Cuvîntul Nou, octombrie 1992 (Anul 3, nr. 716-738)

1992-10-01 / nr. 716

DVÎRTUL NOD SERIE NOUA Cotidian social-politic al județului Covasna 4 pagini — 5 lei Anul III Nr.. 716 Joi 1 octombrie 1992 Griu de sămînţă e destul, numai 1a de s-ar semăna . Domnule director Elvin Drăgan, Complexul de seminţe Agrosemiun este singurul din judeţ specializat în achiziţionarea şi vînzarea de seminţe pentru culturile de cereale. Pentru că ne aflăm în plină perioadă de însăminţări la păioasele de toamnă, fără îndoială agricultorii sînt interesaţi să afle ce le puteţi oferi. — Am avut grijă să asigurăm cantităţi însemnate de seminţe, care acoperă întreaga gamă de păioase de toamnă ce se cultivă în zona noastră: grîu, orz şi orzoaica de toamnă. Din cele 3000 de tone de grîu de sămînţă — suficiente pentru însămînţarea a aproape 9000 de hectare — am vîndut deja aproape o treime, mai exact, vreo 900 de tone, din care 500 de tone numai producătorilor agricoli particulari. — La ce preţuri ? — Preţurile variază în funcţie de categoria biologică. Astfel, kilogramul de sămînţă de grîu din categoria Superelită costă 57 de lei, cel din categoria Elită, 53 de lei, iar Înmulţirea întîi, 50 de lei. — Cam de ce cantitate are nevoie un agricultor pentru însămînţarea unui hectar cu grîu ? — După părerea mea, în funcţie de soiul utilizat, şi ţinînd seama de seceta puternică care continuă şi acum, e nevoie de 300—330 kilograme de griu de sămînţă la hectar. — Pentru că veni vorba de soiuri, în această privinţă care este oferta dumneavoastră ? — „Transilvania“, „Arieşan“ şi „Turda“ 81. Sînt soiuri care se pretează foarte bine la condiţiile pedoclimatice din judeţ, în ultimii ani am renunţat la „Potaisa“, „Fundulea“-29 şi „Dacia“, care erau soiuri de grîu îmbătrînite şi deveniseră sensibile la ger şi bolile criptogamice. Apropo de bolile specifice culturilor de grîu, o modalitate de a scăpa de ele de la bun început este, după cum se ştie, folosirea la semănat numai de sămînţă tratată. Sămînţa pe care o vinde Agrosem Ozuti are şi această însuşire ? Aurel GOLCIU (Continuare in pag. a 3-a) • •• . Rezultatele scrutinului parlamentar şi prezidenţial vor fi date cel tîrziu astăzi, a comunicat Biroului Central Electoral. Motivul se datoreşte faptului că procesele verbale de la două circumscripţii electorale judeţene şi ale celor din Bucureşti nu se primiseră încă la B.E.C. • Vicepreşedintele Partidului Alianţei Civice, domnul Stelian Tănase, a declarat unui reporter de la „Libertatea“ că se va retrage din politică şi va abandona inclusiv postura de lider al partidului. Argumente ? Multe şi complexe, în principal, o necorelare a „modelului“ social conceput de domnia sa și ce se întîmplă în realitate. „Le rideau déchiré” („Cortina destrămată”) — spectacol al trupei „Theatre de L’ancré” (Franţa) Duminică, 4 octombrie, ora 19:00, la Sala Studio a Teatrului din Sfântu Gheorghe, publicul va avea prilejul vizionării unui spectacol-surpriză. Este vorba de „Cortina destrămată“, un spectacol conceput de Madeleine Fabrice, pornind de la texte şi muzică originare din ţări ale Europei de est, în distribuţie: Florine Elslande, MadeleineFabrice, Boris Stoikoff; regia: Madeleine Fabrice, Jacques Furniere; scenografia: Michel Suppes; costume: Nadine Noyart. (D.M.) SPORT Ieri, în cupele europene de fotbal: DINAMO — KUUSYSI LAHTI 2-0, UNIVERSITATEA CRAIOVA — SIGMA OLOMOUC 1-2 (Amănunte în pagina a 3-a) LEHAMITE DE CEARTĂ... Chiar dacă rezultatul votului în Circumscripția electorală nr. 15 Covasna n-a fost încă validat de comisia centrală, prea multe modificări față de comunicatul pe care l-am publicat ieri nu vor exista, aşa că, mai mult ca sigur, reprezentanţii U.D. M.R. vor ocupa cele două posturi de senator şi trei de deputaţi, iar Convenţia Democratică va obţine un scaun de deputat, probabil nesperat la începutul campaniei electorale. în acest fel, dacă le place unora sau nu, domnul Eugen Clinciu va reprezenta etnia română în Parlament. Cum s-a ajuns aici ? O primă explicaţie ar fi aceea că din gîlceava celor doi „mari“, respectiv F.D.S.N. şi F.S.N., sub arbitrajul oscilant al P.U.N.R., nici nu se putea să nu cîştige al treilea, recte Convenţia Democratică. Desfăşurînd o campanie electorală de extremă adversitate, inclusiv prin utilizarea unui limbaj uneori suburban, ambele formaţiuni şi-au tăiat singure craca de sub picioare. Era firesc ca această dispută să creeze suspiciuni în rîndul electoratului care, în final, s-a întors spre cel care s-a dovedit cel mai „paşnic“. Intr-un fel, F.D.S.N. şi F.S.N. au dat dovadă de un comportament similar cu al partidelor istorice în cursul campaniei electorale din 1990, iar rezultatul a fost pe măsură. Un alt nod gordian care Gabriel FLORESCU (Continuare în pag. a 2 al „E săracă lumea, mamă, o simt după mofetă“ Covasna, început de toamnă astronomică ,şi ajun de alegeri. „Oraşul celor 1001 izvoare de sănătate“ cum l-a botezat cîndva un fost confrate. Deviză valabilă şi azi, cred eu, în vitrina unui magazin central un anunţ mititel: „Vizitaţi mofeta Bardocz. (...), vizavi de magazinul Prodas.“ Hai s-o vizitez. Nu apuc. Chiar la intrarea în strada Petőfi, la nr. 3 o firmă discretă: „Mofeta Bene“. Ceva mai încolo firma „Bardocz“. Intru întîi aici. Un spaţiu nu grozav de mare, dar plin de bun gust şi de linişte. O linişte ca de-nceput de lume. Ce-o fi om vedea !, îmi zic. Doamna Bene are 86 de ani, e sprintenă la vorbă şi mai are şi-un car întreg de amintiri. Nu ştiu cum să procedez. Acum. Atîtea informaţii s-au adunat în acel ceas tihnit de amiază incit am senzaţia că pot scrie un roman. Nu am spaţiu pentru aşa ceva, deci selectez, la voia întîmplării. Ce-o să iasă o să apreciaţi dv., cititorii. — Asta, dragă, e prima mofetă particulară din Covasna — a fost făcută în 1938. Şi particulară a fost mereu. Ţin minte că părinţii mei au trebuit să plă- FERESTRE DE SUFLET tească o groază de bani pentru vremea aceea. Stai să mă uit în jurnal (este răsfoit unul din multele caiete care însoţesc istoria mofetei). Da, au plătit la Zlatna, unde era monopolul, 30.000 de lei. — Cine a observat că pe locul ăsta se poate face mofetă ? — Mama mea. Erau nişte semne clare: nu creştea iarbă, a pus cloşcă şi-a murit, un porc care a rimat pe-acolo tot aşa a murit... — S-au gîndit să se îmbogăţească, să facă avere de pe urma mofetei ? — Asta poate la început. Oricum s-au gîndit cum să-şi scoată banii pe care i-au băgat, dar mai pe urmă se bucurau mai ales că le era casa plină de oaspeţi din toată ţara, ba şi de dincolo de hotare. Atîţia oameni ne-au trecut pragul că n-am eu păr în cap. Atîtea prietenii s-au legat cu oameni de vază de-atunci (iar răsfoit prin caietele-jurnal de pe masă şi un clătinat nervos din cap). Păcat! Aveam o carte de oaspeţi unde-şi treceau impresiile, era cea mai de valoare, dar am ținut-o Constantin NIȚU (Continuare in pag. a 2-a) Un megastar printre noi QIQ Michael Jackson ... Numărătoarea inversă a ajuns azi la final. Deseară, pe Stadionul Naţional se desfăşoară un uriaş spectacol susţinut de Michael Jackson. Incredibil ! Marele cintăreţ se află în mijlocul fanilor săi din România pentru prima oară ! E cea dinţii Astă-seară, în Capitală, un recital unic prezenţă a megastarului în Europa de Est, multe din ţările vecine exprimîndu-şi dorinţa de a-l avea oaspete. Pe primul loc al ofertelor materiale s-a aflat Federaţia Rusă ! Dar, o dată în viaţă ne-a preferat şi pe noi cineva important, surîzîndu-ne șansa. E adevărat, grație impresarului... Marcel Avram, stabilit în Germania de ani floria C. DELIU Continuare in pag. 1 *■ Direcţia Generală a Finanţelor Publice şi a Controlului Financiar de Stat anunţă societăţile comerciale (S.A., R.A., S.R.L., S.N.C. etc.), că începînd cu data de 19 octombrie 1992, Administraţia Financiară Sfîntu Gheorghe şi circumscripţiile financiare din Tîrgu Secuiesc, Covasna, Baraolt şi întorsura Buzăului organizează cursuri de pregătire cu o durată de 5 zile in vederea introducerii din 1 ianuarie 1993 a taxei pe valoarea adăugată. în acest sens, vă rugăm ca pînă cel tîrziu în 9 octombrie a.c. să vă prezentaţi la sediile organelor financiare sus-menţionate pentru înscriere şi programare. — Instruirea — absolut necesară ! — este gratuită.