Cuvîntul Nou, septembrie 1992 (Anul 3, nr. 694-715)

1992-09-01 / nr. 694

UVNITUL PU Cotidian social-politic al județului Covasna Anul III Nr. 694 Marți 1 septembrie 1992 4 pagini — 5 Ioi SERIE NOUAB  Primul ministru, domnul Theodor Stolojan, a avut la Palatul Victoria o întîlnire cu o serie de miniştri şi factori de decizie privind situaţia aprovizionării cu păcură şi motorină a campaniei agricole de toamnă. Primul ministru a arătat, între altele, câ stocul existent în prezent este foarte mic. Cu toate acestea, de astăzi va începe livrarea motorinei şi păcurei destinate agriculturii. O Conferinţă de presă la Palatul Victoria din Capitală, pe tema : deşeurile şi substanţele toxice introduse în România. A participat şi împricinatul numărul unu în această tragică poveste, domnul Marţian Bleahu, ministrul mediului. Cu acest prilej, domnia sa a făcut cunoscut ziariştilor raportul prezentat recent în şedinţa ele guvern. „ Primul intervievat din cei şase candidaţi la funcţia de preşedinte al ţării, de radio B.B.C. a fost domnul Gheorghe Fimar, care printre altele şi-a exprimat părerea despre doi „rivali“ ai săi în această campanie electorală. Astfel, candidatul G.D.R., domnul Emil Constantinescu, este un anonim fără vocaţie politică, plin de bani şi susţinut în alegeri de surse oculte, lui lipsindu-i convingerea propriu-zisă pentru a fi un veritabil candidat. Iar domnul Ion Iliescu este speriat că nu va mai dobîndi un nou mandat de preşedinte şi de faptul că va trebui să dea socoteală în faţa Parlamentului şi a naţiunii întregi asupra felului în care s-a achitat de funcţia deţinută după alegerile din mai 1990. Astăzi, cele două camere din Parlamentul României — Senatul şi camera Deputaţilor — îşi deschid lucrările în cadrul celei de-a doua sesiuni ordinare. De ce ne-a fost frică, n-am scăpat! Pregătirea psihologică de care am avut parte din partea Guvernului privind reducerea subvenţiilor şi concomitent creşterea preţurilor a „pricis“ într-atît încât lista preţurilor cu amănuntul aproape că nu ne mai surprinde. Pentru cine nu le cunoaşte încă, prezentăm noile preţuri cu amănuntul la cîteva produse (excepţie plinea deoarece în judeţ sunt sortimente diferite faţă de cele din alte locuri): carne de vită calitatea a Il-a cu os — 380 lei/kg; carne de porc cu slănină, calitatea a Il-a — 230/ kg; carne de porc fără slănină, calitatea a II-a — 270/ kg; carne de pui şi de găină, fără cap, picioare şi gît, calitatea I — 390/kg; carne de pui şi de găină, cu cap şi picioare, calitatea I — 340/kg; piept de pui şi de găină, cu os — 600/kg; pipote şi inimi de pui şi de găină — 390/ kg; tacâmuri de pui — 170/kg; parizer din carne de vită și din carne de porc — 460/kg ; salam de vară — 020/kg; zahăr rafinat — 100/kg; ulei comestibil din floarea-soarelui — 120/1; ulei comestibil din soia — 120/1; lapte — 16/1; unt — 50/buc.; gaze naturale — 3.70/mc.; lemne de foc — 2.250/t; energie electrică — 6/kWh; energie termică — 1.000/Gcal. Aşadar, de ce ne-a fost frică n-am scăpat. Ceea ce afectează cel mai mult buzunarul cetăţeanului ni se par, dintre cele publicate, energia electrică, energia termică şi combustibilul, mai ales în această zonă extrem de răcoroasă, iar dintre produsele trecute sub tăcere, carnea şi produsele din carne. Dacă în listă apare carnea numai de calitatea a 11-a (care, de regulă, nu se găseşte), cea de calitatea I şi specialităţile vor depăşi cu siguranţă posibilităţile de cumpărare ale omului de tind. Sigur, este bine că laptele şi untul au rămas la nivelul anterior, este chiar o uşurare că zahărul şi uleiul sunt mai ieftine decit la privatizaţi, dar ne întrebăm: se vor găsi ele cel puţin la nivelul necesităţilor? întrebarea este logică, dat fiind că şi pînă acum zahărul, de pildă, costa oficial 32 loi, dar de unde să-l cumperi ? Tot de la 1 septembrie urmează să crească şi unele venituri ale salariaţilor , bineînţeles nu la nivelul scumpirilor. Astfel, salariul minim brut este prevăzut să ajungă, la nivel de ţară, la 12.920 lei, deci se prognozează o creştere de 15,3 la sută. Valoarea compensării indexării este prevăzută să atingă în perioada septembrie—decembrie 3.750 lei, din care 2.650 lei reprezintă compensarea în proporţie de 50 la sută a creşterii preţurilor şi tarifelor. Sigur, aceste creşteri de salarii se referă la societăţile comerciale cu capital majoritar de stat și regii autonome, în celelalte ele vor fi... după cum îi lasă punga pe patroni. (Continuare in pag. a 2-a) DTN MAGAZINUL UNIVERSAL ZAGON___ Raz3da e o „doina“de laie ... Dacă nu se va întîmpla o minune, în scurt timp pe ușa magazinului universal al cooperativei de consum din Zagon, e posibil să apară un afiș cu un singur cuvînt: „N-avem“. Deocamdată, ăsta e doar laitmotivul „doinei“ plină de jale pe care le-o cînţi şefa unităţii, doamna Argentina Grigorescu, cumpărătorilor. Rotindu-ţi privirea pe puzderia de rafturi goale, ţi-o mai poţi opri doar ici, colo, pe cîteva resturi de marfă, ceva metraj, ci te va pereclhi de încălţări de damă, vreo două lămpaşe şi ceva mai multe borcane eu te miri ce. •— Am şapte magazii de mină şi dacă intraţi, să vedeţi ce e în ele, altceva decit sare şi ambalaje goale nu găsiţi. — Care ar fi articolele cele mai solicitate care vă lipsesc ? — Nu mai vorbesc, să zicem, de încălţăminte pentru bărbaţi şi copii. Deşi ar fi mare nevoie, că uite incepe școala și n-am un pantof ori Aurel GOLCU (Continuare in pag a 2-a" Biroul Electoral de circumscripţie, în „formaţie" completă Duminică, la sediul Biroului electoral de circumscripţie nr. 15 Covasna a avut loc, prin tragere la sorţi, completarea acestuia, potrivit legii, cu reprezentanţi ai partidelor şi formaţiunilor politice în ordinea descrescătoare a numărului de candidaturi depuse. Reamintim că biroul electoral cuprinde şi 3 judecători, în componenţă: Ion Iliescu, preşedintele biroului, Aurelia Luppinger şi Maria Iacob. Aşadar, biroul electoral a fost completat cu următorii: Bálint Gyula (U.D. M.R.), Mihai Diţu (Convenţia Democratică), Toma Teodorescu (F.D.S.N.), Iustina Radu (Noul Partid Liberal), Viorica Laurenţiu (Partidul Republican), Petru Buda (F.S.N.), Gheorghe Iuga (P.N.L.), Ion Bumbu (P.U.N.R.). Contestaţii la această componenţă a Biroului electoral se pot depune pînă astăzi inclusiv, la sediul acestuia. Textiliştii din Sfîntu Gheorghe, în şomaj tehnic... Cind salariaţii, în mare majoritate de la Secţia filatură a S.C. Textila „OLTUL“ S.A. Sfîntu Gheorghe, au iniţiat o întrunire cu cadre din conducerea şi sindicatul unităţii, ei au avut în vedere, printre altele, şi desele întreruperi în activitatea productivă de aici. Mai mult, urma ca peste trei-patru zile să se oprească din nou producţia în principalele secţii, lucru pe care muncitorii îl aflaseră deja şi care, de altfel, s-a şi petrecut. Aşa că, de mai bine de o săptămînă, la Textila „Oltul“ din Sfîntu Gheorghe producţia stagnează, iar muncitorii sunt trimişi acasă. Acesta este un motiv în plus (un alt motiv fiind sesizarea ce ne-a fost adresată de unul dintre angajaţii de aici ce face referire la unele nemulţumiri de la locul său de muncă, aspecte ce le vom relata în numărul următor al ziarului nostru), pentru care am luat legătura cu domnul Szén Zoltán, directorul S.C Textila „Oltul" Domnia sa ne-a prezentat câteva consideraţii asupra situaţiei create, şi anume: „Incepind cu ziua de joi, 20 august, secţiile filatură şi ţesătorie sunt oprite din cauza lipsei de materie primă, respectiv, bumbacul. Au mai rămas în activitate doar acele secţii care au mai avut de lucru, piuă au mai avut ceva la repansat, confecţii. Noi lucrăm cu materie primă din import — bumbac, coloranţi — la care preţul a crescut enorm de mult. in nici trei ani la bumbac s-a ridicat preţul de la 27 la 600 lei/kg, iar la coloranţi şi de 40 ori. Sigur, toate acestea încarcă preţul de producţie, deci şi preţul la produsul unit ce iese pe poarta fabricii noastre este destul de mare, deci şi desfacerea e greoaie. Nefiiind desfacere, nu avem bani, de unde întîmpinăm greutăţi în cumpărarea materiei prime, dar şi in asigurarea şi sporirea fondului de salarii. Un alt aspect este că, dacă alte unităţi similare din ţară au întrerupt producţia şi pe perioade de şase luni, sau au redus personalul !* Vasilica CIOBANU Continuare in pag 2  LUMEA,pe lingă noi. Corupţia electorală După cum se ştie, în mod oficial campania electorală pentru preşedinţia S.U.A. este finanţată din fonduri publice tocmai pentru a se reduce influenţa marilor sponsori din industrie şi sindicate. Conform legii electorale americane, cei doi candidaţi — George Buşu şi Bill Clinton — beneficiază de câte 55 milioane dolari. Reglementări stricte stipulează că fiecare cetăţean poate contribui cu cel mult 1.000 dolari pentru câte un candidat, respectiv 20.000 dolari pentru campania electorală a celor două partide. In acest fel se speră că activitatea politică la Casa Albă şi în Congres nu va fi influenţată de finanţatori. Cu toate acestea, nici democraţii, nici republicanii nu se gîndesc să ţină seamă în mod serios de aceste prevederi. Chiar în acest an, cele două partide au găsit o „portiţă de scăpare*, recurgînd la fondurile generale rezultate din donaţii şi care nu erau destinate campaniei. Aceşti „bani moi“ în jargonul strategilor partidelor nu sunt limitaţi şi ci permit cheltuieli suplimentare. Pentru a-i spori republicanii au înfiinţat Traducere şi adaptare Gabriel FIORESCU Continuare în pag a 2-a"