Cuvîntul Nou, octombrie 1992 (Anul 3, nr. 716-738)

1992-10-14 / nr. 725

UVÎNTUL NOU SERIE NOUĂ Cotidian social-politic al județului Covasna Anul III Nr. 725 Miercuri 14 octombrie 1992 4 pagini — 5 lei Noutăți privind vînzarile de active Referitor la vînzările de active ale societăților comerciale cu capital de stat a apărut Hotărîrea Guvernului nr. 545/1992, publicată înMonitorul Oficial nr. 241/29.09 1992. Elementul de noutate intervenit precizează obligativitatea societăților comerciale cu capital de stat care publică vînzarea de active în Monitorul Oficial partea a IV-a de a organiza prima etapă de licitaţie în termen max. de 90 de zile de la data publicării. Pentru societăţile comerciale care au publicat vinzarea de active anterior datei de 29.09. 1992 şi nu au organizat încă prima etapă de licitaţie termenul de 90 de de zile se aplică (curge) începind cu data de 29.09. 1992. De menţionat că nerespectarea acestui termen atrage sancţionarea contravenţională a conducătorului unităţii sau persoanelor vinovate, cu amendă între 100 de mii şi 200 de mii de lei. Avind în vedere că referitor la vînzarea de active au apârut o serie de hotăriri guvernamentale care modifică unele articole ale H.G. nr. 134/1991, Direcţia Teritorială a A.N P. Covasna a redactat normele metodologice aferente acestei activităţi, ţinînd seama de toate modificările amintite. Cei interesaţi, persoane fizice sau juridice, îşi pot procura contra-cost acest material de la sediul Clubului oamenilor de afaceri situat la parterul Hotelului Bodoc din Sfîntu Gheorghe, începind cu data de 19 octombrie 1992, zilnic, între orele 9—12- (D.M) PROTECŢIA SOCIALĂ A CETĂŢEANULUI PRINDE CONCRETEŢE Prima amendă de... 1 milion! Protecţia consumatorilor, subiect despre care am mai scris — şi o vom face în continuare — începe să devină o chestiune „palpabilă“, nu doar literă de lege. Ce, uneori, din păcate, rămîne „moartă“! Se ştie că statul, prin mijloacele prevăzute şi în Ordonanţa nr. 21/1992 a Guvernului României, protejează cetăţenii în calitatea lor de consumatori, oferind numeroase garanţii privitoare la accesul neîngrădit la produse şi servicii, a informării lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora etc. Odată cu proliferarea „explozivă“ a tot felul de firme particulare, „bouticuri“, S.R.L.uri, au apărut şi anumite fenomene negative, ce se încearcă a fi stopate de un organism special creat la nivelul tuturor judeţelor ţării. Anume, Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor. Domnul inginer KISS ALEXANDRU, directorul O.J.P.C. Covasna, a ţinut să ne facă o dezvăluire senzaţională : recent s-a aplicat prima amendă de... 1 milion de lei la Sfîntu Gheorghe!! — Este, intr-adevăr, o şti-Horia C. DELIU (Continuare in pag. a 2-a) Iarăş — un sat românesc, încă! Marţea trecută, dimineaţa, cind am intrat în sediul şcolii din satul Iarăş, copiii tocmai aveau oră de religie (in fotografie) pecare le-o ţine, cu regularitate, tinărul preot Dorel Mudure, aşa incit învăţătoarea lor, doamna Hora Virginia a avut timp să stea de vorbă cu noi, pe îndelete. Am aflat cu acest prilej un lucru cel puţin ciudat. Se va vedea care... — Singură doamnă învăţătoare? — Singură. Eu sînt ,,Domnu’ Trandafir“ al şcolii. Din acest an avem un post restructurat. Copiii de vîrstă şcolară din sat — luîndu-i în calcul ati pe români, cit şi pe ţigani — ar justifica existenţa a două posturi de învăţător. Dar s-a luat în seamă faptul că frecvenţa copiilor de romi e mai slabă şi s-a renunţat la un post — La alte şcoli s-a procedat la fel? — Nu, din cîte ştiu — numai la noi- Şi în localităţile învecinate nouă, cum sînt Vîlcele sau Araci, sínt probleme deosebite cu copiii de țigani, cu frecvența lor loan DRAGÁN (Continuare în pag. a 2-a) 4og. rr m ÎN ZIARUL DE AZI. SPORI Astă-seară, in preliminariile C.M.: Belgia — România Cu Dumnezeu înainte» băieţi! Reprezentativa României joacă astă-seară la Bruxelles, In compania unui adversar de marcă, selecţionata Belgiei, pe care o întilneşte In preliminariile Campionatului Mondial de fotbal. Este un meci aşteptat cu mare interes (după părerea specialiştilor — şi nu numai a lor — cele două echipe sînt favoritele grupei a IV-a), un meci in care noi, românii, ne punem mari speranţe. „Diavolii roşii“ conduc in clasamentul grupei, cu şase punc, din tot atîtea posibile şi, gîndesc, normal, să câştige şi în faţa echipei noastre. Antrenorul Paul van Himst, cel puţin, nu acceptă nici o altă variantă (egalul, de pildă, ar fi bun pentru toată lumea), considerând că o echipă care bate Cehoslovacia la ea acasă, nu poate pierde puncte pe teren propriu. E adevărat, se teme de Hagi, pe care o consideră un al doilea Maradona, dar are mare încredere In PreuTwoune, Grün, Van der Elst, Scifo, Degryse, Czemiatynski şi ceilalţi, despre care zice că sunt minunaţi. (Continuare in pag. a 3-a) Memorandum 100 Se poate oare, ca să nu se rezolve în România consecinţa naţională, când ei se văd trataţi chiar de şeful guvernului ca străini şi consideraţi numai drept material de asimilare pentru sporirea poporului maghiar, încurajaţi de guvern şi ajutaţi în toate întreprinderile lor de asimilare, concetăţenii noştri au devenit încetul cu încetul atit de Îndrăzneţi şi de intoleranţi, incit nu mai pot suferi nici o manifestare a vieţii naţionale române. Astfel In anul 1891, la Cluj, adunîndu-se Românii, ca să protesteze contra proiectului de lege privitor la azilele de copai, ei au fost atacaţi de către publicul maghiar cu petri şi Insultaţi in cel mai ordinar mod fără ca autorităţile publice să fi crezut de cuviinţă a interveni la timp pentru menţinerea ordinei. „Reuniunile maghiare de culturi nu sunt în adevăr decit organizarea societăţii maghiare pentru cea mai agresivă luptă de rasă care, dacă nu va fi curmată la timp, nu poate să ducă în ultimele ei consecvenţe decit la cele mai mari nenorociri pentru patrie. Maiestatea Voastră Imperială şi Regală Apostolică! Prima datorie a cetăţeanului e sinceritatea faţă de Monarchul şi faţă cu concetăţenii săi, şi Românii au împlinit totdeauna datoria aceasta. In consecinţa marilor interese de dezvoltare şi de existenţă, care leagă pe poporul român de monarchie, şi din devotament către Maiestatea Voastră, Românii au primit cu supunere situaţiunea prin dualism, ca pe una, care nu poate să fie decit (Cantimiara la pag- • (Fa) ROMANIA IN VIZIUNE GERMANA „Nu-mi pot imagina ca ţările europene să se disocieze de România in urma alegerilor“ — DECLARA DOMNUL ANTON ROSSBACH, NOUL AMBASADOR AL GERMANIEI LA BUCUREŞTI — „Un dejun de lucru“ iniţiat de binecunoscutul ataşat de presă Klaus Brambach a reunit pe principalii reprezentanţi ai mass-media româneşti, oferind prilejul nu numai de a-l cunoaşte personal pe domnul Anton Rossbach, dar şi de a afla poziţia Germaniei faţă de ţara noastră, primele impresii ale ambasadorului unei mari puteri economice despre realităţile româneşti, aşa cum au reieşit din expozeul domniei sale şi din răspunsurile la întrebări. Sintetizind problematica abordată, iată care au fost opiniile de larg interes : Relaţiile româno-germane : „Am avut deja contacte cu personalităţi politice, cu reprezentanţi ai comunităţilor ,germane din Braşov şi Sibiu. Consider începutul extrem de fructuos. De altfel, relaţiile româno-germane sînt bune, dar nu există lucru care să nu se poată face mai bine. Am fost însărcinat de guvernul meu să fac tot posibilul pentru ca aceste relaţii să se îmbunătăţească în continuare. Germania va oferi României sprijin ori de cîte ori va fi nevoie, această promisiune fiind valabilă și pentru scurtarea drumului dumneavoastră spre Comunitatea Europeană, ca și spre accelerarea momentului semnării tratatului de asociere“. „In activitatea mea vor exista două puncte centrale: problematica economică şi cea a minorităţii germane din România. In ce priveşte capitalul economic este necesar ca în România să se injecteze în mai mare măsură capital străin. Sigur, există societăţi mixte româno-germane, dar nu suficiente. Deşi la T.I.R., Germania este bine repre- A consemnat Gabriel FLORESCU (Continuare la pag. a 2-a) • Biroul Electoral Central comunică: din numărul alegătorilor înscrişi pe listele permanente ale celor 14.615 secţii de votare, care este de 16.421 852 s-au prezentat la urne 12.853.810, adică 73,3 la sută; totalul voturilor valabil exprimate pentru cei doi candidaţi este de 12.034.636, din care 7.393.429 (61,43 la sută) pentru Ion Iliescu şi 4.641.207 (38,57 la sută) pentru Emil Constantinescu. Ieri, la Palatul Elisabeta — conferinţă de presă a preşedintelui Ion Iliescu. Intre problemele prioritare expuse de domnia sa: începerea activităţii legislative și formarea noului Guvern. A fost reiterată ideea adîncirii procesului democratic în țară și continuarea reformei. Dezbatere Joi, 15 octombrie, ora 17:30, la Centrul de creaţie şi cultură Arcuş va avea loc o dezbatere privind interferenţele culturale româno-maghiare. Dintre invitaţi vor prezenta intervenţii Gheorghe Bercan (directorul Bibliotecii naţionale), Biró Béla (redactor la revista „Brassai Lapok“), Maria Bojin (şef secţie, Biblioteca naţională), Ligia Fulga (directoarea Muzeului de etnografie, Braşov), Györfy Dénes (bibliograf la Biblioteca „Betlehem Gabor“ Aiud), Dorinel Ichim (profesor, Muzeul de artă Bacău), Kiss Jeno (directorul Bibliotecii judeţene Covasna), Mircea Vaier Stanciu (directorul Bibliotecii judeţene Braşov), Niculina Ţintar (referent la Centrul judeţean de conservare şi valorificare a tradiţiei şi creaţiei populare). Pentru cei interesaţi se asigură transportul cu autobuzul. Acesta va pleca din fața Teatrului din Sfîntu Gheorghe, la ora 17.