Cuvîntul Nou, iunie 1992 (Anul 3, nr. 629-649)

1992-06-02 / nr. 629

Pag 2 300 DE ANI DE LA NAŞTEREA LUI Ion InocenţiuKlein Ion Inocenţiu Micu Klein este o personalitate înscrisă în istoria poporului român ca iniţiatorul afirmării naţionale a românilor din Transilvania, cel mai însemnat episcop pe care l-a dat Biserica română unită cu Roma. S-a născut la Sadu, lingă Sibiu, în 1692, în familia unor ţărani liberi, numindu-se Ion Micu Numele Inocenţiu îl primeşte prin călugărie în 1730, iar cel de Klein i se adaugă atunci cînd a fost ridicat la rangul de baron. Vlădica Ion Inocenţiu Micu Klein şi-a desăvîrşit studiile in perioada cînd a început procesul unirii românilor transilvăneni cu Biserica Romei. Concepută să aducă avantaje atît pentru Imperiul habsburgic, cît şi pentru românii transilvăneni, aceasta a fost în defavoarearomânilor Promisiunile făcute nu s-au înfăptuit. In aceste condiţii Ion Inocenţiu Micu Klein a acceptat, în 1728, numirea de episcop spre binele şi folosul neamului său. între 1730—1732, la Viena, acţionează pentru soluţionarea celor opt memorii adresate curţii imperiale. într-unul din memoriile sale cere împăratului ca ,,nu numai preoţii, ci toţi românii mireni, nobili sau ţărani să fie consideraţi ca indigeni, membri adevăraţi ai patriei, să nu mai fie socotiţi toleraţi“. Astfel prelatul ardelean a găsit raţiuni superioare pentru argumentarea drepturilor poporului român, pentru ridicarea lui de la existenţa în sine la conştiinţa de sine, la necesitatea recunoaşterii naţiunii române ca a patra naţiune, susţinîndu-o pe baza dreptului istoric prin vechime şi continuitate şi pe baza dreptului natural prin număr şi sarcinile purtate („cel ce poartă sarcina să poarte şi folosul“). L. ARBORE CUVINTUL NOU Vinovaţii trebuie căutaţi în altă parte Despre necazurile cu care se confruntă asociaţiile agricole mai cu seamă cele cu personalitate juridică, ca cea din Zăbala- am mai scris. Iată însă că, celor legate de neacordarea de către comisia de împroprietărire a suprafeţelor arabile cuvenite membrilor asociaţi din parcele compacte, aşa cum prevede regulamentul de aplicare al Legii fondului funciar, li se adaugă in ultima vreme altele E vorba, după cum ne spunea domnul Nicolae Burnichi administratorul asociaţiei, care cuprinde peste 400 de membri, de presiunile făcute de unele grupuri de persoane neasociate pentru desființarea acesteia. Trebuie spus că pe lingă suprafețele de pămînt cu care au intrat membrii „Agromag“ Zăbala, aceasta a preluat, în mod legal, o parte din patrimoniul fostei C.A.P. Zăbala. E vorba de mijloace fixe, precum brutăria, magazia de cereale, atelierul mecanic, două adăposturi pentru animale, mijloace de transport ş.a., care reprezintă creanţele cuvenite membrilor asociaţi. Restul patrimoniului, rămas după scăderea datoriilor fostei cooperative agricole de producţie, in valoare de mai bine de 9 milioane de lei ar fi trebuit împărţit celor care nu au intrat în asociaţie. Numai că animale — în valoare de vreo 4 milioane lei — au fost luate cu japca şi la Zăbala, ca în multe alte locuri, de numeroşi cetăţeni care nu aveau nici un drept sau in orice caz fără a se consemna într-o evidenţă clară. Apoi, prin valorificarea prin licitaţie a unor mijloace fixe — cele care nu au revenit asociaţiei — s-a plătit partea din muncile S.M.A, executate în 1990 pentru cetăţenii neasociaţi. Totodată, mijloace fixe în valoare de circa 2 milioane lei nu au putut fi valorificate prin licitaţie de comisia de lichidare. Ca urmare, sunt e adevărat, şi unele persoane neasociate care nu au putut intra pină acum în posesia creanţelor ce li se cuveneau. Dar acest lucru nu poate constitui un motiv de răzbunare pe cei care s-au asociat. Problema celor care nu au intrat în posesia creanţelor cuvenite, trebuie rezolvată de către comisia de lichidare, organele de poliţie şi justţie, care au datoria să-i depisteze pe adevăraţii vinovaţi de această situaţie, adică pe cei care şi-au însuşit în mod ilegal, abuziv o parte din bunurile fostei C A.P. — îndeosebi animale — și să recupereze de la aceștia, fie aceste bunuri, fie contravaloarea lor. Aurel GOLCIU îți am fost, cîți sîntem... (Urmare din pag mă, maghiarii reprezintă grupul etnic cel mai numeros, respectiv, 7,1 la sută (în cifre absolute: 1,6 milioane, cor firnind astfel previziunile pe care le-am formulat în urmă cu trei săptămîni), cu o scădere de 94 mii persoane. Surpriza o constituie însă numărul romilor: 410.000, aproape dublu faţă de 1977. Totuşi, nici această dată nu ni se pare reală, fiind evident că mulţi romi nu şi-au declarat adevărata naţionalitate, îngroşind în multe locuri numărul românilor sau al ungurilor. Oricum, este remareabil că tot mai mulţi nu se sfiesc să recunoască adevărata apartenenţă etnică. Din păcate, comunităţile germană şi evreiască sunt într-o constantă şi alarmantă scădere iar cei rămaşi în România sînt cu precădere vîrstnici. Iar tendinţa este aceeaşi, semn că nici după 1989 nu s-a întreprins nimic pentru ca saşii, şvabii şi evreii să rămînă în locurile unde s-au născut. In cazul lor (dar şi al altor etnii cu un număr redus de membri) era necesar ca mai marii ţării să întreprindă acţiuni (îndeosebi in domeniul cultural), menite să-i determine să renunţe la gîndul imigrării. Dar, aşa cum se spune şi într-o veche anecdotă, în România s-a procedat în continuare la ,,exportul“ acestor oameni şi nu invers. Sigur, datele finale ale recensămîntului urmează să fie publicate cît de curbnd şi ele vor mai suscita destule discuţii. Esenţial ar fi însă ca aceste date statistice să fie receptate cu bună credinţă şi nu negate din capul locului, aşa cum s-a încercat dija... iBBasaBBavfsaaiiaKiiBBaaiBHHH ROMCEREAL R.A. SUCURSALA COVASNA Anunţă producătorii particulari că pînă la 15 iunie achiziţionează prin subunităţile sale cereale la următoarele preţuri: — grîu 25 lei/kg — orz 20 lei/kg — porumb 23 lei/kg (334) Răsărit ... „Urmare din pag . burzeala, curiozitatea, neputinţa de a fi, următorul, făceau să fie o prea greoaie luptă pentru un cadou pregătit celui ce avea să cîştige. Iar dacă norocul nu le suridea n-aveau decît să-şi cumpere dulciuri, cărţi, jucării şi alte lucruri de la standurile amenajate în preajmă. Dar şi aici cei mai mulţi dintre ei s-au delectat cu... privirea, că de unde, spre exemplu, 720 lei pentru o păpuşică, cam 1.200 lei — o maşiniţă, sau 140 lei — o ciocolată. ...Au fost însă şi lucruri plăcute, care, de altfel, au atras pe cei mai mulţi copii: concursul bicicliştilor, „jocul de copii“, prezentat de formaţia de balet a Clubului elevilor şi concursul de desene pe asfalt. In centrul stadionului, micuţii desenatori se întreceau în fantezie şi talent. Şi, ca un tablou unitar oferit copiilor de ziua lor, jocul de copii „Freamăt de soarele ,,strălucea" mai în codru“, prezentat de formatoate desenele de pe asfalt, şi ţia de balet a profesoarei care a răsărit şi a apus şi în Mihály Ibolya. In cadrul fecţiunii, de ajutorare a unor copii, cu prilejul Zilei de 1 iunie din partea redacţiei ziarului „Cuvîntul nou" au fost oferite cadouri in valoare de 10.000 lei copiilor de la Școala ajutătoare din Olteni. STASI-COM SRL. SFÎNTU GHEORGHE Vă asigură cîștiguri garantate în maximum 3 luni, depunînd pe contul C.E.C. 6318, titular, Scarlat Ștefan, Sfîntu Gheorghe, la orice agenție C.E.C. sau oficiu P.T. T.R., în următoarele variante: • 1 500 lei: se primesc 10.000 lei; • 3.000 lei: se primesc 20.000 lei; • 4.500 lei: se primesc 30.000 lei; • 15.000 lei: se primesc 100.000 lei. înscrierile sunt nelimitate. Nu oprim comision. Vă rugăm să completați adresa corectă, cu toate datele cerute de formular. (332) (Urmare din pag 1 conomiei şi Finanţelor a fost obţinut un volum de fonduri astfel incit situaţia critică creată „se rezolvă pe seama acordării diferenţelor de preţ peste prevederile anuale aprobate iniţial întrucît un proiect de lege rectificator urmează să fie supus aprobării Parlamentului în vederea reaşezării bugetului pe acest an prin luarea în calcul a diferenţelor rezultate". La R.A.G.C.L., dl. Vaier Şerban, ne spune că unitatea a fost păsuită de RENEL cu plata facturilor neadoitate pină luni 1 iunie şi că a primit confirmare de la Direcţia generală a nnanţelor că vor fi viraţi cei 63 milioane lei subvenţii cuvenite lunii aprilie. în acelaşi timp ne-a mai spus că pentru luna mai R.A.G . L. a achitat nticipat 10 milioane lei în contul consumului de curent electric în conformitate cu actele semnate între cele două unităţi. Anul n Nr. 629 Declin accentuat ... (Urmare din pag)gia este nesemnificativ pentru a-i asigura valuta necesară importurilor în aceste condiţii se pune nu mai puţin acut strategia supravieţuirii viitoare a producţiei textilelor în general şi a societăţii de profil covăsnene, în particular. ..Se pare că viitorul este al fabricilor mici, ne spunea domnul Szén. Deocamdată ofertanți cu capital străin nu sunt. Va trebui să producem mult mai ieftin și să găsim noi piețe de desfacere pentru care facem deja eforturi deosebite. Problema e că industria textilelor a fos supradimensionată, deci lupta pentru supravieţuire va fi grea. Avem o gîndire de vitor, dar deocamdată, nu avem capital“. La toate aceste dificultăţi se adaugă recenta scutire a creditelor care erodează echilibrul financiar al societăţii prin diminuarea profilităţii care, char în condţii dificile, s-a menținut la cote rezonabile. VÎNZARI Cărămidă de vînzare. Telefon 1.62.25. (521) Vînd baterie ARIA. Telefon 2.29.80. (533) Vînd Skoda 1 000 MB pentru piese de schimb. Informații- -telefon 2.11.21, după ora 15.30. (546) Vînd Dacia 1 300, stare bună. Informații, la telefonul : 2.49.14, după ora 16. (539) Vînd apartament cu trei camere, strada Hărniciei, bl. 28, ap. 45. (543) DIVERSE Angajez şofer camion, zilier sau permanent, eventual pensionar. Telefon: 2.17.27, după ora 17. (534) Joc colectiv cu 30 dolari — câştig 2.566 dolari.. Asigurăm participanți și seriozitate. Telefon : 2.90.28. (549) SCHIMBURI DE LOCUINȚE Schimb apartament cu trei camere cu o garsonieră. Telefon: 2.89.31, între orele 16.20. (542) Schimb (vînd) apartament Tîrgu Secuiesc CU Brașov, împrejurimi, variante. Telefon: 92 . 8.54.78. (540) Schimb locuință 40 mp., parchet, București, zonă residential, pentru Sfîntu Gheorghe. telefon: 2.8505, între orele 17—21. (541) BCBBaaBaaaaaBBaBDnaaaaaaaa ANUNŢ Administraţia financiară a municipiului Sfîntu Gheorghe primeşte înscrieri pentru ocuparea posturilor de inspectori I.T. şi agenţi fiscali, cu vechime în specialitate minimum 5 BMBMtiacaaaa »« o m as a ani. înscrierile se vor primi pină la data de 10 iunie 1992, la secretariatul Administraţiei financiare Sfîntu Gheorghe. Relaţii, se obţin la telefonul: 1.34.44. (333)