Cuvîntul Nou, noiembrie 1992 (Anul 3, nr. 739-758)

1992-11-03 / nr. 739

Pfl. 2 Oameni care au fost : La 1 noiembrie 1865 s-a născut, la Covasna. Ioan Teculescu, cel care intrînd în cinul monahal a primit numele de Iustinian. La acest ceas aniversar am putea să vorbim multe despre cei 22 de ani, cît timp preotul Teculescu a fost protopop de Alba lulia (1901—1922), apoi despre perioada cînd a fost primul episcop al armatei române (1922—1924) şi mai ales despre înalta sa funcţie de episcop al Eparhiei Cetăţii Albe şi Ismail (1924—1932). Insă, în rîndurile noastre vom spune doar că Justinian Teculescu a fost unul dintre acei preoţi cu crucea în frunte, cîntaţi de Andrei Mureşianu în al său imn naţional- Era în fruntea tuturor mişcărilor naţional-culturale. De la congresele ăstrei nu ipsea niciodată, făcînd propuneri ce se prefăceau a- IUSTINIAN TECULESCU proape totdeauna în hotărîri. Pe lîngă faptul că a fost un excelent orator, era şi un apreciat mînuitor al condeiului, colaborator la diferite ziare şi reviste, scriind versuri şi proză. Volumul său Pentru neam şi pentru lege (1931) cuprinde cîteva din cuvîntările şi predicile sale ce „alcătuiesc un buchet ales din grădina oratorie", noastre bisericeşti“. Cartea dezvăluie lucruri trecute, pagini din necazurile poporului nostru, „lupta pentru steagul nostru în trei luciri“, cum afirma într-o recenzie părintele şi scriitorul Gala Galaction. ... Şi, prin aceste rînduri aniversare mai dorim să evidenţiem faptul că episcopul Justinian Teculescu, născut (şi înmormîntat) pe meleagurile covăsnene, prin demnitatea sa de episcop al Cetăţii Albe şi Ismail, a legat „românismul din Ardeal cu românismul din ţinutul basarabean“. L. ARBORE Cînd profesorii învaţă permanent, elevii lor reuşesc la admitere Aparent trimiterile la adevărul zicalei „Toamna ce numără bobocii“, nu şi-ar avea rostul atunci cînd abordezi un subiect legat de învăţămînt. Căci al treilea anotimp nu bate unul potrivit pentru bilanţuri, de vreme ce, în acest domeniu, el marchează debutul unui nou an. Şi totuşi, conducerile şcolilor, profesorii, mai cu seamă cei care au predat în anul şcolar trecut la clasele terminale îşi fac un bilanţ anume .. Discutînd nu de mult cu domnul profesor Császár Ludovic, directorul Şcolii generale din Chichiş, pînă la un moment am avut impresia că n-o să ieşim din nota obişnuitului- şcoală zugrăvită, lemne pentru iarnă asigurate, ucele probleme cu asigurarea manualelor la cîteva obiecte, în curs de rezolvare . • Curiozitatea m-a îndemnat să-l întreb însă: ce ştie de soarta copiilor care au absolvit clasa a VIII-a în urmă cu doar cîteva luni. ..Din 15 absolvenţi doar unul singur, a cărui familie are o situaţie materială mai grea, a rămas acasă. Restul au dat examen de admitere şi au reuşit la liceele din Sfîntu Gheorghe, precum şi la şcoli profesionale. Deci, îşi continuă studiile". O adevărată performanţă — mi-am zis — pentru o şcoală generală „de ţară“. Care să fie secretul? Sau o fi vorba doar de o întîmplare fericită? Răspunsul l-am primit indrect, interesîndu-mă de situaţia încadrării şcolii cu cadre didactice calificate. „Toate cadrele noastre sunt calificate. Majoritatea au grad definitiv şi gradul II, iar colegul care predă limba română, chiar gradul I. Există un interes permanent la membrii colectivului nostru pentru promovarea pe treptele carierei didactice, pe care noi, conducerea şcolii, îl încurajăm şi susţinem. Şi în acest an avem doi colegi — profesori de geografie şi fizică — înscrişi la gradul II, iar o învăţătoare la definitivat“. Concluzia apare firesc: succesul absolvenţilor şcolii la examenele de admitere în , învăţământul liceal şi profesional nu este întîmplător. Calitatea pregătirii, reuşita lor, ilustrînd, cum nu se poate mai bine, calitatea cadrelor didactice dn această şcoal| Aurel GOLCIU I ANUNŢ Secţia L 5 C.F.R. Miercurea Ciuc, aduce la cunoştinţă celor interesaţi că, în data de 4 noiembrie 1992, între orele 9,30-11,30 va închide total circulaţia peste pasajul de nivel D.J. 122, la km 1 + 138, între Micfalău şi Baraolt, pentru lucrări de linie la calea ferată. • în restul intervalului, între orele 8-9.30 şi 11.30-13.30, circulaţia se va desfăşura pe o singură bandă de circulaţie. Cerem înţelegerea publicului călător. (680) Începînd cu data de 1 noiembrie 1992, asigurăm tăiței de sfeclă. CTVÎNUL NOU Anul III Nr. 739 Cine, ce şi cum... (Qrice din pag 1) volum al exportului ponderea o deţine prima category de agenţi economici. In judeţ cel mai mult exportă Confecţia SA. şi Societatea Mixtă TGS Fashion, ambele din Tîrgu Secuiesc. Ca pondere urmează Confolux S.A. şi Compal S.A. Covasna, cu export de mobilă în Germania, Franţa şi Anglia. La import însă ponderea o deţin S.R.L.-urile, mai ales în ce priveşte bunuri de larg consum nealimentare, cum ar fi articolele electrocasnice (frigidere, mixere etc.), dar şi articole textile şi încălţăminte. Produsele alimentare importate de agenţii privaţi sunt orientate spre cererea de piaţă din judeţ (zahăr ulei, făină), au o pondere importantă în total import şi contribuie la o mai bună aprovizionare a populaţiei. Importul se face îndeosebi din Ungaria, Austria, Germania şi chiar din Republica MoldovaAflăm că unii agenţi economici au început deja importul de produse zaharoase şi altele specifice pomului de Crăciun. Ca modalitate de plată a importurilor, in funcţie de disponibilul valutar al agenţilor economici şi de modalităţile convenite cu partenerii extern acestea se efectuează atît direct din resursele valutare proprii ale importatorilor, cît şi ca o tendință care se accentuează în ultimul timp, prin utilizarea barterului deci a schimbului de marfă. ASOCIAŢIA DE CONSTRUCŢII ŞI PRESTĂRI SFÎNTU GHEORGHE Execută lucrări de orice fel. SOCIETATEA COMERCIALĂ AECITO S.A. BOROŞNEU MARE VINDE — autobuz IKARUS în atenţia producătorilor de lapte din judeţul Covasna ! Strada Chilieni nr. 59 judeţul Covasna, telefon 323859 confecţii metalice de (674) cu 46 de locuri, fabricat în 1991, 44.000 km parcurşi ; capacitatea 256 C.P.; stare excepţională. Informaţii, la telefonul: 313061. (678) la preţul de 3 lei/kg, destinaţia loco C.F.R. Solicitările se fac în scris, la centrele de colectare a lantelui unde domiciliază producătorul. (677) . Unirea — visul fără moarte (Urmare din pag. 1) astfel de cuvinte doamna Stela Buda, preşedinta Fundaţiei „Mihai Viteazul“, Mugur Topolniţchi, preşedintele Ligii cultural-creştine „Andrei Şaguna“, Marcel Izbăşoiu preşedintele Fundaţiei ,,Eremia Grigorescu“ din Breţcu, prefectul judeţului, dl. Dan Telea, deputatul nostru în Parlamentul ţării, dl. Aurel Dragomir. Au fost sîmbătă la statuia Viteazului mulţi copii, mulţi tineri, ceea ce înseamnă speranţe pentm viitorul nostru aici. Copiii de la Liceul care poartă numele Viteazului au prezentat un program artistic. Artişti basarabeni au recitat şi au cîntat. Cu o zi înainte muriseră Doina şi Ion Aldea Teodorovici. Basarabenii au cîntat şi-au recitat înecaţi de amarnică durere, de plîns fără lacrimi. Un sobor de şapte preoţi, în frunte cu protopopul Gh. Răţulea, a oficiat o slujbă religioasă şi-a sfinţit statuia. Au fost depuse coroane de flori din partea Prefecturii judeţului, Fundaţiei „Mihai Viteazul“, Ligii cultural-creştine „Andrei Şaguna“, Ministerul Apărării Naţionale şi a veteranilor de război, Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informaţii, partidelor politice din judeţ, cadrelor didactice şi elevilor de la Grupul şcolar de cooperaţie şi Liceul textil „Oltul“. La reuşita acţiunilor care au avut loc sub genericul „Mihai Viteazul şi visul marii uniri“, au contribuit în mod esenţial unităţi ale M.ApN şi Ministerului de Interne. Aş încheia aici dar nu-mi dă pace o virgulă: urmaşii secuilor au privit ceremonia de la balcoane. Urmaşii secuilor vteazului şi cinstitului Tampa, ofiţer al lui Mihai, au privit din spatele perdelelor. Oficialităţile locale, cu excepţia Prefecturii, nu au onorat invitaţia care le-a fost adresată. Să fi fost, sîmbătă, prima zi de „autodeterminare comunitară“ iniţiată de U.D.M.R. pe teritoriul judeţului Covasna?! Sau o fi vreun semn al „deschiderii“ pe care o doreşte U.D. M R şi noi iarăşi nu pricepem ... Cuvintul d-lui prefect Dan Telea (Urmare din pag. I) politică : „Domn al Ţării Româneşti, al Ardealului şi a toată Ţara Moldovei“. Şi dacă unirea realizată de Mihai Viteazul nu a putut dăinui în condiţiile istorice din acel timp, ea a reprezentat o expresie firească a legăturilor neîntrerupte — umane, politice, economice, culturale şi militare — existente de-a lungul veacurilor între cele trei ţări româneşti Şi dacă ne raliem mărturiilor externe ale epoci, potrivit cărora Mihai Viteazul era considerat ca fiind „unul din cei mai viteji, puternici, valoroşi şi înţelepţi principi“. Şi dacă edificiul unirii, pentru o clipă în eternitate, a întruchipat generaţiilor care n-au urmat simbolul luptei pentru independenţă şi unitate, iar programul său politic şi militar a avut un rol coverşitor în transformarea conştiinţei unităţii de neam şi de limbă a poporului român într-o idee militantă şi activă Atunci să lăsăm timpul să revină în propri-i matcă şi împreună cu inegalabilul contemporan, Nicolae Torsa, să avertizăm: „A-l uita pe Mihai Viteazul acum şi întotdeauna ar fi să ne uităm pe noi înşine, să părăsim menirea noastră“ Şi sîntem aici, acum, pentru că înţelegînd acest mesaj sîntem datori să facem Legămîntul de credinţă că visul lui MIHAI, devenit realitate va dăinui de-a pururi pe pămîntul României“. VINZARI Vînd televizor color, Mercedes Diesel, Golf Diesel, Renault Fuego, pese pentru Audi, Golf și Renault. Telefoane : 362218; 363961. (1056) Vînd apartament trei camere, în Sfîntu Gheorghe Telefon: 329254. (1167) Vînd, în Sfîntu Gheorghe, apartament două camere, central, etaj 1, condiţii excepţionale. Telefon : 324603, toată ziua. (1171) Vând în stare excepţională: Mercedes Diesel 300, motor nou 1991, metalizat, BMW. 7281, Turbo Automatic metalizat, executat la comandă specială, motor "Complet nou, 1991 original, 93 000 km, prevăzut cu televizor, telefon, sistem alarmă aer condiţionat, trapă computer, reglaj automatic, oglinzi şi uşi din interior, consum mediu 6—10 litri/100 km în oraş, geamuri casante fumurii, viteza 240 km/oră, anvelope late Pirelli, cu spiţe, rezerve etc şi Golf Turbo Automatic, metalizat, roşu englezesc, orignal, 86.000 km, viteza 180 km/ oră, toate 3 maşinile sunt înscrise în circulaţie, cu garanţie după test recent efectuat în Germania, preţ negociabil în mărci. Relaţii, telefon : 921 /36026, după ora 15. Mulţumesc ! (1166) Vînd casă particulară, strada Minerilor 24. Informații, telefon : 316080. (1156) Vând apartament central în Covasna, două camere, parter, gaz. Telefon: 92/182967. (1165) CUMPĂRĂRI Cumpăr cutie viteze Barkas 1000, strada Pe Tocile 61, Brașov Telefon : 92/142478. (1164) DIVERSE Dr. Seres Lucia, consultații pediatrie, pe strada Crîngului, bl. 26, ap. 11 sau la domiciliul bolnavilor. Telefon : 320027. (1163) Organizăm săptămînal excursii la Istanbul Polonia, în data de 16 noiembrie cu autocar lux. Informaţii şi înscrieri, la telefoanele 322347, 328956 şi 92/183387. (1161) Caut femeie îngrijire copil un an, strada 1 Decembrie 1918, bloc 46, ap. 31. (1172) Gratuit, cursuri „ŞCOALA BIBLICA MONDIALA“, în limba română sau engleză, prin corespondenţă, înscrieri, relaţii ,la telefonul: 320116. (1142) Familia îndoliată îşi exprimă recunoştinţa tuturor celor care au participat la înhumarea scumpului nostru Bogdan Beleuţă. (B) SCHIMB DE LOCUINŢE Bucureşti, schimb apartament două camere proprietate, central (metrou), cu apartament trei camere Sfîntu Gheorghe, central. Telefoane: 316097 și 90/384757. (1168)