor de la Corpul de control comercial al Prefecturii şi Primăriei municipale. Szabó Albert, şeful corpului de control: „Legea e lege şi ea trebuie aplicată, însă fapta (încălcarea legii — n.n.) nu ar trebui săvîrşită. în ce priveşte comerţul din sectorul privat, noi, împreună cu poliţia, sanepidul şi alţii am format echipe complexe, efectuînd cinci controale. Cel mai grăitor caz constatat se referă la modul de preparare a micilor. E vorba, mai exact, de nerespectarea reţetei (a proporţiei incorecte între carnea de porc şi cea de vită, mai scumpă, în compoziţia preparatului), ceea ce a făcut ca produsul să aibă, crud, o greutate de 45 de grame, iar prăjit numai 19 grame în loc de 35 !“ Menţionăm că astfel de nereguli au fost constatate în oraşul Covasna la SNC „Onix“ — proprietar Szász János, ca şi la Snack Bar, proprietar, Buzas Ladislau. STAKICS István, de la controlul comercial al Primăriei municipale: „Nu se respectă mai ales regulile generale de comerţ şi igienă în comerţ. Noi am aplicat inclusiv amenzi prevăzute de acte normative mai vechi, dar care sunt în vigoare. Aşa a fost spre exemplu sancţionarea transportului, manipulării şi depozitării necorespunzătoare a produselor de panificaţie şi patiserie, a cărnii şi mezelurilor (depozitări pe trotuar în condiţii neigienice şi necivilizate). O altă concluzie rezultată din controale este necunoaşterea de către comercianţi a legislaţiei de profil, mai ales a celei recent apărute, cum e cazul, mai ales, la legea preţurilor, apărută de un ... an ! Această situaţie face să apară nereguli. Din partea unor gestionari nu există preocuparea verificării termenului de valabilitate a produselor în momentul preluării lor de la furnizor, sau nu se urmăresc termenele de valabilitate ale unor produse intrate deja în gestiunea unităților respective. Orice gestionar trebuie să știe Doni MOLDOVAN (Continuare în pag. a 2-a" Infernul din cartierul Ciucului (II) „Ştiţi cit cîştigă cei de la salubritate ?“ — ne-a întrebat deunăzi cineva de la Primăria municipiului. Răspunsul nostru a fost negativ, mai ales că, nu-i aşa, cuantumul salariilor este confidenţial. Dar ceea ce ne-a fost dat să auzim ne-a lăsat fără replică: „Un preşedinte de asociaţie de locatari a calculat că pe ultimele 3 luni s-au plătit 25.000 lei pentru un gunoier şi 32.000 lei pentru un şofer! Şi asta în condiţiile în care, o ştim cu toţii, gunoiul se transportă cînd şi cum, mai mult nu, iar în zilele de sîmbătă şi duminică mizeria atinge cotele sale cele mai înalte. De asemenea, cu greu poate fi controlat numărul de curse efectuate de maşinile de salubritate“. Dacă aceasta este situaţia în foarte multe zone din Sfîntu Gheorghe, în infernul din cartierul Ciucului fiecare însemn al lipsei de civilizaţie este amplificat considerabil. Dacă am amintit despre salariile celor de la salubrizare am făcut-o avînd în vedere şi nemunca lor, atît de vizibilă în preajma lacurilor pentru depozitarea resturilor menajere din cel mai oriental (la figurat...) cartier al oraşului. Datorită „strădaniei“ gunoierilor de a nu transporta tomberoanele cît mai multe zile în şir, avînd şi ajutorul vîntului şi al locatarilor, conţinutul acestora „garnisesc“ o bună Gabriel FLORESCU (Continuare in pag . 2-a)